اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان محیط‌زیست:

ایران اولین قربانی جهانی در مقابل تغییر اقلیم است/ مسئله آب را امنیتی نکنیم

رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: در شرایط کنونی ایران اولین قربانی جهانی در مقابل تغییر اقلیم است.

ایران اولین قربانی جهانی در مقابل تغییر اقلیم است/ مسئله آب را امنیتی نکنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، عیسی کلانتری صبح امروز در جلسه شورای اداری استان لرستان بیان کرد: واقعیت این است که مردمان امروز کره زمین امانت‌داران خوبی نیستند و مصرف بیش از حد موجب شده امانت نسل‌های بعد نابود شود.

وی افزود: اثرات تخریبی تغییر اقلیم بیشترین تأثیر در دنیا را بر روی ایران گذاشته است و در کنار آن توسعه نامتوازن تأثیرات بدی به همراه داشته است.

رئیس سازمان محیط‌زیست عنوان کرد: چند دهه قبل ورود تکنولوژی و عدم داشتن فرهنگ استفاده از تکنولوژی ما را به کشورهای تخریب کننده محیط‌زیست تبدیل کرد.

وی در ارتباط با عدم همکاری محیط‌زیست لرستان با تشکل‌های زیست‌محیطی عنوان کرد: متأسفم که مدیرکل محیط‌زیست لرستان با تشکل‌های زیست‌محیطی در این استان جلسه نداشته است و آقای فتحی باید در این زمینه تجدیدنظر کرده و از همین فردا صبح با تشکل‌ها جلسه بگذارد.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه با 3 هزار محیط‌بان امکان حفاظت از منابع زیست‌محیطی وجود نداشته و 80 میلیون ایرانی باید محیط‌بان باشند، بیان کرد: مقام معظم رهبری دغدغه فراوانی نسبت به محیط‌زیست دارند که بنده با توجه به شرایط موجود سرباز خوبی برای ایشان در بحث محیط‌زیست نیستیم.

وی به کنوانسیون پاریس اشاره و بیان داشت: بنا بر کنوانسیون پاریس در سال 1409 باید 72 میلیون تن کاهش تولید کربن داشته باشیم در حالی که رهبر معظم انقلاب تأکیددارند در آن زمان بیش از 720 میلیون تن کربن یعنی 10 برابر میزان مطرح‌شده باید کاهش در تولید کربن داشته باشیم.

کلانتری در ادامه با بیان اینکه امروز ایران اولین قربانی جهانی در مقابل تغییر اقلیم است، اظهار داشت: جامعه جهانی خود را موظف کرده که 20 درصد از آب‌های تجدید پذیر استفاده کنید تا محیط‌زیست امن باشد که این میزان در کشورهای خشک با پذیرش ریسک 40 درصد است اما در ایران سال گذشته با وجود 77 میلیارد مترمکعب آب تجدید پذیر موجود، شاهد استفاده از 95 میلیارد مترمکعب بودیم که این یعنی از 122 درصد آب‌های تجدید پذیر استفاده کرده‌ایم.

رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: ما اصلاح ساختار زیربنایی در حوزه محیط‌زیست نیاز داریم چراکه سیاست‌های کلان ما را 3 هزار محیط‌بان نمی‌توانند تصویب و اجرا کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید این فرهنگ را در کشور ایجاد کنیم که اگر محیط‌زیست سالم می‌خواهیم باید آن را در قوانین مادر ببینیم.

کلانتری گفت: سال گذشته با وجود استفاده از حدود 120 درصد از آب‌های تجدید پذیر 40 درصد کالاهای اساسی را از خارج وارد کردیم در حالی که باید 95 درصد کالا را در داخل تولید کنیم.

وی تصریح کرد: با این شرایط باید حدود 36 میلیارد مترمکعب آب دیگر استفاده شود تا بتوان میزان تولید کالاهای اساسی در داخل را به حد استاندارد و برآورد شده رساند.

وی با بیان اینکه بهره‌وری انرژی ما به‌شدت پایین است، خاطرنشان کرد: امروز کشور آلمان 40 درصد انرژی خود را با استفاده از باد تأمین می‌کند.

رئیس سازمان محیط‌زیست تأکید کرد: از انجمن‌های مردم‌نهاد می‌خواهیم یک مقدار از محیط‌زیست فراتر آمده و به محیط طبیعی ورد پیدا کنند چراکه بدون کمک مردم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه نباید همه‌چیز را امنیتی کرد، گفت: نباید مسائلی مانند آب را امنیتی کنیم و باید به مردم توضیح دهیم که چقدر آب مصرف می‌شود و چقدر باید مصرف کنیم.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه قوانین موجود با هم در تضاد هستند، عنوان کرد: نباید به هر قسمت هر کالاهای با هر مصرف کالایی که می‌خواهیم تولید کنیم چنانکه رهبر معظم انقلاب بر حفظ محیط زیست تأکید ویژه دارند.

وی یادآور شد: با توجه به آلودگی موجود در تیر ماه تهران باید 6 تا 7 روز تعطیل می‌شد.

کلانتری تأکید کرد: برای سیاست‌گذاری‌های زیست‌محیطی باید اصلاح ساختار داشته باشیم.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما امانت‌داران خوبی برای نسل بعد نیستیم، اظهار کرد: مگر توسعه پایدار چه بدی به ما کرده که باید آن را زیر پا بگذاریم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی در استان فارس عمق چاه‌ها 40 متر بود اما الآن در جنوب فارس 350 متر و در شمال این استان بالای200 متر است.

کلانتری گفت: تا زمانی که محیط‌زیست را عمومی نکردیم شرایط بهتر از این نخواهد شد.

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول