اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

آن‌چیز که باید درباره شبکه فارسی‌زبان «ایران اینترنشنال» بدانید

شبکه‌ای با نام ایران علیه ایران

شبکه تازه تاسیسی که از پیوند خوردن بازمانده‌های تلویزیون‌های فارسی‌زبان به وجود آمده، در طول این مدت کوتاه، به گونه‌ای عمل کرده که حتی مورد انتقاد خبرنگاران خودش و کارشناسان خارج‌نشین قرار گرفته است.

شبکه‌ای با نام ایران علیه ایران

مجله فارس پلاس؛ حمزه ناجیان: «در ارتباط تلفنی با یعقوب حر التستری، سخنگوی جنبش الاحواز هستیم آقای حر خیلی خوش آمدید به برنامه!» این جمله مجری تلویزیون «ایران اینترنشنال» نه به یک کارشناس، نه به یک فرد فعال مدنی، نه یک متهم، بلکه به سخنگوی یک گروهک تروریستی گفته شد. در اختیار قراردادن تریبون این رسانه فارسی‌زبان و نحوه خوشامدگویی به این شخص سروصدای زیادی در فضای مجازی به پا کرد.

اما این اولین باری نبود که این تلویزیون نوپا، آنتن زنده‌اش را در اختیار تروریسـت‌ها و گروهک‌های تکفیری قرار می‌داد، پیش از این نیز در زمان حمله تروریستی در مریوان کردستان که منجر به جان باختن ۱۱ تن از هموطنانمان شد،  این رسانه فارسی‌زبان امکاناتش را به یکی از اعضای گروهک پژاک اختصاص داد.

این شبکه ماهواره‌ای تنها رسانه‌ای بود که  چند هفته پیش به پوشش همایش منافقین (که بیشترین جنایات را علیه مردم ایران انجام دادند) پرداخت. حتی  ایران اینترنشنال در توئیتر هم سخنان مریم رجوی را به صورت لحظه به لحظه و با عنوان «فوری» توئیت می‌‌کرد!  

* بی‌تعهدی به قوانین بریتانیا

بررسی‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد که ایران اینترنشنال برخلاف مرام‌نامه‌ منتشر شده در وب‌سایتش که خود را ملزم به رعایت قوانین رسانه‌ای انگلیس معرفی کرده، عمل کرده و با حمایت‌ از تروریست‌ها، پا روی قوانین آفکام (Ofcom) یا همان سازمان تنظیم کننده مقررات رسانه‌ای بریتانیا گذاشته است.

نگاهی به قوانین رسانه‌ای آفکام به عنوان نهاد ناظر بر رسانه‌های بریتانیا به فهم دقیق‌تر مطلب کمک می‌کند.

همانطور که در قوانین آفکام هم آمده است محتوایی که مستقیم و یا غیرمستقیم منجر به کنش مجرمانه و یا بی‌نظمی منجر شود و همچنین اشکالی از خبر که باعث تشویق و یا تبلیغ به حضور در فعالیت‌های تروریستی و یا اقسام دیگر اعمال مجرمانه و هنجارشکن شود، ممنوع است.

 

* بازتاب میزبانی ایران اینترنشنال از تروریست‌ها

میزبانی ایران اینترنشنال از گروهک تروریستی الاحواز، واکنش‌های گسترده‌ای را هم در فضای مجازی و حقیقی به دنبال داشت.

* اعتراض سفیر ایران به تلویزیون ایران اینترنشنال

مصاحبه تلویزیون ایران اینترنشنال با سخنگوی جنبش تروریستی الاحواز باعث شد تا حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی در لندن هم به این موضوع واکنش دهد.

بعیدی‌نژاد توئیت کرد: «شبکه ایران اینترنشنال در اقدامی بیشرمانه مصاحبه ای از سخنگوی گروه تروریستی که امروز افراد زیادی را به خاک و خون کشید پخش کرد. سفارت ایران در لندن ضمن محکومیت این اقدام، برخورد جدی نهاد نظارتی در انگلیس( آفکام) با این اقدام بعنوان ترویج تروریسم و خشونت را پیگیری فوری می نماید.»

 

قطع همکاری نگار مرتضوی با ایران اینترنشتال

همچنین یک روز پس از مصاحبه شبکه ایران اینترنشنال با سخنگوی این گروهک، «نگار مرتضوی» خبرنگار این مجموعه اعلام کرد که از ایران اینترنشتال جدا شده و دیگر خبرنگار آن‌ها نخواهد بود.

 


 

کار اینترنشنال صراحتا «تبلیغ تروریسم» است

علی علیزاده، کارشناس سیاسی ساکن لندن هم این اقدام را غیرحرفه‌ای دانست و در توئیترش نوشت: کار تلویزیون ایران اینترنشنال در مشروع و توجیه کردن تروریسم الاحواز، براساس قوانین بریتانیا صراحتا «تبلیغ تروریسم» و «همکاری با تروریسم» و قابل مجازات است. سفارت ایران باید بلافاصله تلویزیون ایران اینترنشنال را به پلیس این کشور گزارش و سفیر بریتانیا در تهران باید احضار شود.

 

*‌ اعتراض شدید استاد دانشگاه تورنتو  به نحوه خبررسانی ایران اینترنشنال

دکتر ویکتوریا طهماسبی، استاد دانشگاه تورنتو هم به نحوه خبررسانی تلویزیون‌های ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی اعتراض کرد.

وی در این باره نوشت: به گروه تروریستی خوش آمد نمیگویند (@IranIntl ) حمله مسلحانه نبود،حمله تروریستی بود (@bbc) حمله به "رژه نظامی"نبود،مراسم سالگرد حمله عراق به ایران بود. به نظامی ها حمله نکردند،اکثر کشته شده ها سرباز وظیفه بودند که حتی خشاب در اسلحه نداشتند و مردم عادی. خجالت بکشیدازاین نحوه خبررسانی.

 

* تحلیلگر ساکن آمریکا:‌ زندگی رمضان‌پور با لقمه‌های حرام حکام ریاض است 

پس از آنکه علی‌اصغر رمضانپور، سردبیر ایران اینترنشنال در توجیه رسانه‌ تحت مدیریتش برآمد و این اقدام را در راستای سیاست حرفه‌ای! خود معرفی کرد، موج دیگری از انتقادها روانه این شبکه ماهواره‌ای شد.

در همین رابطه داریوش سجادی تحلیلگر مسائل سیاسی ساکن آمریکا در صفحه شخصی‌اش خطاب به رمضان‌پور نوشت: «زندگی در لجن، اظهارات رمضانپور سردبیر تلویزیون سعودی «ایران اینترنشنال» در توجیه روائی تریبون دادن به تروریست های الاحواز حائز استفراغ است. وه که چه زشت است زندگی در لجن، آن هم به ضرب تناول لقمه های نجس و حرام حکام ریاض.»

 

* وزارت امورخارجه انگلیس، شکایت ایران از آفکام بهترین مسیر است

همچنین سخنگوی وزارت خارجه انگلیس هم در پاسخ به سئوال خبرگزاری جمهوری اسلامی در باره موضع این کشور در قبال اقدام شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال به پخش مصاحبه با سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازی اعلام کرد که وزارت امور خارجه ایران روز گذشته مراتب نگرانی خود را نسبت به اقدام این شبکه به اطلاع کاردار سفارت انگلیس در تهران رسانده است.

وی همچنین با اشاره به پیام توییتری حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس مبنی بر تصمیم ایران برای شکایت از ایران اینترنشنال از طریق آفکام تصریح کرد که این بهترین مسیر خواهد بود.

روز گذشته هم سفیر ایران توئیت کرد: سفارت ایران در لندن ضمن تسلیم شکایت رسمی خود به «آفکام» برای بررسی اقدام غیر قانونی شبکه ایران اینترنشنال در پخش مصاحبه با سخنگوی گروه تروریستی، بطور جداگانه از دولت انگلیس نیز درخواست نمود که با شناسایی اعضای این گروه تروریستی، فعالیت آنها را ممنوع و از این کشور اخراج نماید.

 

* «ایران اینترنشنال» از کجا آمد؟

تلویزیون ماهواره‌ای «ایران اینترنشنال» سال 96 و در ایام انتخابات ریاست جمهوری ایران راه‌اندازی شد.

دفتر این رسانه فارسی‌زبان در لندن واقع شده است و اکثر پرسنل آن از اعضای سابق بی‌بی‌سی، صدای امریکا و من و تو هستند.

 

علی‌اصغر رمضانپور (معاون فرهنگی وزارت ارشاد احمد مسجدجامعی در دولت اصلاحات) سردبیری و مدیریت اجرایی خبر و امور جاری ایران اینترنشنال را برعهده دارد. علاوه بر حضور صادق صبا و نوشابه امیری در این شبکه ماهواره‌ای، حسین رسام سردبیر و مدیراجرایی برنامه‌های غیرخبری و محمد منظرپور دبیر خبر امریکای شمالی این مجموعه هستند.

آنطور که رمضانپور عنوان کرده، ریاست تلویزیون ایران اینترنشنال بر عهده «راب بینون» است که به همراه گروهی از موسسه دی‌ام‌ای مدیا(DMA Media)،  مسئولیت راه‌اندازی تلویزیون را بر عهده داشته‌اند.  

شرکت دی‌ام‌ای مدیا یکی از  شرکت‌هایی است که راه‌اندازی نهادهای رسانه‌ای و تلویزیونی از جمله بی‌بی‌سی فارسی را برعهده داشته است.

مسولیت نظارت بر پروژه راه‌اندازی تلویزیون بر عهده «نبیل خطیب» از روزنامه‌نگاران عرب بوده که زمانی هم مسولیت سردبیری شبکه العربیه را برعهده داشته است.
 

* منابع مالی ایران اینترنشنال

درباره منابع مالی ایران اینترنشنال، شفافیت کافی وجود ندارد. هرچند که رمضانپور، پیش از راه‌اندازی این شبکه لندنی درباره وابستگی‌های مالی‌ ایران اینترنشنال گفته بود: «ما یک رسانه متعلق به بخش خصوصی هستیم. الان عمده رسانه‌های فارسی‌زبانی که در خارج از ایران فعالیت کرده و برای فارسی‌زبانان اقدام به پخش برنامه می‌کنند رسانه‌هایی هستند که به یکی از دولت‌ها و حکومت‌های خارجی وابسته هستند. ایران اینترنشنال‌نیوز اما این‌گونه نیست و به بخش خصوصی تعلق دارد.»

 

در معرفی این شبکه هم به این نکته تاکید شده که «ایران اینترنشنال» با سرمایه خصوصی اداره می‌شود.

 

حال اگر به صفحه آفکام مراجعه و کلمه Iran International (ایران اینترنشنال) را جستجو کنید، با این صفحه روبرو می‌شوید که نشان می‌دهد مجوز تلویزیون ایران اینترنشنال متعلق به شرکتی است به نام Global Media Circulating Limited که دفتر آن در لندن است.

 

حال با جستجوی شرکت Global Media Circulating Limited در سامانه اینترنتی شرکت‌های ثبت شده در انگلستان مشخص می‌شود که یکی از مدیران اصلی این شرکت کسی نیست جز یک فرد عربستانی به نام عادل عبدالکریم (AL-ABDULKARIM Adel ) .

 

با جستجوی نام عادل عبدالکریم مشخص می‌شود که وی علاوه بر شرکت فوق، صاحب هلدینگ OR HOLDINGS AND INVESTMENTS LIMITED است.

 

جالب است بدانید که مدیر سابق این هلدینگ کسی نیست جز عبدالرحمان راشد، روزنامه نگار مشهور سعودی و مدیر سابق تلویزیون العربیه که مواضع ضد ایرانی‌اش زبانزد است.

 

* هزینه‌های گزاف سعودی‌ها برای راه‌اندازی رسانه‌های فارسی زبان

البته این موضوع که یک سرمایه‌دار عربستانی بر روی یک تلویزیون به زبان فارسی‌ «سرمایه‌گذاری» کند جای شگفتی ندارد. چرا که چندین سال است که شخصیت‌های عرب طرفدار عربستان پیشنهاد کردند که رژیم سعودی یک شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای برای ایران راه‌اندازی کند. بعنوان مثال، در دسامبر ۲۰۱۵ محمد السلمی، روزنامه نگار عرب، در روزنامه الوطن که متعلق به عربستان سعودی است همین پیشنهاد را مطرح کرد. 

قبل از آن نیز در اکتبر ۲۰۱۵روزنامه اینترنتی عربی‌ ایلاف که در لندن منتشر می‌شود و متعلق به یک ثروتمند بانفوذ عربستان است، از کشور‌های عرب منطقه خواست که منابع مالی‌ لازم برای تأسیس یک شبکه تلویزیونی فارسی‌ زبان را تأمین کنند. تحلیلگر اهل عربستان، آقای مبارک الدجین، در الوطن پیشنهاد کرده بود که تلویزیون کافی‌ نیست، بلکه باید کارزار قوی از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز توسط عربستان براه افتد. 

جالب است بدانید که وبسایت العربیه از سال ۲۰۰۸ بخش فارسی‌‌زبان دارد و الشرق الاوسط، که به خاندان سلطنتی عربستان تعلق دارد هم از سال ۲۰۱۳ وبسایت فارسی خودش را راه‌اندازی کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول