اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

موکب فارس  /  دیگر رسانه ها

نتیجه ۷ سال تجربه مدیران برای سفر اربعین

تحقیر ملی برای پرداخت دینار در عراق

دولت در پرداخت ارز با زائران خوب رفتار نکرد. الان یک میلیون نفر را فرستاده‌اند از چند شعبه محدود در نجف و کربلا پول دریافت کنند. اصلا این شدنی است؟ آدم اندکی فکر کند متوجه می‌شود قطعا برای انجام نشدن اینگونه برنامه‌ریزی کرده‌اند. صدهزار نفر هم نمی‌توانند از یکی ـ دو شعبه آن هم در شهر غریبه دریافت کنند. چند روز دیگر هم در خیابان‌های کربلا از شدت ازدحام نمی‌توان راه رفت. اینکه محدودیت‌های اجرایی بوده یا غرضی در کار است قضاوت نمی‌کنیم.

 تحقیر ملی برای پرداخت دینار در عراق

به گزارش فارس، رجا نیوز نوشت: گویا قرار نیست مسئولین، از تجربیات سالهای گذشته تجربه کسب کنند. امسال در کنار نواسانات نرخ ارز و افزایش هزینه‌ها، بازهم اتخاذ تصمیمات ناگهانی و بدون در نظر گرفتن عواقب آن از سوی مسئولین گرفتاری های زیادی برای زائران اربعین به دنبال داشته است.

به گزارش رجانیوز  یکی از مشکلاتی که امسال زائران اربعین با آن مواجه هستند افزایش قیمت دینار عراق نسبت به سال گذشته است. مساله ای که با درخواست مراجع و مردم، بانک مرکزی اعلام کرد که زائران می‌توانند از طریق بانک ملی ایران مبلغ ۱۰۰ هزار دینار عراق را با نرخ هر دینار ۹۶ ریال و با پرداخت معادل ریالی آن خریداری کنند و اسکناس دینار را در نقاط مشخص شده‌ شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و همچنین سه نقطه مرزی مقابل مرزهای مهران، چزابه و شلمچه ( در داخل کشور عراق) تحویل بگیرند.

وضعیت پرداخت دینار در عراق

اما عدم پیش بینی سازوکاری دقیق برای پرداخت این مبلغ مشکلات زیادی را برای زوار ایجاد کرده است. درهمین راستا یکی از زایران به خبرنگار رجانیوز می گوید: «این طرح مشکلات زیادی ایجاد کرده است. یک بار باید به صورت دستی ثبت نام کنیم. یک بار باید پاسپورت را تحویل بدهی و یک بار هم باید برای تحویل گرفتن مراجعه کرد. یعنی باید برای دریافت دینار سه بار در صف ایستاد. هر دفعه هم در صف شلوغ و بی نظم و پر استرس و دعوا به ایستی».

وی ادامه داد: «الان در کاظمین دینار آزاد را حدود یازده هزار تومان می فروشند و در واقع تفاوت چندانی با دینار دولتی وجود ندارد».

حجت الاسلام پناهیان نیز با انتقاد از طرح دولت برای پرداخت دینار دولتی گفت: «دولت در پرداخت ارز با زایران خوب رفتار نکرد. الان یک میلیون نفر را فرستاده اند از چند شعبه محدود در نجف و کربلا پول دریافت کنند. اصلا این شدنی است؟ آدم اندکی فکر کند متوجه می شود قطعا برای انجام نشدن این گونه برنامه ریزی کردند. صدهزار نفر هم نمی تواند از یکی دو شعبه آنهم در شهر غریبه دینار دریافت کرد. چند روز دیگر هم در خیابان های کربلا از شدت ازدحام نمی توان راه رفت. این که محدودیت های اجرایی بوده است یا غرضی در کار است قضاوتی نمی کنم».

طرفه حکایت اینجاست، وقتی ما به التفاوت قیمت دینار در بازار آزاد و دینار دولتی که زایران پرداخت می شود به میزان هزینه ویزاست؛ یعنی هیچ فردی صرفا برای دریافت دینار اندکی ارزان تر و فروش آن در بازار آزاد اقدام به اخذ ویزا نمی کند. بنابراین علت محدود کردن پرداخت دینار در مرز و برخی از شهرهای عراق با چه منطقی توجیه می شود؟

غیر از صف های طویل آزار ملت در مرز و سه نقطه در عراق؟ غیر از تحقیر ملت و مواجه مردم دیگر کشور ها با ملت ایران؟ غیر از اطمینان مردم از نبود اندیشه درست برای تصمیم گیری ها؟

ممانعت استانداری ایلام با برپایی موکب در مهران

یکی دیگر از مشکلات زایران اربعین امسال ممانعت استانداری ایلام از برپایی موکب در شهر مهران بود. به دستور معاونت سیاسی امنیتی استانداری ایلام ، برپایی هر گونه موکب و ایستگاه صلواتی در شهرهای ایلام و مهران ممنوع است و با متخلفین برخورد قضایی خواهد شد!

ممانعت استانداری ایلام از برپایی موکب های حسینی(ع) و در نتیجه نبود سرپناه و امکانات کافی در استان ایلام موجب گرفتاری صدها تن در طوفان و باران شدید استان ایلام شده است. از طرف دیگر برخی اخبار حاکی از کشته شدن یک تن و زخمی شدن چهل نفر در طوفان و باران شدید شب گذشته ایلام است. 

معاون وزیر راه: معتقدم قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین باید دو برابر شود! 

اتفاق دیگر افزایش قیمت بلیط اتوبوس در آستانه سفر اربعین بود. در حالی که خرداد ماه امسال نرخ بلیت اتوبوس بین شهری در پی افزایش قیمت‌ها به ویژه رشد قیمت دلار، 20 درصد افزایش یافت، طبق تصمیمات گرفته شده قیمت بلیت اتوبوس برای ایام اربعین 50 درصد افزایش پیدا کرد.

در همین راستا معاون وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه ای استدلال کرده بود:

 «معتقدم قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین برای مقاصد شهرهای مرزی با عراق باید 2برابر قیمت روزهای عادی افزایش یابد. در بازه زمانی ویژه اربعین حسینی اتوبوس ها یکسر خالی از مقاصد شهرهای مرزی با کشور عراق بر می گردند. در زمان رفت زائران، اتوبوس خالی برمی گردند و در زمان برگشت زائران ناوگان اتوبوسی بدون مسافر  عازم  شهرهای مرزی با کشور عراق می شوند».

این سخنان درحالی است که نوروز سال قبل و سه ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری وزارت راه بدون توجه به استدلال های فوق دستور صادر کرده بود که قیمت های اتوبوس افزایش نداشته باشد. در این خصوص مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور در بهمن 95 اظهار داشته بود: «به هر حال شرایط اقتصادی مردم مناسب نیست و با همین نرخ‌‌های فعلی هم تقاضا برای حمل و نقل عمومی جاده‌ای کم است، بنابراین تصمیم گرفتیم با وجود تردد‌‌های یک‌سرخالی، نرخ‌های بلیت اتوبوس افزایشی نداشته باشد تا استقبال مردم از حمل و نقل عمومی جاده‌ای افزایش یابد و به دنبال آن با کاهش سوانح رانندگی در این ایام مواجه باشیم،‌ امیدواریم مردم هزینه‌های ما را با استقبال بیشتر از حمل و نقل عمومی جاده‌ای، جبران کنند».

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول