اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

فارس گزارش می‎دهد

سهم ناچیز بخش تعاون در اقتصاد گلستان/ عضویت 80 درصد گلستانی‎ها در تعاونی‎های مختلف

در حالیکه بخش تعاون می‎تواند نقش مهمی در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در جامعه فراهم کند اما مشکلاتی از جمله فراهم نبودن زیرساخت‎ها، فقدان آموزش‎های لازم به اعضای تعاونی‎ها، نبود تسهیلات خاص برای تعاونی و سوءمدیریت موجب شده تا این بخش مهم اقتصادی از رسالت واقعی خود دور بماند و در نائل آمدن به سهم 25 درصدی در اقتصاد ملی هم چنان ناتوان باشد.

سهم ناچیز بخش تعاون در اقتصاد گلستان/ عضویت 80 درصد گلستانی‎ها در تعاونی‎های مختلف

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، اقتصاد تعاونی در کنار اقتصاد دولتی و خصوصی جزو پایه‎های نظام اقتصادی کشور محسوب می‎شوند، بخش تعاون سهمی حدود 25 درصدی در اقتصاد ملی دارد در واقع می‎توان گفت تعاونی‎ها در کشور و البته استان ما ظرفیت عظیم و گسترده‎ای دارند که اگر بر روی آنها متمرکز شود نتایج آن شامل رشد اقتصادی و اشتغال در جامعه خواهد شد.

در حالیکه بخش تعاون می‎تواند نقش مهمی در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در جامعه فراهم کند اما مشکلاتی از جمله فراهم نبودن زیرساخت‎ها، فقدان آموزش‎های لازم به اعضای تعاونی‎ها، نبود تسهیلات خاص برای تعاونی و سوءمدیریت موجب شده تا این بخش مهم اقتصادی از رسالت واقعی خود دور بماند و در نائل آمدن به سهم 25 درصدی در اقتصاد ملی همچنان ناتوان باشد.

*سهم 8 درصدی بخش تعاون در اقتصاد گلستان

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با اشاره به وضعیت تعاونی‎های استان در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در گلستان 2 هزار و 600 تعاونی فعال وجود دارد که اگر به این تعداد تعاونی‎ فعال، تعاونی‎های سهام عدالت را اضافه کنیم بیش از یک میلیون و 280 هزار نفر به عبارتی دیگر نزدیک به 80 درصد از مردم استان عضو تعاونی‎های مختلف هستند.

سعید مازندرانی تصریح کرد: بیش از 80 هزار نفر به عنوان کارگر و مزدبگیر در بخش تعاونی‎های استان اشتغال دارند.

وی میزان صادرات از بخش تعاونی‎های استان به کشورهای همسایه را 17 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: نزدیک به 20 درصد از سرمایه‎گذاری که در بخش اقتصاد استان انجام می‎شود مربوط به تعاونی‎هاست با این وجود در حالیکه میزان درآمدزایی و درآمد ملی بخش تعاون باید 25 درصد باشد متأسفانه هنوز به آن سهم دست نیافتیم، در گلستان نیز حدود هشت درصد سهم اقتصاد استان را تعاونی‎ها تشکیل می‎دهند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان 50 درصد از فعالیت تعاونی‎های استان را در بخش کشاورزی و زیرمجموعه کشاورزی دانست و گفت: تمام سعی ما بر این است تعاونی‎هایی که ویژگی‎های خاص استان هستند را پوشش دهیم در همین رابطه بانک تخصصی توسعه و تعاون 70 درصد از تسهیلات خود را به تعاونی‎ها اختصاص می‎دهد اما مشکلی که در بخش حمایت از تعاونی‎ها وجود دارد این است که در بانک توسعه و تعاون تسهیلات فنی و اعتباری که ویژه تعاونی‎ها باشد نداریم یا صندوق تخصصی ویژه برای حمایت از تعاونی‎های خاص مثل تعاونی‎های دانش بنیان و تعاونی‎هایی که در بخش صنعت فعالیت دارند وجود ندارد.

مازندرانی با بیان اینکه بیشتر تولیدات تعاونی‎های گلستان در بخش صنایع دستی، کشاورزی، معدن و مسکن است افزود: در سال 1396 با کمک اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان در بخش رونق تولید بیش از 85 میلیارد تومان تسهیلات به تعاونی‎ها اختصاص دادیم که در این رابطه رتبه نخست در بخش تخصیص اعتبارات رونق تولید در سطح کشور را کسب کردیم.

وی ادامه داد: در سال جدید در راستای اجرای برنامه‎های اشتغال روستایی، اشتغال پایدار و تسهیلات فراگیر 36 میلیارد تومان تسهیلات به تعاونی‎های استان اختصاص یافت.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در ادامه به مشکلات موجود در بخش تعاونی‎های استان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی در بخش تعاونی‎ها این است  اجزایی که این مجموعه‎ها را تشکیل می‎دهند جدا از هم فعالیت می‎کنند یکی از سیاست‎ها ما اجرای تعاملات زنجیره‎ای است تا تأمین کننده، تولید کننده و توزیع کننده و فروشنده با هم در ارتباط باشند.

مازندرانی از راه‎اندازی سامانه فروش کالا در گلستان خبر داد و گفت: تعاونی داران می‎توانند به صورت رایگان از این سایت استفاده و کالاهای خود را معرفی کنند در واقع تولیدات داخل ایران در این سایت ثبت می‎شود.

وی بیان کرد: متأسفانه در تعاونی‎های مصرف، تولیدات خارج از استان و بعضأ خارج از کشور به فروش می‎رسد که در این رابطه باید بازنگری وجود داشته باشد.

*تأثیر نوسانات اقتصادی کشور بر ناکارآمدی تعاونی‎ها

یک کارشناس اقتصادی در استان، تعاونی‎ها را یک بخش محرک اقتصادی در کشور عنوان کرد و گفت: با این وجود بر اساس گفته‎های مسوولان استانی از حدود 11 هزار تعاونی ثبت شده در گلستان تنها 2 هزار و 600 تعاونی فعال هستند که دلیل مهم این امر آن است شرکت‎های تعاونی با تغییرات اقتصادی کشور خود را به روز نکردند در واقع نوسانات اقتصادی در سال‎های اخیر بر وضعیت تعاونی‎ها نیز تأثیرگذار بود.

راضیه مفتاح در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان تصریح کرد: کشاورزی محور بودن گلستان و از سویی مرز نشین بودن این استان شمالی و همسایگی با کشورهای حوزه سی‌آی‌اس ظرفیت مناسبی برای فعالیت برخی تعاونی‎ها از جمله تعاونی‎های مرز نشین که در بخش صادرات و واردات فعال هستند ایجاد کرده است که این امر به نوبه خود می‎تواند اشتغال پایدار برای تعداد زیادی از مردم استان را رقم بزند.

وی ادامه داد: دستیابی به اشتغال، رفاه اجتماعی و توسعه پایدار به منظور برطرف کردن فقر، بیکاری یکی از اهداف مهم تمام کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شود در این میان گسترش شرکت‎های تعاونی می‎تواند زمینه مناسبی برای ایجاد اشتغال و قرار گرفتن در مسیر توسعه پایدار فراهم کند اما مشکلات اقتصادی کشور و از سویی عدم توانایی رقابت شرکت‎های تعاونی با شرکت‎های خصوصی باعث شده اغلب شرکت‎های تعاونی به صورت راکد باشند.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه یکی از اهداف تعاونی‎ها جمع آوری نقدینگی و سرمایه‎های اندک مردم برای تولید و اشتغالزایی است افزود: در این شرکت‎ها طبقه متوسط جامعه می‎توانند با سرمایه اندک خود در کنار هم فرصت‎های اشتغال و توان اقتصادی خود را افزایش دهند با این وجود اغلب شاهد ناکارآمدی تعاونی‎ها در بخش‎های مختلف هستیم.

مفتاح بیان کرد: از دلایل ناکارآمدی تعاونی‎ها می‎توان به مواردی از جمله سو مدیریت، ناکافی بودن آموزش‎های لازم، مجهز نبودن به استانداردهای روز،تحصیلات کم اعضا، عدم حمایت‎های بانکی، نبود نقدینگی و سرمایه در گردش اشاره کرد که اکثر این موارد موجب شده در سال‎های اخیر اغلب تعاونی ها به حالت رکود درآمده و از اهداف خود دور بمانند.

انتهای پیام/83017

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول