اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

دبیر کل ایزو: وضع استانداردهای جدید کلید توسعه پایدار است

نشست «استانداردهای بین المللی پیش برنده، دستور کار جهانی: حضور نسل جوان در استانداردسازی» با حضور دبیر کل سازمان بین المللی استاندارد ISO و گروهی از دانشگاهیان علاقمند در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.

دبیر کل ایزو: وضع استانداردهای جدید کلید توسعه پایدار است

هشتمین نشست از مجموعه نشست های تخصصی همکاری های علمی بین المللی با عنوان «استانداردهای بین المللی پیش برنده، دستور کار جهانی: حضور نسل جوان در استانداردسازی» با حضور دبیر کل سازمان بین المللی استاندارد ISO در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.

این نشست در قالب پنل و سپس جلسه پرسش و پاسخ، روز چهارشنبه 11 مهرماه 1397 با حضور رییس سازمان ملی استاندارد ایران افتتاح و با سخنرانی رییس فراکسیون استاندارد و کیفیت مجلس شورای اسلامی، عضو برد مدیریت فنی سازمان بین المللی استاندارد ایزو و رییس و معاون بین الملل دانشگاه در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) برگزار شد.

سرخیو موییکا (دبیر کل سازمان بین المللی استاندارد ISO) و مهندس نیره پیروزبخت (رییس سازمان ملی استاندارد ایران) و هیات همراه، ابتدا در نشستی که در سالن جلسات ریاست دانشگاه با حضور ذاکری (رییس دانشگاه)، شاه حسینی (معاون بین الملل دانشگاه) و معاونان آموزشی و پژوهش و فناوری و مدیران معاونت بین الملل دانشگاه برگزار شد، شرکت کردند.

در این جلسه رییس دانشگاه علم و صنعت ایران، با اشاره به انعقاد بیش از 95 تفاهم و توافق نامه فعال میان دانشگاه با دستگاههای اجرایی و نهادهای بین المللی از جمله UIC گفت: ما علاقه مندیم نقش دانشگاه در روابط بین الملل و قراردادهای بین المللی را افزایش دهیم. وی در خصوص همکاری دانشگاه در زمینه استانداردسازی اعم از تدوین، اصلاح و بومی سازی استانداردها اعلام آمادگی کرد.

رییس دانشگاه علم و صنعت، مهمترین موضوع  مورد علاقه سازمان ایزو را توسعه فعالیت‌های دانشجویی عنوان و اظهار کرد:‌ مایلیم این توسعه در قالب تشکل‌ها اتفاق افتد که ما هم آمادگی کامل برای فراهم کردن تسهیلات در این زمینه به منظور استفاده از ظرفیت دانشجویی و نیز آمادگی برای تشکیل انجمن‌های خاص را داریم. وی در پایان ابراز امیدواری کرد این کنفرانس، نقطه شروع تغییر در حوزه ارتباط دانشگاه با موسسه استاندارد بوده و در توسعه خدمات فنی و مهندسی کشور تاثیرگذار باشد.

پس از آن فولادگر، نماینده مجلس شورای اسلامی و رییس فراکسیون استاندارد و کیفیت، گفت: در سالهای گذشته به این نتیجه رسیدیم که به عنوان کشوری در حال توسعه، نیازمند ارتقای استانداردهایمان هستیم و از این رو در مجلس شورای اسلامی طی فرایندی طولانی، موسسه ملی استاندارد را به سازمان ملی استاندارد که مستقیما زیر نظر ریاست جمهوری قرار دارد، ارتقا داده ایم.

فولادگر اضافه کرد: در همین راستا، قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد تصویب شد و در برنامه ششم توسعه نیز تدوین سند جامع و نقشه راه تحول نظام استاندارد سازی و مدیریت کیفیت کشور دیده شده که شورای عالی استاندارد برای این منظور تشکیل شده است.

وضع 1600 استاندارد در حوزه تولید مواد غذایی

در ادامه پنل، مژده روشن طبری، عضو برد مدیریت فنی سازمان بین المللی استاندارد ISO، به معرفی این سازمان و تاریخ فعالیت های آن پرداخت. وی با اعلام اینکه این سازمان به عنوان بزرگترین تدوین کننده استانداردهای جهانی، هم اکنون  از 161 کشور جهان عضو دارد و و تاکنون 22 هزار استاندارد بین‌المللی را به ثبت رسانده است و با اشاره به نقش دانشجویان به عنوان رهبران آینده، تدوین کننده و کاربران استانداردها در جهان، نقش موثر آن‌ها در پیشرفت و تغییر جهان را یادآور شد و تاکید کرد: دستیابی به اهداف توسعه پایدار بدون آگاهی از استانداردهای بین‌ المللی امکان پذیر نیست.

سپس سرخیو موییکا، دبیر کل سازمان بین المللی استاندارد ISO، ضمن تقدیر از توانمندی مسئولان سازمان استاندارد ایران و اظهار خرسندی از علاقمندی اساتید و دانشجویان ایرانی به این موضوع گفت: مشارکت مسئولان سازمان های استاندارد در ساختارهای حکومتی در کشورهای در حال توسعه در حد مطلوب نیست و از سوی دیگر باید برای افزایش درک مردم برخی کشورها از استاندارد و اهمیت آن تلاش بیشتری صورت بگیرد.

وی افزود: باید آموزش های مربوط به استاندارد ایزو در جهان گسترش یابد واستفاده از این زبان مشترک و سمبل های آن در دنیا بیشتر شود. باید توجه داشت که توسعه پایدار تنها با وضع استانداردهای ضروری ممکن است.

موییکا گفت: برای تحقق اهداف توسعه پایدار تا سال 2030 بر مبنای برنامه ریزی سازمان ملل به منظور کاهش فقر، ارتقای سلامت و آموزش و غیره باید استانداردهای مختلفی تبیین و اجرایی شده ودر جهان بر سر آنها توافق لازم صورت بگیرد. به عنوان مثال، یکی از اهداف توسعه پایدار به صفر رساندن گرسنگی است و امروزه بیش از 1600 استاندارد در حوزه تولید مواد غذایی در سراسر جهان وجود دارد که موضوعاتی مانند امنیت غذایی، کشاورزی پایدار، ردگیری نحوه توزیع و مصرف مواد غذایی و غیره را در برمی گیرند.

وی سپس به تشریح استانداردهای بین المللی مختلف موجود در حوزه های بهداشت، رفاه، آموزش، استفاده از انرژی های پاک، حفاظت از امنیت و بهداشت روانی نیروی کار، تغییرات آب و هوایی، برابری جنسیتی و غیره پرداخت و تصریح کرد: باید با تشکیل کمیته های فنی مختلف استانداردها را ارتقا دهیم و به وضع استاندارد در حوزه هایی مانند اینترنت اشیا، شهرهای هوشمند، پهپادها، ربات ها، فناوری بلاک چین،جوامع مسن وغیره بپردازیم. زیرا تحولات جدید حوزه فناوری چالش هایی به وجود می آورند که باید برایشان استانداردهای تازه ای وضع شود. از شما می خواهیم در این زمینه مشارکت کرده، دانشجویان را آموزش دهید و به ماکمک کنید تا آینده را شکل دهیم.

طرح سوالات برخی دانشجویان از دبیر کل سازمان بین المللی استاندارد ISO پایان بخش این نشست بین المللی بود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول