اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان جنوبی

در گفت‌وگو با مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی مطرح شد

معلولیتی پنهان به نام «ناشنوایی»/ وجود ۳۸۳۲ ناشنوا و کم‌شنوا در خراسان‌جنوبی

مدیر کل بهزیستی خراسان‌جنوبی از سه هزار و ۸۳۲ ناشنوا و کم‌شنوا در استان خبر داد و گفت: در شش ماه نخست امسال نیز 120 میلیون ریال کمک هزینه کاشت حلزون ابلاغ شده که براساس اولویت‌ها به ناشنوایان و کم شنوایان اختصاص می‌یابد.

معلولیتی پنهان به نام «ناشنوایی»/  وجود ۳۸۳۲ ناشنوا و کم‌شنوا در خراسان‌جنوبی

علی عرب‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، با بیان اینکه طبق آخرین همایش کنگره ملی شنوایی‌شناسان در جهان از هر یک هزار نفر یک تا دو نفر و در ایران چهار تا پنج نفر مبتلا به اختلالات شنوایی هستند، بیان داشت: حتی یک ثانیه را برای تشخیص معلولیت شنوایی نباید از دست داد.

وی ناشنوایی را یکی از شایع‌ترین نوع معلولیت‌ها دانست و افزود: 50درصد علل ناشنوایی مسائل ژنتیکی و مادرزادی است و همچنین 90 درصد کودکان ناشنوا از مادران سالم به دنیا می‌آیند.

مدیر کل بهزیستی خراسان‌جنوبی بیشترین آمار معلولیت‌ها را در استان مربوط به معلولیت‌های جسمی- حرکتی، ذهنی، شنوایی، بینایی و چند معلولیتی دانست و گفت: افراد ناشنوای تحت پوشش بهزیستی از برخی حمایت‌ها مانند کمک‌هزینه نگهداری در منزل، کمک‌هزینه تحصیلی، ارائه وسایل کمک توانبخشی بهره‌مند می‌شوند.

عرب‌نژادبا اشاره به خدمات قابل ارائه به ناشنوایان،گفت: درحال حاضر چهار هزار و 459  نفر از معلولین تحت حمایت بهزیستی خراسان‌جنوبی از کمک هزینه نگهداری بهره‌مند و تعداد 838 نفر نیز از محل هدفمندی یارانه‌ها مساعدت می‌شوند.

18 درصد معلولان بهزیستی خراسان‌جنوبی ناشنوا هستند

وی اعلام کرد: 21 هزار و 887 معلول تحت پوشش بهزیستی خراسان‌جنوبی قرار دارند که از این تعداد سه هزار و 832 نفر دچار نوعی از اختلالات شنوایی هستند و این رقم نشان می‌دهد 18 درصد از معلولان زیرپوشش بهزیستی خراسان‌جنوبی ناشنوا و کم شنوا هستند.

مدیر کل بهزیستی خراسان‌جنوبی با یادآوری اینکه در سال گذشته مبلغ یک میلیارد و دویست و سی میلیون ریال جهت کاشت حلزون به خراسان‌جنوبی اختصاص یافت، اعلام کرد: در شش ماه نخست امسال نیز 120 میلیون ریال کمک هزینه کاشت حلزون ابلاغ شده که براساس اولویت‌ها به ناشنوایان و کم شنوایان اختصاص می‌یابد.

توزیع 203 سمعک و 3600 بسته باطری سمعک

عرب‌نژاد با بیان اینکه  همه ساله درصد قابل ملاحظه‌ای از اعتبار تأمین وسایل کمک توان‌بخشی صرف خرید سمعک مورد نیاز ناشنوایان و سایر قطعات و تجهیزات مرتبط با آن می‌شود، عنوان کرد: تاکنون 203 عدد سمعک و سه هزار و 600  بسته باطری سمعک با هزینه یک میلیارد و 150 میلیون ریال جهت استفاده توان‌خواهان ناشنوا و کم‌شنوا با اولویت کودکان نیازمند، دانش‌آموزان و دانشجویان خریداری و توزیع شده است.

وی از بهره‌مندی 32 کودک ناشنوا و کم‌شنوا از  خدمات مرکز خانواده و کودک ناشنوا و کم‌شنوای آوای فرشتگان بیرجند خبر داد و گفت: همچنین 15 کودک ناشنوا و کم‌شنوا از خدمات آموزشی، توانبخشی و حمایتی مرکز خانواده و کودک ناشنوا و کم‌شنوای ترنم (قاین) بهره‌مند می‌شوند.

مدیر کل بهزیستی خراسان‌جنوبی سیر روند اقدامات توانبخشی برای معلولان کم‌شنوا را  از ابتدای طفولیت تشخیص زودرس، اقدامات درمانی و پیگیری‌های پزشکی، وجود جوی آرام و پرعطوفت در خانواده، آموزش خانواده، برنامه تربیت شنیداری برای کودک ناشنوا، آموزش شیوه ارتباط شامل گفتارخوانی (لب خوانی) و زبان اشاره و شیوه‌های ارتباطی تلفیقی، سواد آموزی، حرفه‌آموزی، اشتغال و کاریابی عنوان کرد.

پرداخت یارانه شش میلیون تومانی برای کاشت حلزون

عرب‌نژاد با اعلام اینکه اولویت اول کاشت حلزون با کودکان و نوزادان کمتر از دو سال، سپس کودکان دو سال تا پیش دبستانی و سوم سایر متقاضیان بالاتر از شش سال است، اظهار داشت: کاشت حلزون برای کودکان زیر شش سال با کمک یارانه دولتی به مبلغ شش میلیون تومان و کودکان بالای شش سال به صورت آزاد با پرداخت مبلغ 30 میلیون تومان انجام می‌شود.

وی با یادآوری اینکه عمل کاشت حلزون در استان‌های خراسان‌رضوی، تهران، شیراز، کرمان ، یزد و اهواز انجام می‌شود، تبیین کرد: سال گذشته 40 نفر از کودکان دچاراختلالات شنوایی از کمک هزینه کاشت حلزون و هزینه تعمیر و تعویض قطعات بهره‌مند شدند.

تحصیل 1469 معلول در مقاطع مختلف

مدیر کل بهزیستی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد یک هزار و 469  نفر از معلولین با معلولیت‌های مختلف در سطح استان در مقاطع مختلف پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی و غیره مشغول به تحصیل  هستند، گفت: از این تعداد 218 نفر ازمعلولین ناشنوا و کم‌شنوا هستند که 364 میلیون ریال جهت کمک هزینه تحصیلی آن‌ها به استان ابلاغ شده است.

عرب‌نژاد کمک هزینه تحصیلی ماهیانه پرداختی به دانش‌آموزان معلول را با در نظر گرفتن معیارهایی از قبیل شدت معلولیت، سطح تمکن مالی خانواده، تعداد اعضا معلول خانواده در مقطع پیش دبستانی و ابتدایی را ماهانه 175 هزار ریال و راهنمایی تا مقطع پیش دبستانی را 290 هزار ریال اعلام کرد.

وی اضافه کرد: هدف از پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان و شهریه دانشگاه به دانشجویان، تشویق و تقویت انگیزه‌های تحصیلی در بهبود کیفیت زندگی و رشد افراد توانمند در جامعه است.

مدیر کل بهزیستی خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه در حال حاضر 150 نفر از افراد معلول تحت پوشش بهزیستی استان در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی در حال تحصیل هستند، ابراز داشت: شهریه دانشجویی پرداختی به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس تفاهم‌نامه منعقده کامل پرداخت و در سایر دانشگاه‌ها نیز بر اساس مبلغ تخصیصی تا سقف 65 درصد پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/69039/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول