اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

سازمان ملل اعلام کرد

شرایط میانمار هنوز برای بازگشت آوارگان امن نیست

در حالی که کشورهای میانمار و بنگلادش آماده اجرای توافق دوجانبه برای بازگردانی آوارگان روهینگیا هستند، سازمان ملل هشدار داد شرایط در میانمار برای بازگشت این آوارگان همچنان امن نیست.

شرایط میانمار هنوز برای بازگشت آوارگان امن نیست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقام‌های میانمار روز یکشنبه (دیروز) خبر دادند که این کشور آماده پذیرش بیش از دو هزار مسلمان روهینگیایی است که بعد از فرار در بنگلادش به سر می‌برند. 

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، چند هفته پیش وزرای خارجه بنگلادش و میانمار توافق کرده بودند تا بازگردانی اولین گروه از آوارگان مسلمان روهینگیایی را اواسط ماه نوامبر از کمپ‌های بنگلادش به استان راخین در شمال میانمار آغاز کنند. 

با این وجود بیش از ۲۰ نفر از افرادی که در لیست احتمالی بازگشت بودند به رویترز گفته‌اند، به استان شمالی راخین که سال ۲۰۱۷ از آن گریخته‌اند، باز نخواهند گشت.

سازمان ملل نیز گفته است شرایط برای بازگشت آوارگان روهینگیا همچنان امن نیست و این افراد قبل از تصمیم برای بازگشت، باید امکان رفتن و بررسی شرایط در میانمار را داشته باشند. 

مقام‌های میانماری گفته‌اند آمادگی پذیرش بخش اول آوارگان روهینگیا را دارند و مقام‌های بنگلادش نیز گفته‌اند هیچ فردی مجبور به بازگشت نخواهد شد. 

ماه آگوست سال ۲۰۱۷ میلادی بعد از حملات ارتش میانمار و تجاوز یا به آتش کشیدن خانه‌های اقلیت مسلمان روهینگیا در این کشور، صدها هزار نفر به بنگلادش گریختند. چندین دهه است که مسلمانان روهینگیا با رفتارهای تبعیض‌آمیز و خشونت‌آمیز دولت میانمار مواجه بوده‌اند.

در حال حاضر حدود یک میلیون آواره روهینگیایی در بنگلادش زندگی می‌کنند ولی حکومت میانمار آن‌ها را به عنوان شهروند میانمار قبول ندارد. 

سال گذشته میلادی نیز بنگلادش و میانمار با تشکیل کارگروه مشترک تصمیم گرفته بودند بازگردانی آوارگان میانماری را از اول سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز کنند اما این توافق اجرایی نشده بود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول