اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از پیامی تاریخی

واقعه غدیر یعنی بدون رهبر هرگز

بررسی ابعاد مختلف واقعه مهم و تاریخی غدیر خم نشان می‌دهد که جامعه اسلامی بدون رهبر هرگز به سرانجام مطلوب نمی‌رسد.

واقعه غدیر یعنی بدون رهبر هرگز

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری فارس استان سمنان، امروز هشتم شهریورماه و عید سعید غدیر خم، روز جشن ولایت مولای متقیان، امام علی (ع) است و از این‌رو، سراسر کشور آذین بسته شده و مردم و شیعیان این امام بزرگوار به جشن و سرور و شادی می‌پردازند.

پیامبر گرامی اسلام (ص) به فرمان خداوند متعال در چنین روزی خرقه امامت و ولایت را بر دوش حضرت علی (ع) نهاد و از عموم مسلمین بیعت گرفت تا امامشان را برای تکمیل رسالت پیامبر اعظم (ص) یاری دهند.

فرهنگ توجه به امامت و ولایت امروز مسأله مهمی است که باید بیشتر بدان پرداخته شود و با ترویج معارف علوی در جامعه، بخشی از گرفتاری‌ها و مشکلات کنونی را درمان کنیم؛ آیین‌های بازسازی واقعه غدیر تلاش می‌کند تا بخشی از این فرهنگ را زنده کند و همه ما نیز در این بخش وظایفی بر عهده داریم.

 


«امیرالمؤمنین»؛ لقبی مختص امام علی (ع)

آیت‌الله سیدمحمد شاهچراغی، نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان در روز عید سعید غدیر خم اظهار کرد: در تاریخ اسلام، روزی بزرگ‌تر، مهم‌تر و شادتر از روز عید غدیر نداریم.

وی با اشاره به اینکه عید غدیر روز امامت و ولایت امام علی (ع) است، تصریح کرد: به تعبیر قرآن کریم، در این روز دین خدا کامل و نعمت خدا تمام شد و به آخر رسید و رضایت پروردگار که اسلام دین امت اسلام باشد، به دست آمد.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با بیان اینکه چنین روز مهمی را در تاریخ از صدر اسلام تا غدیر و بعد از آن هم نداشته‌ایم، اضافه کرد: روز عید غدیر خم در واقع روز عمامه‌گذاری امام علی (ع) است که صاحب الغدیر هم اشاره می‌کند که این عید روز تاج‌گذاری امیرالمؤمنین (ع) است.

شاهچراغی با تأکید بر اینکه عید غدیر روز بیعت با امام علی (ع) است، تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود تمام زن‌ها و مردان با امام علی (ع) بیعت کنند و این بیعت به نحو خاص بود.

وی با اشاره به اینکه عید غدیر خم روزی است که لقب امیرالمؤمنین (ع) که از القاب ویژه امام علی (ع) است، به او اختصاص یافت و این لقب برای فرد دیگری جایز نیست، اضافه کرد: به هیچ امامی، «امیرالمؤمنین» نمی‌گوییم.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام (ص) سه شبانه‌روز در بیابان توقف کرده بودند، اظهار کرد: تمام این مسائل نشان از اهمیت ولایت امام علی (ع) است؛ به تعبیر دیگر، رسول اکرم (ص) کارش را با توحید شروع کرد و با بیان ولایت و امامت امام علی (ع) خاتمه داد.

شمشیر را از رو بستند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی کشمیر، امام جمعه ایوانکی نیز در عید غدیر خم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: از عید قربان تا عید غدیر خم، دهه ولایت و امامت نام‌گذاری شده برنامه‌های خوبی هم در این زمینه برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه عید غدیر خم در واقع عید طلوع خورشید امامت و ولایت بر آسمان جهان اسلام است، تصریح کرد: امامت و ولایت چراغ روشنی برای عدم گمراهی انسان‌ها از مسیر حق است.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه پیامبر گرامی اسلام (ص) در حجة‌الوداع همه را جمع و علی (ع) را به‌عنوان وصی و جانشین خود انتخاب کرد، اضافه کرد: انتخاب علی (ع) به‌عنوان امام امت به دستور خداوند متعال انجام شد و دستوری از جانب خدا به رسولش بود.

امام جمعه ایوانکی با بیان اینکه از روز غدیر خم به بعد دشمنان شمشیر علیه امام مسلمین حضرت علی بن ابی‌طالب (ع) را از رو بستند، تصریح کرد: برخی با دستور خدا مقابله کردند؛ زیرا حضرت علی (ع) از جانب خداوند متعال به مرتبه امامت مسلمین رسیده بود.

کشمیر با اشاره به اینکه واقعه غدیر خم سند محکمی برای امامت حضرت علی (ع) است، اضافه کرد: دین بدون پذیرش امامت امام علی (ع) و امامان معصوم (ع) کامل نمی‌شود.

امام جمعه ایوانکی با تأکید بر اینکه دیدار با سادات از کارهای خوب در عید غدیر است، اظهار کرد: مؤمنان این روز را باید به هم تبریک و شادباش بگویند.

زندگی بدون رهبر؛ هرگز

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا قندهاری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان سمنان هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان در روز غدیر خم اظهار کرد: در قرآن آمده که خداوند متعال اتمام رسالت پیامبر گرامی اسلام (ص) را منوط به موضوع غدیر و امامت علی (ع) دانسته است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه اگر امام علی (ع) توسط پیامبر گرامی اسلام (ص) معرفی نمی‌شد، انگار که ایشان هیچ کاری انجام نداده است، افزود: با اینکه پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) 23 سال زحمت کشیدند، خون‌دل‌ها خوردند و اذیت و آزار شدند؛ ولی کار اصلی حضرت، تبیین امامت علی (ع) بود.

وی مأموریت اصلی و اساسی رسالت پیامبر گرامی اسلام (ص) را معرفی علی (ع) به‌عنوان امام امت اسلام برشمرد و تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) این مأموریت را به‌خوبی انجام دادند و آیات نورانی قرآن کریم هم به این مسأله اشاره کرده است.

قندهاری با اشاره به روایات فراوان پیرامون امامت امام علی (ع) و واقعه غدیر به‌منظور تبیین این موضوع برای همه مسلمانان اضافه کرد: علمای شیعه و اهل سنت این موضوع را مطرح کرده‌اند و مرحوم علامه امینی، این موضوع را در کتاب شریف «الغدیر» آورده است که علاقه‌مندی می‌توانند مطالب لازم را از این کتاب ارزشی استخراج کنند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان سمنان بر لزوم نیاز بشر به امام، رهبر و پیشوا برای اداره زندگی خود تأکید کرد و افزود: حتی در روایت داریم که اگر دو نفر با هم هم‌سفر شدند، یکی از این دو نفر باید راهنمای دیگری بشود؛ انسان بدون راهنما و رهبر نمی‌تواند حتی یک کار کوچک را سامان دهد.

قندهاری نیاز به امام و رهبر را موضوعی منطقی و فطری دانست و تصریح کرد: به خاطر این موضوع، خداوند متعال از روز اول برای انسان رهبر قرار داده است؛ از زمان خلق حضرت آدم تا الآن که در دوران غیبت امام زمان (عج) به سر می‌بریم، وجود ایشان باعث ثبات عالم هستی است.

هرگز بدون رهبر نبوده‌ایم

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان سمنان با اشاره به اینکه قرآن کریم و روایات و عقل و منطق ثابت می‌کند که انسان بدون رهبر نمی‌تواند زندگی کند، اضافه کرد: برای همین امر است که خداوند هیچ‌گاه انسان را بدون رهبر نگذاشته است.

قندهاری با بیان اینکه الآن که شرایط جهان را مشاهده می‌کنیم، می‌بینیم هیچ کشوری نیست که مسؤول و رهبری نداشته باشد، تصریح کرد: هر کشوری اگر بخواهد درست حرکت کند و مردم در آسایش و آرامش باشند، به رهبر، مسؤول و مدیر نیاز دارد و شرایط امروزی جهان این امر را ثابت می‌کند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان سمنان تاریخ را پنجره عبرت‌آمیزی برای بشر دانست و با تأکید بر اینکه مردم در تمام اقوام و ملل به تاریخ خود پایبندند، اضافه کرد: باید به تاریخ گذشته اعتقاد داشته باشیم و به گذشته مراجعه کنیم و از آن درس و عبرت بگیرد.

وی ورق زدن تاریخ اسلام را مرجع الگویی خوبی معرفی کرد تا طبق آن عمل کنیم و از کج‌روی‌های برخی گروه‌ها عبرت بگیریم.

 

حواسمان باشد

به هر حال، بررسی ابعاد مختلف واقعه مهم و تاریخی غدیر خم نشان می‌دهد که جامعه اسلامی بدون رهبر هرگز به سرانجام مطلوب نمی‌رسد.

امروز که در دوران غیبت مهدی موعود (عج) به سر می‌بریم، اما باید حواسمان باشد و درس‌های تاریخی را فراموش نکنیم.

امروز باید بدانیم تبعیت و پیروی از امام زمان و ولی‌فقیه هادی کشور می‌تواند ما را از گذرگاه‌های خطرناک عبور دهد و نباید دچار غفلتی دوباره شویم.

 

گزارش از:‌ حسن رضاییان

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول