اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خبر خوب

آقای ابراهیمی نژاد با هزینه خودش در خانه نگارخانه رسمی برپاکرده است

نگارخانه مردمی در خانه شخصی

«هنرمندان بسیاری را می‌شناختم که توان پرداخت هزینه های برپایی نمایشگاه آثارشان را نداشتند. با خود گفتم باید کاری کنم.» این‌ها را «علی‌اکبر ابراهیمی نژاد» می‌گوید؛ هنرمندی که خانه‌اش را به نگارخانه‌ای رایگان تبدیل کرده است.

نگارخانه مردمی در خانه شخصی

مجله فارس پلاس؛ امین رحیمی: تبدیل طبقه همکف منزل به نگارخانه ایده‌ای بود که به ذهنش رسید و به شکل‌گیری یک نگارخانه خانگی در محدوده شرقی تهران منجر شد. نگارخانه‌ای که مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد را دارد و خودش می‌گوید نظیر ندارد؛ لااقل تابه‌حال نظیرش را ندیده است. طی ۳۳ سال فعالیت این نگارخانه خانگی بیش از ۳۰۰ نمایشگاه گروهی و ۱۰۰ نمایشگاه انفرادی نقاشی، عکس، مجسمه، گرافیک و پوستر در آن برپاشده است.

 

آن موقع نگارخانه کم بود؛ الان هم!

طبقه بالای منزل این هنرمند محل سکونت خود و خانواده‌اش است و طبقه همکف که مساحتی حدود ۱۰۰ مترمربع دارد نگارخانه‌ای مردمی. وی از ۱۵ سالگی نقاشی کرده و به قول خودش با نقاشی زندگی کرده است. حدود ۲۰۰ تابلو نقاشی با تکنیک رنگ و روغن دارد؛ آثاری که برایش گواهینامه هنری وزارت ارشاد، تقدیرنامه‌های فراوان و جوایز بین‌المللی به ارمغان آورده است. موزه‌ فرهنگستان هنر، موزه شهدا، موزه مجلس شورای اسلامی و همچنین موزه امام علی (ع)، موزه صلح و سازمان میراث فرهنگی میزبان تعدادی از آثارش هستند و طی ۵ دهه فعالیت هنری پرورش صدها هنرجوی نقاشی و برپایی نمایشگاه‌ نقاشی در آلمان، بلژیک، انگلستان، ایتالیا، ترکیه، فرانسه، ژاپن و... را در کارنامه دارد. وی در دوران جوانی در نمایشگاهی گروهی با حضور هنرمندانی نظیر سهراب سپهری، پرویز کلانتری، مرتضی ممیز و... شرکت کرده است. دلیل توجه به آثارش سبک خاص وی در نقاشی است که خودش سبک ایرانی منحصربه‌فرد می‌نامد و جالب اینکه هنوز هم رنگ نقاشی‌هایش را خودش به شیوه‌های سنتی یا به روش‌های ابداعی می‌سازد. هنوز هم نقاشی می‌کند. از سال ۶۴ نیز نگارخانه خانگی‌اش را راه‌اندازی کرده است و دراین‌باره می‌گوید: «آن موقع نگارخانه و گالری‌های هنری کم بود؛ الان هم کم است. هدفم این بود که مکان برپایی نمایشگاه را رایگان در اختیار هنرمندان بگذارم ولی برای بسیاری از هنرمندان تازه‌کار مبالغی کمک هم می‌کردم تا بتوانند آثارشان آماده نمایش کنند. برای مثال تابلوهایشان را قاب کنند یا کارهایی نظیر این.»

 

حمایت از هنرمندان جوان

معیار ابراهیمی نژاد برای نمایش آثار هنرمندان ذوق هنری و علاقه و سخت‌کوشی آنان است. خودش می‌گوید هنر عشق است و پشتکار و پشتکار. همه این سال‌ها نیز تلاش کرده از هنرمندان تازه‌کار و بااستعداد حمایت کند تا آثارشان دیده شود. دراین‌باره خاطره جالبی تعریف می‌کند: «گاهی به دلایل مختلف امکان دیده شدن از هنرمندان جوان گرفته می‌شود و چه‌بسا هنر و ذوقشان شکوفا نشود یا هدر برود. خودم حدود ۱۵ سال پیش اثری را برای نمایش به یک مرکز فرهنگی ارائه دادم ولی به دلیل مشکلی که از قبل با یکی از مسئولان آن مرکز داشتم نقاشی مرا برای نمایش تأیید نکردند. همان نقاشی را به یک جشنواره نقاشی در ونیز ایتالیا فرستادم و علاوه بر اینکه نمایش داده شد دیپلم افتخار هم دریافت کرد.»

 

مراسم افتتاحیه نمایشگاه‌ها شلوغ است

مناسبت‌های ملی و مذهبی موعد اصلی برگزاری نمایشگاه‌های هنری در نگارخانه‌ ابراهیمی نژاد است. برای مثال این روزها برپایی نمایشگاه گروهی عکس و نقاشی به مناسبت هفته دفاع مقدس را تدارک می‌بیند. این نمایشگاه از ۳۱ شهریور تا ۱۵ مهر ادامه دارد. به گفته ابراهیمی نژاد این نگارخانه رکورد جالبی نیز دارد که به برپایی نمایشگاه گروهی از آثار بیش از ۱۰۰ نفر از هنرمندان در ایام ارتحال امام خمینی (ع) مربوط می‌شود. درباره تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه‌های هنری نیز می‌پرسیم و می‌گوید: «بعضی روزها به‌ویژه در روز افتتاحیه معمولاً خیلی شلوغ است و بعضی روزها خیلی خلوت.»

 

قول‌های بی‌نتیجه هم خوب بوده!

هزینه‌های نگهداری محل و تجهیزات نگارخانه و همچنین مبالغ قبض برق و گاز طی سال‌های اخیر ادامه فعالیت این نگارخانه را با چالش مواجه کرده است. بالطبع پرداخت این هزینه‌ها از جیب است! و برای ابراهیمی نژاد دشوار. درباره همکاری مسئولان و مدیران مراکز هنری برای ادامه فعالیت نگارخانه‌اش هم با خنده می‌گوید: «قول زیاد داده‌اند ولی هیچ‌وقت اجرا نشده است. البته همان قول دادن‌ها هم خوب بوده چون باعث شده مدتی انرژی بگیرم و کار را ادامه بدهم!»

شاید همین روحیه ابراهیمی نژاد و مثبت اندیشی وی است که باعث شده بتواند بیش از ۳ دهه نگارخانه مستقل و جمع‌وجورش را سرپا نگه دارد؛ نگارخانه‌ای که خانه‌اش است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول