اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مشکلات یک طرح استارت‎‌آپ در مسیر دانشگاه تا بازار/ اختراعی که قفل‌های امنیتی را به چالش کشاند

به اعتقاد یکی از فعالان حوزه استارت‌آپ افرادی که وارد حوزه استارت‌آپ می‌شوند تا زمانی که طرح در دانشگاه در حال ساخت بوده حمایت می‌شوند اما به محض خروج از فضای دانشگاه و در راه تجاری سازی طرح مشکلات نمایان می‌شود.

مشکلات یک طرح استارت‎‌آپ در مسیر دانشگاه تا بازار/ اختراعی که قفل‌های امنیتی را به چالش کشاند

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، محصولاتی و خدماتی که امروزه در فضای مجازی و  فیزیکی دریافت می‌کنیم همگی یک نقطه مشترک داشته و آن این بوده که هر کدام از آن‌ها یکی از مشکلات و نیازمندی‌های ما را رفع می‌کنند.

استارت‌آپ‌ یا شرکت نوپا به مجموعه‌ای گفته‌می‌شود که با نتیجه کارآفرینی یا کسب وکار به رشد سریعی در زمینه درآمدزایی رسیده و این نوع شرکت‌ها در تمام حوزه‌های اقتصادی فعالیت می‌کنند، اما اغلب اوقات حوزه کاری آن‌ها به مباحث تکنولوژی‌دار مربوط می‌شود.

شرکت‌های نوپا می‌توانند در هر شکلی و به هر اندازه‌ای ایجاد شوند؛ سرمایه‌گذارها به‌طور کلی در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کرده که هزینهٔ راه‌اندازی کمتر، ریسک زیاد و توان بالقوهٔ بالایی برای برگرداندن سرمایه دارند.

در این گفت‌وگو با یکی از جوانان نخبه لرستان هم‌کلام شده‌ایم که توانسته ایده‌‌ استارآپی خود را به مرحله تجاری‌سازی برساند و با چندین شرکت نیز قراردادهایی نیز منعقد کرده سعی کرده‌ایم مشکلات پیش روی یک استارآپ را بیان کنیم.

چگونه وارد فضای استارت‌آپ شدید؟

احمد سپهوند دانشجوی مهندسی برق از دانشگاه لرستان هستم؛ سه سالی است که وارد فعالیت‌های علمی و پژوهشی در دانشگاه شده‌ام، اما چیزی که زمینه‌ساز ورود من به بحث‌های علمی و پژوهشی شد، نمایشگاه هفته پژوهشی بود که که سه سال قبل در آن شرکت کردم.

نمایشگاه هفته پژوهش باعث شد با چند نفر از فعالین حوزه استارآپ آشنا شوم و بعد از این آشنایی به این مبحث علاقه‌مند شدم و همکاری خود را با مراکز رشد و پارک فن‌آوری استان آغاز کردم و بعد از مدتی به صورت جدی وارد فضای استارآپی شدم.

 

در مورد ایده‌ای که آن را به مرحله تجاری‌سازی رساندید، در مورد آن توضیحاتی بدهید؟

از همان دوران دبیرستان به دنبال این بودم که با انجام کاری بتوانم برای مردم آسایش ایجاد کنم و بعد از مدتی مطالعه به این نتیجه رسیدم مهمترین دغدغه هر انسانی ایجاد امنیت برای جان و مال او است و ترس از سرقت چیزهای گران‌بها در وجود تک تک انسان‌ها وجود دارد.

این مسئله باعث شد که به دنبال طراحی قفلی هوشمند بروم که این وسیله باعث ایجاد حس امنیتی بیشتر برای مردم شود.

نهایتا بعد از حدود یک سال کار شبانه‌روزی موفق به ساخت اولین نمونه آن شدم که این اولین طرح در حوزه قفل‌های امنیتی در کشور بود.

قفل هوشمند با اثر انگشت شخص خریدار کار کرده و در صورت استفاده فردی غیر از او به اماکن امنیتی اطلاع داده می‌شود؛ این قفل نمونه مشابه داخلی نداشته و اولین محصولی است که در این حوزه در کشور ساخته شده است.

 

محصول شما چه تفاوتی با نمونه خارجی آن دارد؟

این محصول از لحاظ کیفیت قابل رقابت با نمونه‌های خارجی خود بوده اما هزینه نمونه‌های خارجی به ازای هر قفل یک هزار دلار بوده که با نرخ امروزی دلار معادل بیش از ۱۵ میلیون تومان هزینه خواهد داشت اما نمونه داخلی آن ۲ میلیون تومان بوده که در صورت حمایت‌های دولت باعث جلوگیری از خروج ارز در کشور می‌شود.

 

عناوینی که در حوزه علمی و پژوهشی کسب کرده‌اید را نام ببرید؟

در جشنواره حرکت که طی دو سال گذشته در دانشگاه لرستان برگزار شد توانستم رتبه اول را کسب کنم ،علاوه بر آن در جشنواره الکتروچلنج که جهت انتخاب ایده‌ برتر در استان برگزار می‌شود توانستم سال گذشته رتبه اول را بدست آورم.

جشنواره‌ای سالانه در کشور در حوزه رباتیک برگزار می‌شود که در آن از افراد برتر تجلیل به عمل می‌آید که طی دو سال گذشته توانسته‌ام بین ۵۰ نفر برتر این حوزه نیز انتخاب شوم.

آیا توانسته‌اید علم خود را در دانشگاه لرستان فراگیر کنید؟

خوشبختانه طی دو سال اخیر حرکت‌های خوبی در حوزه علم رباتیک در دانشگاه لرستان صورت گرفته و علم رباتیک علمی بین رشته‌ای بوده که همه‌ی افراد می‌توانند بعد از شرکت در دوره‌های آموزشی آن توانایی خود را در این حوزه در جشنواره‌های مختلف محک بزنند.

بعد از گذراندن چندین دوره آموزش رباتیک در دانشگاه تهران کلاس‌هایی در جهت آموزش  دانشجویان عزیز لرستانی در دانشگاه برگزار کردم که استقبال از این کلاس‌ها بی‌نظیر بود به طوریکه بیش از ۱۴۰ نفر در هر دوره آموزشی شرکت می‌کردند.

مشکلات و معضلات پیش روی یک طرح استارت‌آپی چیست؟

افرادی که وارد حوزه استارت‌آپ می‌شوند در طول مسیر خود با دو گونه برخود مواجهه هستند تا زمانی که طرح در دانشگاه در حال ساخت بوده از تسهیلات مالی دانشگاه، مشاوره‌ای و تجاری اساتید این حوزه استفاده می‌کنند اما به محض خروج از فضای دانشگاه در راه تجاری سازی این اثر مشکلات نمایان می‌شوند.

 مهمترین مشکلاتی که در این مسیر با آن‌ها دست به گریبان هستیم را می‌توان نبود امکانات کافی در لرستان در راستای ساخت محصول دانست که برای تحقق این امر باید به استان‌های مجاور مراجعه کنیم که در این مسیر مشکلات فراوانی پیش می‌آید.

نبود سرمایه‌گذار نیز یکی از معضلات جدی در بخش استارت‌آپ بوده متاسفانه در بخش‌های دولتی با توجه به تاکید رهبری مبنی بر حمایت از تولید ملی اکثر اداره‌‌ها از نمونه‌های خارجی محصولاتی استفاده می‌کنند که همین محصولات در کشور با کیفیتی قابل رقابت و ارزان‌تر تولید می‌شوند.

طول کشیدن پروسه اداری نیز از معضلات این حوزه است و علاوه بر آن به تازگی نوسانات بازار ارز نیز کسب و کارهای استارت‌آپی را در حوزه تامین مواد اولیه با مشکل روبرو کرده و اگر دولت به دنبال رونق و ماندگاری استارت‌آپ در کشور است باید علاوه بر وام دادن در حوزه تامین مواد اولیه، وسائل کارگاهی و بازاریابی نیز از این نوع کسب و کارها حمایت کند.

ظرفیت استارت‌آپ در کشور چگونه است؟

ایران کشوری پر از استعداد نهفته بوده و دولت با حمایت‌های مالی و معنوی خود می‌تواند این استعداد را به سمت سوی کسب‌وکارهای  استارت‌آپ هدایت کند.

اگر دولت موفق به این کار شود باعث اشتغال زایی در کشور، تولید پول و جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌شود.

استارت‌آپ‌ها از مزایای فراوانی برخوردار بوده که سرعت سود‌دهی آن از مهمترین این مزایا است یک کسب‌وکار استارت‌آپی می‌تواند در مدت زمانی بین یک سال تا دو سال به سود دهی برسد.

گفتگو از محمد عبداله‌زاده

 انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول