اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

همدان

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان:

بانک‌ها رقیب و مانع فعالیت بخش خصوصی هستند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان گفت: با توجه به اینکه بنگاه‌داری توسط بانک‌ها انجام می‌شود، آنها به رقیب و یک مانع برای بخش خصوصی بدل شده‌اند.

بانک‌ها رقیب و مانع فعالیت بخش خصوصی هستند

علی‌اصغر زبردست امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان، با بیان اینکه امروز بانک‌ها در ایران به کار بنگاه‌داری اشتغال دارند، اظهار کرد: به همین دلیل هم رقیب برای بخش خصوصی بوده و هم یک مانع به‌ حساب می‌آیند.

وی با بیان اینکه بالا بودن نرخ تسهیلات هم یکی دیگر از مشکلات بخش خصوصی با بانک‌ها است، تصریح کرد: پرداخت تسهیلات با نرخ 20 تا 25 درصدی که گاهی به 30 درصد هم می‌رسد هر نوع فعالیت اقتصادی را غیرقابل‌ توجیه می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان افزود: با شرایط اقتصادی حاکم در کشور کدام فعالیت اقتصادی سالم و سازنده در کشور یافت می‌شود که بتواند بیش از 30 درصد سود در برداشته و از پس بازپرداخت تسهیلات و سایر هزینه‌ها برآید؟!

وی با اشاره به اینکه نرخ بالای تسهیلات به دلیل نرخ بالای تورم است، ادامه داد: به همین دلیل بانک‌ها مجبور هستند برای جذب نقدینگی‌ مردم، سود بیشتری را پیشنهاد دهند و در نتیجه این سپرده‌ها را با نرخ بالاتری به‌ عنوان تسهیلات پرداخت کنند.

زبردست با بیان اینکه برطرف کردن تورم نیازمند تغییرات و اعمال اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور است، خاطرنشان کرد: ما هر روز شاهد افزایش چک‌های برگشتی و تسهیلات معوقه هستیم و بانک‌ها به دنبال وصول مطالبات و دریافت جرائم تأخیر افتاده خود و همین مسأله خود مانعی برای فعالیت‌های اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه عمده مشکلات ما کشوری است و بخش کمی از آن به استان باز می‌گردد، گفت: به‌عبارت‌دیگر مشکلات در سطح کلان است و صرفاً به مسائل بانکی خلاصه نمی‌شود بلکه سؤال کلی و اصلی این است که اقتصاد کشور به دست کیست؟

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان اظهار کرد: اگر بتوانیم به سؤال فوق پاسخ دهیم می‌توانیم اجزا آن را بررسی کنیم و در غیر این صورت نمی‌توان پاسخ صحیحی برای پرسش‌ها داشت.

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها می‌توانند تا حدودی مشکلات را تسهیل کنند، افزود: بانک مرکزی می‌تواند نظارت لازم را برای جلوگیری از پرداخت سود بیش از آنچه مصوب شده به سپرده‌های مردم اعمال کند تا از افزایش میزان نقدینگی و در نتیجه افزایش قیمت ارز و کاهش قدرت خرید مردم جلوگیری به عمل آید.

زبردست با اشاره به اینکه باید زنجیره‌ای از سیاست‌های متناسب اعمال شود، خاطرنشان کرد: این سیاست‌ها فراقوه‌ای است و باید همه قوا هماهنگ به عرصه بانکی ورود کنند تا باعث تسهیل در امور اقتصادی و فعالان این حوزه شود.

انتهای پیام/89040/ 30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول