اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا:

مدیریت منابع آب با طرح‌های انتقال آب پیچیده شد

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: در حوزه آب موفقیت‌های بزرگ از صرفه‌ جویی‌های کوچک آغاز می‌شود و اگر افراد در فرهنگ‌سازی برای صرفه‌‌جویی با اقداماتی هرچند کوچک، نقش‌آفرینی کنند، افق‌های روشن آینده دست‌یافتنی‌تر خواهد شد.

مدیریت منابع آب با طرح‌های انتقال آب پیچیده شد

به‌گزارش خبرگزاری فارس، عباس سروش در هفتمین کنفرانس ملی مدیریت منابع آب ایران در دانشگاه یزد افزود: طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای که در سال‌های گذشته اجرا شده، استان‌ها را به لحاظ آبی به یکدیگر وابسته کرد و همین امر پیچیدگی مدیریت منابع آب را در کشور دو چندان کرده است.
سروش ادامه داد: امروز شاید نیازمند این باشیم، برخی مزارع کشاورزی را به مراکز تولید انرژی خورشیدی یا سایر انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل کنیم.
وی اظهار داشت: باید آب پایدار مورد نیاز برای حفظ نیاز حیاتی شرب و بهداشت مردم و حفاظت از اکوسیستم‌های هر استان را از طریق سرمایه‌گذاری در بخش انرژی یا سایر بخش‌ها در استان‌های تأمین‌ کننده آب تضمین کنیم.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به وضعیت شکننده اقلیمی یزد تاکید کرد: این استان به ‌عنوان یکی از مناطق بسیار خشک ایران و با پیشینه فرهنگی و اجتماعی بسیار طولانی و غنی، گنجینه‌ای بسیار ارزشمند از دانش بومی آب ایران محسوب می‌شود.
 
منابع طبیعی یزد، قادر به تأمین نیازهای آبی نیست
معاون وزیر نیرو تصریح کرد: یزد امروز همانند بسیاری از استان‌ها در معرض تهدید از دست دادن منابع آب‌های زیرزمینی قرار دارد که از گذشته‌های دور ‌برای تأمین نیازهای اساسی منطقه از نسلی به نسل دیگر منتقل ‌شد.
سروش با بیان اینکه منابع طبیعی یزد، قادر به تأمین نیازهای آبی استان نیست، یادآور شد: به دلیل برداشت بی‌رویه از منابع طبیعی، کارکردهای طبیعی اکوسیستم‌ استان در سال‌های اخیر تا حد زیادی به مخاطره افتاد و از سوی دیگر مهاجرت‌ها نیز بر آن بی‌تأثیر نبوده است.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: وزش توفان همراه با گردوغبار، رفاه ساکنان مناطق غربی و جنوب غربی و شرقی کشور را تا حد زیاد تحت تأثیر قرار داده است، اگر این روند ادامه یابد، قطعاً منجر به مهاجرت بخشی از جمعیت این مناطق به سایر مناطق از جمله یزد خواهد شد.
 
مهاجرت بیش از 20 میلیون نفر در سه دهه اخیر
به گفته سروش بررسی آمار مهاجرت‌ها نشان می‌دهد در سه دهه گذشته بیش از 20 میلیون نفر در ایران به دلیل بلایای طبیعی و پایین آمدن سطح امنیت منابع زیستی از جمله منابع آب به نقاط دیگر کشور مهاجرت کرده‌اند.
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه یزد با استان‌هایی همجوار است که آسیب ‌پذیری منابع آب آن‌ها در حد بحرانی است، تأکید کرد: مجموعه این اطلاعات، این پیام را به همه منتقل می‌کنند، اگر وضع موجود ادامه پیدا کند، منابع آب های زیرزمینی در تعداد قابل ‌توجهی از محدوده‌های مطالعاتی کشور، غیرقابل بهره‌برداری خواهد شد.
سروش تصریح کرد: این امر به معنای آن است، فرصت‌های شغلی وابسته به آن‌ها از دست خواهد رفت و سطح امنیت آبی پایین رفته و احتمال شکل‌گیری موجی از مهاجران زیست‌ محیطی را شاهد خواهیم بود و برای پیشگیری از چنین بحران‌هایی، بهره‌مندی از همه توانمندی‌ استان‌های مختلف و توجه به راهکارهای خلاقانه ضروری است.
معاون وزیر نیرو با تأکید بر اینکه برنامه توسعه یزد باید در مسیری سوق داده شود که آسیب‌پذیری منابع آب افزایش نیابد، گفت: این امر از طریق اجماع همه ذینفعان در مورد وضعیت موجود منابع و مصارف آب و سیر تحول آن‌ها در دهه‌های آینده و ضرورت هماهنگی برنامه‌های توسعه با توان اکولوژیکی آن میسر خواهد شد.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تأکید کرد: در حوزه آب، موفقیت‌های بزرگ از صرفه‌ جویی‌های کوچک آغاز می‌شود و اگر تک‌تک افراد در فرهنگ‌سازی برای صرفه‌ جویی در میزان مصرف و بازچرخانی آب با اقداماتی هرچند کوچک، نقش‌آفرینی کنند، افق‌های روشن آینده دست‌یافتنی‌تر خواهد شد.
 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول