اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کهگیلویه و بویراحمد

در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس مطرح شد

تلاش‌هایی که برای تکمیل مجتمع ایثار یاسوج به بار نشست/نمایندگان استان والدین این 400 شهید را دریابند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد گفت: جلسات متعددی در استان و در تهران برای تکمیل مجتمع نیمه تمام ایثار داشتیم تا حقانیت استان را ثابت کنیم و بالاخره با پی‌گیری‌های مستمر با 15 میلیارد تومان اعتبار زیر مناقصه رفت و اکنون پیمانکار آن مشخص شده و در حال تجهیز کارگاه است.

تلاش‌هایی که برای تکمیل مجتمع ایثار یاسوج به بار نشست/نمایندگان استان والدین این 400 شهید را دریابند

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج؛ استان کهگیلویه و بویراحمد در هشت سال دفاع مقدس یکی از پیشروترین استان‌ها و به نوعی اولین استان با توجه به وسعت و جمعیت در اعزام رزمندگان به جبهه‌ها بود.

استانی که آن روزها جمعیتی کمتر از 400 هزار نفر داشت و توانست علاوه بر این با توجه به جمعیت کم بیشترین آمار جامعه ایثارگری را داشته باشد.

استانی محروم که همزمان با شروع جنگ تحمیلی هر چند کمترین امکانات و زیرساخت‌ها در کشور متعلق به این استان بود اما بیشترین حضور را با همین محرومیت‌ها برای دفاع از کشور داشتند.

استانی که بیش از 1800 شهید و 317 آزاده و هزاران جانباز در این راه داشت و اکنون بنیاد شهید و امور ایثارگران در زمینه‌های مختلف به این جامعه بزرگ ایثارگری خدمت می‌کند.

مدیرکل بنیاد شهید استان سید منصور موسوی یکی از مدیران با اخلاق و پی‌گیر استان کهگیلویه و بویراحمد است که شگرد او در جذب اعتبارات ملی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت رفاه حال جامعه ایثارگری استان است.

در همین خصوص موسوی دعوت ما را برای حضور در دفتر خبرگزاری فارس پذیرفت و به سؤالاتی که مطرح کردیم پاسخ گفت.

موسوی با بیان فعالیت‌ها و وظایفی که هم اکنون بنیاد شهید بر عهده دارد این گونه گفت که بنیاد شهید کار 11 وزارتخانه و سازمان را انجام می‌دهد و موضوعاتی مانند اشتغال و مسکن و درمان و تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان و کمیسیون پزشکی و معیشت و سایر مسائل را شامل می‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید استان، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و حوزه گسترده فرهنگی و آموزش عمومی را از دیگر وظایف بنیاد شهید معرفی کرد که هر کدام از این کارها در حد وظایف یک وزارتخانه است و علاوه بر این استان 8 شهرستان دارد که هر کدام از آن‌ها نیز جامعه ایثارگری بزرگی دارند و باید در همه زمینه‌هایی که گفته شد خدمت‌رسانی توسط بنیاد صورت گیرد.

**موسوی به 23 ماه خدمت خود در استان اشاره می‌کند که کارهای زیادی در طول این مدت انجام شده از جمله این که در چهار شهرستانی که ساختمان بنیاد شهید نداشتند یعنی باشت و چرام و بهمئی و لنده ابتدا ساختمان‌هایی برای آن‌ها خریداری شد و سپس با هزینه‌هایی که انجام شد تغییر کاربری صورت گرفت و اکنون این شهرستان‌ها هم ساختمان ملکی در خور شان جامعه ایثارگری دارند و برای این کار یک میلیارد تومان هزینه شد.

این مسؤول از دیگر اقدامات دوره مدیریت خود را سر و سامان دادن به وضعیت گلزار شهدای مرکز استان ذکر کرد و گفت: مرکز استان پیشانی استان است و هنگامی که مسؤولان کشوری به استان سفر می‌کنند در اولین قدم به زیارت گلزار شهدای یاسوج می‌روند که لازم بود تغییراتی در این گلزار ایجاد شود و نمای بیرون آن انجام شد و خرده‌کاری‌ها و همچنین مقاوم‌سازی آن با 400 میلیون تومان انجام شد.

مدیرکل بنیاد شهید استان سپس به تفاهم‌نامه‌ای اشاره کرد که میان بنیاد و شهرداری منعقد شده و اکنون با این تفاهم‌نامه فضای فیزیکی گلزار تحویل شهرداری می‌شود و مسؤولیت نگهداری گلزار و فضای آن بر عهده شهرداری یاسوج است که خودشان کمبودها را از جمله در بحث آسفالت و فضای سبز و سایر موارد رفع خواهند کرد و فضای معنوی مناسبی برای شهروندان یاسوجی در آن مکان ایجاد می‌کنند.

موسوی سپس به بحث ساماندهی گلزار شهدای تک مزاری در استان پرداخت و گفت: هر چند اعتباراتی برای ساماندهی این گلزارهای تک مزاری وجود نداشت اما به هر ترتیب این کار را انجام دادیم و بخشی در دهه فجر سال قبل و بخش دیگری را در دهه ولایت تحویل دادیم.

دیدار با خانواده شهدا بخش دیگری از این گفت‌وگو باد سید منصور موسوی بود که به طرح سپاس اشاره کرد و گفت: سیاست این است ما به دیدار خانواده شهدا می‌آییم که همه دستگاه‌های اجرایی استان در این زمینه عملکرد خوبی داشتند و بخش عمده‌ای از ایثارگران و خانواده شهدا را که واجد شرایط بودند در شش ماهه اول امسال مورد سرکشی قرار دادیم.

وی به جامعه ایثارگری واجد شرایط سرکشی اشاره کرد و گفت: جانبازان 25 درصد به بالا به اضافه آزادگان و والدین و همسران شهدا که جمع آن‌ها در استان 5 هزار نفر است و برای اینکه سرکشی‌ها هدفمند انجام شود با سپاه فتح تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم تا تداخلی در سرکشی‌ها صورت نگیرد به نحوی که اگر سپاه دیداری داشته باشد لیست آن را در اختیار ما می‌گذارد و ما هم اگر دیداری داشته باشیم گزارش آن را به سپاه می‌دهیم که در طول یک سال گذشته از هفته دفاع مقدس سال پیش تا این هفته دفاع مقدس بازدیدهای بسیاری توسط ما و سپاه و مسؤولان اجرایی به خصوص شخص استاندار صورت گرفته است.

مدیرکل بنیاد شهید استان با تاکید بر اینکه در دیدارها تنها مرکز استان و شهرستان‌ها را ندیدیم بلکه همه جای استان و دور افتاده‌ترین نقاط آن را مورد توجه قرار دادیم افزود: برای این که به حقایق پی ببریم به صعب‌العبورترین مناطق برای دیدار خانواده شهدا و جامعه ایثارگری استان رفته‌ایم و 489 مورد سرکشی از خانواده ایثارگران چنین مناطقی داشته‌ایم و با دیدن وضعیت بیماری والدین شهدا و همسران آن‌ها حق مراقبت آن‌ها را برقرار کردیم و در همین خصوص به سرکشی تعداد 289 نفر جانباز محروم و مستضعف زیر 25 درصد رفتیم، کسانی که برای سفر به یاسوج حتی پول کرایه نداشتند و مستمری برای آن‌ها برقرار شد.

سید منصور موسوی در بخش دیگری از این گفت‌وگو یکی از کارهای خوب صورت گرفته در دوره مدیریت خود را مربوط به مجتمع توانبخشی ایثارگران یاسوج که ساختمان آن در کنار هتل آزادی ساخته می‌شود اشاره کرد که از سال 85 کلنگ آن به زمین زده شده بود و حتی 2 میلیارد تومان هم در زمان مدیریت اسدی مدیرکل اسبق هزینه آن شده بود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گفت: جلسات متعددی در استان و در تهران برای این مجتمع نیمه تمام داشتیم که حقانیت استان را ثابت کنیم تا اینکه بالاخره با پی‌گیری‌های مستمر با 15 میلیارد تومان اعتبار زیر مناقصه رفت و اکنون پیمانکار آن مشخص شده و در حال تجهیز کارگاه است و 500 میلیون تومان هم به آن تزریق کردیم در حالی که از گذشته تنها 12 درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

موسوی به مسکن ایثارگران هم اشاره کرد که باید جانبازان در سامانه ثبت نام کنند که اکنون بین 3 تا 4 هزار نفر پشت نوبتی هستند.

**وی یکی از مشکلات اصلی استان را مربوط به خانواده 400 شهیدی دانست که بدون حکم حقوقی بوده و این تعداد از مجموع 1000 شهید مجردی در استان هستند که نمایندگان مردم استان در مجلس حتما پیگیر این مشکل برای استان و کل کشور باشند در حالی که ده‌ها هزار خانواده شهید در کشور چنین مشکلی دارند و این خانواده‌ها به همین دلیل که حکم حقوقی ندارند با سختی و مرارت و با حداقل دریافتی زندگی را سپری می‌کنند.

این مسؤول در حوزه ایثارگری با بیان این که برگزاری یادواره شهدا یکی دیگر از دغدغه‌های ما به عنوان فعالیت‌های فرهنگی در همه نقاط استان است اظهار کرد: سال گذشته تعداد 150 یادواره شهدا در استان برگزار کردیم که با همکاری سپاه در قالب یادواره‌های شهری و روستایی و آبروی محله بوده است.

سید منصور موسوی دغدغه اصلی خود در استان را مجتمع توانبخشی یا همان مجتمع ایثار می‌داند که توانسته اعتبار خوبی از تهران برای آن تامین کند و می‌گوید این مجتمع فرهنگی و ورزشی و رفاهی و درمانی است و به استان آبرو و شخصیت می‌دهد.

وی گفت: در این مجتمع 5 هزار متر مربعی که استاندار هم تلاش‌های زیادی برای تکمیل آن انجام داده علاوه بر برطرف کردن نیازهای درمانی ایثارگرانی که نیاز به درمان دارند برای مراقبت از آن‌هایی که نیاز به مراقبت دارند خدمات‌دهی می‌کند و بخش زیادی از مشکلات جامعه ایثارگری را به خصوص در حوزه درمان برطرف می‌کند.

مدیرکل بنیاد شهید استان همچنین در خصوص بیمارستان اعصاب و روان سلمان یاسوج گفت: در همین دوره حدود 60 تخت به بیمارستان سلمان اضافه شد و توانستیم سیستم گرمایشی و سرمایشی آن را که استاندارد نبود با هزینه 300 میلیون تومان استاندارد سازی کنیم و رتبه بیمارستان را با کارهای انجام شده از 4 به 2 ارتقا دادیم و آزمایشگاه آن را هم راه‌اندازی می‌کنیم.

انتهای پیام/82009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول