اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان غربی

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

شهید باکری در آذربایجان‌غربی آنگونه که باید شناسانده نشده است/پشتیبانی از ولایت‌فقیه رمز عبور از مشکلات اقتصادی

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی گفت: با وجود اینکه شهیدان مختص استان خاصی نبوده و شهدای فرامنطقه ای هستند اما کاستی در آذربایجان‌غربی باعث شده که شهید باکری در آذربایجان غربی شناسانده نشود.

شهید باکری در آذربایجان‌غربی آنگونه که باید شناسانده نشده است/پشتیبانی از ولایت‌فقیه رمز عبور از مشکلات اقتصادی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه،«حبیب شهسواری» معتقد است، از نظر طب پزشکی، بهترین پزشک آن است که گوش شنوا داشته باشد چون بیشتر بیماری‌ها پیش از اینکه بیماری جسمی باشد، بیماری اعصاب و روح و روان است و هر کس بتواند شنونده خوبی باشد، بیشترین آلام و دردها درمان می‌یابد.
برعکس، پزشکانی که در مطب‌های خود و همزمان با ورود بیمار، در کمتر از 30 ثانیه به نوشتن نسخه می‌پردازند، بیش از اینکه بیمار را درمان کنند، درد بیمار را اضافه کرده و بنابراین باید شنونده خوبی شد.

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی در برای بازدید از خبرگزاری فارس، به مطالبات و درد و دل‌های خبرنگاران فارس گوش فرا داد و در ادامه پاسخ‌گوی سوالاتی شد که در پی می‌آید.

فارس: با توجه به اینکه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار گرفته ایم برای باشکوه تر برگزار شدن این مراسمات، سپاه شهدای استان مشخصا چه برنامه‌های شاخصی تدارک دیده است؟

شهسواری: در این موضوع در هر استان ستاد برگزاری جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی راه‌اندازی شده و ریاست آن در آذربایجان‌غربی، حجت الاسلام قریشی امام جمعه ارومیه است و این ستاد از چند کارگروه تشکیل شده که یکی از آنها سپاه شهدا است و به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، 40 برنامه تعریف کرده که در صورت تصویب در ستاد، اجرا می شود.

فارس: برای تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی به نسل کنونی چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟

شهسواری: باید ثمرات غیرقابل شمارش انقلاب اسلامی را برای نسل جوان تشریح کرد برای مثال با توجه به اینکه امام خامنه ای فرمودند دفاع مقدس به عنوان گنج بی پایان است، بنابراین باید آن را استخراج و در اختیار جوانان قرار داد، پس، انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، یکی از قله‌های بلند نظام به شمار می‌رود.

بنابراین وظیفه مسئولان این است که دستاوردهای انقلاب اسلامی را به صورت ساده برای جوانان تبیین کرده و همچنین نظریه‌پردازان باید آن را به صورت اصولی، علمی و تحلیلی تبیین کنند.

زمانی که چهل سال پیش انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و عدم وابستگی به بیگانگان جزو شعارهای اصولی کشور بوده و در این چهل ساله، در ذات انقلاب تغییری به وجود نیامد در حالی که در سایر انقلاب‌های دنیا، از ماهیت و ذات اصلی خویش عدول کرده‌اند.

فارس: چرا در انقلاب اسلامی، تفکر جدایی حوزه سخت از نرم مطرح است؟

شهسواری: در انقلاب اسلامی به ویژه در این برهه زمانی، تفکر جدایی حوزه سخت از حوزه نرم مطرح است در حالی که انفکاک این دو موضوع بسیار دشوار و حتی غیرممکن است.

چون این دو، از منظر سیاسی، اجتماعی و امنیتی در هم بوده و هر دو برای یکدیگر قوام و پشتیبان هستند و اگر اقتدار کشورمان در حد اعلا باشد، در حوزه سخت به عنوان اقتدار نظامی و امنیتی مطرح بوده اما اگر در حوزه نرم اشرافیت لازم وجود نداشته باشد، این حوزه سخت نیز ابتر می‌ماند.

عکس این موضوع نیز وجود دارد، یعنی اگر در حوزه نرم تسلط و اشرافیت بالایی داشته اما اقتدار نداشته باشیم به حالت ملتمسانه دچار شده و از اقتدار نمی‌توان سخنی به میان آورد.

برای مثال هدف و تفکری که امام حسین(ع) برای قیام خود مطرح می‌کند این است که من برای احیای دین جدم و امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده و این هدفی عالی است اما برای تحقق آن، با اقدامی سخت و با شهادت به پایان می‌رسد.

پیام رسان اصلی حادثه عاشورا نیز حضرت زینب (ع) است که در حوزه نرم، قیام و عظمت حسینی را در دنیا برجسته کرده و حتی روز به روز عظمتش بیشتر می شود، پس اقدام حماسه حوزه نرم حضرت زینب(س)برای قوام حوزه سخت و حماسه کربلا بود.

بی تردید از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، فرمایش امام خمینی(ره)، بها بخشیدن به فرهنگ بود و جمله مشهور ایشان این بود که ما با سینما مخالف نبوده بلکه با فحشا مخالف هستیم.

فارس: چرا در دوران هشت سال دفاع مقدس، حوزه نرم و سخت همپای هم حرکت نکردند؟

شهسواری: در هشت سال دفاع مقدس، حوزه نرم و حوزه سخت همپای هم نبوده و اینکه عظمت دوران دفاع مقدس به نسل در حال جنگ و نسل آینده و فعلی تبیین نشده است.

علاوه بر آن، حوزه نرم و تبلیغ دوران دفاع مقدس همپای حوزه جنگ در هشت سال دفاع مقدس پا به پای هم نتوانسته به پیش رود و بسیار عقب است.

علاوه بر آن، فیلم و سریالی که بتواند حداقل یک شاخصه از دوران دفاع مقدس را نشان دهد ساخته نشده و یکی از مظلومیت های دوران دفاع مقدس این است که در حوزه جنگ نرم، حوزه جنگ تحمیلی، تشریح و تبلیغ نشده است.

هم اکنون زمانی که دفاع مقدس به پایان رسید، همانند کتابی به کنار گذاشته و کتاب دیگری تحت عنوان دوران سازندگی برداشته ایم، در صورتی که از جنگ جهانی اول و دوم و جنگ کره، فیلم هایی ساخته و کتاب هایی نوشته شده که در تاریخ ماندگار است در حالی که هشت سال دفاع مقدس، طولانی ترین و عمیق ترین جنگ به شمار می رود.

بنابراین باید پرسید که چه عاملی سبب شد که در حوزه فرهنگی، شهید باکری به عنوان نماد برتری یک انسان رزمنده ولایی به عنوان برند و شاخص مطرح است و حتی به اندازه ای برجسته است که برای مثال اردبیل او را سرلوحه قرار داده و تبریز ایشان را مال خود می داند و تهران برای شهید باکری کنگره و یادواره برگزار می کند و همه از شهید باکری سخن رانده و آن را برای خود افتخار می داند.

این در حالی است که در آذربایجان غربی آنگونه که به شهید باکری پرداخت شود توجه نشده و حتی در سایر شهرهای کشور شهید باکری را به نام تبریز می شناسند.

پس این غفلت آذربایجان‌غربی را می‌رساند که برخی ایشان را زاده استان خویش می‌دانند، درست است که شهیدان مختص استان خاصی نبوده و شهدای فرامنطقه ای هستند اما کاستی استان باعث شده که شهید باکری در آذربایجان غربی شناسانده نشود.

بنابراین این موضوع عقب ماندگی رفتارهای حوزه فرهنگی در استان را نشان می دهد و یا هم اکنون هر کس خواهان نوشتن تاریخ دفاع مقدس و نمادسازی آن در نقشه است، تمامی فکرها به سمت خوزستان روانه می شود در حالی که اصلا چنین نبود.

آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان همه درگیر دفاع مقدس بوده و نقش این استان از لحاظ مدت دفاع، هم در حوزه امنیت استانی و هم در حوزه عملیات های برون مرزی از همه بالاتر بوده و آذربایجان‌غربی از لحاظ تعداد عملیات های برون مرزی که در طول هشت سال دفاع مقدس انجام یافته پس از خوزستان دومین استان کشور است.

برای مثال عملیات والفجر هفت، نصر هفت و بیش از 16 تا 20 عملیات برون مرزی در آذربایجان غربی انجام گرفته اما آذربایجان غربی در حوزه فرهنگی پیشرفت نداشته است.

فارس: به نظر شما دلایل عدم پیشرفت فرهنگی چه بوده است؟

شهسواری: این موضوع چهار عامل داشته که یک عامل این است که به عنوان متولیان حوزه فرهنگی و رسانه ای، ارزش و اهمیت رسانه آنگونه که باید، نشان داده نشده است.

هم اکنون در دنیا مرسوم است که مردم صبحانه خود را با روزنامه آغاز و بدان عادت کرده اند اما تیراژ کتاب ها و روزنامه های کشورمان بسیار پایین است و این اعداد برازنده نظامی که علمدار حوزه فرهنگی در دنیا بوده و انقلاب اسلامی نیز انقلاب فرهنگی، اجتماعی، دینی و اعتقادی نامیده شده، نیست.

شاید برخی عنوان کنند که سطح اقتصادی مردم باعث پایین آمدن تیراژ روزنامه ها بوده در حالی که در گذشته نیز تیراژ روزنامه های کشورمان پایین بود و نیازمند این است که پیوند و اتحاد دوباره بین نشریات و اهل رسانه و مردم ایجاد شود چون هر قدر فاصله بین مردم و رسانه بیشتر باشد، آن روز به مشکل برمی خوریم.

علاوه بر آن، در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، روشنگری مردم جزو شاخص های تبیین راه و روش های ایشان است و تاکید فرمودند که در جامعه باید روحیه نشاط، شادابی، سرزندگی و همراه با اعتماد وجود داشته باشد.

بی شک این اعتماد و روحیه شادابی و نشاط را صرفا رسانه ملی نمی تواند به وجود آورد بلکه بخش عمده آن توسط صاحبان قلم رسانه و تریبون ها باید انجام شده و وظیفه آنها از همه بالاتر است.

بنابراین هر کس بتواند وظیفه خود را در خصوص نشان دادن زحمات و تلاش های رزمندگان دوران دفاع مقدس ایفا کند در درگاه خدا ماجور است اما اگر کسی در این راه سهل انگاری کند براثر قواعد پروردگار متعال و تکلیف باید پاسخ دهد.

همچنین اگر از دفاع مقدس عبور کنیم، در مورد شهدای مدافع حرم حق مطلب ادا نشده است و در این رابطه رهبری فرمود اگر با داعش ها در عراق و سوریه برخورد نمی شد، باید در کرمانشاه با آنها جنگ کرده و بنابراین آگاه سازی مردم در حوزه های مختلف جزو وظایف قشر ارزشمند خبرنگار و رسانه است.

متاسفانه در وضعیت فعلی بیش از اینکه به تحریم آمریکا دچار شویم به خود تحریمی با رفتارهای خودمان دچار شده اما اندکی عملیات روانی دشمن در ما اثرپذیر است چون اگر نبود، دوران اصلی تحریم از 13 آبان آغاز شده و اثر آن نیز 6 ماه آینده قابل مشاهده است.

بنابراین باید از خود پرسید که چه چیزی باعث انجام برخی اقدامات حوزه اقتصادی و در نتیجه به هم خوردن سیستم و موازنه توزیع اقلام در حوزه اقتصاد می شود؟

فارس: نقش و وظیفه حوزه رسانه در آگاه سازی مردم در مباحث جنگ اقتصادی چیست؟

شهسواری: برخی کلمات را رهبر معظم انقلاب مطرح کرده اما متاسفانه به طور گذرا از آن رد می شویم چون وقتی در حوزه اقتصاد مقاومتی و جنگ اقتصادی، رهبر معظم انقلاب اسلامی از کلمه«جهاد اقتصادی» نام برده، قیدی در فرمایشات ایشان وجود داشته که همان«جهاد مقدس» است.

امام خامنه ای فرمودند که هم اکنون جهاد مقدس جهاد اقتصادی است چون به فرموده رهبری، هم اکنون دشمن اتاق جنگ خود را از وزارت دفاع به اتاق خزانه داری آمریکا آورده و جنگ ایالات متحده نیز در حوزه اقتصادی است چون با کشورمان به اشکال مختلف سیاسی و امنیتی جنگ کرده و شکست خورده اند و حتی با جنگ های قومیتی، مذهبی و تفرقه نیز راه به جایی نبرده اند.

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی اذناب آمریکا بیش از چهار هزار توطئه و عملیات کوچک و بزرگ در ایران انجام داده که از همه آنها چه در حوزه سیاسی و چه حوزه امنیتی و حتی فرهنگی شکست خورده است.

حتی رهبری فرمودند که آمریکا در جنگ فرهنگی موفق نشد و شکست خورد اما هم اکنون جنگ اقتصادی را آغاز کرده و جالب اینجا است که در جنگ اقتصادی، داشته های کشور بسیار فراوان و بیشتر از نداشته ها است و بنابراین وظیفه رسانه است که در جامعه ایجاد آرامش، امید، اعتماد و اطمینان کند.

فارس: چگونه می توان از جنگ اقتصادی سربلند بیرون آمد؟

شهسواری: یقینا اگر همانند 40 سال گذشته، پشتیبان رهبری بوده و همت جمعی و اراده ملی و همدلی و یکرنگی وجود داشته باشد، در جنگ اقتصادی نیز با موفقیت عبور کرده و شاهد پیروزی های آینده خواهیم شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که منتظر دهه فجر نباشید تا دستاوردهای انقلاب اسلامی را به مردم بازگو کنید بلکه دستاوردهای آن را به تدریج آغاز کرده و به مردم بازگو کنید.

فارس: کلام آخر؟

شهسواری: توصیه به برادران و خواهران این است که هر عملی که انجام می دهند به آن رنگ قرب الهی داده و حتی محبت به فرزند نیز در جهت قرب الهی باشد چون در این صورت صدقه محسوب می شود.

گفت‌وگو از نصیبه نیک زاد قوشچی

انتهای پیام/61024/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول