اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

آقای استاندار برای آذربایجان‌شرقی چکار کردید؟

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: ما مدیریت جهادی می‌خواهیم؛ الان دیگر زمان اینکه مدیرکل یا فرماندار 7 صبح بیاید و 4 بعد از ظهر برود سپری شده است، مدیریت جهادی شب و روز و جمعه و شنبه نمی‌شناسد.

آقای استاندار برای آذربایجان‌شرقی چکار کردید؟

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مجید خدابخش از کم‌حاشیه‌ترین چهره‌های سیاسی به شمار می‌رود که توانسته است با منش خاص خود اعتماد اقشار مختلف از نخبگان سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان را به خود جلب کند و در مدتی که به عنوان نماینده عالی دولت در استان آذربایجان‌شرقی حضور یافته نشان داده می‌تواند با مردم ارتباط راحت و روانی داشته باشد و در جلسات شورای اداری، شورای برنامه‌ریزی یا نشست‌ با نمایندگان و سایر جلسات این چنینی این روحیه انعطاف‌پذیری و تعامل را کاملاً در رفتار و گفتار خود هویدا می‌سازد.

از دیگر ویژگی‌های استاندار آذربایجان‌شرقی این است که چهره‌ای کاملاً رسانه‌ای داشته و هیچ ابایی از پاسخگویی به سوالات ریز و درشت خبرنگاران و شنیدن مطالبات آنها ندارد.

خدابخش انتقادات مطرح شده در رسانه‌های مختلف را با تامل و تانی مطالعه کرده و به منطقی‌ترین شکل به آنها پاسخ می‌دهد.

فرصتی دست داد تا ساعتی با مجید خدابخش، استاندار آذربایجان‌شرقی بوده و سوالات خود را در باب چگونگی عملکرد، اهداف و چشم‌انداز آتی مدیریت عالی استان مطرح کنیم. در ادامه مشروح این گفت‌وگوی صمیمی تقدیم حضور می‌شود:


فارس: آقای خدابخش به عنوان پرسش اول در این مدتی که در آذربایجان‌شرقی بودید، مردم این استان را چطور مردمی دیدید؟

مردم بصیر و آگاه آذربایجان‌شرقی و تبریز همواره نشان داده‌اند به نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولایت فقیه، استقلال مملکت، آرامش و امنیت آن توجه دارند و به این معانی کاملا وفادار و پایبند هستند.

آذری جماعت به تحریکاتی که چه دشمنان خارجی و چه فریب‌خوردگان داخلی به دنبال آن بودند، اعتنایی ندارند و باید به این مردم که تکمله نهضت مشروطه و 29 بهمن را در دی ماه 96 به ثبت رساندند آفرین گفت.

افتخار می‌کنیم که در خدمت این مردم فهیم، آگاه و هوشمند هستیم و این مسوولیت ما را سنگین‌تر می‌کند؛ البته مسوولان اجرایی فکر نکنند مردم آذربایجان از آنها راضی هستند. بلکه این مردم به وظیفه شرعی خود که همانا حمایت از نظام است عمل کردند و این وفاداری ضرورت رفع سریع نارسایی‌ها از سوی مسوولان اجرایی را بیش از پیش به اثبات می‌رساند.


**آذربایجان‌شرقی جایگاهی بس فراتر از یک استان دارد

فارس: به عنوان استاندار آذربایجان‌شرقی جایگاه این استان را در مقایسه با سایر استان‌های کشور چطور می‌بینید؟

تاثیرگذاری آذربایجان‌شرقی در مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور فراتر از یک استان است، بنابراین مسائل و مباحث مربوط به آن نیز باید با همین فرض نگریسته، ارزیابی و نهایتا ًتصمیم‌گیری شود، به طوریکه دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در جلسه هیات دولت اعلام کرد، ما به آذربایجان‌شرقی به عنوان یک استان نگاه نمی‌کنیم، چرا که جایگاهی بس فراتر از یک استان دارد، پس انتظار داریم مدیرانی که در این استان خدمت می‌کنند با این بینش خود را تطبیق دهند.

از طرف دیگر با توجه به سابقه سیاسی مردم تبریز، مبارزات استقلال طلبانه در برابر دشمنان خارجی، مقابله با استبداد داخلی در دوران مشروطه و قیام 29 بهمن مردم این شهر در سال 1356 و پیشینه علمی، ادبی، فرهنگی و هنری که در تبریز وجود دارد این شهر را نیز در جایگاهی ویژه قرار داده است.

با این اوصاف عرصه خدمت و مسوولیت در اینجا بسیار خطیر است و همانطور که گفتم خدمتگزاری در چنین استان و شهری را  افتخار و توفیق بزرگی برای خود می‌دانم. صدالبته با توجه به انتظارات و مطالبات بسیار بالا و به حق مردم این دیار معتقدم تلاش، کوشش و همت در استان آذربایجان‌شرقی باید حداقل نسبت به استان‌های دیگر مضاعف باشد.


**آذربایجان‌شرقی رتبه اول صادرات غیرنفتی کشور

فارس: به نظر شما چطور می‌توانیم این جایگاه را تثبیت کرده و ارتقاء دهیم؟

صبغه تاریخی آذربایجان‌شرقی، اقداماتی که از گذشته در اینجا انجام گرفته و عناوینی مثل شهر اولین‌ها نشان می‌دهد اینجا مردمی زندگی می‌کنند که دارای سابقه طولانی در عرصه پیشتازی فرهنگی، ادبی، هنری و اجتماعی هستند. اینها در واقع شاخصه‌های وجود آگاهی در مردم به شمار می‌روند. وقتی این آگاهی با غیرت دینی مردم آذربایجان گره می‌خورد استانی خاص که دارای جایگاهی متعالی است ترسیم می‌شود.

در چند سال گذشته در عرصه اقتصاد و صنعت این استان نیز اتفاقات خوبی افتاده و ابتکاراتی خلق شده،البته از گذشته‌های دور نیز آذربایجان به عنوان  یکی از قطب‌های صنعت کشور مطرح بوده است.

در حال حاضر این استان رتبه اول صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده و با وجود همه مشکلات موجود سالانه به میزان 600 میلیون دلار کالای صنعتی و 180 میلیون دلار فرآورده‌های کشاورزی از اینجا صادر می‌شود.

عناوینی مثل تبریز شهر جهانی فرش را هم نباید از نظر دور بیفکنیم. تابلوفرش‌های سردرود هم که در سطح جهان حرف برای گفتن دارند و سردرود تنها شهر ایران به شمار می‌رود که میزان بیکاری آن صفر است.

مثال‌هایی از این دست زیاد هستند و همه اینها به تثبیت و ارتقاء جایگاه خاص استان آذربایجان‌شرقی کمک می‌کنند.


فارس: شما قبلاً هم در این استان با سمت‌های معاونت عمرانی و سیاسی سابقه خدمت داشته‌اید، حالا که با عنوان استاندار بار دیگر به استان آمده‌ اید دو ویژگی که در این مدت در استان برجسته دیدید کدامند؟

نسبت به آن زمان سرمایه‌گذاری را در اینجا برجسته دیدم؛ چه در حوزه شهری و چه در حوزه اقتصادی. در حوزه شهری تحولات بزرگی اتفاق افتاده و سرمایه‌گذاران زیادی در این شهر حضور یافته‌اند، حرکت سریع قطار استان در ریل توسعه اجرای برخی از پروژه‌های کلان شهری را هم اجتناب‌ناپذیر کرده است. به هر حال تبریز کلان‌شهر است و کلان‌شهر اقتضائات خاص خود را می‌طلبد.

 یکی از مسائلی که به پیشرفت اقتصادی کلان‌شهرها خیلی کمک می‌کند همین هایپرها هستند. به دلیل وسعت شهرها و ترافیک، دیگر فرصت نیست مردم کالاهای مختلف مورد نیاز خود را از جاهای مختلف تهیه کنند و این امر عملاً امکان‌ناپذیر است.

شاهد هستیم در شهر تبریز هم مشابه کلان‌شهرهای مدرن دنیا هایپرها کم‌کم رونق می‌گیرند و در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی صورت گرفته است. اینها استاندارد و کیفیت زندگی شهری را بالا می‌برد.

واحدهای تولیدی هم وقتی می‌بینند مشتریان هایپرها زیاد هستند و فروش گسترده‌ای دارند به ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی خود بیشتر فکر می‌کنند.

رونق رستوران‌ها و باغ‌هایی که مردم بتوانند همراه خانواده در آنجا حضور یابند چشمگیر بوده و این امر در افزایش الفت اجتماعی و همبستگی خانوادگی بسیار مهم و تاثیرگذار است. در مجموع در حوزه سرمایه‌گذاری غیردولتی، بخش خصوصی در حد توان تلاش کرده است.

ما هم به عنوان مدیریت ارشد استان تلاش می‌کنیم جهت دهی مناسبی به این سرمایه‌گذاری‌ها داشته باشیم.


**هنر ما باید این باشد که بتوانیم سند تدبیر توسعه را عملیاتی کنیم 

فارس: ارزیابی شما از عملکرد چهارساله مدیریت قبلی استان و نقاط قوت و ضعف آن چیست؟

بنده ارزیابی فوق‌العاده مثبتی از عملکرد چهار ساله خدمت دکتر جبارزاده دارم. با توجه به شرایط حاکم بر آن مقطع، پولی برای توسعه نبود و در این چهار سال دولت مجبور بود بیشتر بر منابع بخش خصوصی تکیه کند.

خوشبختانه سندی به نام سند تدبیر توسعه در استان تهیه شده و هنر ما باید این باشد که بتوانیم این سند را عملیاتی کنیم و همه کارهای ما باید بر اساس برنامه‌های مندرج در این سند باشد.

پروژه‌های بزرگی در این سند دنبال می‌شود. تعدادی از این پروژه‌های بزرگ شروع شده؛ مثلاً اتوبان مرند- تبریز- بازرگان؛ گرچه مجوزهای لازم برای سرمایه‌گذار خارجی این پروژه ارائه نشد.

در مورد سرمایه‌گذاری نیروگاهی هم اقدامات خوبی شروع شده است، به هر حال این اخبار امیدوار کننده هستند و جاذب موثری برای سرمایه‌گذاران خارجی به شمار می‌روند.

مثال دیگر اینکه قرار است در شهرستان جلفا یک نیروگاه با سرمایه‎گذاری 250 میلیون یورویی خارجی احداث شود؛ اگر پژواک این چهار سال مثبت نبود، قطعاً سرمایه‌گذاران جدید به استان مراجعه نمی‌کردند.


فارس: به اتوبان مرند- تبریز- بازرگان اشاره کردید؛ ظاهراً سرمایه‌گذار ترک پروژه در نهایت به دلایل تقریباً مبهم از سرمایه‌گذاری در این پروژه منصرف شد، در مورد آخرین وضعیت اجرای این پروژه توضیح دهید.

پیشنهاد سرمایه‌گذار خارجی پروژه در تهران مطرح شد که باید در شورای اقتصاد تصویب می‌شد. جمع‌بندی وزارت راه و شورای اقتصاد این بود که پولی که سرمایه‌گذار خارجی مطالبه می‌کند، زیاد است و بنابراین پیشنهادش رد شد.

قرار شده این پروژه قطعه‌بندی شود. پیمانکار قطعه یک پروژه به طول 60 کیلومتر از تبریز تا مرند انتخاب و عملیات اجرایی این مسیر هم شروع شده است. فقط باید نظارت کنیم و ببینیم آیا پروژه با سرعتی که در قرارداد قید شده پیش می‌رود یا نه.

برای قطعه مرند تا بازرگان چند متقاضی وجود دارد که در حال مذاکره با آنها هستیم. از آنجایی که پروژه مشارکتی است، پیمانکار پروژه باید سرمایه اولیه آن را تأمین کند.

در واقع تأمین سرمایه 40 درصد پروژه به عهده دولت و 60 درصد نیز به عهده سرمایه‌گذار است و چند سال بعد از اتمام پروژه عوارض دریافت می‌کند تا شاهد بازگشت سرمایه باشد.

تعداد سرمایه‌گذاران با این شرایط هم زیاد نیست که بخواهیم به انتشار آگهی و امور این چنینی مبادرت ورزیم.

نوعاً به مذاکره با چند گزینه مقتضی می‌پردازیم تا به توافق نهایی برسیم و در شورای اقتصاد مجوز بگیریم. قطعه اول مجوزهای لازم را اخذ کرده و ما در حال پیگیری امور قطعه دوم هستیم.

در این چند سال گذشته در مورد این پروژه اقدامات بزرگی انجام گرفته که باعث شده قطعه اول عقد قرارداد شود و سرمایه‌گذار کار خود را شروع کند.


**بازدیدهای ما از کارخانجات و پروژه‌ها کاملاً هدفدار است

فارس: در این چند ماه که در استان هستید برای استان چکار کرده‌اید؟

در این مدتی که در استان بودیم تلاش اصلی ما در دو جهت بود. کار اول ما تمرکز روی پروژه‌های کلانی است که یا از سال‌های قبل شروع شده مانند راه‌آهن میانه به تبریز، یا در این چهار سال مطرح بوده و بخشی از آن شروع شده و یا اصلاً شروع نشده مثل نیروگاه‌هایی که هنوز رنگ اجرا به خود ندیدند؛ ما بدون استثناء از همه این پروژه‌ها که حدود 20 مورد هستند از نزدیک بازدید کردیم و جزو اولویت کاری ما به شمار می‌روند، چرا که معتقدیم این پروژه‌های زیربنایی می‌توانند تحول‌آفرین و پیشران توسعه استان آذربایجان‌شرقی باشند.

کار دوم در رابطه با واحدهای تولیدی است. ما مرتباً در طول هفته از واحدهای تولیدی بازدید می‌کنیم.

در این بازدیدها چند هدف را دنبال می‌کنیم. یکی اینکه مشکلات همه واحدهای تولیدی را احصا می‌کنیم؛ سپس با دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه جلسات متعددی تشکیل می‌دهیم تا بتوانیم این مشکلات را رفع کنیم.

سعی داریم حلقه اتصال بین سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را برقرار کنیم و در مجموع می‌خواهیم فضای کسب و کار استان را بهبود بخشیم. بیشترین وقت ما با سرمایه‌گذاران صرف می‌شود.

چرا که در حال حاضر از یک طرف منابع مالی دولت از لحاظ عمرانی خیلی محدود است؛ از طرف دیگر بر اساس اصل 44 قانون اساسی دولت اجازه سرمایه‌گذاری ندارد.

تاکید مقام معظم رهبری و اولویت دولت نیز ایجاد اشتغال برای جوانان است. اشتغال هم سرمایه‌گذاری می‌خواهد؛ وقتی دولت اجازه سرمایه‌گذاری ندارد قطعاً بخش خصوصی باید وارد عرصه شود.

در واقع می‌خواهم تاکید کنم بازدیدهای ما از کارخانجات و پروژه‌ها کاملاً هدفدار است و اگر ما این بازدیدها را انجام ندهیم و مشکلات واحدهای تولیدی را رفع نکنیم، طبیعتاً سرمایه‌گذار جدید نخواهد آمد.

رفع مشکلات تولید توسط مدیران به این معنی است که این‌ها در جهت بهبود فضای کسب و کار و جذب سرمایه‌گذار تلاش ‌کنند و به ایجاد فضای اطمینان میان سرمایه‌گذاران بپردازند. 

مثلاً اخیراً چند سرمایه‌گذار جدید در استان حضور یافته‌اند و در حال مذاکره با آنها هستیم که اگر به نتیجه برسند اطلاع‌رسانی‌های لازم هم در ارتباط با مراسم کلنگ‌زنی و ... انجام خواهد گرفت و خواهید دید که رفع مشکلات گذشته موجب تشویق و جذب سرمایه‌گذاران جدید به استان شده است.


فارس: در مورد مقوله تبریز 2018 و اقداماتی که در جهت استقبال مناسب از این رویداد صورت می‌گیرد توضیح دهید.

در ابتدا باید تاکید کنم 2018 پایان کار نیست بلکه فرصت و  آغازی است برای معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های مختلف شهر تبریز و البته کل استان.

تبریز 2018 در چند سطح مطرح است و به نظر من اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاری که در تبریز 2018 باید انجام دهیم، این است که گردشگر خارجی جذب کنیم. حتی تبلیغات در سطح تبریز در مراحل بعدی اولویت بندی ما قرار دارد. ما اینجا برای چه کسی می‌خواهیم تبلیغ کنیم؟ سازمان کنفرانس اسلامی که تبریز را معرفی کرده می‌گوید فلان قابلیت‌ها در تبریز وجود دارد و گردشگران کشورها می‌توانند این شهر را در اولویت انتخاب و سفر خود قرار دهند.

پس همانطور که گفتم اصلی‌ترین کار ما هم این است که گردشگر خارجی بیاوریم. اگر موفق شدیم، همزمان باید شرایط اسکان و استقبال مناسب از این میهمانان را نیز فراهم کنیم که خوشبختانه در این زمینه نیز کارهای خوبی انجام گرفته است.

گردشگر را معمولاً در دنیا تورگردانان می‌آورند. تاکنون جلسات متعددی با تورگردانان استان برگزار کردیم. در جلسه مجمع تورگردانان تهران هم شرکت داشتیم و مراتب را توضیح دادیم و آنجا اعلام کردیم اگر تور خارجی به تبریز بیاورید مشوق‌های مطلوبی برای این امر در نظر گرفته شده و همچنان پیگیر هستیم.

کارهای دیگری هم باید اینجا انجام دهیم. مثلاً می‌دانیم اگر گردشگران زیادی مراجعه کنند ظرفیت هتل‌ها کفاف استقرار آنها را نخواهد داد؛ بنابراین در جهت افزایش شمار تخت و توسعه هتل‌ها اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

سازمان میراث فرهنگی در هتل‌ها و رستوران‌ها به ارائه آموزش‌هایی می‌پردازد که استاندارد ارائه خدمات را در سطح بین‌المللی بالا ببریم. یک سری رویدادهای فرهنگی و ورزشی بین‌المللی هم اینجا اتفاق می‌افتد و اخبار این رویدادها در کل کشورها انعکاس می‌یابد.

برای نمونه در اسفندماه دو رویداد جشنواره بین‌المللی شعر فجر و مسابقات بین‌المللی کشتی در تبریز برگزار شد.

تا به امروز در صدا و سیما چندین بار حضور یافته‌ام و هر هفته در یک شبکه سراسری به معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های شهر تبریز پرداختم. 


**مشکلاتی که در شهرستان‌ها وجود دارد بیشتر از تبریز است

فارس: از دیدگاه مردم و رسانه‌ها فعالیت‌های شما بیشتر در سه شاخه بازدیدها، سفرهای شهرستانی و برگزاری جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید متمرکز شده، لطفا در مورد اهدافی که از این بازدیدها و سفرهای شهرستانی دنبال می‌کنید، بیشتر توضیح دهید.

اساساً وقتی پروژه‌ای را از نزدیک می‌بینیم در جریان مشکلات آن به شکل جزیی قرار می‌گیریم. ما قصد داریم مشکلات را حل کنیم نه اینکه فقط ناظر و توصیف‌کننده مشکلات باشیم. در مورد برخی از پروژه‌های مهم و تاثیرگذار مثل راه‌آهن میانه به تبریز یا جاده تبریز - اهر برنامه‌ریزی کرده‌ایم که هر ماه یکبار به بازدید برویم تا از میزان پیشرفت ماهانه آنها کاملا مطمئن باشیم و پروژه به حال خود رها نشود.

تعدادی از پروژه‎ها مشکلات زیرساختی دارند؛ مثلاً در بازدیدی که از نیروگاه هریس به عمل آوردیم متوجه شدیم بخش خصوصی دستگاه‌هایش را نصب کرده اما پروژه هنوز مشکل آب دارد و ما باید این مشکل را حل کنیم.

لازم به ذکر است بخش خصوصی در این پروژه به میزان 1500 میلیارد تومان در حال سرمایه‌گذاری است.

مثال دیگر پروژه متروی تبریز است که قرارداد خط دوی آن در سال 89 منعقد شد و پیمانکار متعهد بود حدود 550 میلیارد تومان به‌علاوه 420 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند که کار در نیمه راه متوقف شده است.

در حالی که پیمانکار حتی یک دستگاه حفاری 54 میلیارد تومانی نیز خریداری کرده است؛ اما معترض بود که چند سال از عقد قرارداد سپری شده و قیمت‌ها باید تعدیل شود. این تعدیل قیمت در شورای عالی فنی مورد بحث و جدل بود که خوشبختانه حل شد.

ارز مورد نیاز پروژه را هم مرتبا پیگیری می‌کنیم که اگر حل شود خط دوی متروی تبریز به سرعت پیش می‌رود.

پروژه‌های دیگر هم دچار اشکالات مشابهی هستند که همه را ما پیگیری می‌کنیم تا رفع شوند. در مجموع می‌خواهم بگویم بازدیدهای ما کاملا به صورت هدفمند صورت می‌گیرید و نتایج این بازدیدها به تهران می‌رود تا گیر و گرفتاری‌های پروژه‌ها حل شود.

در مورد شهرستان‌ها هم باید عرض کنم ما به دنبال توسعه متوازن استان هستیم. در شهرستان‌های استان هم سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی صورت گرفته.

برای نمونه در اهر فردی اخیرا مراجعه کرده بود و قصد داشت به میزان 50 میلیارد تومان در بخش‌های مختلف کشاورزی این شهرستان سرمایه‌گذاری کند. در بستان‌آباد فردی  نزدیک به 100 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است. البته همین سرمایه‌گذاری‌ها هم مشکلاتی دارند که سعی داریم آنها را برطرف کنیم.

مشکلاتی که در شهرستان‌ها وجود دارد بیشتر از تبریز است؛ چرا که در شهرستان‌ها دسترسی سرمایه‌گذاران به مدیران کل و استاندار و ... سخت‌تر است؛ بنابراین در مسافرت شهرستان‌ها حتماً از واحدهای تولیدی بازدید می‌کنیم و سپس با سرمایه‌گذاران و مسوولان ذی‌ربط جلسه تشکیل می‌دهیم تا مسائل موجود را به طرق مقتضی آن حل کنیم. بعضی از مشکلات مستلزم پیگیری در استان بوده و برای حل  برخی از مشکلات هم ناچاریم به تهران مراجعه کنیم.

جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید علاوه بر استان در شهرستان‌ها نیز برگزار می‌شود و ادامه خواهد یافت. ما باید در میان مردم باشیم و حرف دل و مطالبات آنها را بشنویم که این یک اصل است و به ما کمک می‌کند با واقعیت‌ها مواجه شویم و اگر در مسیر انجام وظایف نقص و اشکالی وجود دارد متوجه آنها شویم و اصلاح کنیم.


فارس: در مورد روند احیای دریاچه ارومیه صحبت کنید. برخی از نمایندگان می‎گویند اعتباری در سال‌جاری به این امر اختصاص نیافته است؟

دریاچه ارومیه یک پروژه ملی است که در تهران و سه استان درگیر مسئله، ستاد دارد و حدود 27 برنامه و پروژه برای احیای دریاچه ارومیه تعریف شده که اگر این 27 برنامه اجرایی شوند امید است دریاچه ارومیه احیا شود.

تعدادی از این برنامه‌ها مالی و بودجه‌ای است ولی بقیه غیرمالی است. مثلاً قرار است از رودخانه زاب استان کردستان آب به دریاچه انتقال یابد که لازمه این امر احداث کانالی به طول 34 کیلومتر است و پول لازم دارد که سال‌های گذشته از محل مهار آب‌های مرزی بودجه‌ای برای این پروژه  لحاظ شده بود؛ پروژه دیگر انتقال پساب تصفیه خانه‌های شهرها از جمله تبریز به دریاچه است که جلسه‌ای در این مورد داشتیم و پیگیریم اعتبار این طرح‌ها تامین شود. اما آنچه اهمیت دارد این است که بتوانیم تخصیص 100 درصدی منابع پیش‌بینی شده برای احیا را محقق کنیم.

تعدادی از اقدامات اجرایی نیز که به اعتبار چندانی نیاز ندارد در مورد احیای دریاچه باید انجام شود که می‌شود. مثلاً جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند، تغییر الگوی کشت و ... همه این اقدامات مالی و غیرمالی اگر دست در دست هم دهند دریاچه احیا خواهد شد. در نهایت مشارکت مردم به ویژه کشاورزان اصلی‌ترین نقش را در این عرصه ایفا می‌کند.


**ما مدیریت جهادی می‌خواهیم

فارس: برای اینکه به اهداف ترسیم شده خود در مدیریت استان آذربایجان‌شرقی برسید، از مدیران دستگاه‌های مختلف و فرمانداران چه انتظاری دارید؟

ما مدیریت جهادی می‌خواهیم. الان دیگر زمان اینکه مدیرکل یا فرماندار 7 صبح بیاید و 4 بعد از ظهر برود سپری شده است. مدیریت جهادی شب و روز و جمعه و شنبه نمی‌شناسد.

بحث دوم این است که باید قبول کنیم که در خدمت سرمایه‌گذار باشیم. اداره‌ها ماده و تبصره‌های متعددی در دست دارند که می‌توانند به‌وسیله آنها کار سرمایه‌گذاری را لنگ بگذارند؛ اما انتظار داریم هیچ‌گاه جواب منفی به سرمایه‌گذاران ندهند و اگر گرهی هم وجود داشت راهی برای گشودن آن پیدا کنند تا این سرمایه‌گذاری اتفاق افتد. دستگاه‌ها باید به عنوان مشاوری امین و دلسوز پشتیبان سرمایه‌گذاران باشند چرا که وقتی سرمایه‌گذاران با کوچکترین مقاومتی حتی اگر قانونی باشد، مواجه شوند منصرف می‌شوند.


**تمرکز خدابخش روی 20 پروژه کلان استان

فارس: می‌خواهید بعد از دو سه سال استان آذربایجان‌شرقی به کجا برسد؟

بعد از دو سه سال اگر توانستیم 20 پروژه کلانی را که به آنها اشاره کردم اجرایی کنیم و به سرانجام برسانیم نمره قبولی به خود می‌دهیم. هرچند هدفگذاری بزرگی است؛ اما قطعاً اگر با جدیت تلاش کنیم محقق می‌شود.

اگر مدیران دستگاه‌های اجرایی به وظایف و تکالیف خود مسلط باشند و تعاملات لازم بین سازمان‌های مختلف ایجاد شود و وقت ما آزادتر باشد، می‌توانیم برای این 20 پروژه وقت بیشتری صرف کنیم و آنها را عملیاتی کنیم.

از دستگاه‌ها انتظار داریم حتی اگر سرمایه‌گذاران این پروژه‌ها بخش خصوصی باشند به عنوان پروژه اولویت‌دار نگریسته شوند. این پروژه‌ها پیشران توسعه استان محسوب می‌شوند. امیدواریم با دعای خیر مردم به توسعه متوازن آذربایجان‌شرقی دست یابیم.


***********************
گفت‌وگو از لیلا حسین‌زاده
***********************

انتهای پیام/60026/ 40/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول