اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

قزوین

فارس گزارش می‌دهد

مشاغل فعال قزوین در روز عاشورا را بشناسید

در حالی که شیعیان از کار کردن در روز عاشورا منع شده‌اند اما مشاغلی بودند که در این روز فعالیت آنها نه تنها اشکال نداشت بلکه در راستای خدمت به عزاداران حسینی‌، ثواب هم داشت.

مشاغل فعال قزوین در روز عاشورا را بشناسید

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، براساس آموزه‌ها و تعالیم دینی کاری کردن امری مقدس است حتی در روزهای جمعه که تعطیل رسمی‌ است، چیزی به عنوان عدم کسب روزی نداریم.

اما در مواردی از جمله اقامه نماز جمعه و روز عاشورا توصیه شده که از انجام فعالیت اقتصادی و کار کردن خودداری شود  چرا که خیری در آن نیست.

با توجه به اینکه امویان، تبلیغات گسترده‌ای انجام دادند که شهادت امام حسین (ع) در عاشورا روز پربرکت است و حتی مردم را به روزه گرفتن سفارش کردند تا حزن و اندوه اهل‌بیت (ع) و قیام واقعه سیدالشهدا (ع) به فراموشی سپرده شود.

به همین دلیل علما و مراجع تقلید به همه‌ مسلمانان توصیه کردند که از کار کردن و کسب روزی دنیا در روز عاشورا خودداری کرده و حتی از گرفتن روزه پرهیز کنند.

در احادیث اهل‌بیت(ع) از جمله امام رضا (ع) آمده « هر کسى از کار کردن براى زندگى دنیا در روز عاشورا خوددارى کند، خداوند حوایج دنیا و آخرتش را روا مى‌سازد»، این حدیث نیز بیانگر اهمیت کار نکردن در این روزست.

باید گفت عاشورا روزی است که امام حسین (ع) برای حفظ اسلام، معرفت، شرف و انسانیت، جان خود و اهل‌بیت (ع) و یارانش را فدا کرده و مصایب بی‌شماری بر خاندان وی وارد شد.

به همین دلیل بر شیعیان که امام حسین (ع) سرور و سالار همه آنها است سفارش شده در روز عاشورا به دنبال کسب روزی دنیوی نباشند بلکه در مراسم‌های عزاداری حضور یافته و بر سوگواری این امام بزرگوار و خاندانش گریه کنند و حزن، اندوه و ارادت خود را نشان دهند.

 برخی مشاغل هستند که نه تنها در روز عاشورا اشکال ندارد بلکه فعالیت آنها در راستای خدمت به عزاداران حسینی‌ بود و ثواب هم داشت چرا که به نوعی ابراز ارادت به امام حسین (ع) و اهل‌ بیتش (ع) محسوب می‌شد.

*پرستاری از بیماران، ارادت به سیدالشهدا (ع) است

از جمله این مشاغل در روز عاشورا پرستاران بودند که شبانه‌روز به بیماران خدمت‌رسانی می‌کردند تا آنها سلامتی خود را به دست آورند و از بیمارستان مرخص و به خانه برگردند.

اعظم نظری از جمله پرستارانی است که در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به انجام وظیفه خود در روز عاشورا گفت: خیلی دوست داشتم که برای عزاداری امام حسین (ع) در مساجد و هیات‌ها حضور یابم و عرض و ارادت خود را نسبت به سیدالشهدا (ع) نشان دهم.

وی اضافه کرد: ولی از اینکه روز عاشورا در شیفت فعالیتم بودم، ناراحت نبودم چرا که کارم را به نوعی خدمت به عزادارای حسینی می‌دانستم و در راستای بهبود سلامتی آنها تلاش می‌کنم.

این پرستار ابراز کرد: من و همه پرستاران معتقد هستیم که با مراقبت از بیمار رضایت آنها را به دست می‌آوریم و با نشاندن لبخند بر لبان بیماران، خشنودی خداوند و همچنین اهل‌بیت (ع) به دست می‌آید.

نظری به حضرت زینب(س) اشاره کرد و گفت: این بانوی بزرگوار در روز عاشورا یار و غمخوار امام حسین (ع) بوده و بعد از جریان عاشورا پرستاری و مسوولیت مراقبت از خاندان سیدالشهدا (ع) را بر عهده گرفت.

وی ابراز کرد: تلاش می‌کنیم از سیره و منش حضرت زینب (س) درس گرفته و سر لوحه کار خود قرار دهیم که امیدواریم مورد رضایت خداوند و ائمه اطهار (ع) قرار گیرد.

پزشکان نیز همانند پرستاران در روز عاشورا به مداوای بیماران پرداختند و از اینکه در روز عاشورا توانستند دردی از بیماران را دعوا کنند، ابراز رضایت کرده‌اند.

 

*جمع کردن زباله‌‌ها، سهیم در ثواب عزاداری حسینی

از دیگر شغل‌هایی که در روز عاشورا ضروری بود که وجود داشته باشد، پاکبانان بودند که در خدمت‌رسانی به عزاداران حسینی نقش بسزایی ایفا کردند.

پاکبانان همواره در طی سال وظایف سخت و سنگینی را متحمل می‌شوند تا قزوین را شهری پاکیزه و به دور از آلودگی‌ها برای شهروندان قزوینی مهیا کنند.

احمد کاظمی از جمله پاکبانان شهر قزوین‌ بود در مسیرهای عزاداری نسبت به جمع‌آوری زباله‌ها اقدام کرده بود و برای جمع کردن زباله هر بار کمر خود را خم کرده بود.

وی از اینکه روز عاشورا فعالیت کرده بود، ابراز خوشحالی می‌کند و در گفت‌وگو به خبرنگار فارس در قزوین گفت: جمع کردن زباله‌ها تنها کاری بود که می‌توانستم در ثواب عزاداری حسینی سهیم باشم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این روزها برای نظافت شهری بیشتر اذیت می‌شوید، گفت: در روزهایی مانند تاسوعا و عاشورا خستگی را بر تنم احساس نمی‌کنم چرا که با ابراز ارادت و عشق به امام حسین (ع) و اهل‌بیتش (ع) کار می‌کردم و همین برایم لذت‌بخش بود.

*فعالیت پیام‌آوران پاکی در روز عاشورا

همچنین در روز عاشورا با توجه به اینکه عزاداران حسینی نذورات خود را قالب ظرف‌های یکبار مصرف توزیع می‌کردند که در برخی مواقع به دلیل عدم رعایت امور بهداشتی موجب خدشه‌دار شدن نظافت شهری  شده بود.

در رفع مشکل یاد شده، داوطلبان مردمی پیام‌آوران پاکی مسوولان ایستگاه‌های صلواتی را برای استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی و نریختن زباله توسط عزاداران در معابر و خیابان‌ها راهنمایی کرده بودند.

محمد درافشانی ر ئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین در این خصوص به خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: 500 داوطلب مردمی با عنوان پیام‌آوران پاکی در مسیرهای عزاداری سطح خیابان‌های شهر قزوین حضور داشتند و راهنمایی‌های لازم را برای رعایت نظافت شهری انجام دادند.

وی بیان کرد: باید عزاداران حسینی در مصرف نذورات در ظروف یکبار بهداشت را رعایت می‌کردند و بعد از استفاده داخل زباله می‌انداختند تا محیط شهر آلوده نمی‌شد.

این مسؤول فرهنگ‌سازی رعایت نظافت شهری را یکی از برنامه‌های سازمان یاد شده عنوان و بیان کرد: در مناسبت‌های مختلف با اجرای برنامه‌هایی در نهادینه کردن این فرهنگ تلاش می‌کنیم تا سیمای شهر از آلودگی‌ها پاک باشد.

درافشانی گفت: با توجه به اینکه دهه نخست محرم سال گذشته 50 تن زباله توسط 350 پاکبان جمع‌آوری شده، ترویج فرهنگ کاهش تولید زباله بین عزاداران حسینی با هدف حفظ محیط زیست ضروری بود.

مینا محمدی یکی از شهروندان قزوینی است که در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: باید همه عزاداران حسینی ضمن برپایی مراسم سوگواری برای ابا عبدالله‌الحسین(ع)، نظافت شهری را رعایت کنند.

وی ابراز می‌کند: عزاداران حسینی با رعایت بهداشت عمومی می‌توانستند به قشر زحمتکش پاکبانان کمک بسزایی کنند و با انجام این عمل ثوابی هم ببرند.

این شهروند خاطرنشان کرد: عزاداران باید معرفت و آگاهی خود را نسبت به معارف دینی و سیره اهل‌بیت(ع) ارتقا دهند چرا که تحقق این مهم موجب ارتقای تقوای الهی، افزایش سلامت اخلاقی و کاهش بسیاری از مشکلات و معضلات امروز جامعه خواهد شد.

*آماده‌باش نیروهای آتشنشانی، خدمت‌رسانی به عزاداران

از دیگر صنف‌هایی که در روز عاشورا برای ارائه خدمات به عزاداران حسینی آماده‌باش بودند، نیروهای آتش‌نشانی بود.

مجتبی منتظری در این راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اذعان کرد: در روز عاشورا به منظور خدمات‌دهی به عزاداران حسینی هشت دستگاه خودروی آتش‌نشانی، گروه‌های عملیاتی و گشت‌های پیاده و سیار در مسیر تردد هیات‌های عزاداری و دسته‌جات حضور داشتند.

وی اضافه کرد: 30 نفر از نیروهای آتش‌نشانی به همراه خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت بین عزاداران حسینی حضور داشتند تا هنگام بروز حادثه، در کوتاه‌ترین زمان خدمات‌رسانی می‌کردند و از خسارت‌های جانی و مالی جلوگیری می‌کردند.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین ابراز کرد: عزاداران حسینی در هنگام بروز حادثه با شماره 125 و یا در ساعت اداری با 33554100 تماس حاصل کرده بودند.

احمد قربانی یکی از نیروهای آتش‌نشانی‌ شهرداری قزوین‌ است که از خدمت‌رسانی در روز عاشورا راضی بود، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین گفت: در این روز هر کسی تلاش می‌کرد که به عزاداران حسینی خدمتی ارائه دهد.

 وی ابراز کرد: خدمت‌رسانی به عزاداران حسینی توفیق بزرگی است و نصیب هر کسی نمی‌شود و من هم از اینکه در روز عاشورا مشغول فعالیت بودم، خوشحال بودم.

 

*نظارت بازرسان بر ذبح دام‌های قربانی

 همچنین در روز عاشورا بازرسان بهداشتی دامپزشکی استان قزوین بر دام‌های قربانی که توسط عزاداران حسینی به منظور انجام نذورات ذبح می‌شود، نظارت داشتند.

پیشگیری از انتقال بیماری‌ها مشترک بیان انسان و دام، حفظ سلامت مصرف‌کنندگان گوشت‌های قربانی و تامین بهداشت عمومی از مهم‌ترین اهداف نظارت بازرسان است.

در این روز  بازرسان بهداشتی و ناظرین ذبح شرعی، کنترل و نظارت بهداشتی و ذبح شرعی دام‌ها را به صورت رایگان در قالب اکیپ‌های ثابت و سیار متشکل از دامپزشک، بازرس بهداشت گوشت و ناظر ذبح شرعی انجام می‌دادند.

*فعالیت خبرنگاران در پوشش مراسم‌های حسینی

از دیگر مشاغلی که در روز عاشورا مشغول به فعالیت بودند، اصحاب رسانه‌ بودند که مراسم‌های عزاداری را پوشش می‌دادند و به اطلاع عزاداران حسینی می‌رساندند.

خبرنگاران مراسم‌های مختلفی که در نقاط مختلف استان قزوین برگزار شد را به علاقمندان اطلاع‌رسانی می‌کردند تا با حضور خود، این مراسم‌‌ها با شکوه بیشتری برگزار شود.

این حرفه از آنجایی که محدودیت زمانی ندارد و همواره باید خبرنگاران در صحنه حضور داشته باشند در روز عاشورا با تهیه خبر و گزارش، ارادت و علاقه خود را به سیدالشهدا (ع) و خاندانش نشان دادند.

 

*روز عاشورا و نذر خون

یکی دیگر از مشاغل که در روز عاشورا مشغول به فعالیت بودند، نیروهای پایگاه‌های انتقال خون بود که در این روز از ساعت 9 صبح تا 9 شب از عزاداران حسینی خون دریافت می‌کردند.

با توجه به اینکه یکی از کارهای خداپسندانه اهدای خون است، در این ایام به ویژه روز عاشورا عزاداران حسینی اقدام به نذر خون  کردند.

حسین پیله‌چی از اهداکنندگان خون بود که هدف از اهدای خون را کار خیرخواهانه با هدف کمک به بیماران برشمرد و گفت: این تنها کاری است که می‌توانم در جهت کمک به عزاداران حسینی انجام دهم.

*خدمت نیروهای پلیس راه به عزاداران حسینی

یکی دیگر از شغل‌ها که در روز عاشورا مشغول خدمت‌رسانی بودند، نیروهای پلیس راه  بود که در این روز به عزاداران حسینی خدمت ارائه می‌دادند.

سرهنگ نصرالله بیگلری در گفت‌وگو به خبرنگار فارس در قزوین بیان کرد: ایام تاسوعا و عاشورای حسینی مصادف با ایام پایانی تابستان است و همین موجب بیشتر تردد خودروها در جاده‌ها می‌شود.

رئیس پلیس راه استان قزوین ادامه می‌دهد: از عزاداران امام حسین (ع) در محورهای مواصلاتی استان درخواست شده بود قوانین راهنمایی و رانندگی و رانندگی را رعایت کرده و با  آرامش و سرعت مطمئنه  رانندگی می‌کردند تا از بروز حوادث تلخ جلوگیری شود.

 

در این ایام نیروهای امدادی جاده نیز آماده‌باش بودند تا هنگام بروز حادثه، به موقع بر سر بالین مصدوم می‌رسیدند و از وقوع جراحات شدید و یا مرگ جلوگیری می‌کردند.

نیروهای امدادی استان قزوین نیز در روز عاشورا در حسینیه‌ها و مسیرهای عزاداری حضور دارند و خدمات درمانی را با هدف حفظ و ارتقای سلامت به عزاداران حسینی ارائه می‌دهند.

گفتنی است: با وجود اینکه در روز عاشورا به شیعیان سفارش شده به دنبال کار کردن نباشند و در مراسم‌های عزاداری حضور یابند  اما صنف‌ها و مشاغلی بودند که نه تنها فعالیت آنها ایرادی نداشت بلکه برای ارائه خدمات بهتر و مطلوب به عزاداران حسینی، اجر و ثواب بالایی داشت.

باشد که همه عزاداری‌ها و خدمت‌رسانی به عزاداران حسینی مورد قبول حق و سیدالشهدا(ع) و اهل‌بیتش(ع) باشد.

گزارش از زهرا محبی

انتهای پیام/77009/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول