اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

فرار مالیاتی به سبک پزشکان/ دردسرهای نبود کارتخوان برای بیماران

نبود دستگاه کارتخوان در مطب برخی از پزشکان مشکلاتی را برای بيماران ایجاد کرده و باعث نارضايتی آن‌ها شده است.

فرار مالیاتی به سبک پزشکان/ دردسرهای نبود کارتخوان برای بیماران

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، فناوری انتقال الکترونیکی پول در کشور نیز مانند کشورهای توسعه‌یافته به‌ سرعت رواج پیدا کرده و اکنون حجم بالایی از معاملات به شکل اعتباری و به وسیله کارت‌های بانکی و در بسیاری از موارد از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان انجام می‌شود.

امروز در مراکز خرید دورافتاده‌ترین مناطق و حتی بین دستفروشان نیز دستگاه‌های کارت‌خوان فعال است و معاملات از طریق کارت‌های الکترونیک انجام می‌شود، در این بین کسانی هم هستند که با وجود ارائه خدمات عمومی اما از این امکانات بهره نمی‌برند و همین امر باعث نارضایتی‌هایی شده است.

برخی از مطب‌های همدان که خدمات درمانی به بیماران ارائه می‌دهند، دستگاه «پُوز» یا کارتخوان ندارند و این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است.

آیا هدف این کار ندادن مالیات است؟

به چندین مطب سر زدم تا وضعیت استفاده از کارتخوان در آنها را بررسی کنم؛ تقریبا بیشتر مطلب‌ها با مشکل نبود کارتخوان مواجه بودند، موضوعی که باعث نارضایتی بیماران شده است.

برخی از مطب‌ها در طبقات بالای ساختمان پزشکان مستقر بودند، وقتی بیمار برای پرداخت حق ویزیت دنبال کارتخوان بود و منشی از نبود این امکان می‌گفت، عصبانیت در چهره برخی از بیماران مشهود بود چراکه باید با بیماری و بی‌حالی چندین طبقه را پایین می‌آمدند و دنبال یک بانک برای برداشت پول می‌گشتند.

غرولندهای بیماران و همراهانشان تقریبا داستان تکراری تمام این مطب‌ها بود و البته بی‌تفاوتی منشی نیز داستان تکراری‌تر این اتفاق.

زن جوانی که مادر بیمارش را به مطب آورده بود و نمی‌توانست او را تنها بگذارد، از این وضعیت بشدت گلایه کرد و گفت: چرا در این عصر ارتباطات یک دستگاه کارتخوان خریداری نمی‌کنید؟ مگر خرید این دستگاه برای یک پزشک چقدر هزینه دارد؟ هرچند که این کار صرفاً با هدف انجام می‌شود و آن هم به دلیل ندادن مالیات است.

چند نفر با این خانم همراهی کردند و یا با تکان دادن سر حرف او را تأیید، اما منشی ابروهایش را بالا انداخت و با عصبانیت عنوان کرد: وضعیت اینجا همین است که می‌بینید، ناراحتید بروید یک دکتر دیگر!

بعد از این اتفاق من به همراه چند نفر از افراد حاضر در آن جا به منشی گلایه کردیم که چرا نباید حقوق شهروندی رعایت شود؟!

وجود دستگاه pos (کارتخوان) در مطب‌ها الزام قانونی ندارد!

به دنبال این مشکل موضوع را از رئیس سازمان نظام پزشکی همدان پیگیر شدم که علیرضا مدرکیان عنوان کرد: وجود دستگاه pos (کارتخوان) در مطب‌ها الزام قانونی ندارد.

رئیس سازمان نظام پزشکی همدان گفت: البته از آنجا که مطب‌ها مراکزی برای ارائه خدمات عمومی هستند، توصیه ما به پزشکان بر استفاده از این خدمات است.

وی با اشاره به اینکه باید در ارائه خدمات عمومی تسهیلاتی را برای مشتریان فراهم کرد، گفت: به تمام مطب‌ها توصیه شده تا از دستگاه pos استفاده کنند و کسی که خدمات عمومی ارائه می‌دهد باید حرمت و احترام خاصی برای مشتریان قائل شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی همدان با بیان اینکه اکثر مطب‎ها این دستگاه را تهیه کرده‌اند، تاکید کرد: اگر با مواردی مواجه شدید که نبود دستگاه pos مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده را به ما اطلاع دهید.

وی بیان کرد: البته دوباره تأکید می‌کنم الزامی نسبت به بکارگیری دستگاه کارتخوان نیست اما می‌شود حضوری به مطبی رفت و پزشک را متقاعد کرد که استفاده از این دستگاه به نفع او و بیماران است.

مدرکیان در پاسخ به این سوال که آیا مطب‌ها برای فرار از مالیات از این دستگاه استفاده نمی‌کنند؟ گفت: فکر نکنم برای فرار مالیات باشد؛ چراکه شیوه‌های مختلفی برای گرفتن آن وجود دارد.

  مدرکیان در پاسخ به این سوال که آیا مطب‌ها برای فرار از مالیات از این دستگاه استفاده نمی‌کنند، گفت: فکر نکنم برای فرار مالیات باشد، چراکه شیوه‌های مختلفی برای گرفتن آن وجود دارد

وی با بیان اینکه چک کردن تراکنش دستگاه پز جزو راه‌های دستیابی اداره امور مالیاتی به درآمدها نیست بلکه راه‌های ساده‌تری هم هست، افزود: البته معتقدم اینکه بیمار مجبور به طی چند طبقه برای گرفتن پول نقد شود، درست نیست.

مطب‌ها و کلینیک‌ها ملزم به استفاده از دستگاه pos شده‌اند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با بیان اینکه مطب‌ها و کلینیک‌ها ملزم به استفاده از دستگاه pos شده‌اند، تأکید کرد:‌ جلسات مشترکی در این زمینه با نظام پزشکی برگزار شده و پیگیر مسائل هستیم.

محمدرضا عبادیان با اشاره به اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته بسیاری از مراکز درمانی از این دستگاه استفاده می‌کنند اما امیدوارم فراگیر شود، گفت: باید این کار به یک موضوع خاص و عمومی تبدیل شود.

وی فرهنگسازی در این زمینه را بسیار حائز اهمیت دانست و با بیان اینکه برخی از امور نیاز به خواسته مردم است، افزود: مردم باید برای تغییر برخی رفتارها در جامعه تلاش کنند و بخواهند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید به اینکه معاونت درمان بر کار مطب‌ها و کلینیک‌‌ها نظارت دارد، گفت: سعی خواهیم کرد بیشتر به استفاده از کارتخوان در مطب‌ها و کلینیک‌ها بپردازیم.

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول