اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان جنوبی

قائم‌مقام وزیر بهداشت خبر داد

بالا رفتن سن امید به زندگی در ایران/ اقشار برخوردار بیش از فقرا دچار هزینه‌های کمرشکن می‌شوند!

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بالا رفتن سن امید به زندگی در کشور خبر داد و گفت: در چهار دهه اخیر میانگین سنی امید به زندگی ایرانیان ۲۵ سال افزایش یافته است .

 بالا رفتن سن امید به زندگی در ایران/ اقشار برخوردار بیش از فقرا دچار هزینه‌های کمرشکن می‌شوند!

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، ایرج حریرچی صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، با بیان اینکه باید جهانی و کشوری فکر و منطقه‌ای عمل کنیم، به اهداف طرح تحول نظام سلامت اشاره و اظهار داشت: اولین هدف این طرح افزایش سلامت مردم است که امری بدیهی و با شاخص‌های متعدد اندازه‌گیری می‌شود.

وی  میانگین سنی امید به زندگی در کشور را بین 75 و 76 سال عنوان و بیان داشت:  در چهار دهه اخیر میانگین سنی امید به زندگی ایرانیان 25 سال افزایش یافته است.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به افزایش امید به زندگی سالم در کشور، تبیین کرد: افزایش امید به زندگی سالم نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که میانگین آن در سطح کشور  65 سال است و قطعا باید افزایش یابد.

لزوم اقدامات لازم برای کاهش مرگ و میر زودرس

حریرچی با بیان اینکه میانگین سنی مرگ و میر زودرس یک زمانی زیر پنجاه سال و الان زیر هفتاد سال  تلقی می‌شود، اضافه کرد: باید اقدامات لازم را جهت کاهش مرگ و میر زودرس انجام دهیم.

وی اعلام کرد: متأسفانه در کشور ما هزینه‌های پرداختی از جیب مردم به مدت چند دهه حدود 50 درصد رسیده که در سال 97 به کمک طرح تحول نظام سلامت به حدود 35 درصد رسیده است.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداختی از جیب مردم را در حوزه سلامت یک مشکل دانست و تبیین کرد: از دیگر اهداف طرح تحول نظام سلامت کاهش هزینه‌های کمرشکن و مشکل‌زا است که این مهم با کاهش 40 درصدی هزینه‌های غیر خوراکی و 25درصدی هزینه‌های کل خانوار صورت می‌گیرد.

اقشار برخوردار بیش از اقشار فقیر دچار هزینه‌های کمرشکن می‌شوند!

حریرچی با بیان اینکه در جامعه اقشار برخوردار بیش از اقشار فقیر دچار هزینه‌های کمرشکن می‌شوند، توضیح داد: افراد فقیر از بیمارستان‌های خصوصی و دندان‌پزشکی استفاده نمی‌کنند و بیمارستان‌های دولتی خدمات سطح نیاز آن‌ها را تأمین می‌کند لذا اقشار متوسط و ثروتمند هم در بحران فعلی مد نظر قرار دارند.

وی با اعلام اینکه برخی افراد به دلیل هزینه‌های بیماری زیر خط فقر قرار می‌گیرند با اشاره به هزینه‌های فردزا مطرح کرد: بعد از طرح تحول نظام سلامت توانستیم این مهم را کنترل ولی نتوانستیم آن را به صفر برسانیم.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزایش کارایی با منابع محدود و خدمت بیشتر را از دیگر اهداف طرح تحول نظام سلامت عنوان و مطرح کرد: سلامت بیشتر با پول کمتر جزو اهداف ما است.

ترسیم نقشه راه حریرچی برای دهقانی!

حریرچی ضمن قدردانی از خدمات ارزنده دکتر قائمی و پیشرفت‌های حاصل شده طی چند سال اخیر، خطاب به دکتر دهقانی، تأکید کرد: باید حداقل 80 تا 90 درصد بیماران در خود استان درمان شوند در حالی که هم اکنون اینگونه نیست.

وی ایده اعزام بیماران به مشهد را ایده خوبی ندانست و تبیین کرد: دکتر دهقانی هم اکنون مسؤول سلامت مراجعه‌کنندگان خود به تنهایی نیست بلکه مسؤول سلامت کل استان است و با باید با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند پیش رود.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه خراسان‌جنوبی به دلیل محرومیت‌های حاکم بر این منطقه جزو استان‌های با اولویت ما است، مطرح کرد: خراسان‌جنوبی به دلیل خدماتی که به مردم ارائه می‌دهد شایسته این خدمت است و می‌تواند در این زمینه الگو شود.

حوزه سلامت حوزه خطی و رقابتی نیست

حریرچی گردش نخبگان را از ضروریات کار دانست و گفت: در حوزه سیاست جناح‌های مختلف مشروعیت دارند ولی حوزه سلامت حوزه خطی و رقابتی نیست بلکه حوزه خدمت و افزایش سلامت مردم و خدمت‌رسانی است.

وی بر لزوم توجه به مقطع زمانی کنونی تأکید کرد و گفت: وضعست فعلی مملکت، وزارت بهداشت و درمان، دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیره همانند شرایط سال 93 و 94 نیست لذا باید به مقطع زمانی کنونی توجه کنیم.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توسعه خوب و با کیفیت را از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد.

حریرچی با یادآوری اینکه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از لحاظ پرداخت کارانه خیلی ضعیف است، با اشاره به وضعیت کشور و اقدامات دشمنان خارجی، اعلام کرد: وضعیت مالی کشور به گونه‌ای است که  افزایش بهره‌وری، کنترل هزینه‌های مالی و تثبیت خدمات طرح تحول نظام سلامت مد نظر قرار دارد.

تقدیر از اقدامات درخشان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، عنوان کرد: اقداماتی که تاکنون انجام شده بسیار درخشان بوده و با اقداماتی که انجام خواهد شد دانشگاه بیشتر خواهد درخشید.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فلسفه وجودی بیمارستان‌ها را به خاطر بیماران دانست و توضیح داد: متأسفانه ما اشتباه می‌کنیم و گمان می‌کنیم اصل موضوع ما ( دکتر، منشی، حسابدار و غیره) هستیم، در بسیاری از مواقع دکتر و انترن بدون سلام و معرفی خواستار معرفی تخت (مریض) می‌شوند انگار مریض همان تخت است!

انتهای پیام/69039/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول