اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

گزارش فارس از افزایش قیمت محصولات لبنی

نارضایتی همزمان تولیدکننده و مصرف کننده لبنیات/ باز هم ردپای بی‌تدبیری دیده می‌شود

تحولات مربوط به بازار لبنیات در ماه‌های اخیر مصرف این محصولات در برنامه غذایی مردم را کاهش داده و همزمان عامل نارضایتی تولیدکنندگان محصولات لبنی شده است.

نارضایتی همزمان تولیدکننده و مصرف کننده لبنیات/ باز هم ردپای بی‌تدبیری دیده می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد؛ چند ماهی است که بحران اقتصادی فشار زیادی را بر مردم کشور خصوصاً قشر متوسط تحمیل کرده، این فشار به صورتی بوده که برخی از محصولات غذایی را از سبد خرید خانوار حذف کرده است.

اگر چه برخی از افراد ناآگاه این نوسانات و بی‌ثبات بودن قیمت‌ها را به تحریم‌های خارجی ربط می‌دهند ولی این افزایش قیمت در محصولات تولید داخلی که در مراحل تولیدشان دستی از حضور کشورهای خارجی وجود ندارد دیده می‌شود.

شیر و محصولات لبنی یکی از این کالاهای تولید داخلی است که طی چندماه گذشته افزایش قیمت زیادی داشته و به دلیل توان خرید پایین قشر متوسط جامعه مصرف این محصولات در برنامه غذایی خانواده کاهش یافته است.

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، در مصاحبه با تولیدکنندگان شیر خام و محصولات لبنی علت این افزایش قیمت را جست‌وجو کرده است.

طی چند ماه گذشته قیمت محصولات لبنی چندین بار افزایش داشته و این افزایش قیمت شامل شیر دامداران نبوده است

محسن رضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با اشاره به اینکه طی چند ماه گذشته قیمت محصولات لبنی چندین بار افزایش داشته و این افزایش قیمت شامل شیر دامداران نبوده است، گفت: افزایش نهاده‌های دامی مانند کنجاله سویا، ذرت و یونجه برای دامداران در ازای تولید یک کیلوگرم شیر تا 500 تومان ضرر به همراه داشت.

ضرردهی دامداران استان طی چند ماه گذشته

این دامدار با بیان اینکه افراد زیادی به دلیل نبود صرفه اقتصادی گاوهای شیرده را به کشتارگاه فروختند، افزود: ضرردهی در این ایام بسیاری از دامداری‌ها را از عرصه تولید حذف کرد.

وی با اشاره به اینکه قیمت شیر در دو ماه گذشته تنها بین 600 تا 700 تومان افزایش پیدا کرده است، اضافه کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم شیر مرغوب با درصد چربی 2.3 و بار میکروبی مناسب 2 هزار و 50 تومان است.

گذشته افزایش قیمت محصولات لبنی چندین برابر قیمت شیر تولیدی بوده است

رضایی با بیان اینکه طی چندماه گذشته افزایش قیمت محصولات لبنی چندین برابر قیمت شیر تولیدی بوده است، ادامه داد: بسیاری از کارخانه‌‌های تولید محصولات لبنی شیر خام را پایین‌تر از قیمت مصوب خریداری می‌کنند و جلسات تشکیل شده در این خصوص نیز نتیجه‌ای در پی نداشته است.

این دامدار، با اشاره به اینکه تغییرات قیمت نهاده‌های دامی بدون هیچ نظارت مشخصی گاه ضرر کشاورز و گاه ضرر دامداران را در پی دارد، گفت: قیمت هر کیلوگرم نهاده‌های دامی مانند کنجاله سویا از یک هزار و 350 تومان به 2 هزار و 700 تومان، جو از 850 تومان به یک هزار و 350 تومان و ذرت علوفه‌ای از 160 تومان به 280 تومان رسیده است.

وی با بیان وجود مافیای خرید شیر تولیدی در چهارمحال و بختیاری، افزود: برخی از کارخانه‌های تولید محصولات لبنی در خارج از استان نیز از این بازار آشفته نبود قیمت مصوب شیر سوء‌استفاده و با وجود خرید تضمینی شیر توسط اتحادیه چند روز در هفته شیر را به حساب کارخانه واریز کردند.

رضایی اضافه کرد: علارغم پیگیری‌های انجام شده تفاوت قیمت شیری که به صورت تضمینی خریداری شده ولی به حساب کارخانه ریخته شده بود، روزانه مبلغی بالغ بر هشت میلیون تومان محاسبه شد و به حساب دامداران بازنگشت.

قیمت مواد اولیه محصولات لبنی 2.5 برابر شده است

قدرت‌الله نیکزاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، گفت: قیمت تمام شده محصولات لبنی 50 درصد مربوط به قیمت شیر، 30 درصد مربوط به قیمت مواد بسته‌بندی، 10 درصد مربوط به حقوق کارگر و 10 درصد هزینه‌های جانبی است.

این مدیر کارخانه تولید محصولات لبنی با بیان اینکه قیمت یک هزار و 250 تومان شیر خام از ابتدای سال جاری، در حال حاضر به 2 هزار و 200 تومان رسیده است، افزود: قیمت مواد بسته‌بندی نیز طی چند ماه گذشته سه برابر شده است، با توجه به محاسبات صورت گرفته قیمت مواد اولیه محصولات لبنی 2.5 برابر شده، در صورتیکه قیمت محصولات لبنی تغییرات این چنینی نداشته است.

با افزایش مواد اولیه تولید محصولات لبنی کارخانجات با مشکلات فراوانی روبه رو شدند

وی با اشاره به اینکه با افزایش مواد اولیه تولید محصولات لبنی کارخانه‌ها با مشکلات فراوانی روبه رو شدند، اضافه کرد: این کارخانه‌های تولیدی تنها واسطه تبدیل شیر خام به محصولات دیگر با دریافت سود نرمال هستند ولی در این برهه با افزایش قیمت مواد اولیه تنها خواسته متضرر نشدن است.

تولید برخی محصولات لبنی به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی متوقف شده است

نیکزاد با بیان اینکه در حال حاضر تولید برخی محصولات لبنی به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی متوقف شده است، ادامه داد: به طور مثال قیمت شیر نایلون در گذشته یک هزار و 850 تومان بود که بر اساس قیمت مصوب در حال حاضر 2 هزار و 400 تومان است؛ این در حالی است که قیمت این محصول برای کارخانه تولید کننده 2 هزار و 400 تومان تمام شده و باید برای فروش به عاملان توزیع به قیمت 2 هزار تومان ارائه کند؛ به همین دلیل تولید شیر نایلون توسط بسیاری از کارخانه‌ها متوقف شده است.

این مدیر کارخانه تولید محصولات لبنی گفت: شیر در ابتدای سال به قیمت یک هزار و 250 تومان و به صورت چندماهه فروخته می‌شد و در حال حاضر این محصول تولیدی با قیمت 2 هزار و 200 تومان و به صورت پیش‌پرداخت خریداری می‌شود، در این شرایط کارخانه‌های تولید محصولات لبنی برای صرفه اقتصادی به دنبال راه‌اندازی دامداری برای تأمین شیر هستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت تمام محصولات مصرفی افزایش یافته است، افزود: متأسفانه توان خرید مردم در زمان فعلی کم شده است.

نیکزاد اضافه کرد: در دنیا دولت هر کشور از محصولات تولیدی مانند سیگار و سوسیس و کالباس عوارضی دریافت‌ می‌کند و این هزینه را به عنوان تسهیلات در اختیار صنعت تولید محصولات مفید مانند لبنیات می‌گذارند تا با پایین بودن قیمت این محصولات سلامت مردم در جامعه افزایش ‌یابد.

این مدیر کارخانه تولید محصولات لبنی با بیان اینکه صادرات و تولید شیرخشک برای کارخانه‌های تولید محصول سود مناسبی به همراه دارد، ادامه داد: طی چند ماه پیش صادرات قانونی این محصول ممنوع شده است و صادرات به صورت غیر رسمی انجام می‌شود، به همین دلیل محصولات مانند شیرخشک برای مصرف داخلی کمیاب شده است.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت در خصوص محصولات لبنی توسط تعزیرات تعیین می‌شود، اضافه کرد: بر اساس قوانین تعزیرات برخی از محصولات افزایش 12.5 درصدی و تعداد کمی افزایش حداکثر 30 درصدی داشتند.

در حال حاضر افزایش قیمت نهاده‌های دامی، مواد پلاستیکی و بسته‌بندی و هزینه‌های جانبی نارضایتی شرکت کنندگان در زنجیره تولید شیر را در پی دارد و مردم نیز به دلیل پایین بودن قدرت خرید از مصرف این محصولات خودداری می‌کنند؛ نبود نظارت بر قیمت‌های محصولات پایه چنین عوارضی را برای جامعه به همراه می‌آورد و چرخ صنعت را نیز کند می‌کند.

بر اساس آنچه مطرح شد می‌توان به این نتیجه رسید که در حال حاضر این افزایش قیمت تولیدات و محصولات داخلی است که فشار زیادی بر معیشت مردم وارد کرده است و تحریم‌های خارجی در رتبه‌های بعدی قرار دارد؛ کنترل و نظارت بر این بحران اقتصادی تنها در دست مسؤولان در سطح کلان و خرد است.

انتهای پیام/68027/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول