اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان رضوی

فارس از واکنش‌های کاربران در فضای مجازی به آسمانی شدن طلبه مشهدی گزارش می‌دهد

چرا سلبریتی ها #نه_به_خشونت را برای طلبه مظلوم مشهدی داغ نکردند؟

حجت‌الاسلام محمد تولایی هفته گذشته درگذشت و کاربران فضای مجازی نسبت به فوت این طلبه جوان و سکوت سلبریتی‌هایی که همیشه برای هر موضوعی اعتراض می‌کنند، واکنش نشان دادند.

چرا سلبریتی ها #نه_به_خشونت را برای طلبه مظلوم مشهدی داغ نکردند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، یکی دو هفته پیش بود که فردی ناشناس در میانه روز در یکی از شلوغ‌ترین معابر مشهد، روبه‌روی یک مدرسه علمیه به سینه طلبه جوانی که از مدرسه خارج شده بود، چاقو فرو کرد و به قلب او ضربه زد.

حجت‌الاسلام محمد تولایی 28 سال دارد و سه فرزند خردسال با درآمدی ماهیانه کمتر از یک میلیون تومان. قبل از آنکه بر خودروی پیکانش سوار شود، غریبه‌ای برای پرسیدن سوال نزدیکش می‌شود و چاقو را در سینه این جوان فرو می‌برد.

این خبر را نخستین‌بار، حسن شمشادی، خبرنگار صداوسیما در بخش داستان‌های اینستاگرامش گذاشت و پس از آن بود که خبر در سطح گسترده‌ای نشر پیدا کرد.

واکنش کاربران در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر بیشتر از اینستاگرام بود؛ جوانان فعال مشهدی در توییتر نسبت به این موضوع بی‌اعتنا نماندند و به‌نام این طلبه جوان هشتگی را ایجاد کردند.

شمر زمانه‌ات را بشناس

برخی کاربران این حادثه را واکنشی نسبت به لباس روحانیت دانستند نه خود حجت‌الاسلام محمد تولایی و این عمل ضارب را به همان قساوتی شبیه دانستند که شمر در روز عاشورا، خنجر به‌سینه امام حسین(ع) زد و با هشتگ شمر زمانه، نسبت به سکوت سلبریتی‌ها در این زمینه واکنش نشان داد.

مهدیه جاهد، یک کاربر دیگر دیگر در توییتر هم نسبت به بی‌تفاوتی سلبریتی‌های واکنش نشان داد و نوشت: می‌دونید چرا هیچکدوم از سلبریتی‌ها و مدافعان حقوق بشر برای محمد تولایی صداشون درنیومد؟ واضحه، چون منتظرن قاتلش دستگیر بشه واسه قاتلش هشتگ free  بزنن.

خاموشی سلبریتی‌های پرغوغا

این اظهارنظرات کاربران به‌ویژه در برابر سلبریتی‌هایی بود که نسبت به اجرای حکم اعدام چند جاسوس در فضای مجازی پست گذاشته و آن را مذموم شمرده بودند.

امیرحسین ثابتی، یکی از فعالان فضای مجازی نام چند سلبریتی را که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت بیشتری دارند و توییت‌ها و اظهارنظراتشان جنجال به‌پا می‌کند، نام برده و هشتگ نه به خشونت آنان را یادآوری کرده است.

یکی از کاربران فعال در توییتر با نام کاربری فتحعلی چاه که تلاش می‌کند با لحن قاجاری صحبت کند و با بیانی طنز دغدغه‌های خود را بیان کند، این کاربر در واکنش به حادثه ضربه خوردن و فوت حجت‌الاسلام تولایی با همان لهجه قاجاری توییت زد اما در کلام او دیگر لحن طنز وجود ندارد؛ او نوشت: «محمد تولایی تروریست و کوموله نمی باشد، مع الاسف پدر نیز می‌باشد» او در ادامه سکوت سلبریتی‌ها را مورد انتقاد قرار داد.

کاربر دیگری هم به سکوت سلبریتی‌ها اشاره کرد و نوشت: «ضارب محمد تولایی که پیدا شد، خواستن اعدامش کنن اینا میان پیام میدن نه به اعدام نه به خشونت»

چه کسی می‌خواهد فرزندان تولایی را آرام کند؟

تصویر سه فرزند خردسال حجت‌الاسلام تولایی که همزمان با مراسم تشییع وی برای اولین بار رسانه‌ای شد، دست مایه توییت کاربرانی شد که این حادثه احساساتشان را جریحه‌دار کرده بود.

زهرا چخماقی، گزارشگر خبرگزاری صداوسیما در توییتی ضمن ابراز احساس خود نسبت به این حادثه و یتیم شدن سه فرزند حجت‌الاسلام تولایی، نابودی باعث و بانی این اتفاق را از خداوند خواست.

کاربر دیگری هم نسبت به اینکه سه فرزند خردسال حجت‌الاسلام تولایی با این حادثه یتیم شده‌اند واکنش نشان داد و نوشت: «کی میخواد سه تا بچه رو آروم کنه و بهشون بفهمونه دیگه بابا نمیاد»

انتقام مشکلات جامعه از طلبه پیکان‌سوار

حسین ابراهیمی، از کاربران شناخته شده توییتر هم چند توییت درباره حجت‌الاسلام تولایی پست کرده که در یکی از آن‌ها به این نکته اشاره کرده که این طلبه جوان مشهدی، اجاره‌نشین، پیکان‌سوار و مردمی بوده است. در واقع او با کنایه به مخاطب می‌گوید این ضربه چاقو در واقع نسبت به اقدامات کسانی است که از لباس روحانیت سوءاستفاده کرده‌اند؛ خودروهای گران‌قیمت سوار شده، منزل شخصی گران‌قیمت دارند و در میان مردم نیستند.

یک کاربر دیگر با نام ابوریحان بیرونی قاتل حجت‌الاسلام تولایی را افرادی دانست که در لباس پیامبر با فساد به اسلام و انقلاب خیانت کردند. 

کاربران دیگری هم این موضوع را دست‌مایه توییت‌های خود قرار دادند و انگیزه قاتل را وی‌آی‌پی نشین شدن برخی روحانیان دانستند، برخی دیگر از کاربران نیز از قوه قضاییه و نیروی انتظامی خواستند تا هرچه زودتر ضارب و قاتل محمد تولایی را شناسایی کنند.

کاربر دیگری هم اعدام قاتل حجت‌الاسلام تولایی را مایه آرامش خانواده آن مرحوم دانست.

قاتل حجت‌الاسلام محمد تولایی در یکی از معابر شلوغ مشهد به او ضربه زد و سینه‌اش را شکافت و به همین دلیل از پلیس یا دادگستری انتظار می‌رود در روند حل این پرونده و یافتن قاتل و اعلام انگیزه اصلی وی تعجیل کنند، البته قاضی حسن حیدری، معاون دادستان مشهد قبلا گفته است که گروه زبده‌ای از کارآگاهان اداره جنایی پلیس به دنبال دستگیری قاتل محمد تولایی هستند، اما هنوز و با گذشت 18 روز از حادثه، هیچ خبر یا گزارشی از روند پیگیری این پرونده به مردم ارائه نشده است.

==================

گزارش از: اعظم ذوالفقاری منظری

==================

انتهای پیام/ 70051

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول