اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

افشاگری رئیس کل دادگستری فارس

مفسدان اقتصادی در فارس را بشناسید

رئیس‌کل دادگستری استان فارس در اقدامی کم‌سابقه اسامی برخی مدیران مفسد اقتصادی که حکمشان قطعی شده را منتشر کرد و گفت: اسامی مفسدان دیگر هم به‌زودی اعلام می‌شود.

مفسدان اقتصادی در فارس را بشناسید

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، علی القاصی‌مهر پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران، با اعلام اسامی چندین مفسد اقتصادی، در ابتدا از حکم قطعی متهمان به فساد مالی در شهرداری صدرا و آباده خبر داد و اظهار داشت: شهردار وقت این 2 شهر به همراه برخی از اعضای شورای شهر حکمشان قطعی شد.

وی با بیان اینکه دستگاه قضا بر اساس مواد قانونی مجاز به اعلام اسامی مفسدان اقتصادی است، اسامی کسانی که در شهرداری و شورای شهر جدید صدرا محکوم به فساد اقتصادی شدند، به شرح زیر اعلام کرد:

*عمق فساد در شهرداری صدرا

1- منوچهر قائدی فرزند محمد شهردار سابق صدرا (از سال 92 تا 94) به اتهام عدم اطلاع‌رسانی از وقوع جرم در زیرمجموعه خود، رشوه‌گیری به مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون تومان وجه نقد و 210 سکه بهار آزادی، یک دستگاه آپارتمان به مبلغ 300 میلیون تومان، مداخله در معاملات و مناقصات شورای شهر صدرا، مشارکت در جعل پروانه‌های ساختمانی، امحا و معدوم‌سازی اسناد به 31 سال حبس تعزیری و استرداد اموال و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شد.

قائدی همچنین به استناد مجازات تکمیلی و تتمیمی به 2 سال منع اقامت در شهر شیراز و ممنوع‌الخروجی از کشور نیز محکوم شده است.

2- ابراهیم فریدونی فرزند آزاد مدیر اجرایی وقت شهرداری صدرا به اتهام رشوه‌گیری به مبلغ یک میلیارد و 5 میلیون تومان، دریافت 15 سکه بهار آزادی و جعل اسناد نظام‌مهندسی به 18 سال حبس تعزیری، انفصال دائم از خدمات دولتی، 2 سال منع اقامت در شهر شیراز و ممنوع‌الخروجی از کشور محکوم شد.

3- امین کشاورزی فرزند عبدالله معاون فنی وقت شهرداری صدرا به اتهام ارتشا به مبلغ 2 میلیارد و 590 میلیون تومان، جعل اسناد و استفاده از اسناد مجعول به 18 سال حبس تعزیری، انفصال دائم از خدمات دولتی و اقامت اجباری به مدت 2 سال در شهرستان ایرانشهر محکوم شد.

4- حسن دهقانی فرزند الخاص دبیر کمیسیون ماده 100 شهرداری وقت صدرا به اتهام رشوه‌گیری به مبلغ 8 میلیارد و 320 میلیون ریال به 7 سال حبس تعزیری، استرداد وجه معادل وجوه مأخوذه، انفصال دائم از خدمات دولتی، 2 سال اقامت اجباری در شهرستان ایرانشهر و ممنوع‌الخروجی از کشور محکوم شد.

5- مسعود محمودی فرزند نورالله عضو شورای شهر سابق صدرا نیز به اتهام رشوه‌گیری به مبلغ یک میلیارد و 900 میلیون ریال و دریافت 16 سکه بهار آزادی به 5 سال حبس تعزیری، جزای نقدی معادل وجوه مأخوذه، انفصال دائم از خدمات دولتی، 2 سال منع اقامت در شهر شیراز و ممنوع‌الخروجی از کشور محکوم شد.

6- متهم ردیف ششم حکم برائت گرفت.

7- حشمت‌الله شفیعی فرزند فرج عضو شورای شهر سابق صدرا به اتهام رشوه‌گیری به مبلغ 3 میلیارد و 950 میلیون ریال به 7 سال حبس تعزیری، جزای نقدی معادل وجوه مأخوذه، انفصال دائم از خدمات دولتی، 2 سال منع اقامت در شهر شیراز و ممنوع‌الخروجی از کشور محکوم شد.

8- حسن فریدونی فرزند آزاد عضو شورای شهر سابق صدرا به اتهام رشوه‌گیری به مبلغ یک میلیارد و 900 میلیون ریال و دریافت 25 عدد سکه بهار آزادی به 5 سال حبس تعزیری، جزای نقدی معادل وجوه مأخوذه، انفصال دائم از خدمات دولتی، 2 سال منع اقامت در شهر شیراز و ممنوع‌الخروجی از کشور محکوم شد.

9- اسماعیل مختاری فرزند قریب عضو شورای شهر سابق صدرا به اتهام رشوه‌گیری به مبلغ 2 میلیارد و 330 میلیون ریال به 7 سال حبس تعزیری، جزایر نقدی معادل وجوه مأخوذه، انفصال دائم از خدمات دولتی، 2 سال منع اقامت در شهر شیراز و ممنوع‌الخروجی از کشور محکوم شد.

10- امید ترک‌زاده فرزند عبدالله نیز به علت پرداخت رشوه به متهم امین کشاورزی عضو شورای شهر صدرا که یک دستگاه خودروی (بی اِم وِ) بوده است به 3 سال حبس و ضبط مال ناشی از ارتشاء، 2 سال منع اقامت در شهر شیراز و ممنوع‌الخروجی از کشور محکوم شد.

11- سید حسن انجوی‌نژاد فرزند محمد نیز که در پرداخت رشوه به‌عنوان واسطه عمل می‌کرده است به 3 سال حبس تعزیری و 2 سال منع اقامت در شهر شیراز و ممنوع‌الخروجی از کشور محکوم شد.

*حکم شهردار و اعضای شورای شهر آباده

رئیس‌کل دادگستری استان فارس حکم قطعی شهردار و اعضای شورای شهر سابق آباده که آنان نیز متهم به فساد مالی بودند را به شرح زیر اعلام کرد:

1- داریوش خاکسار عضو شورای شهر سابق آباده به اتهام دریافت رشوه به مبلغ 49 میلیون و 500 هزار تومان به 2 سال حبس، 31 ضربه شلاق و 2 سال ممنوعیت از شرکت در اجتماعات سیاسی محکوم شد.

2- محمدرضا صفائیان عضو شورای شهر سابق به اتهام دریافت رشوه به 2 سال حبس و 31 ضربه شلاق و 2 سال ممنوعیت از شرکت در اجتماعات سیاسی محکوم شد.

3- مهدی رهنما شهردار سابق آباده به اتهام مشارکت در ارتشاء، معاونت در جعل و تبانی در معاملات دولتی به 8 سال حبس، 270 میلیون ریال جزای نقدی و 8 سال انفصال از خدمات دولتی و 15 ضربه شلاق محکوم شد.

4- مصطفی رهنما برادر شهردار نیز به اتهام جعل قبوض باسکول شرکت خاک نسوز آباده و جعل امضای نفیسه دهقان یکی از کارمندان، مداخله و تبانی در معاملات دولتی و رشوه‌گیری به 45 میلیون ریال جزای نقدی، 18 میلیون ریال از باب جعل امضا و 27 میلیون ریال از باب جعل سند به 5 سال حبس و 75 ضربه شلاق و ضبط مال ناشی از ارتشاء محکوم شد.

سیدسعید حسینی، طیبه آگین، مسلم لطفعلیان و جهانشاه رئیسی دیگر اعضای شورای شهر سابق آباده نیز به اتهام مداخله و تبانی در معاملات دولتی هرکدام به‌ترتیب به 4 سال، 2 سال، 4 سال و 6 ماه حبس به‌علاوه انفصال از خدمات دولتی، شلاق و ابطال معاملات انجام‌شده محکوم شدند.

همچنین محمدرضا ثابت اقلیدی و سعید جعفری شورباقلو نیز هرکدام به ترتیب به 4 سال و 7 و نیم سال حبس محکوم شدند.

*تحت‌فشار قراردادن پیمان‌کار برای دریافت رشوه!

رئیس‌کل دادگستری فارس همچنین گفت: بررسی‌های ما نشان داده تعدادی از اعضای شورای شهر آباده با تحت‌فشار قرار دادن پیمان‌کاران قصد دریافت رشوه از آنان را داشتند و یکی از پیمانکاران ادعا کرده بود که 3 نفر از اعضای شورا تقاضای 120 میلیون تومان رشوه کرده‌اند و متهم مهدی رهنما با اعضای شورا همدست بوده و شرکت وی را تحت‌ فشار قرار داده‌اند.

القاصی افزود: در سال 92 مهدی رهنما شهردار آباده می‌شود و وی رئیس هیات مدیره شرکت معدن خاک نسوز آباده نیز بوده که 72 درصد از سهام آن متعلق به شهرداری آباده بوده است؛ وی از طریق برادر خود مصطفی رهنما به 3 تن از اعضای شورای شهر آباده یعنی داریوش خاکسار، محمدرضا صفائیان و طیبه آگین ماهیانه مبالغی را به‌عنوان رشوه پرداخت می‌کرده تا از استیضاح وی منصرف شوند، ضمن اینکه در مناقصات و تبانی‌های مالی حمایت لازم را انجام دهند.

*دستگیری مفسدان دیگر

این مقام مسؤول در ادامه به دستگیری تعداد دیگری از افراد که دچار فساد مالی از قبیل اختلاس از بانک‌ها، احتکار و قاچاق کالا شده بودند اشاره کرد و اظهار داشت: پرونده‌های بسیاری در این خصوص تشکیل‌شده که با قطعیت یافتن احکام، اسامی آنان اعلام خواهد شد.

* اختلاس از بانک کشاورزی یکی از شعب شیراز

القاصی به اختلاس در بانک کشاورزی شعب استان فارس اشاره کرد و افزود: فردی به نام علیرضا نباتی فرزند اسماعیل کارمند یکی از شعب بانک کشاورزی شیراز 700 میلیون تومان اختلاس کرده بود که به 10 سال حبس تعزیری و 14 میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شد که حبس وی به مدت 5 سال به دلیل پرداخت مال اختلاس‌شده قبل از کیفرخواست تعلیق شد و حکم انفصال موقت وی از خدمات دولتی به مدت 10 سال اجرا خواهد شد.

*اختلاس از بانک کشاورزی سپیدان

وی افزود: همچنین در اختلاس دیگری از بانک کشاورزی فردی به نام هادی خسروی رئیس وقت شعبه سپیدان فرزند علی‌محمد مرتکب اختلاس و جعل امضاء شده است که به 8.5 سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتی و 30 میلیون ریال استرداد مال محکوم‌ شده است؛ اما وجوه اختلاس را به بانک برگردانده، ضمن اینکه بیژن دهقانی فرزند منصور نیز در این اختلاس معاونت داشته که با سوءاستفاده از سمت مجعول به 2 سال حبس و 80 میلیون ریال جزای نقدی محکوم‌ شده و در زندان به سر می‌برد.

*اختلاس از بانک کشاورزی کوار

رئیس‌کل دادگستری استان فارس از اختلاس دیگری در بانک کشاورزی کوار خبر داد و گفت: 15 میلیارد و 590 میلیون ریال در این بانک اختلاس شده است که علی‌اکبر فیروزی‌پور کارمند بانک به 10 سال حبس تعزیری و انفصال دائمی از خدمات دولتی و پرداخت 21 میلیارد ریال معادل دو برابر مبلغ اختلاس‌شده، شهرام متکبرپور به جرم معاونت در اختلاس به 10 سال و 7 ماه حبس تعزیری و صد میلیون تومان جزای نقدی و پرداخت یک‌چهارم مال اختلاس‌شده، محمد قاسمی به جرم معاونت در اختلاس به 6 سال حبس، محمدامین طهماسبی بیگو به همین جرم به 6 سال و 7 ماه حبس و یکصد میلیون تومان جزای نقدی، محمدرضا رئیسی به جرم معاونت در اختلاس به یکصد میلیون جزای نقدی و 5 سال حبس، ناصر حاجیان به جرم معاونت در اختلاس به 5 سال حبس و یک‌صد میلیون تومان جزای نقدی محکوم شدند که 3 نفر آخر در زندان به سر برده و برخی از این محکومان متواری هستند.

*اختلاس از بانک رفاه

وی به اختلاس 113 میلیارد ریالی در بانک رفاه یکی از شعب شیراز نیز اشاره کرد و گفت: حسین بشارت فرزند عبدالرضا نیز به جرم اختلاس، جعل و استفاده از سند مجعول به 18 سال حبس و انفصال دائم از خدمات و رد مبلغ 113 میلیارد ریال محکوم‌ شده و همین مبلغ نیز جزای نقدی دولتی باید پرداخت کند که وی فعلاً متواری است و به پلیس اینترپل برای دستگیری وی و بهروز جعفری به جرم معاونت در اختلاس برای دستگیری آنان مکاتبه شده است.

القاصی افزود: بهروز جعفری اهرمی‌زاده فرزند غلامرضا نیز به جرم معاونت در جعل، استفاده از سند مجعول و معاونت در اختلاس به 6 سال حبس محکوم شده است، ضمن اینکه سید علی‌رضا موسوی فرزند سید محمدحسن نیز به‌عنوان نفر سوم این اختلاس به 3 سال حبس محکوم‌ شده است.

*اختلاس از بانک ملی

این مقام مسؤول از اختلاس در بانک ملی یکی از شعب شیراز نیز خبر داد و اظهار داشت: 11 میلیارد و 500 میلیون ریال از بانک ملی یکی از شعب شیراز اختلاس شده است که در این رابطه شخصی به نام جواد ایزدی این اختلاس را انجام داده که به 4 سال حبس تعزیری و انفصال دائم از خدمات دولتی و پرداخت یکصد میلیون تومان و رد مال مورد اختلاس محکوم شده است، ضمن اینکه جلیل آهنگران به اتهام جعل عنوان، صدیقه شهاب، علیرضا عقدکی و محمد مصلی‌نژاد نیز به اتهام‌های جعل عنوان مأمور دولت، تحصیل مال نامشروع، معاونت در اختلاس و... به حبس تعزیری از یک تا 2 سال و رد مال مورد اختلاس، محکوم شدند.

 *اختلاس از بانک تجارت

رئیس‌کل دادگستری فارس همچنین گفت: مهدی قدامی فرزند جلال نیز که کارچاق‌کن و دلال بوده از طریق وکالت‌نامه‌ها و جابجایی وام‌ها به نام افراد، 339 میلیون و 100 هزار ریال از یکی از شعب بانک تجارت شیراز کلاهبرداری کرده است که به 21 فقره کلاهبرداری محکوم‌ شده و باید معادل وجوه کلاهبرداری را به صاحبان آن برگرداند.

*اختلاس از اداره گاز فارس

وی به اختلاس در اداره گاز استان فارس نیز اشاره کرد و اظهار داشت: فردی به نام علیرضا عقیقی فرزند علی این اختلاس را انجام داده که به 3 سال حبس تعلیقی و 8 سال انفصال از خدمات دولتی و جزای نقدی معادل وجه مورد اختلاس محکوم شد که با استرداد وجه قبل از کیفرخواست در حکمش تخفیف اعمال شد.

*اختلاس در دانشگاه آزاد جهرم

القاصی در مورد اختلاس و برداشت غیرقانونی از حساب دانشگاه آزاد جهرم نیز گفت: مهدی حضوری فرزند جلال کارمند حسابداری دانشگاه آزاد جهرم با جعل اسناد و جابجایی مبالغ، بیش از 4 میلیارد ریال اختلاس انجام داده است که به 3 سال حبس تعزیری و انفصال دائم از خدمات دولتی به‌اضافه استرداد مبالغی که از دانشگاه اختلاس کرده محکوم شد که اکنون در زندان است.

*اختلاس در نمایندگی ایران‌خودرو

وی از اختلاس در نمایندگی ایران‌خودرو نیز خبر داد و گفت: محمد صالح عین بگشا فرزند عباس 22 میلیارد و 833 میلیون ریال از نمایندگی ایران‌خودرو اختلاس کرده که به 7 سال حبس و یک میلیارد تومان جزای نقدی و استرداد اموال محکوم شد.

*اختلاس در دانشگاه علوم پزشکی

رئیس‌کل دادگستری فارس از اختلاس در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت و اظهار داشت: سعید یوسفی فرزند محمدحسن کارمند انبار تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بوده است که با ارتباط با پزشکان خصوصی بیمارانی که خواهان خرید لنز بودند را به مراکز خاصی هدایت کرده و لنزهای دانشگاه را نیز بالاتر از قیمت آنان می‌فروخته است که به 4 سال حبس و 810 میلیون ریال جزای نقدی و رد مبلغ بیش از 905 میلیون در حق دانشگاه و 74 ضربه شلاق محکوم شده است.

*اختلاس در آبفای روستایی فارس

القاصی همچنین به اختلاس در آبفای روستایی فارس نیز اشاره کرد و گفت: در این اداره کارمندی با مشارکت ذی‌حساب اداره به اختلاس پرداخته که دستگیر شده‌اند و معاون پشتیبانی و مالی آبفا نیز باوجوداینکه از اختلاس خبر داشته و به دلیل اینکه این اختلاس را به اطلاع دستگاه قضایی نرسانده، پرونده‌اش تحت پیگیری است که با قطعیت یافتن احکام، اسامی آنان نیز اعلام خواهد شد.

*دستگیری محتکر متادون

وی به کشف 5 کیلو و 320 کیلو داروی متادون از یکی از انبارهای شیراز اشاره کرد و افزود: فردی به نام حسن زارع فرزند علیرضا این داروها را به مبلغ 272 میلیارد ریال احتکار کرده بود که به 15 سال حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق و استرداد معادل مبلغ احتکارو همچنین جزای نقدی محکوم شد.

*عبدالله نبی‌زاده، در چنگال قانون

*القاصی همچنین گفت: فرد دیگری به‌نام عبدالله نبی‌زاده‌‌فرد شیرازی نیز در ارتباط با تبدیل اراضی به باغشهر و واگذاری به افراد به ۱۱ سال حبس محکوم شده که وی نیز شکّات متعددی داشته است.

*اعلام بقیه مفاسد در نشستی دیگر!

رئیس‌کل دادگستری فارس در ادامه این نشست خبری به برخی مفاسد اقتصادی دیگر نیز اشاره کرد و گفت: بیان تمام مفاسد نیاز به جلسات بیشتری دارد که در آینده نزدیک با برگزاری نشست‌های مطبوعاتی موارد دیگر را به سمع و نظر مردم خواهیم رساند.

القاصی همچنین با بیان اینکه دادگاه مفسدان اقتصادی علنی برگزار خواهد شد، گفت: 6 قاضی ویژه مفاسد اقتصادی در 2 شعبه ویژه پرونده‌ها را در استان رسیدگی خواهند کرد که حکمشان توسط رئیس قوه قضائیه صادر شده است.

انتهای پیام/76018

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول