اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دیلی بیست افشا کرد

معاون استخبارات سعودی برای براندازی در ایران با تیم ترامپ جلسه داشته است

پایگاه «دیلی بیست» اسنادی به دست آورده که نشان می‌دهد در سال 2017 معاون وقت استخبارات عربستان سعودی برای هماهنگی اقدامات جهت «براندازی نظام در ایران» با تیم ترامپ دیدار کرده است.

معاون استخبارات سعودی برای براندازی در ایران  با تیم ترامپ جلسه داشته است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه «دیلی بیست» روز پنج‌شنبه افشا کرد که در سال ۲۰۱۷ «احمد عسیری» معاون وقت استخبارات عربستان سعودی با تیم انتقالی «دونالد ترامپ» که آن زمان هنوز به عنوان رئیس‌جمهور سوگند نخورده بوده، دیدار و درباره «تغییر نظام در ایران» گفت‌وگو کرده است.

بر اساس اسنادی که به رؤیت دیلی بیست رسیده، عسیری که حالا در ماجرای قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار عربستانی برای در امان ماندن «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی، قربانی شده، در روزهای ابتدایی ژانویه سال ۲۰۱۷ به دستور بن سلمان راهی نیویورک شده و طی دو روز با اعضای تیم انتقالی رئیس‌جمهور منتخب از جمله «مایکل فلین» مشاور وقت ترامپ دیدار کرده است. 

یک منبع آگاه به این پایگاه گفته است که این دیدار اکنون مورد توجه «رابرت مولر» بازپرس پرونده احتمال دخالت دولت‌های خارجی در انتخابات آمریکا قرار گرفته و او در حال تحقیق در این مورد است. دفتر مولر از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است.

پیش از این هم گزارش شده بود که در دیداری در برج ترامپ در نیویورک، «جورج نادر» دلال لبنانی‌الاصل نزدیک به حکام امارات عربی متحده و «جوئل زامل» استراتژیست صهیونیست متخصص اثرگذاری از طریق شبکه‌های اجتماعی حضور داشته‌اند و با پسر ترامپ دیدار کرده‌اند، اما گزارشی از حضور عسیری در این دیدارها منتشر نشده بود. نادر اکنون در حال همکاری با مولر است و زامل هم مورد بازجویی قرار گرفته است.

 

بر اساس اسناد تازه افشا شده، «استیو بنن» راهبردنویس وقت تیم ترامپ هم که بعدا به عنوان مشاور ارشد کاخ سفید منصوب و چندی بعد برکنار شد شد، در گفت‌وگوهای میان تیم ترامپ و عسیری مشارکت داشته است.

در بخشی از گزارش دیلی بیست آمده است: «شرکت‌کنندگان در این نشست‌ها درباره یک راهبرد چندوجهی برای تضعیف و نهایتا پایان دادن به نظام سیاسی کنونی ایران، با به کارگیری تاکتیک‌های سیاسی، اطلاعاتی و نظامی برای تضعیف حکومت در تهران، بحث کرده‌اند.

روزنامه «نیویورک‌تایمز» چند ماه پیش گزارش داده بود که نادر در بهار سال ۲۰۱۷ طرحی را برای خرابکاری اقتصادی در ایران تدوین و به مقام‌های سعودی، اماراتی و آمریکایی ارائه کرده است. مشخص نیست که این طرح مورد تایید این کشورها قرار گرفته است یا نه. (جزئیات بیشتر)

«جان مک لافلین» سرپرست سابق آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) این دیدار را «بسیار غیرمعمول» توصیف کرده و به دیلی بیست گفته طرح‌ریزی عملیات‌های مخفی جزء وظایف روسای‌جمهور مستقر است، نه افرادی که هنوز در کاخ سفید حضور نیافته‌اند.

دیلی بیست هم این دیدار را نشانگر عمق تلاش کشورهای خارجی از جمله عربستان سعودی و امارات برای اثرگذاری بر سیاست‌های ترامپ، توصیف کرده است.

بنا بر این گزارش، زامل که ارتباط بسیار نزدیکی با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی دارد و سال‌ها پیش از طریق «جان هانا» از اعضای ارشد لابی ضدایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» به نادر معرفی شده بود، در نشست سال ۲۰۱۷ طرحی مملوء از تاکتیک‌های مختلف برای تضعیف نظام ایران را به عسیری و تیم ترامپ ارائه کرده است.

دیلی بیست سپس به بررسی جایگاه عسیری در حکومت سعودی پرداخته و به نقل از منابع مطلع نوشته است که او «یکی از نزدیکترین متحدان و معتمدین» ولی‌عهد سعودی بوده است. این در حالی است که عربستان سعودی اکنون مدعی است او بدون اطلاع بن سلمان عملیات قتل خاشقچی را ترتیب داده است.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول