اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

همدان

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد

احیای بافت‌ با ارزش در 150 روستا/ ايجاد «خانه فرهنگ» در روستای حیدره دارالامام

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در 150 روستا موضوع احیای بافت‌های با ارزش و گردشگری در حال پیگیری و انجام است.

احیای بافت‌ با ارزش در 150 روستا/ ايجاد «خانه فرهنگ» در روستای حیدره دارالامام

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان محمدرضا شاملو پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح پروژه‌های بهسازی روستای خاکو با بیان اینکه یکی از غفلت‌ها این بود که ما جایگاه روستاها را در نظام برنامه‌ریزی کشور فراموش کرده بودیم، اظهار کرد: کشور ما آثار و ابنیه تاریخی فراوان، مناظر و چشم‌اندازهای دلنوازی دارد.

وی با بیان اینکه روستاها سرمایه‎های بزرگی هستند که می‌توانند در این بخش نقش‌آفرینی کنند، افزود: روستاها فراموش شده بودند به طوری که در بخش سرمایه‌های ساختمانی، ارزش املاک روستایی کاملاً مورد غفلت قرار گرفته بود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه در این راستا سنددار کردن املاک روستایی با عنوان تبصره 72 در دستور کار قرار گرفت، گفت: امروز در روستای خاکو شاهد تحولات خوبی هستیم.

وی با اشاره به اینکه 3 میلیون و 220 هزار واحد روستایی در سال‌های اخیر در کشور با همکاری بنیاد مسکن و سازمان ثبت سنددار شده است، عنوان کرد: این کار اگر چه نمود فیزیکی و ظاهری ندارد، اما کار بسیار پردردسری بود که به فضل الهی انجام شد.

شاملو گفت: خوشبختانه برای روستاهای زیر 25 هزار نفر نیز این شرایط را فراهم شد تا طبق مصوبه مجلس سند صادر شود.

وی با بیان اینکه مسئله دیگری که باید به آن توجه شود گردشگری روستاست، یادآور شد: مناطق روستایی در اقلیم‌های مختلف ویژگی‌های متفاوتی دارند و هر روستایی با شکل خاص خود، سنت‌های اجتماعی و فرهنگی مردم روستا و بکر بودن این فرهنگ‌ها می‌تواند برای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی جذاب باشد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه توجه به گردشگری روستا مورد غفلت قرار گرفته بود، افزود: بنیاد مسکن از اواخر برنامه پنج ساله سوم  موضوع بهسازی و احیای بافت‌های باارزش را آغاز کرد و از اواخر برنامه چهارم موضوع گردشگری را مورد توجه قرار داد.

وی با بیان اینکه هم اکنون در 150 روستا موضوع احیای بافت‌های با ارزش و گردشگری در حال پیگیری و انجام است؛ اظهار کرد: در استان همدان روستاهای ورکانه، سیمین و خاکو دارای بافت با ارزش هستند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود دستگاه‌های مربوطه زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده و کارهای زیربنایی اولیه را قبل از بهسازی انجام دهند.

وی با بیان اینکه قطعاً پس از اتمام کار شاهد ساماندهی زیرساخت‌ها نظیر سیم‌های برق، شبکه فاضلاب، لوله‌های گاز خواهیم بود، بیان کرد: در چنین شرایطی سرمایه‌های مردمی را از دست نخواهیم داد.

شاملو در ادامه به موضوع لزوم آموزش مردم در حوزه جذب گردشگر اشاره کرد و گفت: گردشگر به جایی می‌رود که راحت می‌رود، جایی که احساس امنیت کند و شهر همدان به عنوان قطب گردشگری مستعد این ظرفیت بوده و می‌تواند با گسیل کردن گردشگر به سمت روستاها این موضوع را در مناطق بکر پیگیری کند.

وی با اشاره به اینکه امروز در استان تنها شاهد یک کار عمرانی صرف در روستاها نیستیم، افزود: مردم با زیباسازی فضا و حضور گردشگر در روستا در بخش‌های مختلف از انتفاع حضور گردشگر بهره‌مند می‌شوند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از تخصیص 600 میلیون تومان برای ادامه کارها در این روستا خبر داد و افزود: امیدوارم تا پایان سال این رقم افزایش یابد.

«خانه فرهنگ» در روستای حیدره دارالامام ایجاد شود

وی در بازدید از روستای حیدره دارالامام شهرستان بهار با بیان اینکه به همت مردم و مسؤولان در این روستا در بخش احیای بافت‌های باارزش، کار ویژه‌ای صورت گرفته است، اظهار کرد: این بخش همانند فعالیت‌های عمرانی شاید خیلی مشهود نباشد، اما مستلزم ریزه‌کاری‌هایی در بدنه ساختمان، معابر و اجزای خانه‌ها است.

شاملو با ابراز امیدواری از افتتاح کامل این پروژه در روستای حیدره، تصریح کرد: کاری که در این روستا انجام شده مقدمه کارهای آتی است و قدم‌های بعدی می‌تواند در اقتصاد و در آمد روستا اثرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به سبقه این روستا می‌توان با ایجاد «خانه فرهنگ روستا» نسبت به نگهداری نوشته‌ها و آثاری که بیانگر پیشینه و تاریخ روستا باشد، اقدام کرد، گفت: از نظر بصری شکل ظاهری روستا نیز مهم است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی می‌تواند برای ایجاد سایت در راستای معرفی این روستا اقدامات لازم را انجام دهد، گفت: این مسئله مهم است که شرایط برای اسکان شبانه گردشگر فراهم باشد و در کنار آن بتوان با ایجاد نمایشگاه‌هایی نظیر صنایع دستی توسط جوانان روستا به بهره‌مندی از حضور گردشگر دست یافت.

وی در پایان از تخصیص 600 میلیون تومان از منابع ملی به این روستا برای تکمیل پروژه احیای بافت باارزش خبر داد و گفت: کارها با قوت دنبال می‌شود اما بدون شک نگهداری از آنها با اهالی روستاست و نیازمند عزم عمومی در این راستا هستیم.

انتهای پیام/89047/ 40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول