اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس روایت می‌کند

کارگران برای سیب سمیرم عازم دناکوه می‌شوند

رئیس جهاد کشاورزی سمیرم گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال 110 هزار تن سیب از باغات شهرستان سمیرم برداشت شود.

کارگران برای سیب سمیرم عازم دناکوه می‌شوند

احمد تیموری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سمیرم اظهار کرد: شهرستان سمیرم به عنوان بزرگترین قطب باغداری در استان اصفهان است که برداشت 110 هزار تن سیب از 22 هزار هکتار از باغ‌های سیب قرمز و زرد این شهرستان از اواخر شهریور آغاز می‌شود و تا پایان آبان ماه ادامه دارد اما امسال به علت خشکسالی، سرمازدگی و بارندگی‌های زمان گل‌دهی محصول سیب 50 درصد کاهش و این زمان نیز به 50 روز رسیده است.

سیب‌هایی که عازم حاشیه خلیج فارس می‌شوند

وی افزود: 60 درصد از ارقام سیب شامل سیب قرمز، زرد و گلاب پاییزه به سردخانه منتقل می‌شود و 40 درصد نیز به صورت تازه‌خوری به میدان‌های میوه و قسمتی هم برای صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس بسته‌بندی می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی سمیرم خاطر نشان کرد: در سال جاری محصول به دست آمده نسبت به سال‌های قبل برای کشاورزان سختی‌ها و هزینه‌های بیشتری به دلیل خشکسالی و گرانی داشته است.

وی در ادامه اظهار داشت: روزانه پانصد نفر کارگر شامل زنان و مردان در سنین مختلف در شهرستان مشغول سیب‌چینی هستند و کارگران زیادی از استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری و استان سیستان‌وبلوچستان به سمیرم می‌آیند و در امر برداشت محصول سیب سهیم می‌شوند.

دستمزد کارگران سیب‌چینی نباید از مصوبه شورای عالی کار کمتر باشد

سید مهدی قائم‌مقامی رئیس اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی سمیرم نیز با اشاره به تعیین دستمزد روزانه کارگران برای سیب‌چینی بیان داشت: دو نوع دستمزد وجود دارد یکی به صورت ماهانه در طول سال همراه با بیمه است و توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود و دیگری دستمزد کارگران فصلی است و به دو صورت در جلسه کارگروه اشتغال در اول سال برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: ساعت کاری کارگران 8 ساعت است که با توجه به نوع کار و بنا به عرف، کارفرما هم می‌تواند قیمت دستمزد را تعیین کند اما این قیمت نباید از مبلغ مشخص شده شورای عالی کار کمتر باشد.

کاهش 50 درصدی محصول و افزایش حواشی برداشت سیب

در این بین اما کشاورزان سمیرم نیز در موسم برداشت با اشاره به مشکلات خشکسالی، سرمازدگی و کمبود منابع آبی از هزینه‌های آبرسانی با تانکر به باغ‌ها گلایه دارند؛ به نظر می‌رسد مثل بسیاری از مناطق کشور و استان اصفهان، کشاورزان سمیرمی در سال جاری سختی‌های زیادی را متحمل شدند و در مقدار برداشت و کیفیت سیب نیز نسبت به سال گذشته با کاهش 50 درصدی رو به رو بوده‌اند.

همچنین بالا بودن هزینه‌های جاری و نامناسب بودن قیمت سیب در بازار اولیه نسبت به قیمتی که به دست خریدار واقعی می‌رسد باعث شده تا دستمزد کم کارگران از دیگر مشکلات و عامل نارضایتی باغداران و کارگران باشد.

این مشکلات باعث شده گاهی اختلافاتی هم در حوزه پرداخت دستمزد کارگران سیب‌چینی پیش آمده و برخی کارگرانی که از راه دور و استان‌های دیگر کشور به سمیرم آمده بودند را با دلخوری روانه خانه کند، موضوعی که البته توسط معتمدین محلی و اهالی رسانه نیز پیگیری شد تا حقوق کارگر و کارفرما در این برداشت پائیزی به درستی استیفا شود.

به گزارش فارس، شهرستان سمیرم با 26 هزار هکتار انواع باغ بزرگترین قطب باغداری استان اصفهان است که در فاصله 160 کیلومتری جنوب استان واقع شده است.

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول