اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان جنوبی

در نشست هیأت سرمایه‌گذاری اوگاندا با فعالان اقتصادی خراسان‌جنوبی مطرح شد

بازار «اوگاندا» فرصتی بزرگ برای تجار خراسان‌جنوبی/ تعریف ۴ پروژه کشت فراسرزمینی در اوگاندا

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند گفت: بازاراوگاندا، بازار بالقوه‌ای بوده که کمتر به آن توجه کرده‌ایم و می‌تواند بازار بزرگی برای صادرات محصولات استان در نظر گرفته شود.

بازار «اوگاندا» فرصتی بزرگ برای تجار خراسان‌جنوبی/ تعریف ۴ پروژه کشت فراسرزمینی در اوگاندا

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، عصر امروز نشست تخصصی هیأت سرمایه‌گذاری از کشور اوگاندا با تجار و فعالان اقتصادی خراسان‌جنوبی در محل اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد.

بازار اوگاندا فرصتی بزرگ برای تجار خراسان‌جنوبی

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند در این جلسه اظهار داشت: کشور اوگاندا در شرق آفریقا واقع شده و یکی از کشورهای مهم آفریقا به شمار می‌آید.

محسن احتشام با اشاره به اینکه با مطالعه تاریخ اوگاندا متوجه می‌شویم که این کشور بازار بزرگی در آفریقا به حساب می‌آید، تصریح کرد: محصولات مهمی که برند اوگاندا می‌تواند به شمار رود شامل قهوه، طلا، چای،گل و سایر محصولات باغی است.

وی ادامه داد: همچنین محصولاتی از جمله غلات، نفت، دارو و برخی از کالاهای اساسی از مهم ترین اقلام وارداتی به اوگاندا است.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند اضافه کرد: منتهی‌الیه بازار اوگاندا نشان می‌دهد که بازار بالقوه‌ای بوده که کمتر به آن توجه کرده‌ایم و مطالعه این بازار برای تجار می‌تواند اهمیت زیادی داشته و همچنین بازار بزرگی برای صادرات محصولات استان در نظر گرفته شود.

احتشام با اشاره به پتانسیل‌های مختلف و زمینه‌های مبادلات تجاری خراسان‌جنوبی گفت: به طور قطع کشور اوگاندا نیز پتانسیل‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد که برای سرمایه‌گذاران ایرانی ناشناخته بوده و اگر معرفی شوند انگیزه تجار و کارآفرینان استان برای سرمایه‌گذاری در این کشور میسر می‌شود.

وی یادآور شد: در خراسان‌جنوبی زمینه سرمایه‌گذاری مشترک بسیار خوبی وجود دارد که می‌توانیم این ظرفیت‌ها را به سرمایه‌گذاران علاقمند معرفی و فعالیت‌های مشترک اقتصادی را آغاز نماییم.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی بیرجند می‌تواند همچون پلی برای ارتباطات تجاری بین خراسان‌جنوبی و اوگاندا محسوب شود.

زمینه‌های ارتباط خراسان‌جنوبی و کشور اوگاندا

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان‌جنوبی در ادامه این جلسه اظهار داشت: روز گذشته و امروز جلسات بازدیدی خوبی توسط هیأت اوگاندا از سطح استان صورت گرفته است.

مهدی اخلاقی‌پور با بیان اینکه در جلسه امروز کارگروه اقتصادی استان که با حضور معاون استاندار برگزار گردید، مقرر شد چارچوب اصلی ارتباط با اوگاندا تدوین شود، افزود: این تفاهم مبتنی بر کشت فراسرزمینی خواهد بود که کارشناسان و گروه‌های مختلف در کشور اوگاندا حضور یافته و در این ارتباط، تولید از کشور ایران و آب و زمین از کشور اوگاندا خواهد بود.

وی دومین زمینه همکاری بین خراسان‌جنوبی و کشور اوگاندا را وجود تولیداتی نظیر سیمان، قیر، لاستیک و لوله‎های پلی‌اتیلن دانست که می‌تواند به کشور اوگاندا برحسب نیاز این کشور صادر شود برشمرد و اضافه کرد: همچنین براساس درخواست هیأت اوگاندا اعلام آمادگی شد که شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران برای ساخت زیرساخت‌های اوگاندا برحسب نیاز حضور یابند.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان‌جنوبی گفت: چهارمین مورد این ارتباط ایجاد تبادل تجارت بین ایران و اوگاندا بوده که در این راستا ایران نیازمندی‌های خود را از اوگاندا و در قبال آن نیازمندی این کشور را تأمین نماید که در این زمینه تبادل کالا به کالا مورد توجه قرار خواهد گرفت.

اخلاقی‌پور خاطرنشان کرد: امید است با توجه به بازدید این هیأت و نوع نگاه آن‌ها در مورد تکنولوژی، این تبادلات ادامه یابد.

تعریف 4 پروژه کشت فراسرزمینی در کشور اوگاندا

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: در حوزه کشاورزی زمینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری و ارتباط بین خراسان‌جنوبی و کشور اوگاندا وجود دارد.

محمدعلی بیجاری با اشاره به اینکه در مورد پروژه‌های آبیاری و انتقال آب تکنولوژی‌های خوبی در استان داریم، گفت: با توجه به توان مهندسی که در این زمینه وجود دارد می‌توانیم دغدغه کشور اوگاندا را در زمینه انتقال آب رفع کنیم.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی به کشت فراسرزمینی مکلف و این اقدام را در برخی از کشورها آغاز نموده است، یادآور شد: کشور اوگاندا نیز در برنامه ایران برای کشت فراسرزمینی قرار دارد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشت فراسرزمینی توسط استان در برخی از کشورها انجام می‌شود، اضافه کرد: اگر مطالعات در این زمینه مثبت باشد چهار پروژه در بحث کشت فراسرزمینی در اوگاندا آغاز خواهد شد.

بیجاری به این پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: کشت محصولاتی که پتانسیل آن در اوگاندا وجود داشته و صنایع تبدیلی متناسب با محصولات فراهم گردد، ایجاد مجتمع‌های دامپروری، ایجاد کشتارگاه برای کشتار دام و انتقال دام به ایران و توزیع آن در اوگاندا از جمله این پروژه‌ها بوده که انجام این امور منتج به مطالعات شده که به زودی آغاز می‌شود.

ایران می‌تواند جایگزین دیگر کشورها برای تأمین مرغ کشور اوگاندا شود

معاونت بخش کشاورزی نهاد ریاست جمهوری اوگاندا نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: خراسان‌جنوبی ظرفیت‌های فراوانی در بخش کشاورزی داشته و پیشنهاد می‌شود ذرت و سویای مورد نیاز را که به مقدار زیاد و با قیمت پایین‌تر اوگاندا موجود بوده تأمین نمایید.

چالز اوتما با اشاره به اینکه در حال حاضر مرغ مورد نیاز اوگاندا از برزیل و چند کشور دیگر تأمین می‌گردد، گفت: تولیدات کشور ایران و خراسان‌جنوبی در این زمینه می‌تواند جایگزین این کشورها شوند.

وی با بیان اینکه کشور ایران می‌تواند گوشت گوسفند و بز مورد نیاز خود را از اوگاندا وارد کند، افزود: همچنین کشور ایران می‌تواند با وارد کردن این تولیدات گوشت مورد نیاز کشورهای همسایه خود را نیز تأمین نماید.

انتهای پیام/69027/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول