اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

زنگ خطر برای کاهش سرانه ورزشی تبریز به صدا درآمد

نقشه برای تغییر کاربری مجموعه ورزشی شهید جعفریان ایدم+ تصاویر

مجموعه ورزشی شهید جعفریان «ایدم» نزدیک به یک دهه با خطر انحلال و تغییر کاربری مواجه بوده است‌.

نقشه برای تغییر کاربری مجموعه ورزشی شهید جعفریان ایدم+ تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مجموعه ورزشی «ایدم» تبریز در سال 1354 در جاده ائل‌گلی تبریز و در مساحت 23 هزار متر مربع تاسیس گردید. این مجوعه ورزشی پیش از انقلاب اسلامی با نام کلوپ شناخته می‌شد، اما بعد از انقلاب به مجموعه فرهنگی ورزشی شهید جعفریان «ایدم» تغییر نام داد.

 

این مجموعه ورزشی شامل زمین چمن طبیعی، استخر و سونا خشک و بخار، زمین فوتسال، میدان اسکیت، تنیس خاکی و سالن‌های تکواندو، بدنسازی، بوکس، وزنه‌برداری، ایروبیک، آمادگی جسمانی، بیلیارد، پینگ‌پنگ، پلاتس، یوگا و سنگ‌نوردی و امکانات رختکن و بوفه است و در  حال حاضر کانون بازنشستگان «ایدم» و خود شرکت «ایدم» اداره آن را برعهده دار‌د.

این مجموعه ورزشی نزدیک به یک دهه در خطر تعطیلی و انحلال قرار دارد. خبرگزاری فارس در تبریز با امین آذر مسوول کانون بازنشستگان شرکت «ایدم» و تنی چند از پیشکسوتان این شرکت نشستی در مورد مشکلات این مجموعه برگزار کرده است که مشروح آن به شرح زیر است.

 

 

تمام کارگران «ایدم» در این مجموعه سهیم هستند

امین‌آذر مسوول کانون بازنشستگان شرکت «ایدم» در مورد ساخت این مجموعه گفت: در سال 54 کلنگ ساخت این مجموعه ورزشی به عنوان باشگاه ورزشی چند منظوره  زده شده و هزینه ساخت و نگهداری مجموعه از محل حقوق، راندمان و بهره‌وری کل پرسنل «ایدم» کسر شده و در این مکان هزینه گردیده است و سرانه ورزشی این مجموعه تا به امروز به هیچ یک از سازمان‌های مربوطه اعم از اداره کار، سازمان ورزش و جوانان و اداره مالیات پرداخت نشده است و باید گفت صاحبان اصلی این مجموعه ورزشی خود کارگران «ایدم» هستند.

وی تصریح کرد: این مجموعه امروز توسط کانون بازنشستگان «ایدم» و هیات امنای «ایدم» اداره می‌شود و کلیه خدمات برای کارکنان و بازنشستگان شرکت «ایدم» و خانواده‌هایشان رایگان است و برای عموم شهروندان در حد توان خدمات ارائه می‌شود.

 

 

امین‌آذر یادآور شد: سال 1358 پروانه باشگاه «ایدم» در 4 رشته ورزشی والیبال، بسکتبال، پینگ‌پنگ و تنیس صادر شد و در سال‌های بعد باشگاه «ایدم» در رشته‌های مختلف به تیم‌داری پرداخته و تیم فوتبال ایدم تبریز قطب سوم فوتبال تبریز شده و تا لیگ دسته یک ایران صعود کرد و بازیکنانی نظیر کریم باقری، احد شیخ لاری و کاظم محمودی از تیم «ایدم» به فوتبال ایران معرفی شدند.‌

 

 

کارشناسی با قیمت باورنکردنی

مسوول مجموعه ورزشی «ایدم» از آغاز مشکلات این مجموعه از یک دهه پیش سخن بیان داشت: سال 85  توسط یکی از خودروسازان کشور که از سهامداران ایدم است، به این شرکت وعده خط تولید موتور داد که تا به امروز این خط تولید واگذار نشده و در حد وعده باقی‌مانده است.

وی ادامه داد: قیمت کارشناسی برای هر متر این مجموعه 400 هزار تومان توسط کارشناسان غیر بومی اعلام شد در حالی که در سال 85 در دورترین نقطه تبریز زمین متری 600 هزار تومان بود و کاملاً مشخص بود که قرار است این مجموعه به نازل‌ترین قیمت به یکی از شرکت‌های خودروساز واگذار گردد، این در حالی است که روال فروش در شرکت ایدم از طرق مزایده و چاپ در روزنامه‌های کثیرالانتشار بوده و در این مورد هیچ‌گونه تشریفات مزایده صورت نگرفته و کارشناسان غیربومی در سال 85 در این مورد قیمت‌گذاری کردند که این برخلاف قوانین شرکت «ایدم» است.

 

 

پیشکسوت شرکت «ایدم» تصریح کرد: کارگران شرکت «ایدم» بعد از باخبر شدن از این موضوع که در حق آنان صورت گرفته بود، اعتراض خود را نسبت به این تصمیم اعلام و مخالفت خود را با این انتقال اعلام کرده و با تحصن در مجموعه ورزشی مانع از تغییرات در آن شدند‌.

 

 

وی افزود: متاسفانه مدیرعامل وقت یکی از خودروسازان کشور سیاسی‌کاری کرده و برای اینکه مدتی بیشتری در سمت مدیرعاملی قرار داشته باشد، این شیرین‌کاری را کرده و حق صدها نفر پرسنل شرکت ایدم را پایمال کرده است.‌

 پیشکسوت شرکت «ایدم» گفت: متعاقب آن و در سال 1387 فرمانداری تبریز نیز مخالفت خود را با تغییر کاربری این مجموعه ورزشی اعلام کرد‌.

امین‌آذر ادامه داد: به دنبال تغییرات در مدیران یکی از خودروسازان شرکت «ایدم»، این قضیه راکد بود که بعداً مشخص شد که ایبن شرکت خودروساز این مجموعه را که با معامله صوری تصاحب کرده است، بابت بدهی خود به این شرکت بیمه  واگذار کرده است‌.
 

 

وی افزود: این در حالی است که شرکت خودروسازی سندسازی کرده و اگر سند این ملک به نام این شرکت است، چرا خود به صورت مستقیم برای تصاحب آن اقدام نکرده و به یکی از شرکت‌های بیمه  را پیشقدم کرده تا ملک را تصاحب کنند‌.

 

 

مسوول مجموعه ورزشی «ایدم» گفت: از همان ابتدای قضایا ما دفتر مقام معظم رهبری، قوه قضائیه، استانداری، فرمانداری، نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر و اداره ورزش و جوانان را با ارسال نامه در جریان قرار داده بودیم و باید عنوان کنم خوشبختانه آقای مهندس دانش‌فهیم مدیرعامل فعلی شرکت «ایدم» کاملاً با امر واگذاری این مجموعه ورزشی مخالف بوده و معتقد هستند که این مکان حق کارکنان و بازنشستگان شرکت «ایدم» است‌.

وی بیان کر د: متاسفانه سال گذشته شهرداری منطقه 2 تبریز با درخواست مالکان صوری این مجموعه مبنی بر تغییر کاربری موافقت کرده بود که با مخالفت شدید جامعه ورزشی کارگری همراه بود و در اواخر سال گذشته فرمانداری تبریز هرگونه تغییر و تصمیم جدیدی در مورد این مجموعه مخالفت کرده و خوشبختانه امسال موفق شدیم با همکاری سازمان پارک‌های کلیه درختان این مجموعه که 294 اصله بود را شناسنامه‌دار کرده و قرار است پلاک‌کوبی شوند که با این اقدام دیگر امکان تغییر کاربری این مجموعه ممکن نخواهد بود‌.
 

 

امین‌آذر گفت: در مصوبه 96/12/2 کمسیون کارگری استان آمده است با توجه به سوابق وجود تنش‌های کارگری مربوط به نحوه واگذاری مجتمع ورزشی «ایدم» و طرح موضوع در جلسات شورای تأمین و کمسیون‌های کارگری استان و شهرستان مقرر شد شرکت «ایدم» و طرف‌های معامله از هرگونه تصمیم‌گیری و اقدام بدون هماهنگی با کمیسیون کارگری شهرستان تبریز اجتناب کنند‌.

وی خاطرنشان ساخت: خواسته کارگران و کارکنان شرکت «ایدم» این است که سند این مجموعه را به این شرکت بازگردانده شود، ضمن اینکه آپارتمان‌هایی که مربوط به مجموعه ورزشی «ایدم» بوده و در حال حاضر در اختیار این شرکت بیمه است نیز به شرکت «ایدم» بازگردانده و این شرکت بیمه هر چه زودتر به تخلیه  این مکان اقدام کند.

گزارش از فرهاد فرهادپور

عکس‌ها از امیر صادقی

انتهای پیام/40/60017/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول