اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

قم

آیت الله حسینی خراسانی:

عاشورا فرصتی برای ایجاد بصیرت /«هیهات منا الذله» تابلویی درخشان از نهضت عزت‌آفرین عاشورا

امروز مسئله بصیرت و بصیرت افزایی یکی از نیازهای مبرم و تراز اول کشور و دنیای ما است و عاشورا فرصتی برای ایجاد بصیرت و بصیرت‌افزایی در جامعه محسوب می‌شود.


عاشورا فرصتی برای ایجاد بصیرت /«هیهات منا الذله» تابلویی درخشان از نهضت عزت‌آفرین عاشورا

خبرگزاری فارس ـ آیت‌الله سیداحمد حسینی خراسانی: مکتب امام حسین(ع) به گستردگی همه تاریخ، عمق حقیقت و بلندای عقل و خرد بشری است. عاشورا مکتبی همواره زنده و علوم، معارف و پیام‌ها و درس‌های آموزنده‌اش همواره جاری و ساری است.

 این مکتب بزرگترین، زنده‌ترین و کارآمدترین درس‌ها و پیام‌ها را همواره برای بشریت داشته و دارد. درس آزادگی یکی از درس‌های بزرگی است که حسین بن علی(ع) با نهضت عاشورا به شیعیان و همه مسلمانان و بشریت آموختند.

 باید دقت کرد که آزادگی که همان روحیه و منش کریمانه داشتن و بزرگی است و به جز عنوان آزادی است که امروز در دنیا مطرح است.

 

آزادگی یکی از درس‌های بزرگ نهضت حسین بن علی(ع)

آزادگی یعنی شرافت، کرامت و خارج شدن از زیر یوغ همه قدرت‌ها، قید و بند و غل و زنجیر و پرواز به سمت قله‌های بلند فضیلت‌ها و معنویت‌ها است. حضرت سیدالشهدا(ع) فرمودند فارغ از اینکه دارای چه دین و مذهبی هستید و چه گرایش و اندیشه‌ای دارید بکوشید در دنیاداری و تعامل  با دیگران آزاده باشید بنابراین آزادگی یکی از درس‌های بزرگ نهضت حسین بن علی(ع) برای همه بشریت است.

 شهید جوانمرد استادسیدعبدالکریم هاشمی نژاد که از مبارزان و انقلابیون با فضیلت حوزه علمیه مشهد بودند کتابی با عنوان «درسی که حسین(ع) به انسان‌ها آموخت» نوشته‌اند که کتابی آموزنده، روشنگر و مفید است.

پیام بصیرت و بصیرت افزایی یکی دیگر از درس‌های مهم و روشنگرانه نهضت حسین بن علی(ع) است که همان پیام قرآن محسوب می‌شود. این بصیرت‌افزایی، روشنگری، علم، دانش، معرفت و عرفان به معنای دقیق و صحیح کلمه هویت خاندان رسالت است.

امیر مؤمنان(ع) در نهج البلاغه فرمودند خاندان محمد(ص) مایه حیات، علم، دانش و بصیرت هستند. حسین بن علی(ع) در قیامشان دنبال ایجاد بصیرت و روشنگری برای افکار عمومی جامعه بودند. فلسفه قیام حسین بن علی(ع) این بود که مردم را از جهالت و نادانی برهاند و به بصیرت، آگاهی و روشنگری برساند.

امروز مسئله بصیرت و بصیرت‌افزایی یکی از نیازهای مبرم و تراز اول کشور و دنیای ما است و لغزش‌ها، گرفتاری‌ها و در نهایت سقوط و بیچارگی‌ها ناشی از بی‌اطلاعی و نداشتن بصیرت است و عاشورا فرصتی برای ایجاد بصیرت و بصیرت‌افزایی در جامعه محسوب می‌شود.

 

فریادهای عزت‌طلبانه امام حسین(ع)

درس‌های روشنگر، حیات‌بخش و کارآمد در نهضت حسین بن علی(ع) وجود دارد که یکی از این درس‌ها عزت‌مداری و عزتمندی است و در سراسر این نهضت از آغاز تا پایان عزت موج می‌زند و فریادهای حسین بن علی(ع) عزت‌طلبانه است که بر اساس آن هرگز در برابر زورگویان و ستمگران تسلیم نشده و نمی‌شویم.

 شعار «هیهات منا الذله» تابلویی درخشان از نهضت عزت‌آفرین حسین بن علی(ع) است و درس بزرگی است که امام حسین(ع) در نهضت عاشورا به همه طرفدارانشان داده که ما اهل سازش و تسلیم نیستیم. کسی که روح حسینی(ع) در وجودش نهفته است و خون حسینی(ع) در رگ‌هایش به جریان افتاده و فرهنگ حسینی را قبول کرده دارای عزت است و عزتمند و عزت‌مدار است و در برابر هیچ زورگویی سر تسلیم فرود نیاورده و نخواهد آورد.

اینکه امروز نظام، انقلاب و رهبر انقلاب قدرتمندانه در برابر باج‌خواهی های زورمداران و زورگویان عالم ایستاده‌اند یکی از برکات نهضت حسین بن علی(ع) است. امیدوارم درس‌های این نهضت را به خوبی فراگیریم و پیاده کنیم.

انتهای پیام/78003*30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول