اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان جنوبی

روایت فارس از روزهای نو یک دردمند

اختلافات خانوادگی؛ یک پای همیشگی گرایش به اعتیاد/ دوستانی که «محمد» را گرفتار کردند

«محمد» یکی از افراد همین جامعه که روزی گرفتار اعتیاد گشته و حالا با همت خود توانسته از دام این بلای خانمان‌سوز رهایی یابد.

اختلافات خانوادگی؛ یک پای همیشگی گرایش به اعتیاد/ دوستانی که «محمد» را گرفتار کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، در مورد معایب اعتیاد و گرفتاری در دام مواد مخدر صحبت شده و شاید دلایل مختلف و بسیار زیادی نیز در این رابطه بیان گشته اما ریشه اصلی اعتیاد چیست و چرا حتی برخی در عین آگاهی از مضررات آن باز هم به سمت این پدیده خانمان‌سوز کشیده می‌شوند.

کارشناسان زیادی در مورد مبحث اعتیاد به اظهارنظر پرداخته‌اند و دلایلی همچون مشکلات خانوادگی، مشکلات اقتصادی، دوستان ناباب، مشکلات اجتماعی، بیماری‌ها و هزاران دلیل دیگر ذکر شده است.

تبعات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی اعتیاد نیز در جامعه کم نیستند که شاید خود فرد مصرف‌کننده متوجه آن نباشد.

علی‌رغم همه این مسائل امروزه آنقدر انواع مواد مخدر صنعتی گسترش یافته و روزبه‌روز به تعداد آن افزوده می‌شود که خود این امر سبب ناآگاهی افرادی که به سمت این مواد کشیده شده‌اند بوده و در این بین تبعات فراوانی داده‌اند.

تأثیر فراوان خانواده بر موضوع اعتیاد

 به گفت‌وگو با «محمد» یکی از افراد همین جامعه که روزی گرفتار اعتیاد گشته و حالا با همت خود توانسته از دام این بلای خانمان‌سوز رهایی یابد نشستیم تا تصویر بهتری از شرایط قبل زندگی قبل و بعد از ترک اعتیاد را به قلم بیاوریم.

محمد جوان 35 ساله‌ای بوده که از ابتدای جوانی گرفتار اعتیاد شده ولی با همت بلندش اکنون حدود دو و نیم سال بوده که زندگی جدید بعد از اعتیاد را درک می‌کند.

وی به دلایل گرایشش به سمت اعتیاد اشاره کرد و گفت: خداوند انسان را اجتماعی آفریده و بدون شک محیط و اجتماع بسیار در فرد تأثیرگذار است.

اختلافات خانوادگی؛ یک پای همیشگی گرایش به اعتیاد

محمد ادامه داد: متأسفانه در خانه‌ای به دنیا آمدم که از همان ابتدا همیشه اختلافات خانوادگی در آن وجود داشت و این اختلافات سبب شد تا کمتر تکیه‌گاهی از سوی خانواده داشته باشیم.

وی یادآور با بیان اینکه والدین بیشترین نقش را در تربیت و نمو فرزندانشان دارند اما متأسفانه این امر در خانواده‌های دارای اختلاف جایی ندارد، افزود: مشکلات خانوادگی سبب می‌شد تا بیشتر زمان خود را با دوستانم خارج از منزل بگذرانم.

محمد تصریح کرد: درس و مدرسه را نیز به همین سبب رها کردم.

دوستانی که محمد را گرفتار کردند

وی به نخستین بار مصرف مواد مخدر خود اشاره کرد و گفت: در جوانی هر انسانی علاقه‌مند کسب تجربیات جدید بوده، 19 ساله بودم که نخستین بار توسط یکی از دوستانم وارد جمع دوستانه شدم و از همان جا نخستین بار مصرف تریاک را تجربه کردم.

محمد با بیان اینکه موادی که نخستین بار مصرف نمودم بسیار مرا آرام نمود به طوری که تمام دردها و مشغولیت‌های ذهنی‌ام را برای لحظاتی از بین برد بنابراین برای تجربه دوباره این حس در روزهای آینده هم مصرف مواد را ادامه دادم، اضافه کرد: بعد از چند ماه مصرف دیگر وضعیتم به گونه‌ای شده بود که اگر لحظه‌ای از موعدم برای مصرف دیرتر می‌گشت بدنم درد و احساس بسیار بدی داشتم و به هر نحوی با دیگران درگیر می‌شدم.

ناآگاهی خانواده کار دست محمد داد

وی اضافه کرد: تا چند سالی خانواده‌ام از این موضوع بی‌اطلاع بودند اما بالاخره با تأثیر مواد بر چهره و روانم خانواده این موضوع را فهمیدند.

محمد یادآور شد: بعد از چند سال مصرف تریاک دیگر نوع ماده مخدر جوابگوی نیازم نبود تا اینکه با ماده جدیدی به نام شیشه آشنا شدم.

وی تصریح کرد: با مصرف شیشه در ابتدای امر هم می‌توانستم سریع‌تر به نیازم پاسخ دهم و هم هزینه آن نسبت به تریاک کمتر بود اما این موضوع توهمی بیش‌ نبود.

شیشه، هزینه بیشتر خماری بیشتر

محمد ادامه داد: ناآگاهی از این ماده صنعتی شد تا روز به‌روز وابستگی بیشتری به این ماده پیدا کنم و فهمیدم این ماده بسیار خطرناک‌تر از تریاک بوده و هم هزینه بیشتری داشته و هم خماریش بیشتر است.

وی اضافه کرد: وقتی به خودم آمدم که دیگر دوران خوب زندگی‌ام را از دست داده بودم.

وقتی محمد به خودش آمد

محمد با بیان اینکه بعد از چند سال در چنگال اعتیاد بسیار خسته شدم و قصد نمودم تا سعی خود را برای رهایی از آن انجام دهم، یادآور شد: با کمک یکی از آشنایان به مرکز ترک اعتیاد معرفی شدم و بسیار خرسندم که در حال حاضر 2.5 سال پاکی از اعتیاد را تجربه می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه زندگی دوران پاکی با زمان اعتیاد قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: ترس، تنهایی، گوشه‌گیری، خستگی روحی و جسمی، ناامیدی، گرفتاری در بسیاری از مشکلات و ترد جامعه و خانواده شاید از مشکلاتی باشد که با ورود اعتیاد به زندگی گرفتار آن می‌شویم.

زندگی را از نو تجربه کردم

محمد در پایان خاطرنشان کرد: با ترک اعتیاد دوباره زندگی را از نو تجربه می‌کنم و بسیار به ادامه آن امیدوارم که بدون شک حمایت خانواده در این امر بسیار اهمیت دارد.

درآمد مراکز ترک اعتیاد با هزینه‌های آن هم‌خوانی ندارد

مدیر داخلی یکی از مرکز بهبود اقامتی میان‌مدت بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: در این مرکز تمام خدماتی که در یک مرکز اقامتی به بیماران ارائه می‌شود فراهم شده است.

رضا سیدآبادی یادآور شد: بعد از پذیرش بیماران افراد به مدت هفت و یا هشت روز مرحله سم‌زدایی را تجربه و بعد از آن به ادامه درمان می‌پردازند.

 بیمارانی که با اراده خود اعتیاد را ترک می‌گویند

وی به روند پذیرش مددجویان در این مرکز اشاره کرد و گفت: برخی از بیماران به صورت شخصی برای ترک اعتیاد به این مرکز مراجعه می‌کنند که از این افراد به صورت ماهیانه و با معرفی فردی به نام معرف مبلغ 671 هزار تومان دریافت که البته اگر خانواده مددجو استطاعت مالی نداشته باشند مساعدت می‌گردد.

مدیر داخلی این مرکز بهبود اقامتی با اشاره به اینکه گروهی از افراد از طرف دادگاه به بهزیستی و سپس به این مراکز معرفی می‌شوند، افزود: از این گونه افراد براساس قانون مبلغی دریافت نمی‌شود و هزینه مورد نظر را بهزیستی پرداخت می‌کند.

کمک بهزیستی به داوطلبان ترک اعتیاد

سیدآبادی ادامه داد: همچنین به گروه دیگر از مددجویان معرفی شده به این مرکز از طرف بهزیستی یاری‌برگ به مبلغ 100 تا 300 هزار تومان به طور ماهیانه پرداخت و مابقی هزینه باید توسط مددجو پرداخت شود.

وی با بیان اینکه دوره درمان بیماران و مددجویانی که به این مراکز معرفی از یک ماه تا سه ماه است، اضافه کرد: اما گاهی افرادی که از سوی دادگاه به این مراکز معرفی می‌گردند دوره درمان شش ماهه برایشان مشخص می‌گردد که در این صورت یک دوره سه ماهه در مراکز اقامتی میان‌مدت و مابقی زمان تعیین شده را در مراکز TC می‌گذرانند.

مدیر داخلی این مرکز بهبود اقامتی افزود: همچنین گاهی از اوقات افرادی که در داخل شهر متجاهر بوده از طرف مرکز متکدیان شناسایی و دستگیر و سپس با حکم قضایی به مراکز ترک اعتیاد معرفی می‌شوند.

سیدآبادی با اشاره به اینکه از بیمارانی که به مرکز ترک اعتیاد معرفی می‌شوند تست غربالگری توسط مسؤل فنی پزشکی گرفته و  تشخیص پذیرش بیمار داده می‌شود، تصریح کرد:اگر این افراد دارای اختلالات اعصاب و وران باشند در این مرکز پذیرش نمی‌شوند.

اجازه مصرف داروهای مخدر نمی‌دهیم

وی گفت: به معتادانی که به این مراکز معرفی می‌گردند اجازه مصرف داروهای مخدر داده نمی‌شود.

مدیر داخلی مرکز بهبود اقامتی میان‌مدت ماهور با اشاره به اینکه درمان اعتیاد با توجه به ماده مخدری که توسط فرد معتاد مصرف می‌شود متفاوت است، یادآور شد: متأسفانه دوره درمان معتادانی که گرفتار مواد مخدر صنعتی همچون شیشه هستند طولانی مدت بوده و حتی شاید درد جسمی نداشته باشند وای عوارض و تأثیرات دهنی این ماده مخدر بسیار زیاد بوده که 13 ماه به طول می‌انجامد تا فرد مصرف‌کننده شیشه به حالت امیدوارکننده برای پاک ماندن در او ایجاد شود.

رابطه مستقیم دوره مصرف و دوره درمان

سیدآبادی ادامه داد: همچنین هر چقدر دوره مصرف فرد بیشتر باشد دوره درمان نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به شرایط پذیرش بیماران اعتیاد به مراکز TC افزود: بیمارانی که به این مراکز معرفی و پذیرش می‌شوند باید دوره سم‌زدایی اعتیاد را گذرانده و تست اعتیادشان نباید مثبت باشد.

مدیر داخلی این مرکز بهبود اقامتی با بیان اینکه ترک اعتیاد تنها با پاک شدن در یکی یا دو ماه ماندن در مراکز ترک اعتیاد محقق نمی‌شود بلکه اراده قوی می‌طلبد، اضافه کرد: بیماری اعتیاد در بیشتر مواقع از رفتارها و برخوردهای غلط ایجاد شده بنابراین باید برای پاک شدن از دام این بیماری یک سری آموزش‌هایی در مباحث آسیب‌های اجتماعی که فرد معتاد بعد از پاک شدن با آن برخورد می‌کند داده شود.

سیدآبادی ادامه داد: این روند درمانی در مراکز TC با طی کردن 13 گام انجام می‌گیرد و فرد از نظر ذهنی برای ورود دوباره به جامعه آماده می‌گردد.

برنامه‌های یک مرکز بهبود اقامتی برای گرفتاران اعتیاد

وی با اشاره به برنامه‌هایی که برای بیماران در مراکز اقامتی میان‌مدت اجرا می‌شود، تصریح کرد: بیمار بعد از معرفی و طی کردن 7 یا 8 روز دوره سم‌زدایی باید طبق برنامه‌های مرکز عمل نماید از جمله این برنامه‌ها وزرش صبحگاهی، صبحانه، نظافت عمومی، یک ساعت در اختیار خود، شرکت در جلسه احساسات و بیان موضوعاتی از زبان افرادی که گرفتار اعتیاد بوده و اکنون پاک شده‌اند، نهار، یک ساعت در اختیار خود، پخش فیلم و شرکت در جلسات روان‌شناختی با موضوعات مختلف از جمله مهارت‌های زندگی است.

مدیر داخلی مرکز بهبود اقامتی میان‌مدت  با بیان اینکه روند درمانی بیماران مرکز به معرفان، دادگاه و بهزیستی هر ماه اعلام می‌گردد، گفت: ظرفیت این مرکز 45 نفر بوده و به طور متوسط هر ماه 40 بیمار در این مرکز پذیرش می‌شوند.

هر 15 بیمار یک مددیار

سیدآبادی ادامه داد: در این مرکز مسؤول فنی پزشک، روان‌شناس، مددیار خانواده و به ازای هر 15 بیمار یک مددیار تجربی فعالیت دارد.

وی افزود: افرادی به عنوان مددیار تجربی با این مرکز همکاری دارند که سه سال پاکی داشته و از طرف اداره بهزیستی به عنوان مددیار معرفی گردند.

مدیر داخلی این مرکز بهبود اقامتی میان‌مدت به مشکل اصلی این مرکز اشاره داشت و یادآور شد: متأسفانه هزینه‌های این مرکز با تعرفه‌های موجود که برای اینگونه مرکز در لایه‌های مختلف مشخص شده نمی‌خواند.

تعرفه‌ها کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد

سیدآبادی ادامه داد: با این روند هر ماه متحمل ضرر می‌شویم و درخواست داریم در میزان تعرفه‌ها تجدیدنظر و همچنین هزینه بیماران مشمول ماده 16 زودتر پرداخت و مبلغ آن نیز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه بیشترین طیف سنی که در این مرکز پذیرش می‌شوند 20 تا 30 سال و 30 تا 40 سال هستند، گفت: اجازه پذیرش افراد زیر 18 سال و بالای 50 سال را در این مرکز نداریم.

برای خانواده‌های بیماران نیز برنامه داریم

مدیر داخلی مرکز بهبود اقامتی میان‌مدت با اشاره به پررنگ‌ بودن نقش خانواده‌ها در بحث اعتیاد و پاک شدن بعد از آن افزود: در راستای این موضوع هر هفته برای خانواده بیمارانی که در این مرکز پذیرش شده‌اند کلاس‌های آموزشی برگزار می‌گردد.

سیدآبادی اضافه کرد: به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل گرایش افراد به سمت اعتیاد را باید در خانواده‌های جست‌وجو نمود به طوری که متأسفانه حتی بعد از ترک نیز بسیاری از افراد به سبب مشکلات خانوادگی دوباره به سمت مواد مخدر کشانده می‌شوند.

موضوع اعتیاد باید برای جوانان و نوجوانان باز شود

وی با بیان اینکه تا زمانی که افراد جامعه با اعتیاد و تمام مشکلات و موانع پیش‌روی آن آشنا نشوند نمی‌توانیم در پیشگیری از این آسیب بزرگ اجتماعی موفق عمل نماییم، تصریح کرد: باید این موضوعات حتی به عنوان یک واحد درسی برای نوجوانان و جوانان جامعه باز و روشن گردد و برای آن‌ها نمونه‌های عینی آورده تا نسبت به آن آگاهی یابند.

مدیر داخلی این مرکز بهبود اقامتی میان‌مدت خاطرنشان کرد: متأسفانه بیشتر افرادی که گرفتار دام اعتیاد می‌شوند نسبت به مواد مخدر علم نداشته‌اند.

پرداخت حدود 14 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به بهبودیافتگان اعتیاد در خراسان‌جنوبی

معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند با بیان این که از ابتدای سال جاری سه هزار و 750 نفر از 27 مرکز حوزه درمان و کاهش آسیب خدمات اخذ کرده‎اند، اظهار داشت: از این تعداد یک‌هزار و 73 نفر در مراکز اقامتی میان مدت پذیرش و تحت درمان قرار گرفتند و سایرین در مراکز خدماتی دیگر مانند 14 مرکز سرپایی، چهار مرکز کنترل کاهش آسیب و یک مرکز سرپناه به طور مشترک پذیرش شده‌اند.

اعظم احمدی شادمهری با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست امسال 578 نفر از محل تبصره 2 ماده 16 ( که از سمت قضات ارجاع می‌شوند) در مراکز اقامتی میان مدت پذیرش و ساماندهی شده‌اند، اضافه کرد: مبلغ 2 میلیارد ریال به این موضوع اختصاص داده شده است.

در استان معتاد متجاهر و خطرناک وجود ندارد

وی ادامه داد: افرادی از این محل برای درمان معرفی می‌شوند باید در مراکز ویژه ماده 16 پذیرش گرددند، اما با توجه به این که در استان معتاد متجاهر و خطرناک وجود ندارد نیازی به مرکز ویژه نیست.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان‌جنوبی از تخصیص چهار میلیارد و 725 میلیون و 400 هزار ریال در طی شش ماهه نخست امسال خبر داد و افزود: این مبلغ از حوزه درمان کاهش آسیب در راستای خدمات درمان و کاهش آسیب‌های اجتماعی اختصاص داده شده است.

بهبودیافتگان تحت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قرار می‌گیرند

احمدی شادمهری از اجرای تفاهم نامه مشترک بین ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و بهزیستی استان اشاره کرد و گفت: در راستای صیانت از استقلال بهبودیافتگان و آسیب‌دیدگان اعتیاد و به منظور برنامه‌ریزی برای توانمندسازی و حرفه‌آموزی گروه هدف، مقرر شد تا در سال جاری 100 نفر از بهبودیافتگان تحت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بسته به علاقه و استعدادهای ذاتی و اکتسابی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه این برای 176 نفر از بهبودیافتگان با پاکی پایدار در سال گذشته اجرا شده است، یادآور شد: اداره کل بهزیستی برای آموزش هر نفر مبلغی تا سقف 200 هزار تومان را اختصاص داد تا این افراد 16 ساعت مهارت زندگی و 26 ساعت مهارت‌های کسب و کار را فرا گرفتند.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان‌جنوبی ادامه داد: پس از اخذ مدرک، این افراد می‌توانند از تهسیلات بانکی برای ایجاد اشتغال استفاده کنند.

احمدی شادمهری از پرداخت 13 میلیارد و 916 میلیون ریال تسهیلات به 93 نفر از این 176 نفر خبر داد و خاطرنشان کرد: پس از پرداخت تسهیلات، افراد شش ماه رصد مستقیم شده تا از مبلغ دریافتی در زمینه‌ای که مدرک فنی و حرفه‌ای را کسب نموده استفاده و در غیر این صورت، فرد قسط‌های دیگر وام خود را دریافت نمی‌کند.

::::::::::::::::::::::::::::

گزارش از سمیه محمدی

::::::::::::::::::::::::::::

انتهای پیام/69027/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول