اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش میدانی فارس از حضور کشتی‌های چینی در آب‌های ایران

صیادان: کشتی‌های چینی به ما حمله می‌کنند/ مسؤولین:با چینی‌ها قرارداد بلندمدت داریم!

حضور کشتی‌های چینی در ایران دردسر آفریده است. مسؤولین می گویند آنها قرارداد بلند مدتی با شیلات دارند و به صید در عمق 200 متری مشغول هستند؛ اما صیادان محلی این ادعا را رد کرده و از مزاحمت‌ مهمانان خارجی می گویند.

صیادان: کشتی‌های چینی به ما حمله می‌کنند/ مسؤولین:با چینی‌ها قرارداد بلندمدت داریم!

به گزارش خبرگزاری فارس از چابهار، حضور کشتی‌های چینی در آب‌های سرزمینی ایران دردسر آفریده است. چندی پیش بود که یک ویدئو کوتاه از صید چینی‌ها در نزدیکی بنادر ایران به سرعت در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و ابهامات زیادی را به وجود آورد. آن چیزی که بیشتر موجب ناراحتی و نگرانی مردم شده بود، روش ماهیگیری چینی‌ها بود، آن‌ها به صورت انبوه و به روشی اقدام به صید میکردند که گفته می‌شود حتی در کشور چین هم مورد تائید قرار نگرفته است. ماهگیری به وسیله تورهای «ترال»!

پس از انتشار چند فیلم دیگر که گفته می شد مربوط به صید غیر متعارف چینی‌هاست، موجی از تائید و تکذیب‌ها از سوی مسؤولین مربوط شروع شد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در پاسخ به خبرگزاری «ایلنا» گف:«حتی یک شناور چینی یا خارجی (اندونزی یا هر کشوری) در آب‌های جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.»

 صحبت های این مقام مسؤول را «شریفی» نماینده مردم لنگه در مجلس هم تائید کرده است و به خبرگزاری «ایسنا» گفته است که «در خصوص فعالیت کشتی‌های چینی که این روزها سروصدا کرده است، وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته (چهارم شهریور) در مجلس حضور یافت و مفصل با وی صحبت کردم. برای روشن شدن موضوع صید غیرمجاز توسط چینی‌ها به اتفاق معاون صید سازمان شیلات، 4 روز در تمامی بنادر صیادی حضور پیدا کردیم و با صیادان صحبت‌هایی را به‌صورت رودررو داشتیم، کسی اعلام و تائید نکرد که توسط چینی‌ها صید صنعتی صورت می‌گیرد»

البته ادعای این نماینده مجلس، توسط معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی رد شدو وی اعطای مجوز‌ صید به کشتی‌های چینی را تائید کرده است.

محمد علی حسن‌زاده در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: «چینی‌ها قراردادی در قالب اجاره بلندمدت با شیلات دارند و از فناوری صید ماهی در عمق ۲۰۰ متری برخوردارند که این فناوری در میان شناور‌های صیادی ایران وجود ندارد.»

البته ادعای حسن‌زاده در خصوص نبود تکنولوژی صید در عمق 200 متری توسط صیادان محلی رد شده است و آن‌ها به خبرنگار فارس گفته‌اند که توان و امکانات این کار را دارند اما برای آینده خود و فرزندانشان و البته حفظ زیست بوم هرگز به سمت آن نرفته‌اند.

یک عضو شورای شهر بندرعباس از تخلف چینی‌ها در صید ماهی خبر داده است. او به سایت خبری تابناک گفته که در انبار کشتی‌های آن‌ها ماهیانی وجود داشته که فصل صید آن‌ها نبوده است؛ این مقام محلی هم چنین از کشتار کوسه ماهی‌ها توسط ماهیگیران چینی در دریای ایران خبر داد

در کنار تائید حضور کشتی‌های چینی در آب‌های ایران، سایت خبری «تابناک» از تخلف محرز و غیر قابل اغماض چینی‌ها هم خبر داده است.

این سایت خبری به نقل از یکی از اعضای شورای شهر بندرعباس نوشته «در بازرسی صورت گرفته از یکی از کشتی‌ها، چینی ها برای دیده نشدن از عرشه فرار کردند و زمانی که فرماندار وارد انبار کشتی شد، بیشتر از آنکه فانوس ماهی صید شده باشد، برخی از ماهی‌های که فصل صید آن‌ها نبوده، در انبار آن‌ها موجود بوده است... مجوز نزدیک به 2.5  تن بال کوسه برای صادرات گرفته شده است؛ شما ببینید که چه میزان کوسه باید صید شود که ۲ تن باله کوسه از آن جدا شود؟!»

این تائید و تکذیب‌ها در حالی صورت میگیرد که «دویچه وله» به نقل از منابع چینی از ساخت کشتی‌های مخصوص برای حضور در آب‌های جنوبی ایران خبر داد.

این وبگاه نوشته است که «در خبری که روز 17اکتبر 2017 از سوی وزارت کشاورزی و امور روستایی چین منتشر شده، گفته شده که این پنج کشتی‌ با هزینه‌ ۷۵ میلیون یوان چین، معادل حدوداً 11 میلیون دلار آمریکا، ساخته شده‌اند و طول هر یک از آن‌ها 44.9 متر با قابلیت حمل 722 تن صید است.

براساس اعلام وزارت کشاورزی چین، این کشتی‌ها، نخستین کشتی‌های صیادی الکتریکی چین و نخستین کشتی‌هایی هستند که از استان شاندونگ برای صیادی به آب‌های ایران رفته‌اند، اما فعالیت صیادی چین در این منطقه افزایش خواهد یافت.

در این خبر، به این موضوع اشاره نشده که آیا کشتی‌های صیادی دیگری از استان‌های دیگر در گذشته در آب‌های ایران فعال بوده و یا قرار است فعال شوند، اما گفته شده که محل اصلی فعالیت این پنج کشتی، آب‌های جنوبی ایران است، جایی که مرکز هشت‌پا، ماهی مرکب، اره ماهی و فانوس ماهی است.»

این روزها ماهیگیران زحمت کش چابهاری با واژه ترال بیگانه نیستند و حس مثبتی به آن ندارند. در صید با استفاده از کشتی و تورهای ترال، ماهگیری به صورت انبوه انجام می‌شود که بومی‌ها بر این باورند آسیب جدی به زیست آبی می زند و موجب می‌شود که برخی از نمونه‌های آبزیان در معرض نابودی قرار بگیرند. البته بررسی‌های کارشناسی نیز این باور را تائید می کند و صید ترال می تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

وزارت کشاورزی و امور روستایی چین از ساخت 5 کشتی با هزینه 75 میلیون یوان خبر داده است. این کشتی‌ها برای اولین بار از روش صید الکتریکی استفاده می‌کنند و گفته می‌شود که محل فعالیت‌ آن‌ها آب‌های جنوبی ایران است

ترال در گوش مردم منطقه ما به «گروالا» مشهور است یعنی توری که از زیر و ته همه چیز از جمله ماهی مرجان و صدف هرچه که باشد را جارو می‌کنند.

صیادان محلی از مزاحمت این کشتی‌های غریبه سخن می‌گویند. بومی‌ها و ماهیگیران گلایه‌های خود را دارند.

محمد فاروق آفرین یکی از صیدان محلی است او به خبرنگار فارس می‌گوید: کشتی‌های چینی بعضاً در 4 و 5 مایلی ساحل صید می‌کنند و مزاحم کار ما هستند وقتی آن‌ها تور می اندازند ما دیگر تور نمی‌ندازیم چون تورهای ما پاره می‌شود، وقتی آن‌ها تور ترال می اندازند دیگر چیزی برای صیادان ما باقی نمی ماند.

 آن‌ها حق ندارند در جاهایی که صیدان ما صید میکنند ورود کنند اما این روزها هیچ جا حق و حقوق رعایت نمی‌شود که ما بگوییم آن‌ها حق دارند یا ندارند.

صید در عمق 200 متر یک دروغ شاخ دار است

آذربینا صیاد دیگری هست که می‌گوید: شیلات می‌گوید به آن‌ها مجوز صید در عمق 200 متر را داده شده اما آن‌ها رعایت نمی‌کنند و در 10 و 12 متر هم می آیند، در واقع صید در عمق 200 متر یک دروغ شاخ دار است. هیچ کدام از صیادان کشتی‌های ترال صید در عمق 200 متر را رعایت نمی‌کنند.

شیلاتی ها می‌گویند ما تجهیزات لازم برای صید در عمق پایین را نداریم و  برای همین با شرکت های چینی قرار داد بسته ایم، این وقعیت است که برخی از از ایرانی‌ها با کشتی‌های چینی ارتباط دارند و کشتی‌های آن‌ها را اجاره می‌کنند چون ما تجهیزات صیادی پیشرفته نداریم.

یکی از ملونان لنج صیادی نیز به خبرنگار فارس می‌گوید: خود ما ایرانی ها با چینی ها که کشتی ترال دارند قرار داد بسته ایم آمدیم پرچم کشور را روی آن نقاشی کردیم اما تکنسین های آن‌ها چینی است، آن‌ها مجوز شیلات را دارند.


بومی‌ها از کاهش صید خود بعد از حضور کشتی‌های چینی گله‌مند هستند

 

صیادان محلی می‌گویند حضور کشتی‌های ترال کار آقازاده هاست!

این کشتی‌ها صید می‌کنند و بعد صید خود را به کارخانه های بسته بندی می‌دهند یا خود کشتی‌ها که بعضا مجهز به امکانات بسته بندی هستند این کار را انجام و به صیادان می فروشند.

یکی از صیادان می‌گوید: کف دریا را تصور کنید اگر با نقشه هایی که زیردریا را می تواند ببیند بررسی کنید خط تورهای ترال باقی مانده است،  تمام دنیا می داند که این خط ها کار ترالر است که چینی ها آورده اند و ایرانیها و بعضی از آقازاده ها با آن‌ها قرار داد بسته‌اند.

این‌ها آمار دقیق از میزان صید خود نمی‌دهند حتی نمی‌گویند چه چیزی و چه میزان صید کرده اند. وقتی تور می اندازند همه چی میگیرند و بسته بندی می‌کنند و صید زنده را منجمد و بسته بندی می‌کنند و در خارج از کشور به فروش می رسانند.

او ادامه می دهد: هر نوع ماهی امروز فروش خودش را دارد ما ماهی یال اسبی را نمی گیریم اما چینی ها این ماهی را بسته بندی میکنند و میفروشند، در منطقه ما اینگونه ماهی ها را نمیخورند اما برای آن‌ها ارزش دارد و مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به نام برخی از ماهی‌های گرانقیمت گفت: ماهی چمن، گدیر و سنگ‌سر بسیار ارزشمند هستند اما با توجه به مدل صید ترال، نسل خیلی از این‌ها دارد از بین می‌رود.

این ترال ها همیشه هستند و صید مقطعی ندارند خاطرم هست سال قبل 11 کشتی از چینی ها را گرفتند و بعد مجدد آزاد کردند و گفتند این‌ها مجوز شیلات ایران را دارند،  بهانه برای فعالیت ترال ها این است که ما که نمیتوانیم عمق پایین را صید اما آن‌ها به بهانه عمق 200 متر می آیند لب ساحل صید می‌کنند.

 برخی موارد که صیادان محلی کشتی‌های ترال را دیده بودند کنارشان رفته بودند و به کار آن‌ها اعتراض کردند  که چرا لب ساحل ترال می زنند اما چینی ها به روی آن‌ها آب داغ پاشیده بودند و در چشمشان منور می زدند و اذیت می کردند

 

البته بومی‌ها می‌گویند مشکل کشتی‌‌های ترال بیشتر مربوط به هرمزگان است. یکی از آن‌ها به نقل از دوستان خود از ماهیگیری غیرمتعارف چینی‌ها می‌گوید: چند روز قبل دوستان ما که به صید رفته بودند یکی از این کشتی‌ها را دیدند اما این کشتی تا زمانی مردم بومی بودند تورهای خود را نمی کشیدند بعد که دیگر مجبور به تورکشی شدند در فیلمی دیدیم که ماهی های سفید کوچک از تورهای ترال بیرون آمده بود و در سطح دریا ماهی های سفید مرده خود نمایی می کرد.

 

 

 

فیلم|این فیلم توسط صیادان بومی گرفته شده که در آن شناور چینی به سوی آنها منور شلیک می کند. صدای ویدئو به دلیل استفاده از الفاظ نامناسب قطع شده است.

از آن‌ها می پرسیم مگر مسؤول تعاونی صیادان ظارت نمی کند؟ می‌گویند تعاونی وابسته به وزارت تعاون است و چیزی که کارشناس شیلات تایید کند همان درست است. او  با حسرت ادامه می دهد «هیچکس نمی تواند از حق صیاد دفاع کند، صیاد فقط خدا را دارد»!

این صیاد ادامه می‌دهند در برخی موارد که صیادان محلی کشتی‌های ترال را دیده بودند کنارشان رفته بودند و به کار آن‌ها اعتراض کردند  که چرا لب ساحل ترال می زنند اما چینی ها به روی آن‌ها آب داغ پاشیده بودندو در چشمشان منور می زدند و اذیت می کردند.

می پرسم آیا ما ایرانی ها این توانمندی را نداریم و نمیتوانیم کشتی ترال داشته باشیم یا بسازیم؟ یکی از صیادان میگوید ما هم میتوانیم کشتی ترال داشته باشیم اما ما نمیخواهیم ذخایرمان را با دستان خودمان ویران کنیم، چینی ها می‌گویند این دریا مال ما نیست هرچه بادا باد، اما ما میگوییم این دریا مال ماست برای فرزندان ما است و باید از این مراقبت کنیم ما در حفاظت از سرزمینمان تلاش میکنیم از آب  و خاکش.

صیادان چابهاری می‌گویند: برای چینی ها ازبین رفتن زیستگاه آبزیان مهم نیست  جریان ما و چینی ها مانند اجاره نشین و صاحبخانه است، مستاجر هرجای خانه میخ می‌کوبد اما صاحبخانه دلش نمی آید خانه اش خراب شود این در حالی است که چینی ها میگویند اینجا نباشد باز جای دیگری قرارداد می بندد.

صید ترال در چابهار و کنارک به نسبت کمتر شده است

در منطقه ما صید ترال کمتر شده زیرا اینور به اقیانوس هند راه دارد و موج آب در این فصل زیاد است اما سمت هرمزگان دریا آرام‌تر است. دریا و اقیانوس تابستان ها موج دارد برای همین فصل کاسبی ترال ها در دریای چابهار در فصل زمستان است.

کشتی‌های ترال پرچم ایران را به‌راحتی نقاشی می‌کنند بعد که افشا می‌شود کشتی چینی است می‌گویند در اجاره ایران است بعد می‌گویند مجوز دارند و در عمق 200 متر صید می‌کنند. خلاصه کسی که خود را به خواب‌زده بیدار نمی‌شود!

یکی از صیادان با اشاره به اینکه ما رتبه برتر صید تن ماهیان را داریم می‌گوید: ترال ها ماهی تن را صید نمی‌کنند، ما علاوه بر آب‌های خودمان از اقیانوس هم صید می کنیم، ترال ها هنوز تجهیزات صیدتن ماهیان را ندارند اما احتمالا برای صید آن‌ها هم تجهیزات خود را تکمیل خواهند کرد.

ناخدای یک قایق صیادی می‌گوید: مسؤولین شیلات می‌دانند که سود این ترال ها برای ایران چیزی نیست، سودش با آقا زده‌هایی است که قرارداد را بسته‌اند و در آن بالا نشسته است.

هر مدیرکلی که در این استان منصوب می‌شود هم از قبل هشدار می‌دهند که حواستان باشد این ترال ها مجوز دارند!

او می‌گوید: کشتی‌های ترال پرچم ایران را به‌راحتی نقاشی می‌کنند بعد که افشا می‌شود کشتی چینی است می‌گویند در اجاره ایران است بعد می‌گویند مجوز دارند و در عمق 200 متر صید می‌کنند. خلاصه کسی که خود را به خواب‌زده بیدار نمی‌شود!

 

فیلم| صیادان محلی از برخی از تصمیمات مسؤولین گلایه مند هستند. آنها از می‌گویند چینی‌ها قانون را رعایت نمی‌کنند.

 

مسؤولین محلی پاسخ می‌دهند: تنها دو کشتی تحقیقاتی در سواحل کنارک و چابهار فعالیت می‌کنند

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان نیز بابیان اینکه هیچ کشتی ترالی در منطقه ما وجود ندارد، می‌گوید: این فیلم‌ها برای سایر مناطق است و در حوزه آب‌های چابهار و کنارک تنها دو کشتی تحقیقات باهدف سنجش میزان ذخایر دریایی به‌ویژه فانوس ماهی و میکتوفیده فعالیت دارند که در حال حاضر فعالیت این کشتی‌ها تمام‌شده اما گزارش نهایی را هنوز به ما ارائه نکرده‌اند.

هدایت الله میرمرادزهی افزود: با توجه به اینکه تحقیقات این کشتی‌ها تمام‌شده اگر صیادان ین کشتی‌ها را در آب‌ها دیدند باید گزارش دهند تا بررسی شود.

وی گفت: این کشتی‌های تحقیقاتی اعماق 200 متر و 400 متر را برآورد کنند زیرا آن‌طور که باید ذخایر مورد بهره‌برداری قرار نگرفته و این ذخایر ازلحاظ ارزآوری و اقتصاد و اشتغال برای کشور مفید است و اگر این محصول برداشت نشود عمر مفید آن پس از یک سال از بین می‌رود.

این مسؤول ادامه داد: درخواست ما این بود کشتی‌های تحقیقاتی این‌ها را بررسی کنند تا برای مجوز به بومیان منطقه اقدام شود و این ذخیره را برداشت کنند.

وی گفت: کشتی که به نام چینی باشد با نیرو غیربومی اجازه ورود به آب‌ها را نداده‌ایم و نمی‌دهیم، به‌جز ما مسؤولیت بر عهده یگان حفاظت دریابانی و نیرو دریایی است و به‌هیچ‌عنوان مجوز به غیربومی نخواهیم داد.

میرمرادزهی بابیان اینکه صیادان  کشتی‌های ایرانی و تحقیقاتی را چینی قلمداد می‌کنند گفت: خدمه این کشتی‌های تحقیقاتی که پیش ما بودند همه ایرانی هستند، در حوزه سواحل ما 12 کشتی چینی تلاش داشتند وارد شوند که مجوز فعالیت ندادیم.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان در پاسخ به اینکه صیادان منطقه یکی از این کشتی‌ها را هفته گذشته در سواحل چابهار دیده‌اند، گفت: برای خرید میگو و بحث و بررسی در این زمینه آن‌ها وارد منطقه ما می‌شوند و با مسؤولین مربوطه صحبت می‌کنند و هیچی اقدامی برای صید نمی‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه این کشتی در دریا تور انداخته بود و مشغول صید بود و مردم منطقه از آن‌ها فیلم گرفته‌اند، گفت: این فیلم‌ها مربوط به منطقه ما نیست اگر صیادان ما موردی دیدند باید به ما گزارش دهند.

وی بابیان اینکه سیستان و بلوچستان رتبه نخست صید تن ماهیان را در کشور دارد، گفت: ما رتبه اول کشور را داریم، گفت: ما کاری را انجام می‌دهیم که به نفع منطقه است، حتی کشتی‌های تحقیقاتی نماینده اتحادیه، صیادان و معاونت صید در آن‌ها مستقر هستند و مانیتورهای آن‌ها در تهران و اینجا همه وقایع را ثبت می‌کنند و اگر تخلف کنند با آن‌ها برخورد می‌شود.

میرمرادزهی بیان کرد: همین کشتی‌های تحقیقاتی هم ترال نیستند ما به ترال اجازه نمی‌دهیم این کشتی‌ها میانی و تحقیقاتی هستند.


چابهار رتبه اول صید ماهی تن را در کشور دارد، اما ماهیگیران می گویند کشتی‌های خارجی به دنبال صید این ماهی هم هستند

 

وی در پاسخ به اینکه صیادان اصرار دارند که یکی از این کشتی‌ها را در آب‌ها دیده‌اند و خدمه آن‌ها هم بومی نبودند و حرف ما را نمی‌فهمیدند، گفت: یک روز یکی از این ترال ها آمده بوده در سواحل ما اما علت حضور آن خرابی و نقص کشتی بود، حدوداً هفته قبل.

وی با اشاره به اینکه شیلات جلوی فعالیت ترال ها را گرفته و تورها آن‌ها را میانی کرده و حریم صیادی را تعیین کرده است، گفت: البته غیر از کشتی تحقیقاتی در آب‌های چابهار  ترال نداریم.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان افزود: شیلات با برخی از شرکت‌ها قرارداد دارد و آن‌ها این کشتی‌ها را وارد و با مجوز و در حریم تعیین‌شده فعالیت می‌کنند، بحث آقازادگی هم نیست چند شرکت است صاحبانشان مشخص است، اما به این موضوع نرسیده‌ایم که صاحبان کیا هستند آن‌هایی که پیش ما می‌آمدند و نماینده آن‌ها هستند ایرانی بودند ولی اگر صاحبشان در منطقه بودند که اوضاع این نبود.

ما چینی‌ها را نخواهیم گذاشت، این سفره پهن است ما باید از این سفره حفاظت و حراست و برداشت کنیم، به صیادان هم آموزش‌‌های لازم برای صید داده می‌شود و در این زمینه رتبه برتر راداریم.

حضور کشتی‌های چینی بنا بر گفته مردم بومی تائید شده است، اما هنوز علت اصلی آن‌ها برای صید در آب‌های ایران مشخص نیست، به گفته مسؤولین ایران امکانات لازم را برای صید ماهی در عمق پایین دریا را ندارد، اما صیادان می‌گویند امکانات این نوع صید در کشتی‌سازی‌های بوشهر وجود دارد، اما آن‌ها تمایلی برای صید به روش ترال ندارند.

اجاره کشتی چینی توسط پیمان‌کار ایرانی و یا اجازه ماهی گیری در دریای جنوب توسط دولت ایران به چینی‌ها، هرچه که هست تبعات روانی و اقتصادی بدی در منطقه به‌جای گذاشته است.

-

گزارش از: رضا حیدری و شیبا سرگزی

انتهای پیام/ح

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول