اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

تولید قارچی که برق تولید می کند

محققان موفق به تولید نوعی قارچ با اجزای مصنوعی الکترومکانیکی شده اند که قادر به تولید برق است.

تولید قارچی که برق تولید می کند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از یو اس ای تودی، محققان برای این کار از یک باکتری خاص موسوم به سیب سبز استفاده کرده اند که به رنگ آبی و سبز بوده و از طریق فوتوسنتز قادر به تولید انرژی است. فرایند طی شده بدین منظور مشابه فرایند فوتوسنتز گیاهان است.

پژوهشگران مرکز فناوری استیونز که این قارچ را ابداع کرده اند می گویند قبلا هم محصولاتی در طبیعت شناسایی شده بود که قادر به تولید برق هستند، اما این کار مدت زمان زیادی طول نمی کشد، زیرا اجزای افزوده شده به آنها برای تداوم بخشیدن به تولید برق نمی تواند کارآیی زیادی داشته باشد و در نتیجه خود این محصولات هم بعد از مدتی از بین می روند.

محققان برای تولید این قارچ خاص از چاپگر سه بعدی برای تولید دو نوع الگوی جوهری الکترونیکی استفاده کرده اند. یکی از این دو الگو حاوی باکتری بوده و دیگری حاوی نانوروبان های گرافنی است که می توانند جریان برق را جمع آوری و هدایت کنند. این الگوها بر روی کلاهک قارچ نصب می شوند.

انرژی تولید شده توسط این قارچ به 65 نانوآمپر می رسد که برای روشن کردن یک چراغ ال ای دی کافی است. به نظر می رسد این اختراع راه را برای تولید برق از برخی موجودات و گیاهان طبیعی موجود در جهان هموار کرده باشد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول