اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رئیس جمهور ترکیه مطرح کرد

درآمد 300 میلیون دلاری شبه نظامیان کرد از نفت سوریه با حمایت آمریکا

رئیس‌جمهور ترکیه از حمایت نفتی 300 میلیون دلاری آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد سوری پرده برداشت.

درآمد 300 میلیون دلاری شبه نظامیان کرد از نفت سوریه با حمایت آمریکا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در انتقاد جدید از سیاست‌های واشنگتن در حمایت از کُردهای سوریه گفت که واشنگتن با نفت از آنها حمایت می‌کند.

اردوغان روز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه «آکشام» گفت: «آنها (ایالات متحده) در حال حاضر از سازمان‌های تروریستی مانند یگان‌های مدافع خلق (ی. پ. گ) در دیرالزور، با نفت حمایت می‌کنند».

وی با بیان اینکه شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه با فروش نفت خام، درآمدی 300 میلیون دلاری دارند، توضیح داد که آمریکا در فروش نفت توسط کُردها در بازار جهانی به آنها کمک می‌کند.

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به نشست سه‌جانبه‌ای که با همتایان ایرانی و روسی در تهران داشت، گفت: «زمانی که از میزان حمایت نفتی آمریکا از کُردهای سوری به رئیس‌جمهور پوتین گفتم؛ او بسیار شگفت‌زده شد».

بخش بزرگی از نیروهای دموکراتیک سوریه را شبه‌نظامیان کُرد عضو «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) تشکیل می‌دهند. دولت ترکیه اما می‌گوید ی.پ.گ شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) بوده و یک گروه تروریستی است.

شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه عمدتا تحت حمایت مالی، تسلیحاتی و لوجستیکی آمریکا هستند. سفیر عربستان سعودی در آمریکا، اختصاص دادن 100 میلیون دلار به شمال سوریه را نشانه همکاری نزدیک ریاض و واشنگتن اعلام کرده است.

آمریکا از دو سال پیش، علی‌رغم هشدارها و مخالفت‌های شدید ترکیه، به بهانه مبارزه با داعش چند هزار کامیون پر از تسلیحات سبک و سنگین به یگان‌های مدافع خلق و نیروهای دموکراتیک سوریه در مناطق شمالی این کشور تحویل داده است. واشنگتن ادعا کرده بود شناسه این سلاح‌های ثبت شده‌ و هر زمان که اراده کنند، می‌توانند آن را رهگیری کرده و بازبستانند.

ایالات متحده همچنین شبه‌نظامیان کُرد را مهره موثری در نبرد با گروه تروریستی داعش و پاکسازی شمال سوریه از لوث تروریست‌ها می‌داند اما همین مسئله باعث بروز تنش‌های شدیدی با ترکیه شده است. آنکارا، واشنگتن و کُردهای شمال سوریه را به تلاش برای ایجاد یک «دولت تروریستی» در مرزهای ترکیه متهم کرده و حتی برای ممانعت از به وقوع پیوستن این طرح، دو بار عملیات نظامی گسترده در شمال سوریه اجرا کرد.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول