اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اعلام آمادگی حزب «اتحاد دموکراتیک» کُرد برای مذاکره با دولت سوریه

رئیس حزب اتحاد دموکراتیک کُرد با بیان اینکه این حزب آماده مذاکره با دمشق است، اعلام کرد که کُردها خواستار راهکار سیاسی هستند که مردم سوریه آن را رقم بزنند.

اعلام آمادگی حزب «اتحاد دموکراتیک» کُرد برای مذاکره با دولت سوریه

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پس از اینکه مذاکرات نهاد موسوم به «شورای دموکراتیک سوریه» -شاخه سیاسی گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه»- با دمشق شکست خورد، این بار یک حزب کُردی دیگر مدعی مذاکره با دولت سوریه شد.

حزب موسوم به «اتحاد دموکراتیک» کُرد اعلام کرد که این حزب در تلاش است بحران سوریه از راههای سیاسی و مسالمت‌آمیز حل شود.

«شاهوز حسن» رئیس حزب اتحاد دموکرات در جریان سخنرانی در نشست این حزب در شهر «تل ابیض» که با حضور شمار زیادی از ساکنان این منطقه برگزار شد، تحولات سیاسی سوریه و مسائل درون‌ سازمانی این حزب در تل ابیض را تشریح کرد.

شبکه خبری «انها» -وابسته به کُردهای سوریه- به نقل از حسن گزارش داد که «ما حامی مذاکره‌ایم.... مذاکرات بین ما و نظام [سوریه] متوقف شده است، ولی امیدواریم که [این مذاکرات] ادامه یابد؛ زیرا ما خواستار راهکار سیاسی هستیم که مردم سوریه آن را رقم بزنند».

این مسئول کُرد با این ادعا که دولت سوریه «به صورت جدی به گفت‌وگو نزدیک نمی‌شود»، مدعی شد که دمشق «باید آماده تغییر قانون اساسی و برداشتن گامهای جدی باشد».

وی با بیان اینکه باید موضع دولت سوریه شفاف باشد، اعلام کرد که این موضعگیری باید به گونه‌ای باشد که در راستای ساخت سوریه در آینده بر مبنای صلح، امنیت و دموکراسی باشد.

حسن با بیان اینکه کُردها حامی راهکار سیاسی هستند، اعلام کرد که همه تلاش خود را برای حل بحران سوریه به کار خواهند بست.

چندی پیش در دمشق مذاکراتی بین نمایندگان دولت سوریه و یک هیئت از شورای دموکراتیک بزگرار شد؛ شورایی که حزب اتحاد دموکراتیک یکی از عناصر تشکیل دهنده آن است.

در جریان آن مذاکرات، توافقاتی بر سر شکل گفت‌وگوها و مکانیزمهای مربوط به آن صورت گرفت، ولی شورای دموکراتیک با تحریک آمریکا این گفت‌وگوها را بر هم زد.

عناصر موسوم به نیروهای «آسایش» که وابسته به حزب دموکراتیک بودند نیز با ایجاد یک تله انفجاری در استان الحسکه 13 نفر از نیروهای ارتش سوریه را از پای درآوردند؛ مسئله‌ای که ناظران آن را ضربه‌ای به مذاکرات دمشق و شورای دموکراتیک عنوان کردند.

حسن در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه نهاد موسوم به «خودمختاری» کُرد آماده گفت‌وگو و مذاکره سوری-سوری و برقراری دموکراسی است، ضمن رد «اشغالگری خاک سوریه توسط ترکیه»، اعلام کرد: «[تا زمانی که] نیروهای ترکیه‌ای وجود دارند که اراضی سوریه را اشغال کرده‌اند، نمی‌توان از راه حلی درباره سوریه سخن گفت».

وی در پایان درباره توافق ادلب نیز ادعا کرد که این توافق «تمامیت ارضی سوریه را تهدید می‌کند. ما آن را تجزیه و خط منطقه حائل می‌دانیم که امکان دارد در آینده مرزهای ترکیه باشد».

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان رؤسای جمهور روسیه و ترکیه اخیرا در نشست سوچی توافق ادلب را حاصل کردند؛ توافقی که  دمشق آن را با هماهنگی خود اعلام کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول