اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

موکب فارس

همه‌ جزییات ثبت‌نام شهروندان افغانستانی مقیم ایران برای مراسم اربعین

اداره کل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران اعلام کرد که روند ثبت‌نام شهروندان و مهاجرین افغانستانی در این کشور برای حضور در مراسم اربعین حسینی، از امروز دوشنبه آغاز شده و تا دو هفته دیگر(29 میزان) ادامه خواهد یافت.

همه‌ جزییات ثبت‌نام شهروندان افغانستانی مقیم ایران برای مراسم اربعین

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صالحی، معاون مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران خاطرنشان کرد که ثبت‌نام زائرین افغانستانی مقیم ایران برای شرکت در مراسم اربعین حسینی در همه دفاتر خدمات اتباع خارجی از صبح امروز دوشنبه(16 میزان) شروع شده است.

وی با بیان این‌که هزینه‌های سفر به عراق و شرکت در مراسم اربعین حسینی برای شهروندان افغانستان همانند شهروندانی ایرانی خواهد بود، تأکید کرد: اگر زائرین با تأخیر برای ثبت‌نام اقدام کنند، ممکن است سفارت عراق شلوغ شود و امکان گرفتن ویزای‌شان مقدور نشود، یا در جاهایی که باید خروج و مراجعت را انجام بدهند، ازدحام شود و با مشکل روبرو شویم، بنابراین خواهش ما این است که هرچه سریع‌تر برای ثبت‌نام مراجعه کنند و آمادگی لازم را هم برای سفر داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی در ادامه افزود: ما به دفاتر اتباع استان‌داری‌ها گفته‌ایم که از ظرفیت هیأت‌های مذهبی اتباع افغانستان استفاده کنند تا برای پایین آوردن هزینه‌های سفر زائرین و منظم‌تر رفتن آن‌ها، بتوانند زائرین را به صورت کاروانی تا مرز بفرستند.

وی در پاسخ به سوال آوا گفت، در صورتی که زائرین افغانستانی مقیم ایران به صورت اتوبوسی به طرف مرز بروند، هماهنگی‌های لازم صورت خواهد گرفت تا این اتوبوس‌ها با موانع کمتری در مسیر راه مواجه شوند و بتواند خود را به مرز برسانند.

چگونگی ثبت‌نام زائرین اربعین حسینی

معاون مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران، در گفتگو با آوا، در مورد چگونگی ثبت‌نام زائرین افغانستانی اربعین حسینی، شرایط زیر را مطرح کرد:

1ـ داوطلبین باید دو بار مراجعه کنند، یک‌بار ثبت‌نام برای اخذ دفترچه و بعد از این‌که دفترچه‌شان صادر شد، برای دریافت ویزا مراجعه می‌کنند.

2ـ کسانی که دفترچه سال‌های قبل را دارند، دفترچه‌های‌شان معتبر است و می‌توانند برای اخذ خروج و مراجعت و دریافت ویزای عراق مراجعه کنند.

3ـ اگر داوطلبین در این هفته مراجعه کنند، دفترچه‌های‌شان برای خروج و مراجعت ارسال می‌شود و هفته آینده باید برای اخذ ویزا مراجعه کنند، اما اگر هفته آینده مراجعه کنند، هر دو مرحله هم‌زمان انجام می‌شود.

4ـ کسانی که دفترچه سال قبل دارند، اگر قصد داشته باشند کسی را از تعداد همراهان خود برای سفر به عراق کم و یا افرادی را به همراهان خود اضافه کنند، دفترچه سال قبل‌شان باطل است و باید دفترچه جدید بگیرند.

کدام اقشار مهاجرین می‌توانند برای اربعین حسینی ثبت‌نام کنند؟

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی، کسانی که دفترچه اربعین سال قبل را ندارند، و در نظر دارند عازم کربلا شوند، در صورتی که دارای مدارک زیر باشند، می‌توانند ثبت‌نام کنند؛

ـ دارندگان کارت آمایش 13؛

ـ دارندگان برگه تردد که معادل کارت آمایش است؛

ـ افرادی که دفترچه اقامت معتبر دارند؛

ـ کسانی که گذرنامه‌های غیرالکترونیکی دارند، ولی اقامت دارند، شامل گذرنامه خانواری؛

ـ سایر دارندگان گذرنامه‌های غیرالکترونیکی شامل دانشجویان، طلاب و تبدیل وضعیتی‌ها؛

ـ اگر کسی دفترچه پناهندگی هم داشته باشد، می‌تواند به سفر اربعین برود؛

علاوه بر این‌ها،

ـ افرادی که دارای گذرنامه الکترونیکی معتبر و پروانه اقامت‌اند، و پروانه اقامت‌شان بیش از سه ماه مهلت داشته باشد، می‌توانند پس از مراجعه به نیروی انتظامی و اخذ خروج و مراجعت، به دفاتر کفالتی که در هر استان مشخص می‌شود، مراجعه کرده و برای دریافت روادید عراق اقدام نمایند.

غیرمجازینی که در طرح سرشماری شرکت کرده‌اند؟

معاون مدیرکل اداره اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران در پاسخ به سال خبرنگار آوا مبنی بر این‌که آیا غیرمجازین شامل در طرح سرشماری می‌توانند برای شرکت در مراسم اربعین ثبت‌نام کنند، خاطرنشان کرد: فعلا طرح سرشماری‌ها نمی‌توانند شرکت کنند، چون سفارت عراق با آن‌ها موافقت نکرده است.

وی افزود: بعید می‌دانم امسال بشود برای آن‌ها کاری کرد. فعلا همین گروه‌هایی که عرض کردم، می‌توانند در اربعین مشارکت داشته باشند.

دریافت خروج و مراجعت از طریق دفاتر کفالت صورت می‌گیرد؟

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی در مورد چگونگی دریافت خروج و مراجعت گفت: کل زائرین فقط باید به دفاتر کفالت مراجعه کنند، دفاتر کفالت خودشان نسبت به اخذ خروج و مراجعت و روادید از طریق سازمان حج اقدام می‌کنند.

هزینه‌ها چه تغییری کرده است؟

وی افزود: هزینه‌ها مشابه هزینه‌های شهروندان ایرانی است، یعنی همان هزینه‌ای را که برای ثبت‌نام اتباع ایران می‌گیرند، همان را هم از اتباع افغانستانی که در ایران اقامت دارند، دارای کارت آمایش هستند و سایر مدارکی که عرض کردم، می‌گیرند.

در مورد کسانی که از افغانستان می‌آیند؟

معاون مدیرکل اداره اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران در پاسخ به سوال دیگر آوا در مورد شرایط دریافت ویزای زائرین افغانستانی که از داخل کشور برای دریافت ویزای عراق به ایران مراجعه می‌کنند، گفت: برای این‌ها تاکنون تواق قطعی با سفارت عراق صورت نگرفته، ولی ستاد اربعین، وزارت خارجه و ما دنبال هستیم که ببینیم چه کاری را می‌توانیم برای این افراد انجام بدهیم، ولی تا حال حاضر، موافقتی برای ویزای‌شان در داخل ایران صورت نگرفته است.

وی افزود: فعلا از اتباعی که بیرون هستند، فقط کسانی را ما می‌توانیم اجازه خروج از مرز شلمچه و یا سایر مرزها بدهیم که این‌ها داخل کشور خودشان روادید کشور عراق را دریافت کردند.

با این حال، حجت‌الاسلام صالحی خاطرنشان کرد: مذاکراتی صورت گرفته که به محض روشن شدن موضوع اعلام می‌کنیم. تا حالا هنوز این مسأله روشن نیست.

ثبت‌نام پاسپورت‌های طرح خانواری که اقامت‌شان تا 31 سنبله بود؟

به گفته معاون مدیرکل اداره اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران، چون با تمدید اقامت دارندگان پاسپورت‌های طرح خانواری در کمیسیون ساماندهی موافقت شده، رفتن این افراد برای اربعین بلامانع است و می‌توانند بروند و ثبت‌نام کنند.

شرایط برپایی موکب‌ها؟

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی در مورد شرایط برپایی موکب‌های عزاداری و ارائه خدمات به زائرین مهاجرین افغانستانی برای مراسم اربعین حسینی نیز گفت:

ـ برنامه موکب‌ها مثل سال گذشته است؛

ـ موکب‌های اتباع افغانستان که تصمیم داشتند در مرز موکب بزنند، به کمیته اتباع خارجی مرز معرفی شدند، زمین لازم را دریافت کردند و در حال فراهم‌ کردن امکانات‌شان هستند.

ـ موکب‌هایی که در مسیر راه برپا می‌شود، قرار است با دفاتر اتباع استانی/ ولایتی هماهنگ کنند، یعنی کسانی که مایل هستند در مسیر زائرین اتباع خارجی موکب ایجاد کنند، می‌توانند به دفاتر اتباع استان‌داری‌ها در سراسر کشور مراجعه کنند، درخواست موکب بدهند و اداره اتباع هم همکاری‌های لازم را با این عزیزان انجام خواهد داد.

/انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول