اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

16 آبان 57 نقطه عطف انقلاب در چهارمحال و بختیاری+ اسناد

16 آبان ماه 1357 با لبیک مردم به دعوت یکی از علما چهارمحالی برای برگزاری راهپیمایی بزرگ در شهرکرد نقطه عطفی در تاریخ انقلاب در استان چهارمحال و بختیاری رقم خورد.

16 آبان 57 نقطه عطف انقلاب در چهارمحال و بختیاری+ اسناد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد در سال 57 فصل خزان به نیمه راه رسیده بود و بام ایران خود را به سرمای سوزان پاییز سپرده بود اما پیام انقلاب خمینی با بیان دلنشین یکی از تربیت‌یافتگان و مریدان حلقه درس او یعنی آیت‌الله حاج سید عطاءالله احمدی شیخ شبانی،گرما بخش دل‌های عدالتخواه بود.

ماه مهر با بی‌مهری رژیم با سردی سپری شده بود و آبان‌ماه در دل خود بی‌رحمی‌های دیگری را پنهان کرده بود. ستم‌هایی که اعتراضاتی را به دنبال داشت و شاه را سربه راه‌تر ساخت، اما او پس از به خاک و خون کشیدن جوانان و دانشجویان معترض در دانشگاه تهران در 13 آبان، تازه «صدای انقلاب ملت ایران را شنید» که دیگر دیر شده بود. همه جا صدای اعتراض بلند شده بود.

شهرکرد نیز همراه با تمام ایران صدای اعتراض بلند بود، چهل سال قبل ساعت ده صبح روز 16 آبان 57، طبق گزارش سازمان ساواک حدود دو هزار نفر جمعیت در مقابل مسجد صاحب‌الزمان (عج) شهرکرد تجمع کردند. روحانی شهید بشارت دهاقانی نیز خود را برای سخنرانی در این تجمع به شهرکرد رسانده بود. این تجمع بسیار بزرگ بود و توجه زیادی را به خود جلب کرد.

 

روایت ساواک از راهپیمایی

ساعت ده روز 16/7/1357 حدود 2 هزار نفر از طبقات مردم شهرکرد در مسجد صاحب‌الزمان«عج» آن شهر اجتماع و پس از سخنرانی یکی از روحانیون، مجتمعین از مسجد خارج و در خیابان‌های شهرکرد به راهپیمایی پرداخته‌اند، راهپیمایی مذکور تا ساعت دوازده ادامه داشته است.

پیداکردن سرنخ و مسبب اصلی این تجمع بزرگ برای سازمان ساواک چندان کار سختی نبود، چون با فاصله اندکی پس از سخنان شاه با مردم در 14 آبان و تلاش او برای آرام کردن شرایط کشور، اعلامیه‌ای با تیتر درشت «راهپیمایی بزرگ» دست به دست در شهرکرد می‌گشت و خبر آن نیز در شهر پیچیده بود. عالم با صفا و مردمی شهر، برخلاف رویه سایر بلاد که به اسم جامعه روحانیت بیانیه صادر میشد با شجاعت مثال‌زدنی به اسم خود اعلامیه‌ای را صادر کرده بود و مردم را به چنین تجمعی فراخوانده بود و مردم نیز به خوبی به ندای او لبیک گفتند.

در این اعلامیه که به سهولت به دست ساواک افتاده بود چنین آمده است:

 

...امروز نه تنها بارژیم طاغوتی و عوامل مزدور او روبه روهستیم بلکه مستقیما با نیروهای آمریکایی، انگلیسی، اسرائیلی و حمایت شوروی و چین، دشمنان ملت ما و غارتگران منابع ثروت و هستی ما، مواجه هستیم. در این میان تنها با اتکاء به نیروی الله و اراده‌ی پولادین و قدرت فشرده ملت و رهبری ابرمرد تاریخ معاصر و وراث حسین (ع) حضرت امام خمینی می‌توانیم رژیم حاکم و حامیان جهانخوار و ضدبشری او را به زانو درآوریم.

باکمال تاسف یک بار دیگر سیل خون بر خاک ایران، آن هم در یکی از مقدس‌ترین محیط‌های علمی و اجتماعی ما یعنی دانشگاه، مرکز مغزهای روشن و نیروهای فشرده ملت جاری شد و گروهی از جوانان مبارز ما به خاک و خون کشیده شده و بسیاری شهید و مجروح گردیده‌اند.

به اتفاق کلیه‌ طبقات شریف و غیرتمند شهرکرد و سایر اهالی چهارمحال، بازاریان، فرهنگیان، دانش‌آموزان، پیشه‌وران، کارگران و کارکنان ادارات دست از کار کشیده و بار دیگر برای ابراز همبستگی بیشتر با تمام ملت ایران و جزوه‌های علمی دینی و دانشگاهی و سوگواری جهت سومین روز شهدای دانشگاه تهران‌ و سایر شهرستان‌ها در ساعت 10 صبح سه‌شنبه شانزدهم آبان ماه 1357 در مسجد صاحب‌الزمان اجتماع کرده و پس از شنیدن دستورات لازم جهت یک راهپیمایی منظم و با شکوه و استماع سخنرانی اقدام خواهیم کرد.

 

نیروهای ساواک پس از دسترسی به این اعلامیه به تکاپو افتاده و تلاش می‌کنند تا مانع برگزاری این راهپیمایی شوند؛ با تهدید و ایجاد وحشت به دنبال منصرف کردن آیت الله احمدی از انجام تصمیم اتخاذ شده، بودند اما این تلاش‌ها برای کسی که به نام خود اعلامیه صادر کرده است نتیجه‌ای ندارد.

آیت الله احمدی در خاطرات خود می‌نویسد:
پس از اینکه اعلامیه را نوشته و منتشر نمودیم، به مجرد فهمیدن قضیه تلفن زدند به حقیر و با تهدید و جسارت که چه خیالی دارید؟ گفتم همان عملی که فعلا همه جا شروع شده است، تهدید کردند که اگر جسارت به شاه نمودند یا خرابی یا خسارتی وارد شد، چه کنیم؟... و (من) قول داده بودم راهپیمایی آرام و بی سروصدایی انجام می‌دهیم.

در ادامه این راهپیمایی به سمت چهار راه بازار حرکت می‌کنند و در پایان شهید بشارت دهاقانی به ایراد سخنرانی می‌پردازد. آخرین بخش این برنامه پیوند دادن سیاست با معنویت و صیقل دادن روح مبارزه با عبودیت می‌باشد.

نماز جماعت به امامت آیت الله احمدی شیخ شبانی در چهارراه بازار اقامه شده است.

 

در 17 آبان 57 از ساواک چهارمحال و بختیاری به شهربانی این استان گزارشی بدین شرح ارسال شده است:

نامبرده (محمدتقی بشارت) ظهر روز57/08/17 در چهار راه خیابان پهلوی کوروش که برای حدود 2 هزار نفر سخنرانی می‌نموده توهین به مقدسات ملی و میهنی و تحریک مردم به جانبداری از خمینی اظهار نموده؛ روزعید قربان مجددا اجتماع بزرگتری برپا نمایند.

در گزارش دیگری آمده است: جمعیت مورد بحث در یکی از خیابان‌های شهرکرد نماز جماعت برگزار نموده و سپس یکی از روحانیون به نام محمدتقی بشارت ضمن سخنرانی برای حاضران اظهار داشته است، شاه با 30 سال سلطنت خود با خیانت و ستمی که به ملت روا داشته اکنون در برابر ملت سر تعظیم فرود آورده و به التماس افتاده است، در صورتی که هیچ کس فریب این دروغ‌ها را نمی‌خورد.

این جریان را باید از نقاط عطف انقلاب در استان دانست که نقش زیادی در آشنایی با سیاست مدنظر روحانیت و پیام امام خمینی(ره) داشت. شایسته است که نام و یاد حماسه‌سازان این روز در چهلمین سال انقلاب بیشتر مورد توجه قرار گیرد باشد که اندکی قدرشناس زحماتشان باشیم.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول