اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

لزوم رعایت اصول پدافند غیرعامل در ساخت‌وسازها

حاجی پور: به امنیت شهرسازی و معماری همچنان کم‌توجهی می‌شود

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید صدرا با بیان اینکه به امنیت شهرسازی و معماری همچنان کم‌توجهی می‌شود، گفت: پدافند غیرعامل، مصون‌سازی کشور با همدلی دولت و ملت است.

حاجی پور: به امنیت شهرسازی و معماری همچنان کم‌توجهی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز و به نقل از روابط عمومی شرکت عمران شهر جدید صدرا، خلیل حاجی پور به مناسبت آغاز هفته پدافند غیرعامل، استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود با رویکردی کارشناسانه را لازمه تحقق اهداف پدافند غیرعامل دانست و گفت: استفاده از روش‌هایی که برای کاهش آثار و زیان‌های ناشی از اقدامات خصمانه دشمن یا به حداقل رساندن آن به کار می‌رود، بحثی است که امروزه در اکثر سازمان‌ها و نهادها به آن توجه می‌شود و به نظر می‌رسد نگاه دولتمردان به آن، به‌عنوان یک عامل بازدارنده و دفاعی، نگاهی استراتژیک و جدی است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در کشور ما علیرغم داشتن تجارب گسترده در خصوص دوره هشت‌ساله دفاع مقدس و نیز آسیب‌های ناشی از بلایای طبیعی، اهمیت چندانی به بحث ایمنی و امنیت در شهرسازی و معماری داده نشده و ما همچنان شاهد ساخت‌وسازهایی هستیم که به‌طور روزافزون آسیب‌پذیری محیط کالبدی را در برابر انواع بحران‌ها افزایش می‌دهند.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید صدرا گفت: مسئله شهرسازی دفاعی و نقش پدافند غیرعامل در حیات شهرها از مباحث بنیادین در مطالعات شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری می‌باشد؛ در این راستا شناخت مؤلفه‌های مرتبط با شهرسازی دفاعی یکی از اصول موردنظر در ایجاد فضای شهری با حداقل ریسک ممکن می‌باشد.

وی افزود: چنین رویکردی در شهرسازی بدین معناست که در برنامه‌ریزی و طراحی شهرها باید علاوه بر تعیین کاربری‌ها و فضاهای موردنیاز شهر، با سازمان‌دهی فضاهای مناسب و ارتباطات عملکردی و ساختاری ویژه، اقدامات از پیش اندیشیده‌ای برای حفظ جان مردم در مقابل تهدیدها صورت داده و امکان تداوم بی‌وقفه فعالیت‌های ضروری و کاهش آسیب‌پذیری شهر فراهم شود.

حاجی پور بر لزوم توجه جدی به رعایت اصول پدافند غیرعامل در ساخت‌وسازها و شهرسازی علی‌الخصوص در شهرهای جدید تأکید کرد و افزود: با توجه به دیدگاه استراتژیک توسعه شهری که در رأس هدف‌گذاری‌ها و اقدامات شهرسازانه شرکت عمران شهر جدید صدرا قرار دارد، این شرکت در سال 1393 اقدام به انعقاد قراردادی مطالعاتی با دفتر مطالعات و طراحی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل دانشگاه شیراز کرده که طی آن طرحی با عنوان بررسی فرصت‌ها و چالش‌های پدافند غیرعامل شهر جدید صدرا آغاز شد.

وی افزود: با توجه به ماهیت پویای مسائل شهری، تغییر و تحولات کالبدی و جمعیتی صدرا طی سالهای اخیر و ضرورت به‌روزآوری نتایج قابل‌اجرا، طرح مذکور در یک بازه زمانی سه‌ساله با محوریت مطالعات کلان و امکان‌سنجی، شناسایی فرصت‌ها و تهدیدات، تحلیل و آسیب‌پذیری، تدوین سیاست‌ها و راهبردهای اساسی و ارائه راهکارهای اجرایی پدافند غیرعامل شکل گرفت.

این مقام مسؤول افزود: خروجی طرح، مجموعه‌ای از ضوابط و استانداردهای طراحی پیشنهادی بر اساس تحلیل‌ها و یافته‌های این پروژه و با بهره‌گیری از منابع و ضوابط استاندارد فرادست همانند آیین‌نامه FEMA، مقررات ملی ساختمان و ضوابط طرح تفصیلی می‌باشد که این راهنما می‌تواند به‌عنوان یک سند راهبردی، در اختیار متولیان و ذینفعان توسعه و عمران همانند شهرداری صدرا، سازمان راه و شهرسازی استان فارس، سازمان نظام‌مهندسی فارس و بخش خصوصی آبادگران، انبوه‌سازان و مقاطعه‌کاران قرار گیرد.

 حاجی پور تصریح کرد: این طرح در سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز بررسی و مورد تأیید اولیه قرار گرفته است.

انتهای پیام/76018

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول