اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

کاربران فضای مجازی به دروغ‌پردازی‌های سلبریتی‌ها چه واکنشی نشان دادند

قصه پر غصه‌ «دنیا»ی معصوم

داستان مرگ دختر بچه‌ی معصومی که بازیچه‌ی شایعات بی پایه و اساس برخی شد این روزها فضای مجازی را داغدار کرده است.

قصه پر غصه‌ «دنیا»ی معصوم

مجله فارس پلاس؛ روز دوشنبه هفته گذشته بود که  براثر فروریختن دیوار مدرسه‌ای در سنندج، دنیا ویسی دختر دبستانی این مدرسه به دلیل شدت جراحات جان خودش را از دست داد.

پس از این اتفاق تلخ، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به اشتباه تصویر دیگری از یک دختربچه را منتشر کردند. حتی حساب توئیتری اسرائیل به فارسی هم از آن عکس که احساسات مردم را بیشتر جریحه‌دار می‌کرد، استفاده کرد و یکی از روزنامه‌های اصلاح طلب هم آن عکس اشتباه را عکس‌یک خود قرار داد. 


عکس سمت راست، عمدا یا سهوا در بعضی رسانه‌ها بعنوان عکس «دنیا» منتشر شد

 

اما این خبر دردناک، به این جا ختم نشد و در حالیکه خانواده «دنیا» عزادار دخترشان بودند عده‌ای دانسته و یا ندانسته  شروع به شایعه‌پراکنی درباره علت فوت او کردند.

خبرنگار روزنامه اصلاح طلب قانون جز اولین نفراتی بود که این شایعه را اینگونه منتشر کرد:

این خبرنگار اما بعد از تکذیب این ادعا از طرف پدر دنیا و فاش شدن این دروغ و به‌دنبال موج اعتراضات فعالان فضای مجازی، نوشته ذیل را در صفحه شخصی خود منتشر کرد و گفت تحت احساسات و شتاب زده مطلب را نوشته است:

 

البته همان‌طور که انتظار می‌رفت، این خبرسازی خبرنگار روزنامه قانون به شدت مورد استقبال رسانه‌های فارسی زبان قرار گرفت و بلافاصله موجی از این شایعه در فضای مجازی پخش شد. 

یکی از بازیگران هم که سابقه طولانی در شایعه‌پراکنی و سیاه‌نمایی علیه جامعه را در کارنامه صفحات مجازی خود دارد، به این شایعه دامن زد: 

این در حالی است که «امجد ویسی»، پدر «دنیا ویسی» در گفتگو با  همشهری‌کردستان ضمن گلایه از رسانه‌ها و برخی خبرنگاران، شایعات مربوط به قتل و تجاوز را کاملا رد کرد.این پدر دغدار همچنین اعلام کرده که به دلیل اینکه با آبروی او و خانواده‌اش عده‌ای بازی کرده‌اند از آنها شکایت می‌کند. 

بعد از این شایعات، دادستان کردستان خبر از برخورد با شایعه‌‌سازان داد: برای شایعه‌سازان پیرامون فوت دانش آموز دختر سنندجی پرونده تشکیل شده است. با شایعه‌سازان در فضای مجازی برخورد قاطع خواهد شد. 

اما خانم بازیگر به سیاق شایعه‌سازی‌های قبلی خود، بلافاصله در جایگاه مدعی ظاهر شد:

 

این شایعات بی پایه و اساس با موجی از واکنش‌ها روبرو شد. بیشتر کاربران فضای مجازی خواهان برخورد با این افراد بودند چرا که معتقدند این گونه شایعات صدمات جبران ناپذیری را برای این خانواده آزرده‌خاطر و جامعه به همراه خواهد داشت. 

شراره داودی خبرنگار خبرگزاری مهر نوشته است: چقدر رسانه‌های کثیفی شدیم که فقط برای چند تا کلیک،لایک یا دیده شدن بیشتر حاضریم یه خانواده داغدار رو هر روز و هر روز اذیت کنیم. غم دنیا ویسی برای خانواده‌اش خیلی بزرگتر از چیزیه که ما درک کنیم، با این‌حال ما با وقاحت هر حرفی می‌زنیم و تو این شرایط، خانواده مجبور میشن به توضیح دادن!

کاربری با نام «سید علی» هم نوشته است: خانواده دنیا ویسی می‌خوان از شایعه‌کنندگان تعرض جنسی به فرزندشان یعنی مهناز افشار و چند خبرنگار اصلاح طلب شکایت کنند. من که دستم نمی‌رسه ولی هر کسی دستش میرسه توی این کار کمک‌شون کنه. دعای یه ملت پشتشونه.

یکی دیگر هم توییت کرده است: کرد جماعت غیرت دارد مگر می‌شود تهمت جنسی را به خانواده خودش قبول کند آن هم دخترک مرحومشان.  سلبریتی‌های بیسواد این بار به بد جایی خوردند. خانواده  دنیا ویسی از تهمت زنندگان آزار جنسی به دخترشان شکایت کردند، باشد تا درس عبرتی شود برای سایر سلبریتی‌های بیسواد!

زهرا طباخی هم با اشاره به اینکه برخی از خبرنگاران و سلبریتی‌ها عادت به شایعه‌پراکنی دارند پرسیده است: به نظر شما با خبرنگارانی که  فیک نیوز منتشر می‌کنند و پس از بازی با افکارعمومی و تغذیه رسانه‌های معاند، بدون پذیرش مسوولیت حرفه‌ای صرفا از مدعای خود انصراف می‌دهند، چه باید کرد؟ مجازات یا ممنوع الکار شوند؟ اخطار حرفه‌ای دریافت کنند؟ 

شقایق منطقی از دیگر فعالان مجازی هم اینگونه خبرها را مورد واکاوی قرار داده و نوشته است:

«رشد  فیک نیوز در تایملاین فارسی، مقصر کیست؟ 1. خبرنگارانی که اتفاقاً خبرنگاری و مطبوعات را شاخصه اساسی یک جامعه پویا، بانشاط و امیدوار می‌دانند؛ در صفحات شخصی خود اخباری را منتشر می‌کنند که خلاف همه آرمان‌ها و اصول خبررسانی و روشنگری است.

2. در تازه‌ترین مورد، هدیه کیمیایی خبرنگار روزنامه قانون اعلام کرد مرگ دنیا ویسی، دختربچه کرد اهل روستای گرماش در 25 کیلومتری غرب سنندج به دلیل ریزش دیوار نبوده و بلکه دنیا مورد تجاوز قرار گرفته و بعد کشته شده. این خبرسازی به شدت مورد استقبال رسانه‌های فارسی زبان قرار گرفته است.

3. خبرسازی روزنامه‌نگاران به ویژه اصلاح‌طلب در چند سال اخیر شدت یافته است. مسعود کاظمی، خبرنگار سابق شرق در این زمینه مهارتی مثال‌زدنی پیدا کرده. کاظمی در مشهورترین مورد مدعی شد دختر بچه‌هایی که در اسفند ماه 96 روی صحنه برج میلاد رفتند، مورد بازجویی قرار گرفتند.

4. آمنه شیرافکن، صبا آذرپیک، مریم طالشی و حتی امیرحسین میراسماعیلی از جمله چهره‌های خبرنگاری هستند که اسم‌شان بدین واسطه سر زبان‌ها افتاده. یکی با توئیت در مورد آزار جنسی سازمان یافته در تشییع جنازه مرحوم هاشمی، یکی با انتشار خبرهای دروغ در مورد معلولان و ...

5. پرسش اساسی این نیست که چرا قوه قضاییه با این خبرنگاران برخورد نمی‌کند؟ پرسش اساسی این است که «خبرسازی» چرا تا این اندازه معتبر و محبوب شده است؟ گویی که تنها راه کسب منفعت یا ترقی در حوزه مطبوعات، همین است و بس!

6.عجیب است که ما در مقابله با  فیک نیوزها نیازمند خبرنگارانی هستیم که واقعیت را صرف نظر از تمامی منافع، دلبستگی و حتی جهان‌بینی خود به ما منتقل کنند و اکنون در هجوم اخبار دروغ همین خبرنگاران هستیم! بی‌پناه مانده‌ایم؟

7. یک بار دیگر باید رسالت و وظیفه خبرنگاری را به خبرنگاران گوشزد کرد؟ یک بار دیگر باید آنان را متوجه علاقه و عشقی کنیم که آنان را به این عرصه خطرناک و حساس کشانده؟ یک بار دیگر باید از آنان تقاضا کنیم «خود» باشند؟

8. یک بار دیگر باید یادآوری کنیم که توئیتر، اینستاگرام و حتی اینترنت، ذره‌ای از اعتبار و اهمیت کار آنها نکاسته است؟ باشد! یادآوری می‌کنیم و تقاضا می‌کنیم دقت در خبررسانی را فدای سرعت، شهرت و منفعت نکنند!

9. اگرچه امید نداریم اما توصیه می‌کنیم به سرنوشت دوستانشان که به امید نان و نوایی، نان در دروغ زدند و از سیاه‌نمایی ایران، لباس جشنواره دوختند، بنگرند و اعتبار شرق و ایران و قانون و ایسنا و ایرنا را فدای چند کلیک بیشتر نکنند!»

علی قلهکی هم نوشته است: جنونِ "شرافت گریزی" سلبریتی‌ها سرعت بالایی به خود گرفته؛ اون از ترانه علیدوستی که کلیپ تقطیع شده از پلیس رو به ابزاری برای تخریب ناجا مُبدل کرد اینم از مهناز افشار که خبر دروغ تجاوز به دنیا ویسی رو پخش می‌کنه. بیچاره‌ست جامعه‌ای که اینان، جلودارانش باشند!

«حبیب خان» توییت کرده است: وقتی می‌بینم یه عده با آبروی دختربچه فوت شده بازی میکنن و باهاش کاسبی می‌کنن دوست دارم بمیرم و فکر نکنم چه آبرویی از اون دختر و خانوادش بین دوست و آشنا و فامیل رفته، جماعتی از حیوان پست‌تر فقط در ظاهر دلسوزن. کاش یادمون نره!

کیوان ساعدی هم خطاب به مهناز افشار نوشته است: خانم مهناز افشار! تویی که بر اساس «شنیده‌ها» حیثیت خانواده دنیا ویسی رو به لجن میکشی، خوبه ما هم بر اساس «شنیده‌ها» درباره‌ات حرف بزنیم!؟

امین اسدی هم توییت گفته است:‌پدر  دنیا ویسی ماجرای فوت فرزندش را گفت .الان تکلیف  مهناز افشار چیه؟ آیا وقت آن نرسیده با این فرد که هم آبروی خانواده ای رو میبره و هم نشر اکاذیب میکنه و موجب میشه تشویش اذهان عمومی رخ بده ، برخورد بشه؟ "کلا این جماعت هیچ ارزشی برای مردم قائل نیستند هم افشار هم فرخ نژاد و..."

یکی دیگر از کاربران هم با اشاره به شیوه شایعه پراکنی عده‌ای اینگونه نوشته است:  دنیا ویسی در حادثه ای فوت شد!
برانداز۱: دنیا به قتل رسید.
برانداز۲: اول بهش تجاوز جنسی کردند بعد کشتنش.
برانداز۳: اون فقط یه بچه بود،لعنت به بیمارهای جنسی جمهوری اسلامی.
سلبریتی: شنیدم به دنیا تجاوز شده.
خبرنگار: اسنادش موجوده که تجاوز شده.
یک پدر،یک مادر، یک حادثه ولی چند داغ!

 اینها بخشی از واکنش‌ها به خبر دروغ تجاوز به دنیای معصوم، کودک کردستانی بود. شاید این گزارش تمام شده باشد اما آبروی خانواده دنیا بازیچه دست عده‌ای شد که هیچ ابایی از این کار ندارند. باید دید این شایعه‌پراکنی‌ها ادامه خواهد داشت یا این بار برخورد قاطع قوه قضاییه باعث می‌شود دیگر شاهد تکرار چنین دروغ‌های بی‌شرمانه‌ای نباشیم.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول