اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مرکزی

استاندار مرکزی تأکید کرد

تجهیز 1000 حلقه چاه به سیستم کنتور هوشمند در استان مرکزی

استاندار مرکزی بر تجهیز یک هزار حلقه چاه به سیستم کنتور هوشمند تا پایان سال جاری تأکید کرد.

تجهیز 1000 حلقه چاه به سیستم کنتور هوشمند در استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، سید علی آقازاده ظهر امروز در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی که در سالن جلسات استانداری مرکزی برگزار شد، اظهار داشت: یک هزار حلقه چاه تا پایان سال بر اساس اولویت باید به سیستم کنتور هوشمند مجهز و در شهرستان‌ها نیز با تشکیل شورای تأمین شهرستان تدابیر ویژه در این خصوص اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: ۱۵ میلیارد ریال از محل اعتبار شورای فنی و اعتباری به منظور تجهیز هزار حلقه چاه به سیستم کنتور هوشمند تخصیص‌یافته که طبق برآورد صورت گرفته برای تجهیز هزار حلقه چاه ۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که می‌طلبد سایر دستگاه‌های ذی‌ربط نیز در این خصوص مساعدت کنند.

نماینده عالی دولت در استان تأکید کرد: در راستای تحقق این مهم باید ظرف یک هفته به فرمانداران نیز ابلاغ شود تا از وضعیت سهمیه خود در این خصوص مطلع شوند و هر زمان هم نیاز باشد استانداری ورود می‌کند.

آقازاده با بیان اینکه نیمه دوم سال فرصت مناسبی برای تجهیز این کنتورها است، بیان کرد: با مدیریت شرکت آب منطقه‌ای در شهرستان‌ها نیز بر اساس اولویت‌بندی اقدامات لازم صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی نیز در این نشست با اشاره به برگزاری چهارمین نشست شورای حفاظت از منابع آب استان اظهار داشت: علیرغم کاهش بارندگی‌ها با تدابیری که اتخاذ شد در فصل تابستان هیچ‌گونه مشکلی در خصوص تأمین آب شهرهای استان ایجاد نشد و توانستیم از بحران عبور کنیم.

عزت‌الله آمره‌ افزود: در سال جاری ظرفیت مجموع سدهای مخزنی ساوه و کمال صالح به گونه‌ای است که نگرانی برای ادامه تأمین آب شرب اراک و ساوه از سدها وجود ندارد و در خصوص آبرسانی به سایر شهرها نیز مشکلی نداریم.

وی با اشاره به ۱۲ هزار حلقه چاه در سطح استان نیز بیان کرد: در استان مرکزی 7 هزار حلقه چاه مربوط به بخش کشاورزی دارای پروانه و 6 هزار و ۶۰۰ حلقه فاقد پروانه فعال داریم که از این ۲ هزار و ۶۰۰ حلقه چاه هزار و ۶۰۰ حلقه مربوط به قانون قبل از سال ۸۵ است که طی فرآیندی ساماندهی و پروانه مصرف در حد گلخانه به آن داده می‌شود.

وی با بیان اشاره به ۱۳۰۰ چاه فاقد پروانه اظهار داشت: در خصوص ۳۵۰ حلقه چاه غیرمجاز حکم قطعی صادر شده که طی شش ماه آینده دیگر چاه‌ها تعیین تکلیف و مسدود می‌شوند.

آمره در خصوص استانداردسازی شیرآلات دستگاه‌های اجرایی استان نیز گفت: در فاز اول این طرح تمام شیرآلات مصرفی آب شرب استاندارد خواهند شد همچنین در خصوص نصب کنتور حجمی تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد و نسبت به نصب کنتورهای هوشمند چاه‌های آب در سطح استان اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی با اشاره به مدیریت حوزه‌های آبریز گفت: مقرر گردید با مشارکت مردم به منظور پایدارسازی رودخانه‌ها و حقابه‌ها حوزه‌های آبریز دایر شود.

آمره در خصوص آب شرب شهرها نیز خاطرنشان کرد: مقرر شد مخازن سدها به گونه‌ای مدیریت شود که برای سال آتی هیچ‌گونه مشکل کم‌آبی نداشته باشیم.

بحث آب تبدیل به یک برنامه راهبردی شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی نیز گفت: نیاز است مبحث آب تبدیل به یک برنامه راهبردی و استراتژی و وظایف تمامی دستگاه‌ها نیز در آن مشخص شود.

عبدالرضا خلیلی در خصوص استانداردسازی شیرآلات دستگاه‌های اجرایی نیز اظهار کرد: ۴۵۰ میلیون تومان برای خریداری شیرآلات هزینه شده است که رایگان در اختیار مساجد و مدارس قرار  می‌گیرد و در ادارات نیز با توافق، نصب شیرآلات روی قبض آنها محاسبه می‌شود.

خلیلی بیان کرد: توافقی با سازمان نظام‌مهندسی انجام شده که اقداماتی که در ساختمان‌ها صورت می‌گیرد و سیستم آب شرب از فاضلاب جدا شود و همچنین تأسیسات بیش از دو واحد بر اساس استاندارد نظام‌مهندسی نصب گردد.

تراکتورها عامل اصلی قاچاق سوخت هستند 

فرماندار خنداب نیز در این نشست با اشاره به قاچاق سوخت گفت: تراکتورها عامل اصلی قاچاق سوخت هستند که نیاز است ساماندهی شوند.

عبدالرضا حاج علی‌بیگی افزود: از ۱۵۰۰ دستگاه تراکتور در خنداب ۳۰۰ دستگاه عمر بالای ۲۵ سال دارند که از چرخه فعالیت خارج شدند ولی سهمیه سوخت خود را دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به ۷ عامل توزیع سوخت در شهرستان خنداب بیان کرد: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص نحوه فعالیت آنها نظارت دقیق داشته باشد و سازمان جهاد کشاورزی نیز تراکتورهای غیرفعال را شناسایی و اجازه توزیع سوخت به آنها را ندهد.

تجهیز 35 هکتار از فضای سبز اراک به سیستم آبیاری نوین

شهردار اراک نیز در این نشست بیان کرد: 35 هکتار از فضای سبز اراک به سیستم آبیاری نوین برای صرفه‌جویی در مصرف آب مجهز شده است که 10 هکتار دیگر نیز در دست اجرا است.

داود تاجران با بیان اینکه کاشت چمن در اراک نیز طبق مصوبه شورای حفاظت منابع آب استان ممنوع شده است، افزود: برای جبران فضای سبز، کاشت گونه کم‌توقع آب، شناسایی و جایگزین شده است و همچنین آموزش برای کارگران به منظور مصرف حداقلی آب در آبیاری فضای سبز توسط شهرداری بخشی از برنامه شهرداری اراک برای مدیریت مصرف آب فضای سبز است.

شهردار اراک اظهار داشت: 92 درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، 3.5 درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول