اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زنجان

فارس از محرم زنجانی‌ها گزارش می‌دهد

یل یاتار، طوفان یاتار ، یاتماز حسینین پرچمی

خادمی برای امام حسین (ع) بزرگ و کوچک نمی‌شناسد؛ اینجا آستین‌ها بالاست و هرکس در حد توان خود؛ خدمت می‌کند؛ امروز همان پزشکی که در روزهای عادی فرصتی برای ویزیت ندارد و باید روزهای طولانی منتظرش شد؛ تنها یک خادم در دارالشفاست.

یل یاتار، طوفان یاتار ، یاتماز حسینین پرچمی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان؛ طبق روال سال‌های قبل؛ با آمدن ماه محرم شهر زنجان یک دست سیاه‌پوش شده، است و کوچه و پس کوچه‌های شهر مملو از پرچم‌های برافراشته مزین به نام امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) است.

عشق به امام حسین (ع) پیر و جوان؛ بزرگ و کوچک نمی‌شناسد و هرکسی در حد توان خود تلاش دارد؛ ارادت خود را به سید و سالار شهیدان نشان دهد.

از برپایی خیمه‎های کوچک عزاداری گرفته تا مساجدی که یک سر سیاهپوش شده است؛ همه حال و هوای محرم دارد؛ بساط روضه ارباب برپا شده و خیمه‌ها و دسته‌های عزاداری به راه می‌افتد،اصلا این ایام حال و هوای دیگری دارد؛ ندای یا حسین (ع) از هر کوچه و محله‌ای دل‌ها را می‌لرزاند و آدمی را به مجالس عزاداری می‌کشاند.

 

*پرچم‌های سیاه بر در خانه‌ها افراشته شد

بنا به همان رسم قدیمی و زیبا در برخی از محلات قدیمی زنجان؛ پرچم‌های کوچک سیاه بر سر درب خانه‌ها به نشانه اعلان عزا و آمدن ماه محرم بر افراشته شده است؛ پرچمی که تا آخر ماه صفر باقی خواهد ماند.

در این بین اما یکی از پرشورترین و لذت‌بخش‌ترین آئین در ایام محرم سنت نیک نذری دادن و نذری گرفتن است؛ نذری‌هایی که طعم‌شان با تمام غذاهای عادی فرق دارد و همه در ماه عزاداری امام حسین (ع) دوست دارند که برای یک بار هم شده سر خوان آن حضرت بنشینند و تبرک کنند؛ غذای نذری ایشان را.

نذری از آب خوردن گرفته تا چای و شیر و شربت؛ از آش و پلو عدس؛ قیمه پلو؛ خرما؛ حلوا؛ نخود و کشمش؛ شله زرد و ... و مواد اولیه و ضروری طبخ این غذاها؛ هر کس به وسع خودش؛ از یک قابلمه کوچک روی اجاق منزل آغاز می‌شود تا ده‌ها دیگ و...هرکس به هر اندازه که ارادت دارد؛ عاشقی می‌کند.

*پزشکان و مهندسانی که خادم امام حسین (ع) شدند

شور و شعور حسینی که لقب مردم زنجان است؛ این روزها به نهایت اوج خود رسیده است و عاشقان امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) به ‌دنبال محفلی برای دور هم بودن و ابراز ارادت کردن به مولای خود هستند.

حوالی خیابان فردوسی اما این روزها حال و هوای دیگر دارد؛ قرار است؛ از امشب حسینیه اعظم زنجان میزبانی کند؛ میهمانان و عزاداران مولایمان عباس (ع) و امام حسین (ع) را.

حسینیه اعظم زنجانی که این روزها پر است از خادمانی که بی‌منت و خالصانه و فقط و فقط به عشق امام حسین (ع) فعالیت می‌کنند؛ اصلا اینجا سمت و مقام معنا ندارد؛ پزشک و مهندس؛ تاجر و بازاری؛ مدیر و کارگر؛ دارا و ندار اینجا هیچ فرقی با هم ندارند و همه خادمند؛ امروز همه و همه تلاش می‌کنند تا مجلس مولایشان آبرومندانه برگزار شود.

اینجا آستین‌ها بالاست و هرکس در حد توان خود؛ خدمت می‌کند؛ فقط عشق است که چنین جماعتی را گرد هم آورده است؛ امروز همان پزشکی که در روزهای عادی فرصتی برای ویزیت ندارد و باید روزهای طولانی منتظرش شد؛ تنها یک خادم در دارالشفاست.

*نذر 40 گوسفند برای سلامتی مقام معظم رهبری

برخی از خادمان تنها دارایی خود را برای استفاده از مجلس عزاداری امام حسین (ع) به کار گرفته‌اند؛ از نذر 40 گوسفند برای سلامتی مقام معظم رهبری تا مادری که یک جفت گوشواره فرزندش را نذر حسینیه کرده است.

هر عزادار با همه مشکلاتی که در زندگی دارند؛ آمده‌اند که خود را در همین روضه و عزاداری‌ها پیدا کنند؛ نذر و کمک در اینجا بزرگ و کوچک ندارد؛ یکی شتر نذر می‌کند و دیگری دو کبوتری که تنها دارایی‌اش است؛ اما خوان نعمت اهل بیت (ع) آنقدر بزرگ است که بدون توجه به بزرگی و کوچکی نذر دست دراز شده به سویشان را می‌گیرند.

از امروز زنجانی‌ها؛ بار دیگر برای یک یوم‌العباس دیگر آماده می‌شوند؛ روزی که قرار است؛ زنجانی‌ها

 جلوه‌های ناب و بی‌بدیل را درعزاداری برای امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) به نمایش بگذارند و بازهم مثل سال‌های قبل فریاد «یل یاتار، طوفان یاتار ، یاتماز حسینین پرچمی» را سر دهند.

مراسم هشتم محرمی که هر سال با یک مطلع نوحه از استاد کلامی همراه است؛ سر نوحه‌ای که بنا به مقتیضات زمانی چند روز قبل از مراسم هشتم محرم سروده می‌شود.

 از جمله سر نوحه‌های معروف مراسم هشتم محرم نیز «عباس آقام مدافعِ حرمدی»، « دریایِ احسان، صاحبِ کرمدی»؛ «محرمین گلدی آقا، آدین دوشوب دیللر»؛ «هانسی گروهین بئله مولاسی وار؛ شیعه‌لرین حضرت عباسی وار»؛ «ای شمع حرمخانه / قربانین اولوم العباس» است؛ سرنوحه‌هایی که زنجانی‌ها با آن اخت گرفته و این روزها ورد زبان آنها شده است.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول