اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جزئیات جدید از طرح پرحاشیه

طرح بازچرخانی زاینده‌رود انعطاف‌پذیر است

جزئیات جدید طرح لوله‌گذاری 126 کیلومتری از چم‌آسمان تا نکوآباد در جلسه هم‌اندیشی تشریح طرح‌های هفتگانه احیای حوضه آبریز زاینده‌رود مطرح شد.

طرح بازچرخانی زاینده‌رود انعطاف‌پذیر است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، جلسه هم‌اندیشی مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان اصفهان پیش از ظهر امروز با موضوع تشریح طرح‌های هفتگانه احیای حوضه آبریز زاینده‌رود و با حضور محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان برگزار شد.

غلامرضا قائدیها مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان در این جلسه اظهار کرد: قرار بود دو هفته پیش همایش بزرگ روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی برگزار شود اما در آخرین لحظات به دلیل اشتغال جدید آقای شجاعی این همایش به تأخیر افتاد.

وی با اشاره به مشغله جدید معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اصفهان افزود: عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور اخیراً به عنوان رئیس ستاد اطلاع‌رسانی مسائل اقتصادی کشور تعیین شده و محمدعلی شجاعی معاون استاندار اصفهان نیز به عنوان دبیر این ستاد معرفی شده‌اند.

بسیاری از اتفاقات را باید از قبل پیش‌بینی می‌کردیم

محمدعلی شجاعی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اصفهان نیز در این جلسه گفت: اگر با برنامه‌ریزی برای مدیریت پیش برویم اتفاقی نمی‌افتد که ما بر آن مسلط نباشیم اما در غیر این صورت کار از توان ما خارج می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حدود دو دهه است که کم‌آبی در استان اصفهان خود را نشان می‌دهد اما باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از نقاط جهان این مشکل از گذشته وجود داشته است، بسیاری از اتفاقات را مدیران باید از قبل پیش‌بینی می‌کردند.

ناتوانی خود را بحران می‌نامیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اصفهان یادآور شد: مردم حق دارند که از ما گلایه‌مند باشند چراکه ما باید پاسخگو باشیم که چه برنامه‌ای داریم و اگر برنامه داریم چرا تاکنون اجرا نکرده‌ایم، نداشتن برنامه معضل اصلی بسیاری از بخش‌های کشور ماست.

وی با بیان این‌که قرار است آنچه که حق است مردم از زبان مسؤولان بشنوند، اذعان کرد: معضل خشک‌سالی در اصفهان انباشت مشکلات چندساله است؛ مسؤولان از نظر فرهنگی به نوعی رفتار کرده‌اند که مردم فکر می‌کنند یک کار با آمدن و رفتن یک فرد قرار است درست شود.

شجاعی با بیان این‌که ما مسؤولان بر ناتوانی و نداشته‌های خود نام بحران می‌گذاریم، تصریح کرد: خشک‌سالی بحران نیست، چرا اسم آن را بحران می‌گذاریم؟ مگر نمی‌دانستیم که باید از قبل پیش‌بینی کم‌آبی و خشک‌سالی را داشته باشیم؟

ابراز همدردی با کشاورزان بی‌فایده‌ است

وی ادامه داد: اغلب فکر می‌کنیم برنامه داشتن فقط مختص به زمان فشار و تحریم است اما اگر روزی همه تحریم‌ها تمام شد برنامه‌ها را کنار می‌گذاریم؛ جامعه بالغ باید همیشه در حوزه اقتصاد استقلال داشته باشد نه فقط در زمان تحریم‌ها، نباید انگیزه ما برای برنامه‌ریزی اقتصادی تحریم‌ها باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اصفهان تأکید کرد: بعد از گفتن مشکلات در جلسات مختلف نباید خداحافظی کنیم، بلکه باید برای حل آن‌ها راهکارهای اجرایی و برنامه داشته باشیم و نسخه رفع مشکلات را بپیچیم.

وی بیان کرد: کشاورزان و فرزندان آن‌ها همه بیکار شده‌اند؛ معضل آب که در زمان مناسب می‌توانستیم آن را حل کنیم حالا آن را به یک بحران تبدیل کرده‌ایم. ابراز همدردی با کشاورزان هیچ فایده‌ای برای آنان ندارد.

ناچار به تأمین آب اصفهان از خلیج فارس هستیم

شجاعی اضافه کرد: برای بیکاری و نبود معیشت کشاورزان به جای درمان درد آن‌ها، درد آن‌ها را تکرار می‌کنیم، گفتاردرمانی تا کی؟ استانداری اصفهان به عنوان یک پزشک باید بیمار خود را بشناسد و کشاورز به عنوان یک بیمار به وضعیتی رسیده که نیازمند یک تیم پزشکی است.

وی متذکر شد: بی‌آبی در اصفهان بر همه تأثیرگذار است و آثار سوء آن در همه جا وجود دارد؛ نیت استاندار اصفهان این است که هم درد مردم را بشناسد، هم برای درمان آن برنامه داشته باشد و هم برنامه‌ها را اجرایی کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اصفهان با اشاره به انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان عنوان داشت: تأمین آب اصفهان به غیر از سد زاینده‌رود از هرجایی ممکن است، حال این منبع می‌تواند تونل کوهرنگ باشد یا خلیج فارس؛ ما ناچار به تأمین آب بیشتر برای اصفهان هستیم.

عدم اجرای طرح بازچرخانی زندگی کشاورزان را به خطر می‌اندازد

وی ابراز کرد: برنامه احیای زاینده‌رود با همراهی مردم و نگاه کارشناسی کارشناسان استان اصفهان قابل اجراست، انتقاد می‌طلبد و نه مخالفت را؛ تمام مردم حق دارند این برنامه را مطالعه کنند، تمام جایگاه‌های حقوقی استان اصفهان نیز حق بررسی و انتقاد آن را دارند اما توقف این برنامه ظلم به مردم و کشاورزان اصفهانی است.

شجاعی با اشاره به بازچرخانی آب زاینده‌رود خاطرنشان کرد: استانداری اصفهان به دنبال حل مشکل آب است و دست هرکسی که می‌خواهد انتقاد از طرح بازچرخانی داشته باشد را می‌بوسد؛ صحنه کار اجرایی همیشه مثل یک مسابقه و دارای مخالف است.

وی با بیان این‌که حب و بغض‌های سیاسی را باید به خاطر مردم کنار بگذاریم، ادامه داد: خاک شدن طرح بازچرخانی یعنی خاک شدن زندگی کشاورزان؛ مخالفت با بخش‌های مختلف طرح بازچرخانی بلامانع است اما مخالفت با کلیت این طرح حق مردم را تضییع خواهد کرد.

طرح بازچرخانی زاینده‌رود انعطاف‌پذیر است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اصفهان عنوان داشت: درمان درد کشاورزان استان اصفهان در گرو اجرای طرح‌های حوضه آبریز زاینده‌رود است و گفتاردرمانی دردی از این قشر درمان نخواهد کرد.

وی با بیان این‌که طرح بازچرخانی زاینده‌رود قابلیت اصلاح و انعطاف دارد، اضافه کرد: مخالفت محض با این طرح کافی نیست، بلکه نیازمند نقد و ارائه راهکارها است؛ ایراداتی در حوزه‌های میراث فرهنگی و محیط زیست به این طرح وارد شده که آن هم نیازمند ارائه راهکار است.

شجاعی با تأکید بر ضرورت در نظر داشتن ضوابط میراث فرهنگی و محیط زیست در اجرای طرح بازچرخانی آب زاینده‌رود گفت: با بیان واقعیت‌ها باید طوری حرکت کنیم که مردم مسیر رشد را احساس کنند؛ مگر یک شبه جایی درست شده که ما بخواهیم یک شبه یک طرح را اجرا کنیم؟

اجرای طرح لوله‌گذاری 126 کیلومتری  از چم‌آسمان تا نکوآباد

نبویان مشاور طرح هفتگانه احیای حوضه آبریز زاینده‌رود نیز در این جلسه بیان کرد: طرح احیای زاینده‌رود، نجات گاوخونی، بقای اصفهان در شرکت آب‌منطقه‌ای استان اصفهان در حال اجراست؛ این طرح از چم‌آسمان تا نکوآباد به طول 126 کیلومتر لوله‌گذاری و 79 دهانه و بند(50 نهر در محدوده زرین‌شهر و 29 نهر در محدود مبارکه) است که هزینه نهایی خرید و اجرای ملزومات این پروژه 3 هزار و 200 میلیارد ریال است.

وی با بیان این‌که توسعه اراضی در بالادست استان اصفهان تأثیر زیادی در خشک‌سالی داشته است، افزود: نیازمند تأمین منابع آبی جدید برای اصفهان هستیم که علاوه بر آن مدیریت مصرف بهینه آب و ساماندهی حوضه آبریز زاینده‌رود از اهمیت بالایی برخوردار است.

مشاور طرح هفتگانه احیای حوضه آبریز زاینده‌رود با اشاره به انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان گفت: با پیشرفت تکنولوژی در شیرین‌سازی آب شور در جهان ظرفیت تولید آب شیرین در خاورمیانه بسیار بالا است و از نظر اقتصادی نیز به صرفه است.

اهمیت آب مجازی و جلوگیری از صادرات آب

وی خاطرنشان کرد: تنظیم سطح کشت متناسب با پروانه بهره‌برداری چاه، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز و تصفیه مصنوعی آبخوان‌ها از جمله راهکارهای برون‌رفت از خشک‌سالی در اصفهان است.

نبویان با تأکید بر جلوگیری از صادرات آب قابل استفاده به دیگر مناطق یادآور شد: بسیاری از کشورها محصولات کشاورزی آب‌بر که همان آب مجازی است را به کشور خود وارد می‌کنند و این امر در صرفه‌جویی آب بسیار مؤثر است.

وی تصریح کرد: مطالبه‌گری به حق کشاورزان از زاینده‌رود به درستی صورت نگرفته است؛ اصفهان بر اساس طومار شیخ بهایی دارای حق‌آبه است و باید این حق‌آبه به کشاورزان اصفهانی تحویل داده شود.

آخرین میزان آب سد زاینده‌رود

مسعود میرمحمدصادقی مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای اصفهان نیز در این جلسه بیان داشت: ظرفیت حجم سد زاینده‌رود هزار و 400 میلیون متر مکعب است که میزان این سد به 136 میلیون متر مکعب رسیده است؛ ورودی سد 3.5 تا 4 مترمکعب و خروجی سد روی حداقل خود یعنی بر 13 میلیون متر مکعب در ثانیه تنظیم شده است.

وی افزود: حوضه آبریز زاینده‌رود بیمار است چراکه بارگذاری بیش از حد روی آن انجام شده و دلیل آن رفتن به سمت توسعه ناپایدار بوده است؛ تأمین و برقراری انضباط آبی در حوضه آبریز زاینده‌رود بسیار حائز اهمیت است.

انتقال آب از خلیج فارس برای صنعت و شرب

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای اصفهان با بیان این‌که طرح بهشت‌آباد در حال پیگیری و در مرحله طراحی و تصمیم‌گیری‌های اولیه است، گفت: انتقال آب از خلیج فارس عمدتاً برای اهداف صنعت و شرب استفاده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: انضباط آبی در استان اصفهان نیازمند ایجاد کنترل صحیح آب است و پروژه‌های هفتگانه احیای زاینده‌رود حضور و مشارکت ذی‌مدخلان و ذی‌نفعان بسیار مهم است؛ با تشکیل کارگروه سازگاری با کم‌آبی در سطح استانی و در سطح ملی و با تدابیر لازم، منابع مالی آن پیش‌بینی شده و با استفاده از منابع مالی امکان اجرا را خواهد داشت.

انتهای پیام/63056/م10/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول