اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

معاون وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با العهد لبنان:

مخالفان روابط دمشق-بیروت به نصیحت‌های نصرالله گوش دهند

معاون وزیر خارجه سوریه ابراز امیدواری کرد برخی لبنانی‌ها دوراندیشی رئیس‌جمهور این کشور و دبیرکل حزب الله برای بهبود روابط با دمشق را سرلوحه قرار دهند.

مخالفان روابط دمشق-بیروت به نصیحت‌های نصرالله گوش دهند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ «ایمن سوسان» معاون وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با وبگاه خبری تحلیلی «العهد» لبنان گفت، قانون بین‌المللی به سوریه برای اخراج آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها، ترک‌ها و صهیونیست‌های اشغالگر حق کامل می‌دهد.

سوسان به صلابت محور مقاومت و مشروعیت حضور روسیه و ایران و مقاومت لبنان در خاک سوریه اشاره کرد و گفت هیچ طرفی قدرت ایجاد شک و ظن میان سوریه و متحدانش را ندارد.

سوسان در مسأله بازگشت آوارگان بر ضرورت هماهنگی سوریه با دولت لبنان در این باره تأکید کرد ، روابط سوریه با «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان را ستود و ابراز امیدواری کرد برخی طرف‌های لبنانی دوراندیشی عون و «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در نزدیکی روابط با سوریه را الگو قرار دهند.

این گفت‌وگو به شرح زیر است:

العهد: امروز از نزدیک بودن پایان جنگ در سوریه می‌شنویم، سخن شما برای مقاومت لبنان به این مناسبت چیست؟

سوسان: در ابتدای این دیدار به تمام کسانی که در این پیروزی شریکند از جمله ارتش سوریه و مقاومت لبنان درود می‌فرستم ، هر چه درباره سید مقاومت و رزمندگان مقاومت گفته شود، کم است و در بسیاری از مواقع، کلمات از بیان عاجز است. قهرمانی‌های ارتش سوریه و مردان مقاومت در مرزها و در تمام سرزمین سوریه در بسته شدن تمام مسیرهای قاچاق سلاح شریک بود، تروریست‌ها از لبنان به عنوان پایگاهی برای هدف قرار دادن سوریه استفاده می‌کردند و از ارتفاعات سوریه هم برای هدف قرار دادن عمق لبنان. ما امروز در ابتدای مرحله جدیدی قرار داریم و به تأمین امنیت دمشق، عمق سوریه تا تأمین امنیت مرزهای عراق و اردن رسیده‌ایم در سایه این جریانات، امروز دایره امنیت در سوریه و لبنان به اندازه هم گسترده شده است.

العهد: برخی طرف‌های لبنانی بودند که در برافروختن آتش جنگ در سوریه نقش داشتند، چگونه با‌ آنها تعامل خواهید کرد، آیا این درست است که برخی از آنها تلاش می‌کنند خطوط ارتباطی با دمشق را با هدف استفاده مالی از طرح‌های بازسازی سوریه باز کنند؟

سوسان: در سیاست چیزی به نام کینه وجود ندارد، ما با اینها مانند هر لبنانی دیگری تعامل خواهیم کرد. این سوال مطرح است؛ آیا مواضعی که اتخاذ کردند در راستای منافع لبنان یا آشتی داخلی آن بود؟ جواب مشخص است، آنها در راستای پروژه آمریکایی-صهیونیستی گام برداشتند، اینها با ادعای اتخاذ سیاست بیطرفی به برخی دیگر در لبنان هجمه می‌بر‌دند اما خودشان شدیدترین انواع مداخله را در پیش گرفتند، این طرف‌ها با مواضع توطئه‌آمیز خود و نیز حمایت از  تروریسم مسئول ریختن خون مردم سوریه هستند.

معاون وزیر خارجه سوریه ادامه داد: اینها که جز زبان پول را نمی‌فهمند به فروش خود عادت کرده‌اند و هر کسی خودش را بفروشد، بی‌ارزش است. تمام کسانی که در رکاب پروژه خصمانه علیه سوریه وارد شدند درآمدی در موضوع بازسازی سوریه نخواهند داشت، ما خون شهدای خود را با مال نمی‌فروشیم. برخی از اینها شرکت‌های ساختگی با اسامی مختلف در دبی و... ساخته‌اند و تلاش می‌کنند از خلال آنها وارد بازسازی سوریه شوند اما باید بگویم دولت سوریه توجهی ویژه برای دور کردن آنها از طرح بازسازی دارد، ما تلاش میکنیم در ابتدا سعی می‌کنیم به ماهیت هر شرکتی پی ببریم و بعد درباره همکاری یا عدم همکاری تصمیم بگیرم.

سوسان در اشاره به کسانی که مخالف ازسرگیری روابط با سوریه هستند، گفت: سید حسن نصرالله در این باره به آنها نصیحت‌هایی کرد اگر به صحبت‌ها وی گوش دهند و کمی از دوراندیشی او بیاموزند چه بسا بتوانند لبنان را از بسیاری از تراژدی‌ها دور نگه دارند. اما اینها بر تبعیت دائم از بالادستی‌های خود تأکید دارند و اصلا فکر نمی‌کنند چون اجازه فکر کردن به‌ آنها داده نشده است، آنها عادت کرده‌اند که همیشه تابع و مجری اوامر باشند، حتی متحدانشان نیز احترامشان را نگه نمی‌دارند. مصلحت لبنان در روابط خوب با سوریه است.

ما از برخی طرف‌ها در لبنان می‌شنویم که بازگشایی گذرگاه «نصیب» را تأیید می‌کنند و می‌گویند این در راستای مصلحت لبنان است، اگر موضوع این گونه  است پس چرا بر سنگ‌اندازی اصرار دارید؟ چگونه توقع دارید که سوریه با شما خوب تعامل داشته باشد و تو به عنوان نخست‌وزیر (سعد الحریری) شب و روز این مواضع را تکرار می‌کنی، تو با این رفتارها در راستای منافع لبنان کار نمی‌کنی بلکه در راستای منافع طرف‌های دیگر گام برمی‌داری.

العهد: اصولی که لبنان در پرونده آوارگان به کار می‌برد و نیز حقیقت فشارهای سازمان مللی بر دمشق در این راستا چیست؟

سوسان: اجازه دهید کلمه «آواره یا پناهنده» را به کار نبرم زیرا برای کشوری که به پذیرش دیگران (خارجی‌ها) عادت دارد سخت است شهروندان خود را به این شکل خطاب کند. ما به دلیل تروریسم بسیاری از «مغزها»ی (دانش‌آموختگان) خود را از دست دادیم، نظام آموزشی در سوریه 100 درصد مجانی است و دولت برای تحصیل بسیاری از آنها که کشور را ترک کردند مبالغ هنگفتی خرج کرده بود و می‌خواهد که بازگردند. ما می‌گوییم سوری‌ها نیاز به دعوت برای بازگشت به کشور خود ندارند اما این دعوت بسته به چند موضوع از جمله «داوطلبانه بودن» آن است. دولت سوریه به شرط عدم مداخله دیگران آماده است تمامی مطالبات زندگی باکرامت را برای آنها فراهم کند. باید میان دولت‌ها هماهنگی وجود داشته باشد، تحریم‌هایی که بر سوریه تحمیل شده مانعی در برابر بازگشت‌ سوری‌هاست.

وی تصریح کرد: امروز میان طرف‌های لبنانی و به شکل ویژه با «عباس ابراهیم» مدیر امنیت عمومی لبنان و مقاومت در موضوع بازگشت سوری‌ها هماهنگی وجود دارد و روابط با میشل عون عالی است و این موضوع می‌تواند در مسایل دیگر هم تحقق یابد. به کسانی که در لبنان، تعامل میان بیروت و دمشق را رد می‌کنند، می‌گویم مکر و حیله بس است، موضوع تمام شد و چه بخواهید و چه نخواهدی سوریه پیروز شده و شما باید به این امر اعتراف کنید.

سوسان ادامه داد: اما درباره برخی صحبت‌ها که از سازمان ملل شنیده می‌شود، باید بگویم آمریکا بر این نهاد بین‌المللی تسلط دارد، اینهایی که در طول سال‌های جنگ علیه سوریه برای سوری‌ها ادای گریه درمی‌آورند آیا بهتر نبود با برقراری امنیت و آرامش، آنها را به بازگشت به کشورشان تشویق می‌کردند؟

العهد: آمادگی‌ها برای نبرد ادلب چگونه است و پس از رسیدن ارتش سوریه به مرزهای اشغالی جولان چه می‌شود؟
 
سوسان: آنچه در سوریه رخ داد ضربه‌ای محکم به پروژه آمریکایی-صهیونیستی بود ، مسئولان اسرائیلی حمایت از گروه‌های تروریستی را کتمان نکردند آنها همان کسانی بودند که کلاه‌سفیدها را از طریق اردن فراری دارند و به ارتش سوریه حمله کردند. امروز با شکست پروژه، صهیونیست‌ها دنبال فعال شدن توافق آتش‌بسی هستند که مرتب آن را نقض کرده‌اند، آتش‌بس فقط مربوط به مرزها نیست بلکه تا آخرین نقطه شمال سوریه ادامه خواهد داشت و در نتیجه ایستادگی ارتش سوریه و تحقق پیروزی‌ها، اینها مجبورند در محاسبات خود بازنگری کنند.

وی ادامه داد: اما درباره ادلب و غیره، تصمیم، یکی است. منطقه‌ای در سوریه پیدا نمی‌شود که ارتش سوریه نتواند به آن برسد ادلب هم مستثنی نیست همانطور که به همراه متحدان در جنوب، غوطه و حلب مبارزه کردیم با یکدیگر در ادلب هم نیز خواهیم جنگید تا ادلب هم به آغوش وطن بازگردد. تصمیم مدتهاست گرفته شده، تروریسم جایی در سوریه ندارد و تسلیم حضور هیچ عامل خارجی بر اراضی سوریه به شکل غیر قانونی نخواهیم شد خواهد آمریکایی، صهیونیستی، فرانسوی، ترکیه‌ای یا انگلیسی باشد.

سوسان تأکید کرد: این حضور مطلقا با حضور (نیروهای) ایرانی و روسی که به درخواست دولت سوریه بوده، تفاوت دارد. متحدان به ما گفته‌اند زمانی که به تروریسم در سوریه پایان داده شود بازخواهیم گشت، نمی‌توان حضور مشروع متحدان را با حضور غیرقانونی برخی طرف‌های دیگر مقایسه کرد و قانون بین‌المللی برای اخراج کسانی که به صورت غیرقانونی در سوریه حضور دارند، به دمشق حق کامل می‌دهد. ما حضور مشروع ایران در سوریه با هدف شکست پروژه آمریکا را ارج می‌نهیم، حملات امروز غرب و (کشورهای حاشیه) خلیج (فارس) علیه ایران یکی از نشانه‌های این پروژه آمریکاست.

العهد: صحبت‌هایی از قرارداد‌هایی میان روسیه و آمریکا به حساب متحدان شما در محور مقاومت وجود دارد

سوسان: اگر می‌خواستیم می‌خواستیم از ذره‌ای از حاکمیت خود شانه خالی کنیم این همه فداکاری نمی‌کردیم. میان ما و متحدان اعتماد بی حد و مرز و احترام متقابل وجود دارد آنها روزانه موضوع احترام به حاکمیت و وحدت اراضی سوریه را تکرار می‌کنند.

آنها طبیعت سوریه و سوری‌ها را می‌شناسند و به آن احترام می‌گذارند. این حرف‌ها حاصل تفکرات توطئه‌کنندگان علیه سوریه است و به این توطئه‌کنندگان می‌گویم برای مسأله‌ دیگری به جز این نقشه بریزید زیرا نخواهید توانست میان ما و متحدانمان شک و ظن ایجاد کنید.

 

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول