اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

یادداشت/ صادق عبدی

اشتباه تاریخی مجلس در روز تصویب CFT

تصویب الحاق به FATF می توانست بهترین اهرمی باشد تا کشورهای اروپائی حداقل به تعهدشان درخصوص تبادل مالی و بانکی عمل کنند ولی مجلس و دولت متاسفانه باز هم عجله کردند و این فرصت طلائی را ازدست دادند.

اشتباه تاریخی مجلس در  روز تصویب CFT

یه گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری صادق عبدی، کارشناس مسائل حقوقی طی یادداشتی با انتقاد از عملکرد روز گذشته مجلس در تصویب CFT  نوشت: تصویب الحاق به FATF می توانست بهترین اهرمی باشد تا کشورهای اروپائی حداقل به تعهدشان درخصوص تبادل مالی و بانکی عمل کنند ولی مجلس و دولت متاسفانه باز هم عجله کردند و این فرصت طلائی را ازدست دادند.

متن یادداشت به شرح زیر است:

« پس از کش و قوس‌های میان مخالفان و موافقان پیوستن بهfatf  نهایتا مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۵/۷/۹۷ انرا به تصویب رساند در این خصوص نکاتی چند قابل تامل است.

نکته اول : در نوشتار قبلی عرض کردم که شرط مذکور در کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم و در راستای‌ان در توصیه چهل گانه fatf در خصوص مفهوم و مصادیق تروریسم ونیز سایر موضوعات مطروحه از جمله شروط الزامی هستند و حق رزرو معنا و اعتباری ندارد در نتیجه تعیین وتصویب حق رزرو در مفهوم و مصداق تروریسم توسط مجلس وجاهت قانونی نخواهد داشت.

نکته دوم : مگر‌ پیوستن به یک کنوانسیون و یا یک معاهده و یا یک گروه و سازمان بین المللی یک امر اختیاری نیست ؟ پس چرا کشور ما را با استفاده از اهرم فشار وبا قراردادن در لیست سیاه مجبور به پیوستن به گروه مالی fatf  می‌کنند؟ مگر غیر از این است که ما در مفهوم و مصداق تروریسم با انها اختلاف نظر داریم مگر کشور ما در صدر مبارزه با تروریسم نیست ؟ مگر دنیا نمی داند که این ایران بوده است که در مقابل داعش خطرناکترین گروه تروریستی ایستاده است؟ پس چرا دولتمردان ما ومجلس ما اصرار بر ملحق شدن به این گروه دارند؟ چرا حداقل در این الحاق با توجه به مطالب فوق شک نمی‌کنند‌؟

نکته‌سوم: موافقان الحاق ادعا دارند که پیوستن به این گروه مالی ما را ‌به جهان مالی واقتصادی مرتبط‌ می‌کند‌ و ارتباط مالی و اقتصادی با دنیا را سهل می کند به نظر این ادعا نه تنها بدون دلیل است بلکه برعکس دلیل خلاف وجود دارد‌ چرا که

اولا: ما تجربه برجام را در پیش روداریم که علاوه بر چند کشور بزرگ اقتصادی دنیا از پشتوانه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برخوردار بود وبراساس مفاد صریح ان یکی از امتیازات ‌ان برقراری ارتباط مالی واقتصادی ایران با دنیا بود بنده به بقیه تعهدات اطراف مقابل کاری ندارم وانهارا‌پیش کش میکنم حال نتیجه آنهمه تلاش‌ و رفت و آمدهای چند ساله‌چه شد؟ آیا این ارتباط مالی با گذشتن قریب‌به سه سال از زمان اجرای آن وبا انجام تمامی تعهدات از سوی ایران برقرار شد ؟ پاسخ منفی است واین را خود مسئولین مذاکره کننده بدان واقفند و بارها بیان کردند.

حال چگونه دولت ومجلس به گروه مالی fatf که مرحله ای بسیار ضعیفتر از برجام است و پشتوانه قطعنامه شورای امنیت را ندارد و از سوی دیگر مهمترین اعضای این گروه امریکا وهمین کشورهای اروپائی هستند ، اعتماد کردند وامیددارند که با پیوستن به این گروه مالی رابطه مالی واقتصادی ما با جهان بدون مشکل برقرار گردد ؟

ثانیا : شاید گفته شود ما الان با امریکا کاری نداریم ما با اتحادیه اروپا همکاری میکنیم وبا تصویب والحاق به کمک کشورهای اروپائی این رابطه مالی را برقرار میکنیم وازاین طریق به هدف می رسیم این ادعا از بنیان بی اساس است چراکه اروپا ثابت کرده است که توان مقابله با امریکا را ندارد یقینا اگر توان مقابله داشت دراین سه سال حداقل به وظیفه خودش برطبق برجام عمل می کرد و مسئولین ما را در برزخ تصمیم خود نگه نمی‌داشت حال اینکه نه تنها عمل نکرد بلکه بر عکس شرکتهای‌ بزرگ اروپائی مثل توتال‌، پژو و... علیرغم تعهدات قراردادی از بیم مجازات امریکا از کشور خارج شدند.

ثالثا : برفرض محال اگر قصد انجام تعهدات مالی و بانکی را داشته باشند این در صورت قبول تمامی شروط مندرج درfatf ازجمله مفهوم و مصداق تروریسم ، توسط ایران است و حال اینکه ایران در مفهوم و یا حداقل در مصداق تروریسم با انها اختلاف نظر دارد درنتیجه به همین بهانه به تعهداتشان درخصوص ارتباط مالی و بانکی عمل نخواهند کرد.

نکته چهارم : موافقان برجام مدعی هستند که مخالفین برجام به دلیل هراس از شفافیت مالیشان با ان مخالفت می‌کنند.

به نظر این ادعا هم هیچ مبنای حقوقی و قانونی ندارد چرا که هیچ کشوری به دلیل پیوستن به گروه مالی fatf در داخل کشورش شفافیت مالی ایجاد نکرده است بلکه با تصویب قانون مستقل پولشوئی توانسته است بر فسادهای مالی و رانت خواری و اختلاس و رشوه و... در کشورش غلبه کند و لذا اگر مجلس مدعی است که در این خصوص توانمند هست وخودشان مشکل فساد مالی ندارند خوب بیایند همانند سایر کشورها قانون مستقل تصویب وبا همکاری قوه قضائیه و مجربه انرا بطور کامل و بدون اغماض اجرا کنند و با متخلفین شدیدترین برخورد قضائی و اداری و مالی را داشته باشند و دیگر هیچ لزومی‌ ندارد کشورهای دیگر در‌قالب fatf برای ما شفافیت مالی ایجاد کنند.

نکته پنجم : به نظر مجلس و دولت بهترین فرصت را از دست دادند بدین توضیح که در برجام یک اشتباه بزرگی که انجام گرفت دولت به تمامی تعهدات برجامی اش عمل کرد و خود را خلع سلاح کرد و دیگر هیچ اهرم فشاری نداشت تا طرف مقابل را وادار به انجام تعهداتش کند و به همین دلیل امریکا براحتی از برجام خارج شد و اروپائیها براحتی با او در عمل درانجام ندادن تعهدات همراهی کردند و لذا تصویب الحاق به fatf 
می توانست بهترین اهرمی باشد تا کشورهای اروپائی حداقل به تعهدشان درخصوص تبادل مالی و بانکی عمل کنند مجلس و دولت می توانستند این شرط را بگذارند که در صورت ایجاد رابطه بانکی ما الحاق به fatf  و نیز کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را تصویب می کنیم ولی متاسفانه باز هم عجله کردند واین فرصت طلائی را ازدست دادند.

نمی دانیم دلیلش چیست که مسئولین ما درانجام تعهدات اینهمه عجله دارند‌ با توجه به اینکه بد عهدی طرف مقابل ما دربرجام واضح و روشن و ثابت است.

نکته ششم: متاسفانه موافقین برجام وقتی به منافع برجام می‌رسند و از انها سئوال می شود در پاسخ به جای اینکه صادقانه به ملت بگویند ما به هدف اصلی برجام که رفع تحریم بوده است نرسیدیم‌ و حتی نتوانستیم رابطه مالی و بانکی‌ برقرار کنیم و پولها را با چمدان حمل و نقل می کنیم به منافع جانبی برجام تمسک می جویند، منافعی که هیچ دردی از ملت را دوا نمی کند از جمله می گویند اگر برجام منفعت نداشت امریکا از برجام خارج نمی شد و یا اسرائیل تلاش خودرا برای برهم زدن ان بکار نمی بست کما اینکه متاسفانه این دلایل از سوی وزیر محترم خارجه در صحن علنی مجلس بیان شد.

به نظر‌اولا : درشان یک وزیر نیست که برای دفاع از یک سندی که بخشی از مشکلات اقتصادی و گرفتاریهای مردم ،تورم و کاهش ارزش پول ملی ناشی از ان است اینگونه‌سبک دفاع کند ثانیا : خروج امریکا نه به این دلیل بوده که برای او نفع نداشت بلکه به دلیل زیاده خواهی بوده که از ذات خوی استکباری بر می‌خیزد کمااینکه بارها صراحتا اعلام کردند برجام منفعت هسته ای داشته ولی بحث موشکی ، نفوذ منطقه ای ایران‌ را در برنگرفته گرفته است.

ثالثا : به نظر امریکا وقتی دید ایران را از لحاظ انرژی هسته ای کنترل کرده است و از سوی دیگر مطمئن است که ایران کشور متعهدی است و بعنوان کشور خوب ضمن اینکه به‌تعهدش عمل کرده است از برجام خارج نمیشود ازبرجام خارج شده وازاین طریق ضمن حفظ و برقرای ونیز افزایش تحریمها ،اتحادیه اروپا را به نمایندگی جهت رسیدن به سایر اهداف انتخاب کرده است تا کشور های اروپائی با استفاده ابزاری از برجام امریکا را به اهدافش برسانند که متاسفانه در پله اول بدون اینکه به تعهداتشان دربرجام عمل کنند با فشار برای تصویبfatf موفق شدند باید منتظر خواسته های بعدی آنها بود.

نکته هفتم و پایانی: انچه که از روند مصوبات مجلس می گذرد ظاهرا اتحادیه اروپا عمل کردن به مفاد برجام را منوط به الحاق ایران به fatf کرده است سئوال قابل طرح این است که اگر اتحادیه اروپا بعد از الحاق ، بهانه دیگر بیاورد و عمل کردن به تعهدات برجامی را منوط به حذف برنامه موشکی و یا مسئله دیگر نماید در این خصوص مسئول این همه هزینه از سوی جمهوری اسلامی کیست و دولت و مجلس چه پاسخی خواهند داشت؟ هزینه های مربوط به انجام تعهدات‌ برجامی یعنی ازدست دادن اورانیوم غنی شده ، تقلیل غنی کردن اورانیوم از بیست درصد به سه ونیم درصد ،

پلمپ راکتور اراک‌، ممنوعیت در استفاده از نسل جدید سانتریفیوژ، تقلیل سانتریفیوژ از بیست هزار به پنج هزار و اندی ، ونیز هزینه انجام تعهدات در fatf.

امیدوارم مجلس‌ براساس منافع سیاسی وگروهی دست به تصویب نزده باشد‌‌‌ و از خداوند متعال انچه را خیر و منفعت ‌ملی ما است و به نفع ملت و جمهوری اسلامی است خواستارم.»

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول