اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کردستان

مدیرکل اوقاف استان کردستان در مصاحبه با رسانه ها:

2170 رقبه کردستان سنددار شد/ اجازه تعرض به موقوفات را نمی‌دهیم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان گفت: طی دو سال اخیر 2 هزار و 170 رقبه در استان سنددار شده است.

2170 رقبه کردستان سنددار شد/ اجازه تعرض به موقوفات را نمی‌دهیم

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حجت‌الاسلام مصطفی نوروزی ظهر امروز در مصاحبه با خبرنگاران به مناسبت هفته وقف، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل اوقاف در استان ترویج و توسعه موقوفات گروهی است.

وی  به تاثیر وقف در جوامع اسلامی اشاره کرد و گفت: وقف از تکثر ثروت دست افراد مختلف جلوگیری و در کارکردهای متعدد به کمک جامعه بیاید ولی این کارکردها مغفول واقع شده است.

وی اضافه کرد: در استان کردستان از میان 770 نیت کشوری، تنها 30 نیت وقفی وجود دارد و این در حالی است که در برخی نیازهای وقفی به اشباع رسیده‌ است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان گفت: باید با تبلیغات صحیحی مردم را به سمت وقف‌های مورد نیاز امروز جامعه مانند موقوفات قرآنی، وقف برای کمک هزینه ازدواج زوج‌های بی‌بضاعت و کمک به نیازمندان ترغیب کنیم.

نوروزی با اشاره به انگشت‌شمار بودن موقوفات قرآنی، گفت: در استان چند پروژه دیده شده که بتوانیم در زمین‌های اوقافی بستر رونق تولید و اشتغال را فراهم سازیم.

وی خاطرنشان کرد: عرصه‌های وقفی زیادی در استان داریم که هیچ استفاده‌ای از آنها صورت نمی‌گیرد که باید با برنامه‌ریزی زمینه بهره‌گیری مناسب از این موقوفات فراهم شود.

*آمادگی اوقاف کردستان برای ورود به سرمایه‌گذاری

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان گفت: اوقاف برای سرمایه‌گذاری در استان آماده است و در هر شکلی که سرمایه گذار بخش خصوصی ورود و با قوانین و شرایط اوقاف خود را مطابقت دهد حاضر به مشارکت در سرمایه‌گذاری هستیم.

به گفته نوروزی، 95 درصد از نیات موقوفات در استان مربوط به مساجد و 5 درصد به مابقی نیات اختصاص پیدا کرده که نیاز به تبلیغ و آگاهی‌بخشی است.

وی خاطرنشان کرد: مردم باید به سمت وقف‌های جدید متناسب با نیازهای امروز استان حرکت کنند که اقدامات لازم در این راستا با اطلاع‌رسانی و کارهای فرهنگی انجام شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان با بیان اینکه جای وقف‌های دانش‌بنیان در کردستان خالی است، گفت: باید از ظرفیت‌های استان در این زمینه بهره‌ بگیریم تا شاهد رونق اشتغال در استان باشیم.

*اجازه تعرض به موقوفات در استان را نمی‌دهیم

نوروزی اضافه کرد: اجازه تعرض به موقوفات در استان را نمی‌دهیم و کسی که بخواهد وقف  مورد تایید دین اسلام را تضعیف کند فردای قیامت باید پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: براینکه احقاق حقوق اوقاف اولویت ما است و در این مسیر برای ما مهم نیست که طرف مقابل ما دستگاه دولتی و یا شخص عادی باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان عنوان کرد: خیلی از جاها زمین‌هایی واگذار و در اختیار دستگاه‌ها قرار داده شده بود که همه اینها را احیا و اراضی را بازپس گرفتیم.

نوروزی گفت: سنددار کردن موقفات کار سختی است اما طی دو سال اخیر 2 هزار و 170 رقبه در استان سنددار شده است.

*رصد 245 پرونده حقوقی موقوفات در کردستان

وی اضافه کرد: 245 پرونده حقوقی در مورد موقوفات در استان را رصد کرده‌ایم که 78 پرونده منجر به اجرای حکم شده و 30 میلیارد ریال از این محل بازگردانده شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان خاطرنشان کرد: مطالباتی از اشخاص حقوقی داشتیم که با رایزنی‌هایی که با وزارت دفاع انجام گرفت و بر اساس مستندسازی ثابت کردیم و 160 میلیارد تومان باید پرداخت کنند.

نوروزی تصریح کرد: در مجموع طی دو سال اخیر 263 هزار و 188 برگ از اسناد که برخی‌ها خاموش بودند ثبت سامانه شده و بر اساس تعهدات باید تا پایان سال کل اسناد جدید و قدیم باید در راستای شفاف‌سازی سیستمی شود.

وی با اشاره به سامانه جامع مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه و تاثیرگذاری آن در شفاف‌سازی درآمدها و هزینه‌های انجام شده از محل موقوفات، گفت: یک ریال از درآمد موقوفات جابجا نمی‌شود و این مسئله به صورت کاملا شفاف بنا به نیت واقف انجام می‌گیرد.

وی از تدوین سند راهبردی برای موقوفات استان کردستان خبر داد و اذعان داشت: این سند راهبردی با مشارکت اساتید صاحب نظر دانشگاهی تدوین شده است.

*انجام 2900 مترمربع کار عمرانی در موقوفات

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان، سال 96 حدود 4 هزار متر مربع و امسال 2 هزار و 900 متر مربع کار عمرانی در سطح موقوفات و بقای متبرکه استان انجام شده است.

وی اضافه کرد: سال 96 حدود 3 هزار سند اجاره موقوفات در استان انجام شده است و در 6 ماهه امسال هم 2 هزار سند صادر شده است.

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر برای 17 بقای متبرکه در سطح استان طرح جامع دیده شده است، گفت: سه پروژه سرمایه‌گذاری را به نتیجه و عملیات اجرایی این پروژه‌ها در حال حاضر انجام گرفته است.

وی به اتمام پروژه دانشگاه علوم قرآنی که بهره‌بردار آن اوقاف است، اشاره کرد و افزود: این پروژه به لحاظ پیشرفت فیزیکی به صورت 100 درصد انجام شده ولی چون از بحث امکانات خدماتی مانند آب، برق و گاز آن مطمن نیستیم تا کنون حاضر به تحویل این پروژه نشدیم.

وی اضافه کرد: کردستان به لحاظ نخبگان قرآنی که در سطح ملی حرف برای گفتن دارند حرف برای گفتن داریم ولی در استان انگونه که باید مورد استقبال و توجه قرار نمی‌گیرند.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول