اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

نگاهی کوتاه به سوابق افرادی که مشایی باید درباره ارتباط با آنها توضیح دهد

از اسامي مطرح‌شده در دومين جلسه دادگاه مشایی بیشتر بدانید

در دادگاه دوم مشایی، قاضی نام کسانی را آورد و درباره ارتباط مشایی با آنها سوال پرسید. اما این افراد چه کسانی هستند؟

از اسامي مطرح‌شده در دومين جلسه دادگاه مشایی بیشتر بدانید

مجله فارس پلاس؛ دومین جلسه رسیدگی به اتهامات اسفندیار رحیم مشایی روز گذشته برگزار شد. از مهمترین نکات مطرح شده در این جلسه، سوالات قاضی غضنفرآبادی  از متهم درباره ارتباط با سرویس‌های جاسوسی بود: «شما با سرویس‌های بیگانه و جاسوس‌های انگلیسی ارتباط داشتید. در مورد "پریوش سطوتی" توضیح دهید و آرام باشید و از خودتان دفاع کنید... درباره ارتباط با "پلین گرام"، "زن تیمسار رحیمی"، "زن تیمسار جهانبانی" و "زن تیمسار پاکروان" توضیح دهید... چه ارتباطی با آن‌ها داشتید؟ چرا عوامل انگلیسی را وارد کشور کردید؟»

در کنار این نام‌ها، اسامی دیگری چون "رامین لاکا"، "کمال فروغی"، "گابریل"، "ریچارد دالتون"، "جیسیون رضاییان"، "پانته آ. فیوضی" ، "آزیتا شفازند" و "لیلا زند" نیز در دادگاه توسط قاضی مطرح شد که مشایی با آنها در ارتباط بوده و از او خواسته شد درباره این افراد توضیح دهد. 

اما این افراد چه کسانی هستند؟  هنوز اطلاعات جامع و متقنی از سوی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی درباره این افراد منتشر نشده است. اما در ادامه برخی از اطلاعاتی که به معرفی این افراد کمک می‌کند را ذکر می‌کنیم.

 

پریوش سطوتی

پریوش سطوتی همسر حسین فاطمی، وزیر خارجه کابینه دکتر مصدق  است.  در سال 90 رسانه‌ها اسنادی را منتشر کردند که می‌گفت سطوتی با قاتلان همسر خود و ساواکی‌ها در ارتباط بوده است. همسر دکتر فاطمی  از محمدرضا پهلوی با عنوان «اعلی‌حضرت همایونی» یاد می‌کند، و  از تاریخ اعدام شهید دکتر فاطمی تا زمان انقلاب به خرج رژیم پهلوی در لندن زندگی کرده است. سطوتی در سال 88 با هزینه دولت احمدی‌نژاد بالغ بر 2 سال در هتل لاله اقامت داشته که مبلغی حدود 80 میلیون تومان هزینه آن شده است. تصاویر متعددی از ارتباط سطوتی  با رحیم مشایی منتشر شده است. (1)

 

لیلا زند

لیلا زند از دیگر کسانی بود که نام آنها در دادگاه مشایی مطرح شد. لیلا زند عضو سازمان نایاک و مسوول بخش خاورمیانه در سازمان امریکایی رهپویان صلح است. رسانه‌ها از زند چند عکس منتشر کرده‌اند. در یکی از این عکس‌ها که در سال 90  از جلسات نایاک منتشر شده «زند» در آن حضور دارد. یکی از نکات جالب توجه این تصویر، حضور آلن ایر (سخنگوی وقت وزارت امور خارجه امریکا) در کنار زند است.  

 زند اولین بار 12 سال پیش به دعوت احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور وقت در قالب جمعیت رهپویان صلح به ایران سفر کرد و با تنی چند از مقامات کشورمان نیز  گفت‌وگو کرد. اما این تنها سفر او به ایران نبود. او 4 سال بعد نیز در همایش ایرانیان خارج از کشور حضور داشت و سخنرانی نیز کرد. 

اقامت یک ساله زند و همسرش محمود کریمی‌حکاک در سرزمین‌های اشغالی، یکی دیگر از حاشیه‌های زندگی اوست. به گزارش روزنامه اسراییلی «جروزالم پست»، محمود کریمی حکاک، کارگردان تئاتر و تهیه‌کننده و شاعر، در سال ۲۰۱۰ به مدت یک سال به همراه همسرش و دختران دوقلوی خود در شهر حیفا در سرزمین‌های اشغالی زندگی کرده و او در این یک سال در دانشگاه تل‌آویو درسی به نام «ایران امروز» تدریس می‌کرد.(2)

 

همسر تیمسار رحیمی

تیمسار رحیمی آخرین فرمانده نظامی تهران، پیش از انقلاب بوده است. رحیمی باجناق دکتر فاطمی، وزیر خارجه کابینه دکتر مصدق بوده و همسرش، منیژه سطوتی (خواهر پریوش) از لیدرهای جریان سلطنت‌طلب در لندن است. گروه مربوط به وی در سال 84 مدعی شد که ابراهیم یزدی از چهره های سرشناس نهضت آزادی به دلیل سیلی خوردن از تیمسار رحیمی  دست وی را قطع کرده است البته مرحوم یزدی هیچ‌گاه این اتهام را نپذیرفت. منیژه سطوتی بعد از فوت مرحوم یزدی در گفتگو با صدای آمریکا از مرگ یزدی ابراز خوشحالی فراوان کرده بود. 

 

ریچارد دالتون

دالتون،  سفیر سابق انگلیس در ایران است که ریاست اتاق بازرگانی انگلیس را نیز در سوابق خود داشته است. 

 

کمال فروغی

کمال فروغی، شهروند دوتابعیتی انگلیسی و  ایرانی‌تبار است. فروغی 77ساله محکوم به جاسوسی نفتی و انرژی برای دولت‌های بیگانه از جمله انگلیس و آمریکا است.  این محکوم امنیتی در سال ۹۱ به جرم جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی انگلیس به بیش از ۷ سال زندان محکوم شده بود. آنطور که در رسانه‌ها ذکر شده، او از سرمایه‌داران پیش از انقلاب و عضو حزب جبهه ملی نیز بوده است. دیوید کامرون نخست‌وزیر وقت انگلیس، در نامه‌ای به حسن روحانی، خواهان آزادی کمال فروغی شده بود.(3)

 

جیسیون رضاییان

رضاییان از مشهورترین افرادی است که در دادگاه، قاضی از مشایی درباره ارتباطش با او پرسیده است. جیسون 39ساله خبرنگار نشریه واشنگتن‌پست آمریکا و دارای تابعیت ایرانی – آمریکایی است که از سال 2012 برای این نشریه در ایران کار می‌کرد. او به جرم جاسوسی و نفوذ در اماکن مهم دولتی، افشای برنامه‌های «ضد تحریمی ایران» از جمله هویت واسطه‌های تجاری و ماهیت شرکت‌های همکار ایران در پروسه دور زدن تحریم‌ها و جاسوسی از برنامه‌ هسته‌ای ایران  محاکمه شده بود. در ۲۶ دی ۱۳۹۴ و همزمان با حضور وزرای خارجه ایران و آمریکا در وین به منظور قرائت بیانیهٔ اجرایی شدن برجام، رضائیان به دستور شورای امنیت ملی آزاد شد. 

 

پی‌نوشت:

1- http://yon.ir/2JUFR

2- http://www.etemaad.ir/Default.aspx?NPN_Id=1079&pageno=3

3- http://yon.ir/JZj57

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول