اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

علاقه‌ای که در دنیای عروسک‌ها خوش درخشید

عروسک‌هایی برای آقایان و مادران

شخصیت عروسک‌ها این‌گونه به ذهنم رسید که باید با سایر عروسک‌ها متفاوت باشند، با گذشت مدتی با تغییراتی در نوع پوشش و دبستانی ساختن عروسک‌ها همچنان به کارم ادامه دادم به طوریکه پرفروش‌ترین نوع عروسک، عروسک‌های دبستانی است که مورد استقبال بسیار خوبی واقع شد.

عروسک‌هایی برای آقایان و مادران

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تاکنون شاهد نمونه‌های موفقی از کسب و کارهای خانگی که هر کدام در نوبه خود بر پایه‌ مهارت‌های افراد شکل می‌گیرد بوده‌ایم‌. مریم محدث، هنرمندی است که از روی علاقه و داشتن زمینه‌ هنری در خود، این حرفه را انتخاب کرده است.

 این بانوی خوش سلیقه با ترکیبی از علاقه و خلاقیت خود، عروسک‌هایی منحصر به‌فرد می‌سازد و آنها را طوری خلق می‌کند که در نگاه اول، کودکان را مجذوب و دل شیفته‌ آنها می‌سازد.

عروسک ساز با تجربه‌ای که این روزها عروسک‌های دستی وی  طرفداران پر و پا قرصی را برای خود پیدا کرده است.

مریم محدث در گفت‌وگو با گزارشگر فارس، از خودش، علایق و از نحوه‌ی شکل‌گیری ایده‌ عروسک‌ها می‌گوید.

وی متولد آبان 1363 و اهل تبریز است، مریم دانشجویی ریاضی بوده و خیلی خوب و سر به راه درسش را می خوانده، اما هر چه گذشت نتوانسته با اعداد و ارقام کنار بیاید و یک روز بالاخره دانکشده ریاضی را برای همیشه ترک کرده است. او درباره این اتفاق می‌گوید: من هنر را خیلی دوست داشتم، کارهای هنری زیادی هم انجام می‌دادم، اما زندگی مرا برده و نشانده بود، پشت نیمکت‌های دانشکده ریاضی، چند سالی ادامه دادم، اما بالاخره خسته شدم و رهایش کردم و دوباره کنکور دادم این بار رفتم پی آنچه دوست داشتم و صنایع‌دستی خواندم.

 

لطفاً خودتان را برای خوانندگان خبرگزاری فارس معرفی کنید.

مریم محدث، مادر یک فرزند دختر هستم و نزدیک چهار سال است که در این حرفه فعالیت دارم. در رشته‌ ریاضی تحصیل می‌کردم اما تصمیم به انصراف گرفته و به دلیل علاقه‌ای که داشتم  سراغ رشته‌ صنایع‌دستی رفتم‌. قبل از آنکه به طور جدی به این کار مشغول شوم زمینه هنری داشتم و کارهای هنری نیز انجام می‌دادم، از طرفی مادرم نیز کارهای هنری انجام می‌داد و من نیز علاقه‌ بسیاری داشتم.

 

ما در عصری زندگی می‌کنیم که دنیای کودک و نوجوان، همسو با رشد تکنولوژی و فناوری با نسل گذشته متفاوت شده است، در دنیای عروسکی آیا به عقیده‌ شما نیاز است همسو با رشد تکنولوژی، نوع جدیدی از عروسک را به دنیا معرفی کرد ؟

تجربه چهار ساله‌ من در ساخت عروسک‌های دستی این قضیه را اثبات نمی‌کند در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای است که کارهای هنری و دستی با استقبال زیادی روبه رو می‌شود، به خصوص در فضای اینستاگرام که بانوان نیز به انجام این‌گونه کارها ورود کرده‌اند. انرژی که انجام کارهای هنری دارد بر روند کارم نیز تأثیر گذاشته به طوریکه مورد استقبال کودکان نیز قرار می‌گیرد حتی دخترم از عروسک‌های دستی که می‌سازم بیشتر از سایر عروسک‌ها استقبال می‌کند.

 

خانم محدث، مشتری‌های شما را بیشتر چه کسانی تشکیل می‌دهند؟

مشتری عروسک‌های من از هر گروهی تشکیل می‌شوند، اکثر آقایان برای دادن هدیه خریداری می‌کنند و بیشتر مادران رغبت به بازی فرزندان خود با عروسک‌های دستی هستند.

 

این کار چقدر از شما وقت و هزینه می‌گیرد؟ ارزش انجامش را دارد ؟

بله، خیلی ارزش دارد، زیرا کاری است که با علاقه فراوان و در کنار خانواده خود و در منزل انجام می‌دهم  و می‌توانم هم به امور خانه رسیدگی کنم و در کنارش ساخت عروسک‌ها را نیز انجام دهم. حرفه‌ای که دارم خوب است اما نوساناتی هم به همراه دارد و نمی‌توان به عنوان یک شغل ثابت در نظر گرفت و در هر ماه میزان مبلغ مشخصی تعیین کرد، اما به عنوان یک شغلی که می‌توانم در خانه و در کنار خانواده انجام دهم راضی هستم.

 

 

در دنیای عروسکی بعضی مواقع مشکلاتی دیده می‌شود، شما به عنوان یک عروسک‌ساز با تجربه برای این موضوع تدبیری اندیشیده‌اید؟

بزرگ‌ترین مشکل این است که افرادی که مشغول به چنین کارهای هنری هستند در برخی موارد از روی کارهای اصلی کپی می‌شود اما با کمی پیشرفت، تفاوت کار آشکار می‌شود و دیگر اینکه با گران شدن قیمت پارچه اقدامی برای تغییر قیمت عروسک‌ها انجام نداده‌ام چرا که توان خرید مردم پایین است.

تدبیری که برای حرفه‌ خود در نظر گرفته‌ام این است که علاقه به گسترش کار دارم حتی از سوی همسرم نیز تشویق به گسترش کار می‌شوم همچنین با شرکت در نمایشگاه‌ها می‌توانم هنر خود را بیشتر در معرض دید قرار دهم.

 

چطور شد که به فکر ساخت این عروسک‌ها افتادید؟ شخصیت‌های این عروسک‌ها از کجا در ذهن شما شکل می‌گیرد ؟

با زمینه هنری که داشتم نخستین بار برای دخترم عروسکی ساختم و کم کم با یافتن مشتریان و استقبال از عروسک‌های به کارم ادامه دادم تا اینکه از طریق اینستاگرام مخاطبان زیادی را جذب کردم و معتقدم که باید بیشتر از این‌ها فعالیت کنم وبهتر و بیشتر از این‌ها  حرفه‌ من پیشرفت کند.

شخصیت عروسک‌ها  این‌گونه به ذهنم رسید که باید با سایر عروسک‌ها متفاوت باشد، با گذشت مدتی با تغییراتی در نوع پوشش و دبستانی ساختن عروسک‌ها هم چنان به کارم ادامه دادم به طوریکه پرفروش‌ترین نوع عروسک، عروسک‌های دبستانی است که مورد استقبال بسیار خوبی واقع شد.

 

 

اگر می‌توانستید در بازار عروسک‌ها و اسباب بازی کودکان ایرانی تغییری بدهید چه کار می‌کردید ؟

من قبل از هرگونه اقدام، معتقدم باید انیمیشن‌سازان وارد کار شوند و اقدام به شخصیت‌پردازی کنند، بعد از این اقدام تمام اسباب‌بازی‌ها و حتی جلد دفاتر خود به خود طبق همان شخصیت انیمیشن‌سازان شکل خواهد گرفت، بالطبع کودکان نیز با دیدن شخصیت‌های ایرانی جذب آنان می‌شوند. مشکل در کار عروسک‌سازان نیست بلکه باید شخصیت‌پردازی شکل گرفته و عروسک‌های آن نیز تولید گردد.

 

در انتخاب عروسک برای کودکان، باید به چه نکات خاصی توجه شود؟

اول اینکه نباید عروسک‌ها برای کودکان خطرناک بوده چرا که عروسک‌ها از مهم‌ترین اسباب‌بازی‌های کودکان به شمار می‌روند. قطعاً عروسکی که متفاوت‌تر از عروسک‌های موجود در بازار باشد، کودکان نیز جذب آن می‌شوند.

وی، در مورد کم سن و سال‌ترین مشتری خود نیز گفت: کوچک‌ترین مشتری که تاکنون داشتم، دختر ۱۵ ساله‌ای بود که با جمع‌کردن پول‌هایش سفارش عروسک داده بود و بزرگترین آنها نیز خانم میانسالی بود که برای نوه‌هایش سفارش داده بود.

بسیار سپاسگزارم از اینکه وقت خود را صرف ما کردید اگر سخن پایانی دارید لطفاً بفرمایید.

تمام بانوان نیز می‌توانند با انجام انواع کارهای هنری منبع درآمدی برای خود داشته و کمک خرج باشند، متأسفانه عروسک‌سازی جزو رشته‌های صنایع‌دستی نیست، مهم‌ترین خواسته‌ای که می‌توانم داشته باشم، این است که جزو رشته‌های صنایع‌دستی قرار گیرد.

 

سخن آخر

واردات عروسک به ایران، تنها بخشی از ورود صنایع فرهنگی خارجی مخصوص کودکان به داخل کشور است، محصولاتی همچون فیلم‌های سینمایی و کارتون‌های شرکت‌هایی همچون والت دیزنی، بازی‌های رایانه‌ای، لوازم‌التحریر مدرسه، لباس‌های طرح‌دار حلقه‌های دیگر فعالیت‌های فرهنگی مرتبط به هم هستند که کارخانه‌داران غربی و چینی روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند که مسوولان ایرانی با کمال میل فرش‌قرمز را زیر قدم‌های آنها پهن کرده‌اند.

 

انتهای پیام/60002/ 40/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول