اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

کودکان باید برای خودشان «موتور جستجو» داشته باشند

کودکان حالا سالهاست که حضور خود در فضای مجازی و اینترنت را رسمی کردند و می‌خواهند درباره چیزهایی که ذهن‌شان را به خود مشغول کرده در اینترنت جستجو کنند. اما آیا آنها باید همه چیز را بدانند؟ یا باید به جواب همه جستجوهایشان در اینترنت برسند؟

کودکان باید برای خودشان «موتور جستجو» داشته باشند

گروه خانواده؛عطیه همتی: موتورهای جستجو برای کاربران مجازی همیشه نقش بزرگتر را ایفا کرده‌اند. بزرگتری که می‌توانیم همه سوالاتمان را درباره هرچیزی از او بپرسیم و دانسته‌هایش پایان ندارد. اگر پیش از این کودکان یک خانواده سوالهایشان را از بزرگترها می‌پرسیدند و از آنها می‌خواستند باتوجه به عقاید و دانسته‌هایشان یک موضوع مبهم را برایشان روشن کند حالا این روزها دیگر لازم نیست برای هر سوال و موضوعی که کنجکاوی‌شان را برانگیخته سراغ پدر و مادرشان بروند. موتورهای جستجو جایگزین‌های قدرتمندی شدند که کودک می‌تواند هر آنچه که حتی پدر و مادر از او مخفی می‌کنند یا درباره آن دوست ندارند با او صحبت کنند را در کسری از ثانیه در اختیارش قرار دهند.

پس می‌‌توان به این نتیجه رسید موتورهای جستجو گاهی خیلی خطرناک می‌شوند. اما چطور می‌توان کودک را با موتورهای جستجو تنها گذاشت؟ آن هم در زمانه‌ای که دانش آموزان روزانه توسط آموزگاران موضوعات متنوعی برای تحقیق و جستجو در فضای اینترنت دریافت می‌کنند و باید برای انجام آنها به موتورهای جستجو رجوع کنند؟

در کشور ما سالهاست که این موضوع با ابزار فیلترینگ توسط نهادهای نظارت کنترل شده‌است. اما با فیلتر شدن بیش از حد منابع و سایت‌های اینترنتی نوجوانان و کودکان زیادی حتی برای استفاده از منابع علمی فیلتر شده ناچار شده‌اند که از ابزاری به نام «فیلترشکن» استفاده کنند. ابزاری که به راحتی متصل شده و به یکباره هرآنچه که نباید را برایش باز می‌کند.

دغدغه «جستجوی امن» کودکان در سالهای اخیر سبب به وجود آمدن چندین سایت متنوع با شکل و شمایل جذاب برای کودکان شد تا آنها را راغب کند که جستجوها و سوالهایشان را از آنها بپرسند. موتورهای جستجویی که در برخی گوگل نیز از آنها پشتیبانی کرد و قرار نیست به همه سوالهای کودکان پاسخ دهد و در صورت جستجوی یک کلمه نامناسب مهربانانه آنها را به سمت دیگری سوق می‌دهد.

Kids search

«کیدز سرچ» با نام آدرس «kids-search.com» یک موتور جستجوی کودکانه با گرافیک نقاشی و رنگ‌های متنوع است که امکان جستجوی امن را به کودکان می‌دهد و حتی در صورت دست‌یابی به محتوای نامناسب امکانی را فراهم کرده کاربران سایت را ریپورت کنند و به ناظران این سایت اطلاع دهند.

در معرفی کیدزسرچ آمده‌است:

بیایید با آن روبرو شویم. بچه‌ها کنجکاو هستند. آن‌ها عاشق یادگیری و پیدا کردن اطلاعات در اینترنت هستند. مانند کتاب‌های آنلاین، بازی‌ها و حتی چیزهایی که به مشق شب آنها کمک کند. هرچیزی که وجود داشته باشد توسط بچه‌های ما پیدا خواهد شد. این عالی است اما ممکن است آنها زمانی که در حال جستجو هستند اشتباهی رخ دهد و سایت‌هایی را ناخواسته باز کنند که برای سن آنها مناسب نیست و برای بزرگسالان است.

ما در سرچ کیدز بر این باوریم که فرزندان ما باید بتوانند در اینترنت ایمن بگردند و تمام جستجوهایشان را انجام دهند. در مرحله اول در خواست‌های جستجو را با پایگاه داده خود چک می‌کنیم و با استفاده از نرم افزار مسدودسازی کلیدواژه، هر جستجویی که ممکن است منجر به باز شدن وب‌سایت‌های بزرگسالان شود حذف می‌کنیم. ما همچنین یک پایگاه داده پر از وبسایت‌هایی داریم که مناسب کودکان نیستند و ما یک مسدودسازی دستی بر روی آن قرار دادیم. این وبسایت‌های نامناسب را در طول سال‌های متمادی از بازخوردهایی که از بازدیدکنندگان‌مان دریافت کرده‌ایم، جمع‌آوری می‌شویم. اگر فیلترهای ما چیزی را از دست بدهد، تکنوولوژی Google's Strict Safe Search™  (جستجوی سختگیرانه امن گوگل)  به ما کمک می‌کند وبسایت‌ها و تصاویر بزرگسالان را در نتایج جستجو کودکان مسدود کنیم.

Safe search kids

«جستجوی امن کودکان» دیگر موتور جستجویی با دامنه  safesearchkids.comاست که امکانات متنوعی را در اختیار کودکان قرار می‌دهد و در آن جستجوی امن صفحات وب، عکس، ویدئو و حتی ویکی پدیا وجود دارد. در این سایت اخبارهای متنوعی نیز برای کودکان وجود دارد که آن ها را حسابی جذب می‌کند.

راهنماهای متنوعی برای والدین و حتی کودکان نیز در حاشیه‌های سایت قرار گرفته است. این سایت متنوع و پر امکانات می‌تواند به تنهایی کنجکاوی‌های یک کودک را پاسخ دهد تا دیگر نخواهد به دیگر سایت‌ها مراجعه کند.

این سایت توسط گوگل پشتیبانی می‌شود.

Kidrex

کیدرکس دیگر موتورجستجوی امن و جالب با دامنه kidrex.org برای بچه‌هاست که تمرکزش بر وبسایت‌های مرتبط با کودکان در سرتاسر اینترنت است. این سرویس توسط «جستجوی شخصی گوگل» طراحی شده است و از تکنولوژی «جستجوی امن گوگل» استفاده می‌کند.

 

جستجوی امن گوگل سایت‌هایی که محتوای جنسی دارد را غربال می‌کند و آن‌ها را از نتایج جستجوی کودک شما حذف می‌کند. فیلترهای گوگل از فناوری های پیشرفته استفاده می کند تا کلیدواژه‌ها، عبارت‌ها و آدرس‌ها را بررسی می‌کند. هیچ فیلتری صد درصد دقیق نیست اما "جستجوی امن" (SafeSearch)  باید نامناسب‌ترین محتواها را حذف می‌کند.

علاوه بر جستجوی امن گوگل،‌کیدرکس پایگاه داده اختصاصی خودش را برای وبسایت‌ها و کلیدواژه‌های نامناسب دارد. پژوهشگران کیدرکس بصورت روزانه کیدرکس را بررسی می‌کنند برای اینکه مطمئن شوند شما و فرزندتان بهترین تجربه ممکن وبگردی را دارید.

با این حال تجربه جستجوی فارسی در این موتورهای جستجو نشان می‌دهد با اینکه بازهم فیلتر شده عمل می‌کنند باز هم نمی‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند و چندان برای محتواهای فارسی مناسبت نیستند. از طرفی برخی موضوعات در فرهنگ ایرانی پسندیده نیست اما در فرهنگ غربی ممکن است به صورت عادی رواج داشته باشد که بازهم این موضوع را در بحث استفاده کودکان از اینترنت گوشزد می‌کند که ما نیازمند طراحی موتورجستجوی امن و مطمئنی برای کودکان ایرانی هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول