اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس:

جمعیت فعال جامعه 31 میلیون؛ بیکار ۵ میلیون نفر/ رد پای بیکاری در بروز مشکلات اجتماعی

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: آمار بیکاری در کشور ما بالغ بر پنج میلیون نفر و جمعیت فعال جامعه قریب به ۳۱ میلیون نفر است، که این موضوع اثر روانی شدیدی بر جامعه گذاشته است.

جمعیت فعال جامعه 31 میلیون؛ بیکار ۵ میلیون نفر/ رد پای بیکاری در بروز مشکلات اجتماعی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سلمان خدادادی، در رابطه با بیکاری مطلق 3 میلیون و 300 هزار نفری در کشور گفت:  بیکاری یکی از معضلات بزرگ کشور است که آسیب‌های اجتماعی زیادی به همراه دارد. به صورت کلی اعتیاد و بیکاری دو موضوعی است که در افزایش آسیب‌های اجتماعی همچون، طلاق، ازدواج، خشونت، رانندگی و تصادفات، قاچاق، افسردگی، مسائل روحی و روانی جامعه نقش اساسی ایفا می‌کنند.

رد پای بیکاری در مسائل امنیتی و بروز مشکلات اجتماعی

نماینده مردم ملکان درمجلس شورای اسلامی، افزود: بیکاری یکی از پنج محور ابلاغی مقام معظم رهبری برای مسئولین است تا در جهت توقف و کاهش آن اقدام کنند. چرا که سایر معضلات و مشکلات اجتماعی را به دنبال خود دارد، در نتیجه بیکاری درمسائل امنیتی و بروز مشکلات اجتماعی نقش مهمی دارد.

خدادادی با اشاره به آمار بیکاری اعلام شده در ایران، گفت: در چند سال گذشته  آمار بیکاری را یک و نیم تا دو میلیون نفر می‌دانستند و امروزه تعداد بیکاران مطلق کشور را بیش از سه میلیون نفر اعلام کردند. اما این آمار واقعی بیکاری در کشور ایران نیست چرا که تنها آمار افراد بیکار محض و مطلق اعلام شده است، بسیاری از افراد در طول هفته فقط چند ساعت کار می‌کنند، این افراد از لیست آمار حذف شده اند و بیکار اعلام نمی‌شوند از طرفی دانشجویانی که هفته ای دو الی سه روز دانشگاه هستند نیز جز آمار بیکاران محسوب نمی‌شوند.

جمعیت فعال جامعه 31 میلیون، بیکار 5 میلیون نفر

این نماینده مجلس دهم تصریح کرد: در واقع به نظر بعضی از نظریه پردازان جهانی اگر فردی اشتغال یک یا دو روز یا حتی چند ساعت در هفته داشته باشد دیگر بیکار محسوب نمی‌شود، ما هم گاهاً از قوانین آنها تبعیت می‌کنیم، آمار بیکاری ما بالغ بر پنج میلیون نفر است، در حالی که جمعیت فعال جامعه ما قریب بر سی و یک میلیون نفر است، این موضوع اثر روانی شدیدی در  جامعه گذاشته است به قدری که نمایندگان مجلس از پاسخ رئیس جمهور در رابطه با بیکاری قانع نشدند.

برای رفع بیکاری باید تولید را احیا کنیم

نماینده مردم ملکان یاد آور شد: بیکاری با استخدام دولتی در سازمانهای اداری و دولتی رفع نمی‌شود، ما هشتادوپنج میلیون نفر جمعیت داریم و حدود چهار میلیون نفر کارمند، دو میلیون و 300 هزارنفر به صورت رسمی و نزدیک به  یک میلیون نفر هم کارمندان قراردادی، روزمزد، پیمانی و کارمندان مختلفی اداره های دولتی داریم، این در حالیست که تعداد کارمندان برخی از کشورها به سیصدهزارنفر نفر می‌رسد، به عنوان مثال جمعیت کارمندان  ژاپن به تعداد مدیران ما است، اداره‌های دولتی نمی‌تواند برای 80 میلیون نفر کار دولتی و کارمندی ایجاد کند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: برای کاهش و رفع بیکاری در کشور باید تولید فعال شود، سرمایه گذاری در مراکز تولیدی، کارآفرینی، جذب سرمایه های سرگردان در امر تولید، می تواند بخش زیادی از مشکلات بیکاری کشور را حل کند، تا این کار را انجام ندهیم هر روز شاهد افزایش بیکاری و با افزایش جمعیت بیکار شاهد معضلات متعدد اجتماعی خواهیم بود.

انتهای پیام/60002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول