اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی:

۷۰ درصد منابع ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد/ در هر ثانیه 9 مترمکعب آب در آذربایجان شرقی مصرف می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی پیک مصرف آب در استان را 9 مترمکعب عنوان کرد و گفت: ميزان مصرف آب هر ايراني دو برابر مصرف جهاني است.

۷۰ درصد منابع ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد/ در هر ثانیه 9 مترمکعب آب در آذربایجان شرقی مصرف می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علیرضا ایمانلو پیش از ظهر امروز در همایش ردپای آب و رونمایی از طرح ملی آموزشی «بانوی آب» در مجتمع فرهنگی پتروشیمی تبریز اظهار کرد: مسئله تأمین آب در کل دنیا و کشور یکی از چالش‌های اساسی برای مسائل شرب و بهداشت است.

وی با بیان اینکه با توجه به رشد و صنعتی شدن جامعه، نیاز به آب دو چندان شده است، گفت: از طرف دیگر حجم کل آب در دنیا یک رقم ثابتی بوده که تفاوت فقط در پراکندگی آب در دنیاست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان افزود: متاسفانه کشور ایران روی یک اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد که  سالانه ۲۵۰ میلی‌متر بارندگی و یا به عبارتی یک سوم بارش کشورهای پربارش جهان را دارد.

وی خاطرنشان کرد: سه درصد آب‌های دنیا قابل شرب بوده که از آن نیز چهار دهم درصد نیز در قطب‌هاست‌.

ایمانلو با بیان اینکه سه دهم آب شیرین جهان در ایران قرار دارد، تصریح کرد: برای اینکه آب یک شهر را تاأین کنیم از طریق راه‌های متعددی اقدام می‌شود به طوریکه از عمق ۴۰ متری یا مسافت‌های زیادی چاه حفر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متوسط مصرف آب در کشور خارجی ۱۱۰ میلی‌متر است، گفت: متاسفانه این رقم در ایران بالای ۲۲۰ میلی‌متر است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان با تاکید به اینکه از هر نحوی استفاده کردیم تا اجازه قطعی آب ندهیم، یادآور شد: عدم قطعی آب بدان معنا نیست که پشت سر آن با فراوانی آب روبه‌رو هستیم.

وی اذعان داشت: با توجه به آموزه‌های دینی می‌توانستیم در جهان الگو باشیم ولی متاسفانه ۷۰ درصد منابع آب ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالی که استاندارد ۴۰ درصد است.

ایمانلو متذکر شد: آب سرمایه آیندگان بوده و ارثیه آنهاست، از این‌رو مدیریت اصلی خانواده بر عهده زنان بوده و امید است با همکاری و آگاهی لازم اهمیت آب در کشور تبیین شود.

وی بیان کرد: صرفه‌جویی به منزله کم مصرف کردن نیست، بلکه یعنی استفاده صحیح از آب و جلوگیری از هدر‌رفت آن است.  

مدیرعامل آب و فاضلاب استان خاطرنشان کرد: حدود ۹ متر مکعب در اوج مصرف در آذربایجان‌شرقی آب تولید می‌شود که اگر بتوانیم فقط ۱۰ درصد از آن را صرفه‌جویی کنیم که در واقع حدود ۹۰۰ لیتر در ثانیه صرفه‌جویی شده و این به منزله ۵۰ چاه است.

وی ادامه داد:  با یک حساب سرانگشتی می‌توان دید یک صرفه‌جویی می‌تواند علاوه بر کاهش مصرف،  کاهش هزینه حفر چاه را هم به دنبال داشته باشد.

ایمانلو اذعان داشت: ۸۵ درصد مصرف ایران در رنج استاندارد ۱۵۰ لیتر قرار دارد که امیدوارم با تلاش به استاندارد اروپایی برسیم.

وی بیان کرد:  تفاهم‌نامه با سماه و بسیج و آموزش و پرورش داشته و  بالای ۸۰ هزار فقره کاهنده در استان پخش شده است.
 
ایمانلو با تاکید به اینکه هر جا مردم وارد صحنه شده‌اند کار برای ما آسان‌تر شده و امید است، این همراهی بیشتر شود، بیان داشت: طرح ملی آموزش «بانوی آب» برای اولین بار توسط شرکت آب و فاضلاب استان اجرا شده که هدف آن افرایش آگاهی و کاهش مصرف و مدیریت مصرف است.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/ 40/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول