اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

در گفت‌وگوی فارس با سفیران ایران در کشورهای مختلف مطرح شد

برنامه‌ریزی برای برندسازی جهانی جایزه مصطفی(ص) در میان کشورهای اسلامی

سُفرا و نمایندگان ایران در خارج از کشور معتقدند جایزه مصطفی(ص) می‌تواند ضمن تشویق نسل جوان، به یک برند جهانی در حوزه علم و فناوری در جهان اسلام تبدیل شود.

برنامه‌ریزی برای برندسازی جهانی جایزه مصطفی(ص) در میان کشورهای اسلامی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، جایزه مصطفی(ص) در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته و زمینه‌سازی همکاری و توسعه علمی و فناوری در جهان به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان در سال 1391 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

این جایزه که به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود، به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد.

با توجه به اینکه معرفی این جایزه در میان مسلمانان جهان می‌تواند به پیشرفت آن کمک کند، با سفرای ایران در کشورهای مختلف گفت‌وگو کرده‌ایم.

محمد حق­بین­ قمی، سرکنسول ایران در پاکستان با بیان اینکه در حیدرآباد پاکستان مسلمانان زیادی زندگی می‌کنند، افزود: قصد دارم جایزه مصطفی(ص) را در کشور پاکستان معرفی کنم و به نظرم برای مردم این کشور بسیار جذاب خواهد بود.

به گفته علی­‌مجتبی روزبهانی، سفیر ایران در قرقیزستان، جایزه مصطفی(ص) ابتکاری هوشمندانه است که کشور ما را جزو کشورهای پیشرو جهان اسلام در کار توسعه علم و فناوری قرار می‌دهد.

وی تبلیغات و نقش آن را در معرفی جایزه مصطفی(ص) مهم تلقی کرد و گفت:  این جایزه می‌تواند رابطه فناوری و همکاری را نه تنها با کشورهای اسلامی بلکه با سایر کشورها گسترش دهد؛ به شرط آنکه تبلیغات خوبی شود. همچنین درکشورهای مختلف با زبان رایج در همان کشور تبلیغات انجام داده و هیئت‌های علمی را به کشورهای مختلف برای معرفی جایزه مصطفی(ص) اعزام کرد.

سفیر ایران در قرقیزستان تاکید کرد: پرداختن به جایزه مصطفی(ص) توسط نشریه ساینس به عنوان نوبل اسلامی مورد توجه جوامع علمی قرار گرفت؛ باید از این فرصت استفاده کنیم، فرصتی که می‌تواند باعث همگرایی جهان اسلام شود.

بختیار اسدزاده سرکنسول ایران در استانبول هم معتقد است که جایزه مصطفی(ص) در واقع نوبل اسلامی بوده و امید است که به یک برند در بین کشورهای اسلامی تبدیل شود.

سعادت آقاجانی سفیر ایران در اکوادور اظهار داشت: علم و فناوری موضوعاتی است که جایگاه کشورها را ارتقا داده و تصویر خوب و واقعی از جهان اسلام به نمایش می‌گذارد. تداوم این جایزه می‌تواند آن را به برندی جهانی در زمینه توسعه علم و فناوری در جهان اسلام تبدیل کند.

سیدمحسن عمادی سفیر ایران در کره­ شمالی با بیان اینکه جهان اسلام به لحاظ فناوری جایگاه خوبی ندارد و وابسته به جهان غرب است، گفت: تلاش برای رسیدن به جایگاه واقعی در حوزه علم و فناوری به مشوق و البته منابع نیاز دارد. جایزه مصطفی(ص) می‌تواند مشوق خوبی در حوزه علم باشد.

وی افزود: معرفی دانشمندان جهان اسلام و تشویق آن‌ها، نخستین وظیفه جایزه مصطفی(ص) است. البته دانشمندان باید به لحاظ مادی هم تامین شوند.

عمادی با اشاره به جای خالی جایزه‌ای چون مصطفی(ص) در حوزه علم و فناوری گفت: جایزه مصطفی(ص) ابتکاری بسیار به موقع و خوب است؛ البته زمانی جای خود را باز می‌کند که پایدار باشد. یکی از دلایل معروفیت و اعتبار نوبل هم، پایداری آن است.

وی تاکید کرد: جایزه مصطفی(ص) برای حفظ پایداری، نباید در معیارهای خود ضعیف شود.

حسین کریمی سفیر ایران در مقدونیه، هدف جایزه مصطفی(ص) را  شناسایی دانشمندان جهان اسلام، حمایت از آن‌ها و جذب علم، فناوری و دانش و تکنیک فنی به کشورهای اسلامی دانست و گفت: شاید بهتر باشد روش معرفی و اعطای جایزه و انتخاب افراد برجسته را وسعت داد و جایزه را به یک یا چند نفر محدود نکرد.

وی تصریح کرد: جایزه مصطفی(ص) می‌تواند جوایزی را برای افراد و دانش‌­پژوهان در رده‌های مختلف تعریف کرده و آن‌ها را هم ‌ مورد تقدیر قرار دهد. شاید بتوان در سال‌های آتی این جایزه را با هدف جذب علم، به غیرمسلمانان هم داد.

محسن محمدی که سفیر ایران در تایلند است، تلاش‌های انجام شده را قابل تقدیر عنوان کرد و افزود: ایران به عنوان یک رکن از جهان اسلام برای پیشرفت علم و فناوری تلاش کرده و نقش موثری در این حوزه دارد. اعطای جایزه به ویژه برای نسل جوان،کسانی که هنوز به شخصیت‌هایی علمی معروف تبدیل نشده‌اند و همچنین برای شرکت‌هایی که به عنوان یک برند مطرح نیستند، نقش تشویق­‌کننده‌ای دارد.

وی تاکید کرد: جایزه مصطفی(ص)  می‌تواند عامل محرکی برای تشدید فعالیت‌های علمی بوده و دریچه‌ای برای معرفی نسل جدید به جهان علم و فناوری باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول