اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

لرستان

فارس گزارش می‌دهد

گلایه‌های روشندلان از بی‌مهری مردم و مسوولان/ نابینایان را دریابیم

افراد کم بینا و نابینا به عنوان عضوی از جامعه یک سری نیازهای خاص داشته و از مردم و مسوولان انتظار دارند آنها را به عنوان عضوی عادی از جامعه پذیرفته و مشکلات آنها را جهت انجام زندگی عادی رفع کنند.

گلایه‌های روشندلان از بی‌مهری مردم و مسوولان/ نابینایان را دریابیم

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، روز 23 مهرماه برابر با 15 اکتبر به‌عنوان روز بزرگداشت نابینایان و قانون عصای سفید نام‌گذاری شده است.

استفاده از عصا به‌عنوان وسیله کمکی در رفت‌وآمد نابینایان از قرن‌ها پیش متداول است، اما استفاده از عصای سفید به شکل امروزی و به‌عنوان نمادی برای شناخت نابینایان به بعد از جنگ جهانی اول برمی‌گردد. قانون عصای سفید به شرح کلیه حقوق اجتماعی یک فرد نابینا به‌عنوان عضوی از یک جامعه متمدن می‌پردازد.

 افراد نابینا اگرچه از دیدن دنیای اطراف خود محروم هستند، اما همین افراد درصورتی‌که توسط جامعه به‌عنوان یک فرد معمولی پذیرفته شوند، توان و انگیزه فوق‌العاده‌ای برای رسیدن به موفقیت‌های علمی، فرهنگی و ورزشی پیدا می‌کنند و گاهی اوقات در رقابت با افراد سالم در عرصه‌های علمی به پیروزی می‌رسند که این امر موجب حیرت همگان می‌شود.

 

هم اکنون بیش از ۱35 میلیون نفر در سراسر دنیا دچار نابینایی و کم‌بینایی هستند که از این تعداد حدود ۵۰ میلیون نفر به‌صورت کامل از قدرت دیدن محروم می‌باشند.

طبق بررسی‌های انجمن جهانی نابینایان حدود ۸۰ درصد عوامل نابینایی قابل‌پیشگیری بوده و با انجام فعالیت‌هایی مانند برگزاری کلاس‌های آموزشی برای زوج‌های جوان و آگاهی سازی جامعه در مورد راه‌های جلوگیری از نابینایی می‌توان مانع گسترش این معلولیت در سراسر دنیا شد.

بر اساس صحبت‌هایی که با افراد نابینا انجام داده‌ایم، مهم‌ترین خواسته‌ای که این قشر از جامعه دارند این است که به آن‌ها به‌عنوان یک فرد عادی در جامعه نگاه شود؛ علاوه بر آن دولت باید شرایط استفاده از معابر و اماکن عمومی را برای نابینایان کشور فراهم آورد.

در گزارش ٰ‌زیر سعی شده مشکلات نابینایان استان لرستان بررسی کنیم و در مورد اقداماتی که برای رفاه این عزیزان تا به امروز صورت گرفته اطلاع یابیم.
امیدوارم این گزارش گرهی هر چند کوچک از مشکلات نابینایان لرستان حل کند.

 

مرتضی امیری نابینای لرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از خرم‌آباد بیان کرد: سال ۱۳۶۷ در شهرستان خرم‌آباد متولد شدم. از بدو تولد به علت مشکلات ژنتیکی از نعمت بینایی محروم بودم اما هرگز در طول ۳۰ سالی که از عمرم می‌گذرد، این مشکل خدادادی باعث دلسردی و ناامیدی من نسبت به زندگی نشده است.

وی با بیان اینکه حمایت‌های خانواده باعث شد، به دانشگاه رفته و موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی شوم، افزود: بیش از ۱۰ سال است که فعالیت‌های هنری مانند همکاری با رادیو لرستان و رادیو جوان انجام داده‌ام و در سال ۹۴ با هدف کاستن مشکلات قشر نابینای استان اقدام به تأسیس تنها موسسه مردم‌نهاد نابینایان لرستان به نام نابینایان "امروز، کیمیای فردا" کردم.

مسئول موسسه "نابینایان امروز، کیمیای فردا" اظهار کرد: طی سه سال گذشته توانسته‌ایم در این موسسه فعالیت‌های مختلفی برای ایجاد این ذهنیت که افراد نابینا می‌توانند در جامعه به‌عنوان یک شهروند عادی پذیرفته شوند انجام دهیم که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به برگزاری کلاس‌های هنری، اجرای تئاتر، موسیقی و کلاس‌های حفظ قرآن اشاره‌ کرد.

دغدغه بزرگ اشتغال نابینایان

امیری با بیان اینکه اشتغال نابینایان مهم‌ترین دغدغه این قشر بوده، تصریح کرد: داشتن شغل حق طبیعی یک فرد نابینا برای زندگی کردن در جامعه است که متأسفانه تا به امروز در این زمینه اقدام مناسبی صورت نگرفته، لذا قشر نابینایان استان از خیرین و مسئولین استانی خواهشمند است که در زمینه اشتغال از آن‌ها حمایت‌های لازم صورت گیرد.

 


ضرورت تغییر نگاه جامعه به نابینایان

وی با برشمردن مشکلاتی که یک فرد نابینا برای زندگی کردن در جامعه با آن‌ها روبرو بوده، ادامه داد: مهم‌ترین مشکلی که یک نابینا با آن روبرو می‌شود، نگاه غلط و ترحم‌آمیزی است که مردم نسبت به او دارند. از تمام هنرمندان و اصحاب رسانه خواهشمندم که تمام تلاش خود را در راستای تغییر نگاه جامعه به افراد نابینا انجام دهند و از مردم می‌خواهم به یک فرد نابینا به‌عنوان یک فرد عادی در جامعه نگاه کنند.

مسئول موسسه "نابینایان امروز، کیمیا فردا" خاطرنشان کرد: خانواده‌ها و مدارس استثنایی باید حس خودباوری و اعتمادبه‌نفس را در افراد نابینا تقویت کنند که متأسفانه تا به امروز این امر محقق نشده و همین موضوع باعث خانه‌نشین شدن افراد نابینای فراوانی شده است.

امیری با بیان اینکه بحث مناسب‌سازی معابر و امکانات دولتی و عمومی بارها و بارها از سوی مسئولان در دستگاه‌های مختلف دولتی و سازمان‌های غیردولتی مطرح‌شده، اما تا به امروز در این زمینه حرکت جدی صورت نگرفته است، بیان کرد: طی دو سال اخیر در معابر اصلی شهر خرم‌آباد اقدامات خوبی در این حوزه شکل‌گرفته اما در سایر شهرستان‌های استان و معابر مناطق حاشیه‌نشین خرم‌آباد اتفاق خاصی رخ نداده است.

وی با بیان اینکه محیط ادارات در سراسر کشور برای نابینایان مناسب نبوده و این امر در لرستان پررنگ‌تر است، افزود: وجود جداول پرعمق در استان، کم بودن تعداد پل‌های هوایی، نبودن فرهنگ ایستادن خودروها برای افراد نابینا از مهم‌ترین مشکلات جامعه نابینایان لرستان در حوزه حمل‌ونقل است.

شیوع بالای معلولیت در لرستان

لیلا طاهری معاون امور توان‌بخشی بهزیستی لرستان نیز در این راستا در گفتگو با فارس بیان کرد: ۶ هزار و ۶۸۵ کم‌بینا  و نابینا در لرستان تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند، که این امر به مسئولان استان هشدار می‌دهد برای پیشگیری شیوع معلولیت باید اقدامات بیشتری در استان صورت گیرد زیرا  در زمینه ابتلا به معلولیت از میانگین کشوری بالاتر هستیم.

 

وی با بیان اینکه دولت تمام تلاش خود را برای بهبود زندگی نابینایان تا به امروز انجام داده و از امروز به بعد نیز به‌صورت جدی‌تر پیگیر خواهد بود، افزود: به نابینایان استان کمک‌هزینه‌هایی مانند هزینه دانش‌آموزی، ازدواج، تحصیل در دانشگاه، اشتغال، توزیع نرم‌افزارهای کامپیوتری، اعطای عصای سفید و توزیع لب تاب ارائه می‌شود.

طاهری به اقدامات فرهنگی صورت گرفته برای نابینایان اشاره و اظهار کرد: شهرستان خرم‌آباد دارای یک کتابخانه تخصصی برای نابینایان بوده و در شهر بروجرد نیز کتابخانه‌ای دیجیتالی برای این عزیزان ساخته‌شده است و علاوه بر این موارد برنامه‌های آموزشی و کمک‌هزینه‌های انجام آزمایش‌های پیشگیری معلولیت به افراد تحت پوشش و کم‌بضاعت تعلق می‌گیرد.

لزوم همکاری تمامی دستگاه‌ها برای مناسب‌سازی معابر

معاون خدمات شهری شهرداری خرم‌آباد تصریح کرد: یکی از نیازهای اصلی معلولان به‌ویژه نابینایان ایمنی تردد بوده که متأسفانه در سالیان گذشته در این زمینه اقدامی در شهر خرم‌آباد صورت نگرفته،لذا امیدوارم با همکاری شورای شهر اقدامات گسترده‌ای برای بهتر شدن ایمنی تردد نابینایان انجام دهیم.

وی با بیان اینکه مناسب‌سازی معابر و خیابان‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات ترددی نابینایان را رفع کند، ادامه داد: طی طرحی که برای مناسب‌سازی خیابان‌های مطهری و علوی انجام داده‌ایم یک مسیر ویژه برای نابینایان طراحی کردیم.

 

فرشید خدامرادی با بیان اینکه برای حل مشکلات معابر و ساختمان‌های خرم‌آباد نیازمند همکاری سازمان نظام‌مهندسی استان هستیم، تصریح کرد: برای دسترسی به عابر بانک‌ها علاوه به پله، سطح شیب‌دار نیز طراحی کرده‌ایم اما باوجود این اقدامات در بحث استفاده معلولین از معابر شهری و ادارات دولتی با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستیم.

انتهای پیام/

گزارش از محمد عبداله‌زاده

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول