اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

نشست در پایگاه ISC؛خبرنگار از تهران!

کم‌محلی و توهین به خبرنگاران در نشست آیسسکو

نشست 3 روزه «اجلاس دبیران کل کمیسیون‌های آیسسکو» در پایگاه استنادی جهان اسلام (isc)، بدون حضور «خبرنگاران شیرازی» در شیراز آغاز شد و عجیب تر از آن اظهارات مدیر روابط عمومی این پایگاه در مورد خبرنگاران بود!

کم‌محلی و توهین به خبرنگاران در نشست آیسسکو

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، صبح امروز در پایگاه استنادی جهان اسلام (isc)، نشست بین‌المللی 3 روزه موسوم به «اجلاس دبیران کل کمیسیون‌های آیسسکو» با حضور شخصیت‌های علمی از 35 کشور اسلامی و با سخنرانی وزیر آموزش‌وپرورش آغاز به کار کرد، اما در کمال تعجب در چنین نشستی و با چنین ابعاد وسیع، هیچ خبری از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان نبود؛ چراکه اساساً هیچ دعوتی از خبرنگاران برای این اجلاس نشده و تنها به دعوت از 2 خبرنگار، آن‌هم از پایتخت بسنده شد!

خبرگزاری فارس بنا به رسالت حرفه‌ای خود، پیگیر این موضوع شد تا علت اصلی این مسئله و عدم دعوت از خبرنگاران شیرازی، آن‌هم در اجلاسی که در این شهر برگزار می‌شود را جویا شود.

 

*عدم نگاه تخصصی در روابط عمومی isc

رئیس انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری استان فارس در خصوص عدم دعوت از خبرنگاران به اجلاس بین‌المللی دبیران کل کمیسیون‌های آیسسکو در شیراز به خبرنگار فارس گفت: متأسفانه روابط عمومی پایگاه استنادی جهان اسلام، مانند اغلب روابط عمومی‌ها، نگاه تخصصی به مقوله رسانه ندارد.

علی‌محمد پشوتن افزود: پایگاه استنادی جهان اسلام دفتری نیز در تهران دارد که بیشتر کارهای رسانه‌ای از طریق این دفتر انجام‌شده و روابط عمومی پایگاه در شیراز نیز نقشی در این زمینه ندارد، ضمن اینکه اساساً ارتباط مناسبی نیز از سوی این روابط عمومی با رسانه‌ها در شیراز شکل نگرفته است.

سردبیر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) استان فارس درعین‌حال ضعف رسانه‌های استان فارس را نیز در این بی‌توجهی‌ها، بی‌تأثیر ندانست و بیان داشت: اصحاب رسانه به‌ویژه خبرنگاران و مدیران رسانه نیز باید نگاهی آسیب شناسانه به وضعیت رسانه خود داشته باشند تا اگر ضعفی متوجه آنان است، درصدد رفع آن بر آیند و پس‌ازآن علت اصلی چنین برخوردهای ناصوابی را رصد کنند.

*ریخت‌وپاش اضافی معنا ندارد!

رئیس انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری استان فارس همچنین گفت: اینکه پایگاه استنادی برای پوشش اجلاسیه ای که در شیراز برگزار می‌شود، از تهران خبرنگار اعزام می‌کند، خود جای سؤال جدی دارد؛ افزون بر اینکه در شیراز، ظرفیت‌های بسیاری هم در عرصه خبرگزاری‌های مطرح کشور و هم رسانه‌های مکتوب وجود دارد؛ بنابراین دلیل منطقی برای این کار وجود نداشت.

پشوتن ایجاد هزینه‌های نابجا و غیرضروری در برگزاری همایش‌ها را خلاف بحث اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار داشت: به‌هرحال باوجود داشتن خبرنگاران باتجربه در شیراز، اعزام خبرنگار از تهران برای پوشش خبر، با توجه به هزینه سفر، اسکان و... را هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد؛ ضمن اینکه این ریخت‌وپاش‌ها دقیقاً در جهت خلاف بحث اقتصاد مقاومتی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها است.

 

*انجمن روابط عمومی فارس پاسخگو باشد

سرپرست خبرگزاری مهر استان فارس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن انتقاد شدید از روابط عمومی پایگاه استنادی جهان اسلام در این خصوص اظهار داشت: اگر پایگاه استنادی جهان اسلام در پوشش اخبار این پایگاه، هیچ‌گونه توقعی از رسانه‌های استان ندارد، این عدم دعوت شاید قابل‌قبول باشد، در غیر این صورت این رفتار شایسته نبوده و نمی‌توان موضعی 2 گانه در این راستا داشت.

هادی فتحی با بیان اینکه چندین سال است که ارتباط رسانه‌ای پایگاه استنادی جهان اسلام با رسانه ها مناسب نیست، بیان داشت: متأسفانه سال‌هاست که روابط عمومی isc نتوانسته با اصحاب رسانه تعامل خبری شایسته‌ای داشته باشد که انتظار می‌رود انجمن روابط عمومی استان فارس در این خصوص پرسش گری منطقی از این روابط عمومی داشته باشد.

این فعال رسانه‌ای استان فارس افزود: انتظار ما از ریاست انجمن روابط عمومی‌های استان فارس این است که از مسؤول روابط عمومی پایگاه استنادی جهان اسلام، در مورد علت عدم تعامل خبری این پایگاه با رسانه‌های استان مطالبه گری داشته و در این خصوص پاسخگو باشد.

سرپرست خبرگزاری مهر در استان فارس همچنین گفت: به‌هرحال هر سازمانی در عرصه تعاملات خبری، اتفاقات تلخ و شیرینی را تجربه می‌کند و اصحاب رسانه نیز در پوشش این اتفاقات و انتقال سریع و صحیح آن به مردم، سهم قابل‌توجهی دارند، اما اگر بنا باشد که پایگاه استنادی یک‌طرفه به موضوع نگاه کرده و رسانه‌های استان را تنها برای انتشار اخبار جزئی و کم‌اهمیت‌ ببیند، دیگر هیچ‌گونه انتظاری در این عرصه نیز از آنان برای پوشش اخبار نمی‌تواند داشته باشد.

 

*نیاز به اقدام وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی

مدیرمسئول روزنامه عصر مردم نیز معتقد است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان حامی اصلی اصحاب رسانه، باید طی یک نامه رسمی به سازمان‌های مختلف، بحث دعوت از خبرنگاران بومی را در همایش‌ها و نشست‌های خبری مطالبه کند.

محمد عسلی در گفتگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: متأسفانه در سنوات قبل در سفر ریاست جمهوری به شیراز نیز شاهد بودیم که خبرنگار از پایتخت اعزام می‌شد و معمولاً به دیده تحقیر به خبرنگاران بومی می‌نگریستند؛ درصورتی‌که در بیشتر مواقع، توان خبرنگاران بومی نسبت به پایتخت‌نشین‌ها بالاتر بوده که البته به این رویه اعتراض شد و در حال حاضر وضعیت بهتر است.

این پیشکسوت عرصه رسانه همچنین گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به‌صورت رسمی به سازمان‌های مختلف اعلام کند که در تمام برنامه‌های خبری، اولویت با خبرنگار بومی است.

مدیرمسؤول روزنامه عصر مردم خواستار موضع انتقادی رسانه‌ها در چنین بی‌توجهی‌هایی شد و بیان داشت: به نظر بنده رسانه‌ها باید موضع انتقادی خود را به‌صورت شفاف اعلام کنند تا این مسئله به طریقی حل‌وفصل شود.

عسلی همچنین گفت: گاهی بهانه سازمان‌ها در عدم دعوت از خبرنگاران بومی، ملی یا بین‌المللی بودن خبر است که باید گفت در حال حاضر جدا از خبرگزاری‌ها، حتی روزنامه‌ها نیز دارای سایت بوده و مطالبشان در دسترس جهانیان است؛ بنابراین چنین بهانه‌ای محلی از اعراب نخواهد داشت.

 

*عدم دعوت از خبرنگاران به دلیل نبود مترجم!

اما عطایی رئیس انجمن روابط عمومی‌های استان فارس نیز به دلیلی جالب در خصوص این عدم دعوت از خبرنگاران اشاره کرد و به نقل از روابط عمومی پایگاه استنادی جهان اسلام گفت: اجلاس آیسسکو به 2 زبان عربی و انگلیسی برگزارشده و نیاز به حضور مترجم برای ترجمه سخنرانی‌ها بوده که این پایگاه امکان آوردن مترجم را نداشته است!

وی افزود: تنها 2 خبرنگار از 2 خبرگزاری از تهران دعوت شده‌اند که احتمالاً این 2 خبرنگار بر این 2 زبان مسلط بوده و مشکلی برای درج خبر نداشته‌اند.

سخنان عطایی به نقل از روابط عمومی پایگاه استنادی در مورد عدم امکان آوردن مترجم به این اجلاسیه، در حالی مطرح می‌شود که هزینه‌های بسیار گزافی صرف برپایی این اجلاس شده و جدا از این، به دلیل وجود مراکز آموزشی معتبری چون دانشگاه شیراز، با یک هماهنگی جزئی، این امکان وجود داشت که از توان این دانشگاه برای اعزام ده‌ها مترجم استفاده کرد.

حال باید دید که مدیران پایگاه استنادی جهان اسلام (isc) چه پاسخی در خصوص مواضع انتقادی اصحاب رسانه به این پایگاه و مشخصاً عدم دعوت از خبرنگاران در اجلاسی که در شیراز برگزار می‌شود، دارند؟

در این خصوص محمدرضا فلاحتی مدیر روابط عمومی پایگاه استنادی جهان اسلام به خبرنگار فارس گفت: پایگاه استنادی جهان اسلام در شیراز، تنها میزبانی اجلاس آیسسکو را عهده‌دار بوده و نقشی در دعوت از خبرگزاری‌ها نداشته است.

 

وی افزود: طبق دستورالعمل اجلاسیه، تنها از واحد مرکزی خبر و یک خبرگزاری مجوز دعوت به اجلاسیه آیسسکو را داشتیم، اما در نشست بعدی که پایگاه استنادی جهان اسلام متولی آن است، از دیگر خبرنگاران نیز دعوت خواهیم کرد.

این مقام مسؤول درعین‌حال مدعی ضعف رسانه‌های استان فارس در پوشش صحیح اخبار پایگاه استنادی جهان اسلام شد و گفت: این برنامه تخصصی آیسسکو دارای پنل هایی بوده که صرفاً برای دبیران کل برگزار شده است و حتی خود ما در برخی پنل ها اجازه حضور نداشتیم.

فلاحتی افزود: سران اجلاس میانه خوبی با خبرگزاری‌ها ندارند و زمانی به خبرنگارها برای ارائه پرسش نمی‌دهند، اما ما با آنان جلسه گذاشتیم تا 2 خبرنگار از 2 خبرگزاری به این اجلاس اعزام شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما خبرنگارها را دعوت می‌کردیم و امکان درج خبر را نداشتند، طبیعتاً وضعیت مناسبی نبوده و توهین‌آمیز بود، به همین دلیل از دعوت آنان چشم‌پوشی کردیم.

*خبرنگاران شیراز به دنبال پول هستند!

مدیر روابط عمومی پایگاه استنادی جهان اسلام با انکار ارتباط ضعیف این مرکز با اصحاب رسانه نیز گفت: ما بارها از خبرنگارها برای همایش‌های مختلف دعوت کرده‌ایم اما واقعیت این است که در تهران کیفیت انتشار اخبار خوب است ولی در شیراز رضایت‌بخش نیست و خبرنگاران معمولاً حالت گروکشی دارند که در ازای پرداخت پول، مطلب را منتشر می‌کنند، یعنی یا به دنبال پول هستند و یا خبری که تهیه می‌کنند، کیفیت مناسب را ندارد!

فلاحتی بار دیگر بر کیفیت پائین انتشار اخبار در استان تأکید کرد و با بیان اینکه خبرهایی که توسط خبرنگاران شیراز منتشر می شود عمدتاً با اشتباهاتی همراه است، افزود: درعین‌حال این برنامه در حد شبکه‌های پرس تی وی و شبکه العالم بود و حتی اعضای اجلاس با حضور صداوسیمای مرکز فارس نیز در این اجلاس مخالف بودند و می‌گفتند باید صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از تهران، این اجلاس را پوشش دهد.

وی خاطرنشان کرد: این اجلاس یک برنامه مشارکتی با حضور وزارت آموزش‌وپرورش، آیسسکو در مراکش و ایران و isc بوده و برنامه تخصصی ما نبوده است که بتوانیم خبرنگاران را دعوت کنیم و بر اساس پروتکل مرکز، خبرگزاری‌ها اجازه ورود نداشتند و تنها شبکه العالم و پرس تی وی توانستند خبرها را منتشر کنند چون در سطح آن‌ها بوده است.

مدیر روابط عمومی isc افزود: به دلیل اینکه اجلاس آیسسکو به زبان عربی و انگلیسی بود، هرکسی که مسلط به این زبان‌ها نباشد، طبیعتاً عقب خواهد ماند و خبرنگاری که در این اجلاسیه شرکت می‌کند باید به زبان مسلط باشد، ضمن اینکه باید قانون اجلاسیه، اجازه ورود خبرنگار را صادر کند.

فلاحتی در پایان نیز گفت: پیغام ما به خبرنگاران استان فارس این است که آنان همگی دوستان بزرگوار ما بوده و در نشست‌هایی که امکان حضور اصحاب رسانه باشد، از آنان دعوت خواهیم کرد، به‌شرط آنکه اصحاب رسانه نیز خود را ارتقاء دهند تا بتوانند نشست‌ها را پوشش مناسب دهند.

به گزارش فارس، اجلاس دبیران کل کمیسیون‌های ملی آیسسکو، باهدف تقویت شبکه علمی و تحقیقات در کشورهای عضو سازمان آیسسکو، از صبح امروز در شیراز آغاز به کار کرده و به مدت سه روز تا 22 آبان با حضور شخصیت‌هایی از ۳۵ کشور اسلامی در مرکز استنادی علوم جهان اسلام در شیراز برگزار می‌شود.

در حالی مدیر روابط عمومی ISC انواع و اقسام توهین ها را نثار خبرنگاران استان فارس کرده و مدعی شده است که این اجلاس به زبان عربی و انگلیسی برگزار می شود که وزیر آموزش و پرورش صبح امروز بدون حضور خبرنگاران و به زبان فارسی! در این نشست سخنرانی کرد و طی روزهای آینده نیز مقامات عالی رتبه ای از تهران در این نشست ایراد سخن خواهند داشت.

انتهای پیام/76018

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول